Sprutmålningstips önskas

MartinRF

Aktiv medlem
Sprutmålningstips önskas
Finnes:

* En fådd Ecco 40 med 1,5 mm munstycke: http://www.eccofinishing.se/sv/Produkt-ecco-40s
* Två roderblad redo för täckfärg
* Teknodur 0090 polyuretanlackfärg ('sprutkvalitet' databladet pratat om högtrycksspruta)

Jag har aldrig sprutmålat tidigare så jag har kikat på youtube och tror mig förstå hur man ställer in sprutan. Men Ecco 40 skall enligt Eccos hemsida kunna jobba med upp till 7 bars tryck. Instruktionsvideorna jag hittat hittills berör andra typer av sprutor och instruktörerna är noga med användandet av reduceringsventil. Är Ecco 40 avsedd för helt annan färg eller är det OK att blåsa på med fullt tryck?

Teknodurs datablad nämnder högtrycksspruta och ~0,3 mm munstycke. Ecco 40 är en lågtrycksspruta och jag har bara ett 1,5 mm munstycke. Är det meningsfullt att försöka ge sig på att måla med den här utrustningen?

Varför, undrar sig kanske vän av ordning, kan jag inte använda 'vanligt' tvåkomponents båtlackfärg? Svar: den kullör jag vill ha finns inte längre.

Med tack på förhand.

/Martin

Sprutmålningstips önskas
Det där är en proffs/yrkesspruta som måste ha tryckmatning av färgen in i sprutan. Du ska ha en vanlig spruta där färgen är i en behållare ovanpå sprutan och "rinner" ner i sprutan.
En billig från ex. Biltema funkar till det du ska måla.
Tryck in ca: 2,5 bar
Lycka till!

Sprutmålningstips önskas
Sprutmålningstips önskas
Givetvis kan du använda ett tryckkärl för färgmatningen, men som Farsan skriver är en vanlig enkel gravitationsmatad spruta mycket enklare i detta fall.
Upp till 7 bars lufttryck skulle jag säga är i överkant. Ju mer tryck, ju mer av färgen som hamnar vid sidan om.
Men som sagt, prova dig fram. Jag skulle säga flera tunna skikt direkt efter varandra än allt på en gång.

Sprutmålningstips önskas
Dagsrapport: Jag bangade när jag såg hur stor (läs tung) kompressor jag skulle behöva hyra för att Eccosprutan skulle få luft så det räcker. Filter och regulator behövde skaffas också och tiden... Nästa gång! Den här gången fick det bli handmålning och det är helt klart den här färgen inte lämpar sig för det.

Att det är proffs/yrkesspruta vet jag eftersom jag vet varifrån den kom. Mitt exemplar är utrustat med färgbehållare och jag har kört den med vatten så jag vet att det funkar utan tryckmatning av färgen. (Det är ingen tvekan om att det är så den använts för den som använde den sist var inte noga med rengöringen.)

Nästa gång blir det med nödvändighet sprutning -- synd att det inte blev av denna gång för det hade varit bra som övningsprojekt. Jag försöker minnas råden ovan.

/Martin

Tillbaka
Topp