Spricka = körd ram? Nu med bild på svaret!

SuperApe

Aktiv medlem
Upptäckte i en spricka vid svetsen till skivbromsfästet på sadelstaget (seatstay) på min On One Inbred. Sprickan går halvvägs runt. Rammaterialet är stål. Lite trist för om en vecka är det ju finnmarkstur. Någon som har erferenheter av det här?

Första tanken var att cykla på crossen i stället, andra tanken var att cykla MTB som planerat och chansa helt enkelt.

Bilagor

• IMG_1279.jpg
    IMG_1279.jpg
    41.6 KB · Besök: 170
Senast redigerad av en moderator:
SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Upptäckte i en spricka vid svetsen till
> skivbromsfästet på sadelstaget (seatstay) på
> min On One Inbred. Sprickan går halvvägs runt.
> Rammaterialet är stål. Lite trist för om en
> vecka är det ju finnmarkstur. Någon som har
> erferenheter av det här?
>
> Första tanken var att cykla på crossen i
> stället, andra tanken var att cykla MTB som
> planerat och chansa helt enkelt.

Är det stål borde det iofs gå rätt bra att slipa ur sprickan och syihop den med Mig-svets, men frågan är kanske vad som fått den att spricka så mycket. Något lär fresta den ny svetsskarven. NEJ jag har inte erfarenhet av att laga en cykelram, har aldrig gjort det, men jag skulle nog vågat mig på en 'testrep' om det drabbade mig på en stålram.

/putte

Jag har inte tillgång till en migsvets. sprickan är dukigt skitig och har nog funnits ett tag. Körde nog lida loop med den.

åk till nån metal verkstad,d et där borde de kunna svetsa till dig. skadar ju inte att försöka. skulle väll vara då om du vill försöka få det fixat på nå garanti hos onone, då ska du väll inte försöka laga det.

Ta med ramen till en mekanisk verkstad o hör vad dom ska ha för att fixa till sprickan. Fördelen med att gå till proffs är att dom värmebehandlar för att utjämna spänningar i materialet efter sevtsningen vilket tydligen puckot på produktionslinan inte gjorde efter att ha svetsat dit fästet för bromsoket. Det är med största sannolikhet det som orsakat sprickan med hänsyn till spickans läge.

Det borde inte kosta många hundringar. Lycka till!

/Anders

Jag har iofs en mig-wannabe dvs en mig utan kylgas med rörelektrod som skulle kunna göra jobbet, men gissningsvis kan du blada in på vilken mindre bilverkstad el dylikt och få det gjort för en hundring eller så.

Du måste hur som helst slipa ner sprickan t.ex. med en mindre vinkelslip, dremel el dylikt så att du får en v-liknande fåra att fylla igen. Skulle du inte komma ner rakt igenom så att det är lite rost spelar det ingen roll, det gäller att du har 'diket' så rent att mig-en kan få en bra svetsbåge. Om det skulle vara lite skit eller rost i botten som du inte kommer åt, bör inte ha något större påverkan.

Jag rekommenderar dig att inte slipa ner svetsen som blir utan bara borsta/slipa bort eventuella slaggprodukter som kan bildas om det inter är riktigt rent, och måla över. Inte så snyggt, men klart bättre.

Observera att min cykelkunskap är begränsad. Jag har inte pejl på om det finns förstärkningsprofiler eller dylikt som kan ha någon påverkan, jag svara typ som om du skulle komma till mig med ett vanligt rör med en spricka....

/putte

Engel skrev:
> Ta med ramen till en mekanisk verkstad o hör vad
> dom ska ha för att fixa till sprickan. Fördelen
> med att gå till proffs är att dom
> värmebehandlar för att utjämna spänningar i
> materialet efter sevtsningen vilket tydligen
> puckot på produktionslinan inte gjorde efter att
> ha svetsat dit fästet för bromsoket. Det är med
> största sannolikhet det som orsakat sprickan med
> hänsyn till spickans läge.
>
> Det borde inte kosta många hundringar. Lycka
> till!
>
> /Anders

Som sagt. Det finns alltid dom som har koll.
Det låter som ett ännu bättre förslag.

/putte

Min Inbred är svetsad på två ställen, det verkar hålla ihop. Kan säkert fixa så att samma snubbe svetsar din mot lite betalning.

Cykelramar är hårdlödade, det skulle nog bli ändå bättre. Risken är att man blåser hål på röret med en MIG-svets eftersom jag gissar att det är ganska tunt gods i röret.

En mekanisk verkstad eller till och med en kylarverkstad borde kunna löda ramen åt dig. Ring runt lite.

Sätt dit en förstärknig mot undre ram röret när ni ändå håller på och löder så håller det i fortsättningen.

Ringde runt lite och fick veta att jag har en kontakt som har en kontakt som tig-svetsar såna klena rör. Ska försöka utnyttja den. Problemet är ju att finnmarksturen är i helgen som kommer.

tig eller mig? Spelar roll?

edit: Tog en bättre bild, där hela sprickan syns. Den är snarare 1/3 än halvvägs runt. Ok, 2/5 då.
IMG_1282.jpg ht=544

Senast redigerad av en moderator:
Har fått förklarat för mig att cykelramar är svårsvetsade för att de är så tunna (även Inbred ;-). För länge sedan fick jag hjälp av Cycling att laga en stålram som spruckit på flera ställen. Höll i många år som pendlarök.

Cycling
Frejgatan 32, Tel 08-33 77 00
Specialitet: svetsar i rostfritt, aluminium och titan

Slå Rickard en signal!
http://happymtb.org/forum/butiker/reviews.php?s=85&cat=0&hide=0

/Mikael

Precis som Mikva skriver så är problemet vid svetsning i cykelramar att godset är så tunt. Dessutom så flexar 'staysen' alltid (utom alu-ramar). Cycling verkar ju vara ett bra ställe i o m att dom behärskar rostfritt o titan. Löda är ett alternativ men jag skulle nog rösta för svetsning p g a att röret ska återställas till ursprunglig hållfasthet. Löda är bäst för att sammanfoga men inte att bygga hållf. med. Tig ger mjukare fog än mig men överlåt 'fikontrixet' till svetsingenjören hos Cycling så löser han/hon det. Kom bara ihåg att ta bort ALLA lager ur ramen om det ska svetsas. Det är ett MÅSTE för det kan uppstå en ljusbåge mellan rullar/kulor och lagerbanorna och ljusbågen gör porer i lagerbanorna och det är mindre bra. Går trögt nog ändå.... Har du ramen tillbaka på torsdag så borde du hinna fixa ihop den till FMT och helt grymt nyservad dessutom :-).
/Anders

OM jag inte åker till Stockholm nästa helg kan jag se till att den där blir svetsad när du kommer till Ludvika (om du kommer på fredag annars blir det nog tight?).

Borde inte vara några större problem att svetsa ihop det där, normal bilplåt är 0,8 mm och jag gissar att rörets väggar ligger där någonstans med. Sätter man sedan jorden i drop outen finns det inga krypströmmar genom lager etc..

Intermezzo skrev:
> Är det stål borde det iofs gå rätt bra att
> slipa ur sprickan och syihop den med Mig-svets,
> men frågan är kanske vad som fått den att
> spricka så mycket. Något lär fresta den ny
> svetsskarven.
>
Instämmer med ovanstående. Det är väl allmän konstruktionsstål som de flesta andra stålramar, så det är bara att MIG:a ihop den. Förstärk området med en 2 mm förstäkningsplatta så borde det hålla. Området är ju inte det mest kritiska på ramen (typ som vid styrröret el. dyl.).

Att en Mig inte klarar att svetsa tunnplåt är lite nys, men OK, det gör att göra bort sig om man inte har rätt strömmatning och tillräckligt mycket trådmatning. Problemet är dock att det bör vara mycket rent för att få bra flyt i svetsningen, viktigare ju tunnare plåt man har.

Slipar man med en vinkelslip eller kanske tom hellre med en vanlig metallfil så att hela brottytan är frilagd och ren, ser till att jordningen är 100 och sitter bra (många jordkabelklämmor har ett hål så att du kan skruva fast den i ramen om du har t.ex. gängat fäste för broms el dyl).

Har du en bra jordning direkt i ramen så behöver du i princip inte tänka på krypströmmar i lager etc. och svetsen bör bli bra.

På din fråga om Mig eller Tig, skulle jag nog vilja säga hugget som stucket när det gäller en cykelram.
Brottytan, om det kommer en ny, kommer oavsett vad du väljer att hamna mellan den nya svetsen och den nya svetsfogen eftersom den blir lite som en kniv :-(

Att förstärka, ja det är nog möjligt, men frågan som är kvar i mitt huvud är nog varför sprack ramen från början. skulle du t.ex. 'limma' en förtärkning över själva brottytan kommer gissningsvis risken för en ny att hamna där förstärkningen slutar. Hade du däremot haft möjlighet att få en extra rör profil på insidan skulle det kunna vara en annan femma.

Jag tror att slipa rent, låt någon som verkligen kan migga sy ihop sprickan, skit i det estetiska och slipa inte ner svetsen, så tror jag att du är så nära en bra lagning du kan komma.

/putte

Nu pratar vi iofs inte om att sitta och skrota ihop en rostskada i tunn bilplåt utan en relativt essentiell del av cykelramen. Men för all del, svetsa den på vilket sätt som behagar flest. ;)

lundatok skrev:
> Nu pratar vi iofs inte om att sitta och skrota
> ihop en rostskada i tunn bilplåt utan en relativt
> essentiell del av cykelramen. Men för all del,
> svetsa den på vilket sätt som behagar flest. ;)

Tanken var väl att gå till någon som kan svetsa inte någon amatör som lyckas att få två plåtar att sitta ihop. Jag hade en aluljuddämpate på min cross som jag fick en spricka i. Inga problen trots att den var 0,8 mm. De som jobbar med det gör det för att de kan. Fram med gula sidorna.

Jag tror fortfarande att du kan göra som Intermezzo skriver. Med väldigt stor sannolikhet så är nog ramen gjord av allmän konstruktionsstål. Det är inte aluminium som ibland kräver varmåldring för att få de önskade hållfastighetsegenskaperna och dessutom är det helt annat att svetsa aluminium än allmän konstruktionsstål vilket väldigt lämpad för just svetsning. Vidare så är inte området något extremt kritiskt.

Hoppas att det löser sig till slut iaf.

Problemet med svetsa ramar som är några år gamla är att det kan ha bildats rost på insidan av röret.
Rosten kommar att vandra upp i svetssmältan, och svetsen kan bli porig.
Men det är väl bara att pröva...
/Patrik

Min misstanke är att du bromsat hårt rullande baklänges, det skulle ge de krafterna som behövs för att spräcka det där röret. Annars bör det mest bara vara längsgående tryckkrafter på det röret.

Men någon raketforskning att få det att hålla livet ut är det knappast.

Jag håller med Miche. Sätt dit en liten extra förstärkning och skit i det estetiska, en svestare fixar det där på nolltid!

tack för tipsen! har en svetsare på g, hoppas det blir av i veckan. Drar till ludvika på fredagen så du kanske får fixa det där, TnT. Jag blir dig evigt tacksam isf!

mycket strul med cyklarna nu.vevarmsbulten gängar ur sig på pendlaröket, vevlagerhaveri på racern, spricka på MTB:n. Dessutom får jag inte de nya bromsskivorna att lira. Hyr en släpkärra snart och dumpar skiten hos LBS:en. men inte riktigt än.

Mikva skrev:
> Har fått förklarat för mig att cykelramar är
> svårsvetsade för att de är så tunna (även
> Inbred ;-). För länge sedan fick jag hjälp av
> Cycling att laga en stålram som spruckit på
> flera ställen. Höll i många år som
> pendlarök.
>
> Cycling
> Frejgatan 32, Tel 08-33 77 00
> Specialitet: svetsar i rostfritt, aluminium och
> titan
>
> Slå Rickard en signal!
> http://happymtb.org/forum/butiker/reviews.php?s=85
> &cat=0&hide=0
>
> /Mikael
Det var nog skåningen som byggde Smeegmaa-ramarna som satt i källaren hos Rickard och svetsade för några år sedan. Han har ju flyttat hem till Skåne och dessutom lagt ner verksamheten nu. Sedan dess har jag inte sett någon svets i Rickards källare. Att hårdlöda ihop en spricka är nog inte så lyckat om man vill att det ska hålla, då får man nog lägga på en plåtbit utanpå.Den där sprickan borde gå att få ihop med migen om man är lite försiktig. Jag har själv svetst ihop kedjestagen på min gamla Wilier. De hade spruckit nästan runt om. Det blev inte snyggt men har hållit flera år nu. Så om du har tur kan du nog få till det där. Tyvärr tror jag inte att det blir lätt att hitta någon som värmebehandlar ramen efter svetsningen.

En stålram behöver knappast värmebehandlas, vissa stålrör är visserligen värmebehandlade, men det innan rören kommer till rambyggaren.
Det ät annorlunde med aluminium...

SuperApe skrev:
> du kanske får fixa det där, TnT. Jag blir dig evigt tacksam isf!

Jag åker till Stockholm, men kniper det ändå kan jag säkert be far ordna det åt dig.

Engel skrev:
> Ta med ramen till en mekanisk verkstad o hör vad
> dom ska ha för att fixa till sprickan. Fördelen
> med att gå till proffs är att dom
> värmebehandlar för att utjämna spänningar i
> materialet efter sevtsningen vilket tydligen
> puckot på produktionslinan inte gjorde efter att
> ha svetsat dit fästet för bromsoket. Det är med
> största sannolikhet det som orsakat sprickan med
> hänsyn till spickans läge.

Det är fel! I aluminium så stemmer det (for noen legeringer - åtminstonde 7000-serien, om jag kommer ihåg rätt). Stål trenger ingen varmebehandling etter sveising. Det har også vært nevnt både slaglödning/hårdlödning og MIG i denne tråden. Setestaget har så tynt gods at TIG er det eneste som er fornuftig. Slaglödning av en spricka kan funka, men det är ingen god idé. MIG kan nok også fungere, men det forutsetter en god svetsare og et godt MIG apparat. Men altså: TIG is the way to go. Med en erfaren svetsare, förstås. Det er 0,8-1mm gods i setestaget. Som jeg nevnte i forrige innlegg er det viktig at du får sveiset inn et stabiliseringsstag mellom kjede- og setestag. Da vil reparasjonen være "permanent". Jeg har forøvrig gjort flere reparasjoner av Inbred-rammer det siste året. Inte speciellt bra kvalite...

Tack för all hjälp, alla förslag osv!

jag ska cykla (!) cykeln till en yrkessvetsare i svinottan i morrn. Om denne inte är en packad superklåpare i batmandräkt kan jag nog inte avgöra hans kompetens. Men han jobbar ju med det där så det får liksom bli som det blir.

Räcker det om jag tar av hjulet och bromsoket?

SuperApe skrev:
> Tack för all hjälp, alla förslag osv!
>
> jag ska cykla (!) cykeln till en yrkessvetsare i
> svinottan i morrn. Om denne inte är en packad
> superklåpare i batmandräkt kan jag nog inte
> avgöra hans kompetens. Men han jobbar ju med det
> där så det får liksom bli som det blir.
>
> Räcker det om jag tar av hjulet och bromsoket?

Jag tror nog att du kan sova lungt i natt.
Ramdiskussionen har fått proportioner som gör problemet större än det är... Jag är säkert också delskyldig till det. Jag tror att din svetsare klarar det halvfull också.

/putte

SuperApe skrev:
>
> jag ska cykla (!) cykeln till en yrkessvetsare i
> svinottan i morrn.

> Räcker det om jag tar av hjulet och bromsoket?

Blir helt klart jobbigare att cykla till svetsarn på det viset men visst går det ;-)

Tig är nog det bästa. Det använder de som bygger mc ramar, Samt att då smälter man i hop matrialet
på ett annat sätt än vid MIG där smältan är det som blir varmt samt att det kan lätt lägga sig uppepå
och då para fylla ut sprickan och det urslipade "V" medan Tigen värmer upp matrialet och värmer uppdet
vilket skulle gör att eventuella spänningar skulle försvinna.Men jag kan ha fel. Men fråga svetsaren
vilket han rekommendera TIG eller MIG.

Lycka till.

Terrengsykkel-Truls skrev:
> Engel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ta med ramen till en mekanisk verkstad o hör
> vad
> > dom ska ha för att fixa till sprickan.
> Fördelen
> > med att gå till proffs är att dom
> > värmebehandlar för att utjämna spänningar i
> > materialet efter sevtsningen vilket tydligen
> > puckot på produktionslinan inte gjorde efter
> att
> > ha svetsat dit fästet för bromsoket. Det är
> med
> > största sannolikhet det som orsakat sprickan
> med
> > hänsyn till spickans läge.
>
> Det är fel! I aluminium så stemmer det (for noen
> legeringer - åtminstonde 7000-serien, om jag
> kommer ihåg rätt). Stål trenger ingen
> varmebehandling etter sveising. Det har også
> vært nevnt både slaglödning/hårdlödning og
> MIG i denne tråden. Setestaget har så tynt gods
> at TIG er det eneste som er fornuftig.
> Slaglödning av en spricka kan funka, men det är
> ingen god idé. MIG kan nok også fungere, men det
> forutsetter en god svetsare og et godt MIG
> apparat. Men altså: TIG is the way to go. Med en
> erfaren svetsare, förstås. Det er 0,8-1mm gods i
> setestaget. Som jeg nevnte i forrige innlegg er
> det viktig at du får sveiset inn et
> stabiliseringsstag mellom kjede- og setestag. Da
> vil reparasjonen være "permanent". Jeg har
> forøvrig gjort flere reparasjoner av
> Inbred-rammer det siste året. Inte speciellt bra
> kvalite...

Nja, jag vidhåller bestämt att även stållegeringar som är sprickbenägna ska värmebehandlas lokalt för att kunna ha en lätt och stark konstruktion utan en massa onödiga förstärkningar kors o tvärs som egenligen inte heller gör nån nytta om dom är felaktigt placerade. Så gör vi i alla fall inom flygindustrin men vi kanske är petnoga i överkant. Starka konstruktioner är bra men starka och lätta konstruktioner är ännu bättre och det får man genom förfinade processer.

Mvh,
Engel
www.volvoaero.com

Självfallet blir det spänningar i materialet när man svetsar i det. Men inte på samma sätt när det gäller allmän konstruktionsstål och det beror på vilka egenskaper materialet har. Ett annant fall där man måste värmebehandla före och under tiden man svetsar är gjutjärn annars spriker det. I fallet med aluminium är det väl främst för att man vill få fram hållfastighetsegenskaperna man främst varmåldrar det (i bland kallåldra).

Nå, vad säger proffsen? (Ska slaska på rostskydd i morgon.) Stödjepinnen mellan stagen ser flott ut tycker jag. Jag sa att han kunde svetsa dit en plåtbit eller nåt utanpå, men det här blev ju snyggare. Vet inte om MIG eller TIG användes, glömde fråga. 300 spänn + moms. Håller det är jag mycket nöjd.

Bilagor

• IMG_1288.jpg
    IMG_1288.jpg
    63.8 KB · Besök: 52
Ser ut att vara gjort med MIG och på långt håll ser det nära ut...

De övre svetsarna är jäkligt snyggt gjorde. Låter prisvärt.
Det skall säkert hålla det där

/putte

en svetsarkunning ska kika på det där i morgon. Då får vi se, TIG or MIG! (men de kunde ju gett tusan i att klämma på bromshandtaget, hade ett helsike att separera beläggen.)

Varför bry sig om hur det är svetsat? Nu är det ju svetsat och kommer säkert att hålla bra.

Tillbaka
Topp