Fältprästen skrev:
> Jag är inte riktigt med på vad du menar med att
> vridstyvheten är ointressant? Det finns ju
> tillämpningar där man bara utnyttjar
> vridstyvheten i laminatet. Man lägger fibern i
> +/- 45 för att lasten går i den riktningen. Men
> förklara gärna.
>
Faktiskt så går lasten inte 45 grader, det är lätt att anta sådant. Men egentligen inte.
Först måste man förstå hur man skall använda fiberkomposit till. Man skall inte tänka metall och sen byta materialgrupp vilket är ett big no-no.
Först måste man tänka på vad som finns att erbjuda och vad människan klarar av att designa. Det enklaste är att säga att människan klarar av att konsekvent designa och bygga något med 15 graders intervall.
Ett rör som skall ta skjuvspänning vilket är din definition av vridstyvhet. Först av allt, hur lång är röret?, det bestämmer vinkeln där fibrerna skall läggas i och hur många grader röret skall vridas i?
Det mesta finns beskrivet i preparandkurserna på valfritt Ingenjörprogram, sen får man tänka på att kolfiber är av naturen anisotropisk, all last kan endast gå åt ett håll, dvs dragande(positiv) åt 0 grader, dvs längs med fiberriktningen. Ingenting annat. Resinet håller ihop kolfibret och fördelar last när ett brott i enskild fiber sker. Resinet har inga signfikanta mekaniska egenskaper. Ren kolfiber har en brottgräns på cirka 5000-6000 MPa. Räknar man sen ihop resinvikten och kolfiberns vikt till ett laminat med endast 0 fiberriktning så får du en specifik brottgräns siffra och den är inte lika hög som på ren kolfiber, just därför resinet höjer inte kolfibrets brottgräns, den gör bara kolfibret hanterbar och tåligare mot yttre påverkan. Så därav min kommentar om flygspecifik resinsystem. Du höjer kanske prestandan i bästa fall med några procent, men det är hantverket och lamineringsplanen som bereder väg till ett lyckat resultat.
Sedan ser man hur du använder roving vilket i min värld är ren kolfiber med 0 grader riktning, på det sätt du virade. Hur tänkte du låta kolfibret ta upp skjuvspänningar?, för kolfiber tar INTE upp skjuvspänningar, endast drag. Om kolfibret skulle ta upp någon form av last så är mitt förslag, ta bort all form av fyllmaterial och bygg upp med endast kolfiber åt rätt håll tills du får uppnått visuellt resultat.
Som tidigare nämnt så har du sagt att du värmehärdat laminatet, aluminium är seatstaysen gjorda av och dessa har redan åldrats (värmehärdats), du har har gjort detta ogjort, samtidigt som du värmehärdat kolfiberlaminatet.
>Tyvärr är inte verklighet ofta så enkel. Man har dragande och tryckande laster.
Verkligheten är komplicerad, men det går att lösa matematiskt, man tar bara tillräckligt små ytor och räknar på dessa, Ett rör har både dragande och tryckande last när den böjs. En cykelram får hantera alla typer av last när man ser översiktligt ja men zoomar man in tillräckligt mycket så kan man identifiera negativa och positiva laster i vald riktning. Ett laminat kan hantera tryckande laster, självklart men att förutsätta att man får 100% av dragande egenskaper är fel. I normala fall med 60% resinmättnad så får man cirka 50% av dragande prestanda plus minus tio procent beroende på vilken fibertyp vi pratar om.
Man räknar på detta eller så kör man med den erfarenhet man har men den erfarenhet man har kan man inte kvantifiera i siffror, man får mäta och sen dra slutsatser.
> >
> > Vävd laminat har 50/50 åt noll och 90.
>
> Vad menar du med vävd laminat?
Det finns Unidirectional, Vävd och Huggen fiber, sen någon annan variant till.
Detta är inte avsett som uppläxning men jag ansåg att för stunden var det viktigt att delge min kunskap som jag införskaffat genom arbete och studier.