Att en Mig inte klarar att svetsa tunnplåt är lite nys, men OK, det gör att göra bort sig om man inte har rätt strömmatning och tillräckligt mycket trådmatning. Problemet är dock att det bör vara mycket rent för att få bra flyt i svetsningen, viktigare ju tunnare plåt man har.
Slipar man med en vinkelslip eller kanske tom hellre med en vanlig metallfil så att hela brottytan är frilagd och ren, ser till att jordningen är 100 och sitter bra (många jordkabelklämmor har ett hål så att du kan skruva fast den i ramen om du har t.ex. gängat fäste för broms el dyl).
Har du en bra jordning direkt i ramen så behöver du i princip inte tänka på krypströmmar i lager etc. och svetsen bör bli bra.
På din fråga om Mig eller Tig, skulle jag nog vilja säga hugget som stucket när det gäller en cykelram.
Brottytan, om det kommer en ny, kommer oavsett vad du väljer att hamna mellan den nya svetsen och den nya svetsfogen eftersom den blir lite som en kniv :-(
Att förstärka, ja det är nog möjligt, men frågan som är kvar i mitt huvud är nog varför sprack ramen från början. skulle du t.ex. 'limma' en förtärkning över själva brottytan kommer gissningsvis risken för en ny att hamna där förstärkningen slutar. Hade du däremot haft möjlighet att få en extra rör profil på insidan skulle det kunna vara en annan femma.
Jag tror att slipa rent, låt någon som verkligen kan migga sy ihop sprickan, skit i det estetiska och slipa inte ner svetsen, så tror jag att du är så nära en bra lagning du kan komma.
/putte