Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo men första gången räcker det att lägga på eller ska man lägga kedjan i ett squirt bad ?Ja, kedjan ska vara ren från olja innan man lägger på Squirt.
Du ska "bara" rengöra kedjan fullständigt och sen lägga på smörjan. Min erfarenhet är att det blir klart bättre om man är lite mer generös än vad som ofta framhålls samt hjälper till lite med fingrarna att få in smörjan i länkarna/rullarna.Jo men första gången räcker det att lägga på eller ska man lägga kedjan i ett squirt bad ?
Det ska du nog undvika, du vill bara ha in det vid rullarna.Jo men första gången räcker det att lägga på eller ska man lägga kedjan i ett squirt bad ?
Det blir kladd även om man tvättat kedjan ren. Jag blev mycket förvånad över hur grisigt det blev av denna hyllade smörja som enligt alla ska hålla drivlinan ren. Den blev klart skitigare på några turer än med Shimano wet lube.Jag fuskar och gör inte rent kedjan först. Det funkar också men det blir lite kladd första turerna innan vaxet transporterat bort fabrikssmörjet.
Den erfarenheten har inte jag tvärt om.Det blir kladd även om man tvättat kedjan ren. Jag blev mycket förvånad över hur grisigt det blev av denna hyllade smörja som enligt alla ska hålla drivlinan ren. Den blev klart skitigare på några turer än med Shimano wet lube.
Ett problem är att det verkar ta evigheter för den att torka, så om man väntar några dagar mellan applicering och cykling så blir det nog bättre. Sen är jag inte ett dugg imponerad av smörjegenskaperna heller. Det är ganska mycket rassel jämfört med olja. Först efter uppåt 10 smörjningar börjar det bli lite tystare, och det är väl för att vaxet fyllt ut alla glapp i länkarna.
Det blir kladd även om man tvättat kedjan ren. Jag blev mycket förvånad över hur grisigt det blev av denna hyllade smörja som enligt alla ska hålla drivlinan ren. Den blev klart skitigare på några turer än med Shimano wet lube.
Ett problem är att det verkar ta evigheter för den att torka, så om man väntar några dagar mellan applicering och cykling så blir det nog bättre. Sen är jag inte ett dugg imponerad av smörjegenskaperna heller. Det är ganska mycket rassel jämfört med olja. Först efter uppåt 10 smörjningar börjar det bli lite tystare, och det är väl för att vaxet fyllt ut alla glapp i länkarna.
Den måste appliceras efter föregående tur så den hinner torka helt för att funka bra. Då funkar den också bra. Mina drivlinor håller sig nästan helt rena över tid.Det blir kladd även om man tvättat kedjan ren. Jag blev mycket förvånad över hur grisigt det blev av denna hyllade smörja som enligt alla ska hålla drivlinan ren. Den blev klart skitigare på några turer än med Shimano wet lube.
Spot on.Det blir kladd även om man tvättat kedjan ren. Jag blev mycket förvånad över hur grisigt det blev av denna hyllade smörja som enligt alla ska hålla drivlinan ren. Den blev klart skitigare på några turer än med Shimano wet lube.
Ni som inte har problem, kör ni 1x fram?
För min del var det vid växling fram som chainsuck ställde till det, inte annars.
För min del var det vid växling fram som chainsuck ställde till det, inte annars.
Kör squirt på alla cyklar i hushållet (5st). Torkar av kedjorna med våtservett inför varje tur och lägger på ett tunt lager.
Upplever kedjan som ren och fri från gnissel men det håller max 10mil, kortare om det kommer störtskurar.
Nöjd med Squirt överlag men väntar på nästa gruppinköp av NFS
Lär vara kedjebytet till KMC som ställer till detPreppade en ny KMC X12 med Squirt enligt konstens alla regler, och upplever en tyst och betydligt renare drivlina. Men istället vill kedjan ramla ner på mindre drev vid bakåttramp på de större dreven på kassetten. Om det beror på Squirten eller bytet från SRAM till KMC-kedja vette tusan.
Hur mycket säger de att man ska smörja då? Mindre än en droppe per länk? Och ska man inte smörja om när det börjar kvittra efter 10-15 mil?Får även en känsla att det läggs på för mycket Squirt. Att det skapt ett problem med uppbyggnad. Smoove som jag prövar (liknande produkt) nu skriver just detta i instruktionerna, att om man lägger på för mycket byggs det upp rester.
Jag gjorde misstaget att smörja direkt innan tur första gången och då blev det generalskitigt. Men efter det har jag lagt på smörjan dan innan, och även om det inte blir alls lika skitigt så verkar det inte hinna torka på ett halvt dygn heller. Jag tror att det är mycket överskott som är problemet, för det fastnar en kletig hinna på dreven och utsidan av kedjan. Men att hålla på och minutiöst torka bort alla rester orkar jag inte. Förstår inte riktigt varför man ska behöva anstränga sig så när en vanlig olja smörjer (minst) lika bra och kan appliceras direkt innan cykling. Ironiskt nog tycks den hålla sig inne i kedjan bättre dessutom.Den måste appliceras efter föregående tur så den hinner torka helt för att funka bra. Då funkar den också bra. Mina drivlinor håller sig nästan helt rena över tid.
Att hälla på och cykla med den blöt har jag aldrig provat. Men om du gör det kanske vi har förklaringen till att det inte funkar för dig.
Kan ju bara säga vad smoove skriverHur mycket säger de att man ska smörja då? Mindre än en droppe per länk? Och ska man inte smörja om när det börjar kvittra efter 10-15 mil?
Ok ja då vet jag inte. Jag tycker det brukar hinna torka över natten utan problem. Jag torkar inte heller av nåt utan lägger bara på en droppe per rulle och vevar runt kedjan 10-15 s. Överskottet ramlar av nästa tur för mig. Utom precis i början när det är olja kvar inne i kedjan då, då kladdar det lite. Fyra fem turer med en lite extra generös dos emellan brukar räcka för att det ska gå över.Jag gjorde misstaget att smörja direkt innan tur första gången och då blev det generalskitigt. Men efter det har jag lagt på smörjan dan innan, och även om det inte blir alls lika skitigt så verkar det inte hinna torka på ett halvt dygn heller. Jag tror att det är mycket överskott som är problemet, för det fastnar en kletig hinna på dreven och utsidan av kedjan. Men att hålla på och minutiöst torka bort alla rester orkar jag inte. Förstår inte riktigt varför man ska behöva anstränga sig så när en vanlig olja smörjer (minst) lika bra och kan appliceras direkt innan cykling. Ironiskt nog tycks den hålla sig inne i kedjan bättre dessutom.
Själva smörjningen upplever jag har blivit bättre ju fler gånger jag smörjt, så det byggs troligen upp vax allt eftersom i flera omgångar. Jag upplever inte heller att den är särskilt vattenkänslig. Verkar hyfsat välsmort även efter att ha spolat cykeln, vilket man inte kan säga om Shimanos lättflyktiga wet lube.
Intressant det där med chain suck. Jag har på sistone haft ett fruktansvärt knakande från min drivlina som verkar bero på att kedjan hamnar lite fel på framdrevet och sen "hoppar rätt" när man tar i. Det verkar ha kommit ungefär samma veva som jag började med Squirt, och även om det är långsökt så skulle det kunna vara en delorsak. Att sen min bakväxel är för slapp lär väl vara det största problemet, men den har funkat finfint tidigare.
Kan ju bara säga vad smoove skriver
It works best to apply the lube on the inside of the chain in the middle of the rollers. Squeeze the bottle gently to release a constant flow of lube on the chain and keep on going until a small web or bubble forms between the rollers on the narrow link. Work the Lube into the chain by back pedaling about 20 rotations. Leave overnight to dry.
Too much lube will cause residue to accumulate around the derailleur pulley wheels and cassette.
tror mer problemet är att man lägger på mer för ofta. Men finns väll ingen exakt vetenskap antar jag.
För att jag cyklar så ofta att kedjan knappt torkat till nästa tur.Men varför lägger ni på precis innan? Jag brukar ju rengöra cykeln efter en tur och sen låta den torka och då lägga på squirt. Det för man ju direkt efter rengöring. Sen är det kanske någon dag till jag ska köra igen.
Eftersom Squirt är vattenbaserad funkar det bra att smörja våt kedja. Jag vevar några snabba varv så det värsta stänker av först bara.För att jag cyklar så ofta att kedjan knappt torkat till nästa tur.?
Nä, men det är såklart för att det är enklast att göra det i samband med cykling. Och direkt efteråt funkar ju inte om man precis spolat cykeln, så det har blivit en vana att göra det innan. Men inte heller det funkar med den här typen av smörja, uppenbarligen. Alltså måste jag komma på mitt mellan förra och kommande tur att kedjan ska smörjas. Det händer liksom inte.
Ja jag blev också nyfiken, om det nu är samma men bättre. Är den lite tjockare kanske den är drygare också, Squirt går ju åt rätt fortKör squirt men blev sugen prova smoove för att jmf. Vart finns den att köpa?
Jag har inte märkt någon skillnad mellan kedjor från Shimano, sram och kmc. Dock på MTB allihop.Bra tråd och många bra tips! Har kört squirt några år och har väldigt bra erfarenheter på mtb'n, kedjan är lätt att få ren och funkar oklanderligt. Har kört riktigt långa turer, även flerdagars utan problem. Smörjer normalt ändå efter varje tur, men det gjorde jag med wet lube också.
Landsvägscykeln har jag haft mer problem med, vettesjutton varför, kanske inte fått bort fabriksfettet tillräckligt, eller så är ultegrakedjan sämre på att behålla vaxet. Den rostar och gnisslar om man glömmer smörja, och smörja samma dag funkar ju inte. Kommer ändå köra vidare med vaxet, fördelarna överväger tycker jag, rent o snyggt och bra livslängd på drivlinan.
Är SRAM vs Shimano olika bra ihop med squirt?
Ja jag blev också nyfiken, om det nu är samma men bättre. Är den lite tjockare kanske den är drygare också, Squirt går ju åt rätt fort
Den tjocknar om man råkar glömma att dra åt korken ordentligt, eller om den står för länge, verkar det som. För sista skvätten i senaste halvlitersflaskan var rätt svår att få ur.Hmm intressant. Det första flaskan squirt jag hade (en liten provapå flaska) var betydligt tjockare än den stora jag köpte. Den tjockare var enklare att portionera ut, men den tunnare borde gå in i rullarna bättre, men som du säger går den tunnare åt snabbare.
Kör squirt men blev sugen prova smoove för att jmf. Vart finns den att köpa?
Tunnare än Squirt? Som redan är typ som vatten redan. Tyckte länkad recension ovan skrev att den var tjockare.köpte min på engelska amazon. Kan leta reda på säljaren om du vill. De förordar att lägga på dagen innan men skriver att det går så när som en timme innan. Första intrycket är att det är tunnare = tränger in lättare. Riktigt tyst vid första turen
Tunnare än Squirt? Som redan är typ som vatten redan. Tyckte länkad recension ovan skrev att den var tjockare.