Sprucket bromsok

Sprucket bromsok
Håller absolut med detta. Tyvärr kostar det tid och pengar att svetsa på en extra bit under vevhuset (och detta ökar väl ramvikt lite), så blir det kanske ekonomiskt olönsamt för tillverkare att förse fler ramar med ISCG-fästen ☹. SRAM:s nygammal lösning med en bashguard som sitter på själva framdrevet är också välkommen till fler produkter (om det inte är patenterat).
Men då är vi tillbaka i att drev/vevlager tar smällen istället för ett förstärkt vevhus.
Bara dom tävlingsspecifika ramarna för Xc har anledning att vara utan den lilla viktökningen.
Normala happyiter pratar ju om 1000g däck?

Sprucket bromsok
Men då är vi tillbaka i att drev/vevlager tar smällen istället för ett förstärkt vevhus.
Bara dom tävlingsspecifika ramarna för Xc har anledning att vara utan den lilla viktökningen.
Normala happyiter pratar ju om 1000g däck?
Kan det vara svårare att göra ett sådant fäste på kolfibercyklar (som min)? Gissar att det bara är kolfiber på utsidan vid vevhuset men ändå.

Sprucket bromsok
Dock händer detta inte lika ofta för alla, och även om detta händer garanterar det inte nödvändigtvis skada till cykeldelar.

Jag har en bashguard endast på min "grövsta" cykel, på dem andra saknas den trots att jag cyklar i skogen på dem också. Under åren har jag böjt drev/tappat kuggar på tre olika framdrev. Men det var aldrig en kritisk skada, jag kunde fortsätta cykla vidare tills jag hade tid för att byta ut det.

Vissa cyklister bor och cyklar i terräng där det knappast finns några stenar, de flesta hinder för dem är av trä. Vissa cyklister smashar inte bara cykel i varje sten som förekommer (inte jag dock, det gör jag gärna).

För två år sedan behövde jag välja mellan två likadana ramar av samma tillverkare; den ena kom med ICSG-fästet och var av stål och var dyrare, den andra saknade fästet och var av aluminum och var billigare. Jag valde den sistnämnda (och begagnad dessutom), trots att jag visste att jag skulle gärna vilja ha ISCG-fästet. Men priset var bra och jag struntade i det.

Sprucket bromsok
Nej, det där är feltänkt. Drevet, ja, men inte vevlagret. Du står med din kroppsvikt på pedalerna och du är mycket, mycket tyngre än cykeln. Slår du drevet i en sten så går i stort sett ingenting av det genom vevlagret. Slår du däremot en ISCG-monterad bash i en sten så går hela smällen genom vevlagret.

Edit: Förresten finns det bashguards som man sätter innanför gängat vevlager som en distans, utan ISCG-fästen. Den kan vrida sig vid en hård smäll, men skyddar för det mesta bra. Har det på en cykel där jag drämmer i underlaget rätt ofta och det har funkat fint. Samma där dock; kraften går genom vevlagret.

Sprucket bromsok
Jag tror ändå att det går att bygga ramar som har tolerans för det fästet. Ett krokigt drev eller en kedja som får böjda länkar förstör ju resten av dagen.
Min förra cykel hade en taco som vägde 80g, då körde jag ett tramsigt lätt drev istället och det blev i stort sett +/- 0.
Men jag kan inte bunnyhoppa så jag är en av dom som lämnar märken av drev/kedja på fallna träd.

Sprucket bromsok
Nej, det där är feltänkt. Drevet, ja, men inte vevlagret. Du står med din kroppsvikt på pedalerna och du är mycket, mycket tyngre än cykeln. Slår du drevet i en sten så går i stort sett ingenting av det genom vevlagret. Slår du däremot en ISCG-monterad bash i en sten så går hela smällen genom vevlagret.

Precis. Trodde först att ingen ISCG-fäste var en av de få nackdelar på min nyaste stigcykel, tillsammans med bredare vevparti och ännu sämre kedjelinje. Men då insåg jag att nyaste Sram vevparti har skydd på drev, och de finns bara i bredare utförande. Mina har skydd i plast, så de används flitig. Drevet är inte tyngre än andra alu drev.

Tillbaka
Topp