Squirt lube?

Mtb nisse

Medlem
Squirt lube?
Hur gör ni med en helt ny kedja? Tänkte om man rengör den från fabrik oljan och sen lägger den i ett bad av squirtlube eller hur gör ni?

Singular

Aktiv medlem
Squirt lube?
Jo men första gången räcker det att lägga på eller ska man lägga kedjan i ett squirt bad 😀
Du ska "bara" rengöra kedjan fullständigt och sen lägga på smörjan. Min erfarenhet är att det blir klart bättre om man är lite mer generös än vad som ofta framhålls samt hjälper till lite med fingrarna att få in smörjan i länkarna/rullarna.

Makten

Aktiv medlem
Squirt lube?
Jag fuskar och gör inte rent kedjan först. Det funkar också men det blir lite kladd första turerna innan vaxet transporterat bort fabrikssmörjet.
Det blir kladd även om man tvättat kedjan ren. Jag blev mycket förvånad över hur grisigt det blev av denna hyllade smörja som enligt alla ska hålla drivlinan ren. Den blev klart skitigare på några turer än med Shimano wet lube.
Ett problem är att det verkar ta evigheter för den att torka, så om man väntar några dagar mellan applicering och cykling så blir det nog bättre. Sen är jag inte ett dugg imponerad av smörjegenskaperna heller. Det är ganska mycket rassel jämfört med olja. Först efter uppåt 10 smörjningar börjar det bli lite tystare, och det är väl för att vaxet fyllt ut alla glapp i länkarna.

Mtb nisse

Medlem
Squirt lube?
Det blir kladd även om man tvättat kedjan ren. Jag blev mycket förvånad över hur grisigt det blev av denna hyllade smörja som enligt alla ska hålla drivlinan ren. Den blev klart skitigare på några turer än med Shimano wet lube.
Ett problem är att det verkar ta evigheter för den att torka, så om man väntar några dagar mellan applicering och cykling så blir det nog bättre. Sen är jag inte ett dugg imponerad av smörjegenskaperna heller. Det är ganska mycket rassel jämfört med olja. Först efter uppåt 10 smörjningar börjar det bli lite tystare, och det är väl för att vaxet fyllt ut alla glapp i länkarna.
Den erfarenheten har inte jag tvärt om.

Mini_me

Aktiv medlem
Squirt lube?
Jag tycker nästan helt tvärtom.
Är mycket nöjd:)

Rattnalle

Aktiv medlem
Squirt lube?
Den måste appliceras efter föregående tur så den hinner torka helt för att funka bra. Då funkar den också bra. Mina drivlinor håller sig nästan helt rena över tid.

Att hälla på och cykla med den blöt har jag aldrig provat. Men om du gör det kanske vi har förklaringen till att det inte funkar för dig.

NickPick

Aktiv medlem
Squirt lube?
Spot on.

ooms

Aktiv medlem
Squirt lube?
Ja, jag körde Squirt säsongen 2018. Tyckte också det blev kladd, såpass att jag fick chainsuck som ledde till hoppad kedja fram några ggr. Aldrig haft det problemet förr. Ifjol bytte jag tillbaka till Finishlines röda, och problemet var borta.
Men smörjmässigt upplevde jag inga problem, och kedjan såg ren och fin ut. Smorde aldrig mindre än ett dygn innan en runda. Gick nog ca 10-15 mil mellan smörjningarna.

Senast ändrad:

d_anders

Aktiv medlem
Squirt lube?
Kör med det sen i vintras (lvg). När det är dags att smörja så gör det direkt efter avslutad tur (undvik smörja blöt kedja).

Vid torrt väder behöver jag smörja med ca 15 mils mellanrum. Ska man cykla några timmar i regn vill man nog faktiskt smörja längs vägen och igen direkt efteråt. Rengör klingorna, bakväxeln och kassetten noga innan du börjar med squirt.

Salabaladala

Aktiv medlem
Squirt lube?
Gör rent mina nya kedjor i smådelstvätt med bensin, sen får dom ett skönt dopp i lite fräsch t-sprit. Sen kokar jag kedjan i vax och kör. Tanken från början var att koka kedjan i vax sen varje gång det behövs men det orkar jag inte med, så det blir smörja på med squirt istället. Går rätt fint det också. Rent och fint går det och inget oljeklet. På hösten blir det däremot olja ända till dygnsmedeltempen går under nollan, sen är det torrt och fint och då blir det vax igen.

HåkanC

Aktiv medlem
Squirt lube?

qma

Aktiv medlem
Squirt lube?
Jag kör också squirt direkt på ny kedja, det enda jag gör innan det är torka, flera gånger genom veva bakåt och nypa kedjan med obesudlad del av en torr trasa. Väntar minst en timme efter smörjning innan jag ger mig av. Gör om torkningen innan varje applicering.

Har absolut noll problem - kassetten är ren hela livslängden och det blir aldrig rost eller kvitter. ...men då smörjer jag innan varje gång jag tar ut hojen. Jag föredrar det lilla torra oljefria lortspåret man torkar bort framför lortmixen med alla oljor jag nånsin provat och skulle inte köra flera dagar utan att torka kedjan med olja heller. Så YMMV, alla gör lite olika och har sina preferenser...

rot

Ny medlem
Squirt lube?
Har kört Squirt i några år nu. Har inte lagt ngn tid på att göra fabriksnya kedjor rena utan lägger på min Squirt efter cykelpasset... på avtorkad och torr kedja. Har inte haft några problem, varken gnissel, slitage eller kedjehopp. Men tror att det är viktigt att den får torka in innan man drar iväg. Jag cyklar inte varje dag (tyvärr) så den har gott om tid att torka!

ooms

Aktiv medlem
Squirt lube?
Ni som inte har problem, kör ni 1x fram?
För min del var det vid växling fram som chainsuck ställde till det, inte annars.

fhloston

Aktiv medlem
Squirt lube?
Ni som inte har problem, kör ni 1x fram?
För min del var det vid växling fram som chainsuck ställde till det, inte annars.
Jag kör med 1, 2 och 3-delat.
1-delat på pendlaren där jag använt squirt året runt på sopsaltat utan problem.
Enda gången jag gjort rent en ny kedja är på senaste kedjebytet på lvg-hojen, men kan inte säga att jag märkt något problem utan att göra rent.

Mback72

Aktiv medlem
Squirt lube?
Preppade en ny KMC X12 med Squirt enligt konstens alla regler, och upplever en tyst och betydligt renare drivlina. Men istället vill kedjan ramla ner på mindre drev vid bakåttramp på de större dreven på kassetten. Om det beror på Squirten eller bytet från SRAM till KMC-kedja vette tusan.

Tobbs

Medlem
Squirt lube?
Kör squirt på alla cyklar i hushållet (5st). Torkar av kedjorna med våtservett inför varje tur och lägger på ett tunt lager.
Upplever kedjan som ren och fri från gnissel men det håller max 10mil, kortare om det kommer störtskurar.
Nöjd med Squirt överlag men väntar på nästa gruppinköp av NFS

Pfaff

Aktiv medlem
Squirt lube?
Kör squirt på alla cyklar i hushållet (5st). Torkar av kedjorna med våtservett inför varje tur och lägger på ett tunt lager.
Upplever kedjan som ren och fri från gnissel men det håller max 10mil, kortare om det kommer störtskurar.
Nöjd med Squirt överlag men väntar på nästa gruppinköp av NFS
Beijers Cykel i Malmö har den på hyllan. Du kan säkert övertala Tomas att skicka en burk.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Squirt lube?
Preppade en ny KMC X12 med Squirt enligt konstens alla regler, och upplever en tyst och betydligt renare drivlina. Men istället vill kedjan ramla ner på mindre drev vid bakåttramp på de större dreven på kassetten. Om det beror på Squirten eller bytet från SRAM till KMC-kedja vette tusan.
Lär vara kedjebytet till KMC som ställer till det

Singular

Aktiv medlem
Squirt lube?
Alla ovanstående utlåtanden är rätt väl i linje med mina erfarenheter och sammanfattar bra varför jag valt att behålla Squirt enbart på den välputsade solskens-söndags-snyggracern just för renheten och precis som HåkanC istället kör NFS på det mer businessminded tjänstevapnet.

Att inte komma mer än tio mil i stöten utan att det kvittrar, att det inte tåler vatten, att det ska duttas med våtservetter och smörjas ett dygn innan varje tur - ah, nja, det är glassiga aldrig-sett-en-droppe-regn-glasscykeln som får det nöjet. Det bulade gamla titanlokomotivet (som får lejonparten av mil, timmar och svett) vill hellre bara frusta fram genom tid och rum än att att daltas med.

konscious

Aktiv medlem
Squirt lube?
Nackdelen är smörjegenskaperna och dåligt korrosionsskydd, dessutom svårt att dosera bra tycker jag. Den stora fördelen är låg nedsmustningsgrad.

Jag kör med S100 WEISSES.

Jensen

Aktiv medlem
Squirt lube?
Får även en känsla att det läggs på för mycket Squirt. Att det skapt ett problem med uppbyggnad. Smoove som jag prövar (liknande produkt) nu skriver just detta i instruktionerna, att om man lägger på för mycket byggs det upp rester.

ooms

Aktiv medlem
Squirt lube?
Får även en känsla att det läggs på för mycket Squirt. Att det skapt ett problem med uppbyggnad. Smoove som jag prövar (liknande produkt) nu skriver just detta i instruktionerna, att om man lägger på för mycket byggs det upp rester.
Hur mycket säger de att man ska smörja då? Mindre än en droppe per länk? Och ska man inte smörja om när det börjar kvittra efter 10-15 mil?

Makten

Aktiv medlem
Squirt lube?
Den måste appliceras efter föregående tur så den hinner torka helt för att funka bra. Då funkar den också bra. Mina drivlinor håller sig nästan helt rena över tid.

Att hälla på och cykla med den blöt har jag aldrig provat. Men om du gör det kanske vi har förklaringen till att det inte funkar för dig.
Jag gjorde misstaget att smörja direkt innan tur första gången och då blev det generalskitigt. Men efter det har jag lagt på smörjan dan innan, och även om det inte blir alls lika skitigt så verkar det inte hinna torka på ett halvt dygn heller. Jag tror att det är mycket överskott som är problemet, för det fastnar en kletig hinna på dreven och utsidan av kedjan. Men att hålla på och minutiöst torka bort alla rester orkar jag inte. Förstår inte riktigt varför man ska behöva anstränga sig så när en vanlig olja smörjer (minst) lika bra och kan appliceras direkt innan cykling. Ironiskt nog tycks den hålla sig inne i kedjan bättre dessutom.

Själva smörjningen upplever jag har blivit bättre ju fler gånger jag smörjt, så det byggs troligen upp vax allt eftersom i flera omgångar. Jag upplever inte heller att den är särskilt vattenkänslig. Verkar hyfsat välsmort även efter att ha spolat cykeln, vilket man inte kan säga om Shimanos lättflyktiga wet lube.

Intressant det där med chain suck. Jag har på sistone haft ett fruktansvärt knakande från min drivlina som verkar bero på att kedjan hamnar lite fel på framdrevet och sen "hoppar rätt" när man tar i. Det verkar ha kommit ungefär samma veva som jag började med Squirt, och även om det är långsökt så skulle det kunna vara en delorsak. Att sen min bakväxel är för slapp lär väl vara det största problemet, men den har funkat finfint tidigare.

Jensen

Aktiv medlem
Squirt lube?
Hur mycket säger de att man ska smörja då? Mindre än en droppe per länk? Och ska man inte smörja om när det börjar kvittra efter 10-15 mil?
Kan ju bara säga vad smoove skriver

It works best to apply the lube on the inside of the chain in the middle of the rollers. Squeeze the bottle gently to release a constant flow of lube on the chain and keep on going until a small web or bubble forms between the rollers on the narrow link. Work the Lube into the chain by back pedaling about 20 rotations. Leave overnight to dry.

Too much lube will cause residue to accumulate around the derailleur pulley wheels and cassette.

tror mer problemet är att man lägger på mer för ofta. Men finns väll ingen exakt vetenskap antar jag.

Rattnalle

Aktiv medlem
Squirt lube?
Jag gjorde misstaget att smörja direkt innan tur första gången och då blev det generalskitigt. Men efter det har jag lagt på smörjan dan innan, och även om det inte blir alls lika skitigt så verkar det inte hinna torka på ett halvt dygn heller. Jag tror att det är mycket överskott som är problemet, för det fastnar en kletig hinna på dreven och utsidan av kedjan. Men att hålla på och minutiöst torka bort alla rester orkar jag inte. Förstår inte riktigt varför man ska behöva anstränga sig så när en vanlig olja smörjer (minst) lika bra och kan appliceras direkt innan cykling. Ironiskt nog tycks den hålla sig inne i kedjan bättre dessutom.

Själva smörjningen upplever jag har blivit bättre ju fler gånger jag smörjt, så det byggs troligen upp vax allt eftersom i flera omgångar. Jag upplever inte heller att den är särskilt vattenkänslig. Verkar hyfsat välsmort även efter att ha spolat cykeln, vilket man inte kan säga om Shimanos lättflyktiga wet lube.

Intressant det där med chain suck. Jag har på sistone haft ett fruktansvärt knakande från min drivlina som verkar bero på att kedjan hamnar lite fel på framdrevet och sen "hoppar rätt" när man tar i. Det verkar ha kommit ungefär samma veva som jag började med Squirt, och även om det är långsökt så skulle det kunna vara en delorsak. Att sen min bakväxel är för slapp lär väl vara det största problemet, men den har funkat finfint tidigare.
Ok ja då vet jag inte. Jag tycker det brukar hinna torka över natten utan problem. Jag torkar inte heller av nåt utan lägger bara på en droppe per rulle och vevar runt kedjan 10-15 s. Överskottet ramlar av nästa tur för mig. Utom precis i början när det är olja kvar inne i kedjan då, då kladdar det lite. Fyra fem turer med en lite extra generös dos emellan brukar räcka för att det ska gå över.

Mtb nisse

Medlem
Squirt lube?
Men varför lägger ni på precis innan? Jag brukar ju rengöra cykeln efter en tur och sen låta den torka och då lägga på squirt. Det för man ju direkt efter rengöring. Sen är det kanske någon dag till jag ska köra igen.

Martinmat

Aktiv medlem
Squirt lube?
Kör squirt men blev sugen prova smoove för att jmf. Vart finns den att köpa?

Kan ju bara säga vad smoove skriver

It works best to apply the lube on the inside of the chain in the middle of the rollers. Squeeze the bottle gently to release a constant flow of lube on the chain and keep on going until a small web or bubble forms between the rollers on the narrow link. Work the Lube into the chain by back pedaling about 20 rotations. Leave overnight to dry.

Too much lube will cause residue to accumulate around the derailleur pulley wheels and cassette.

tror mer problemet är att man lägger på mer för ofta. Men finns väll ingen exakt vetenskap antar jag.

Makten

Aktiv medlem
Squirt lube?
Men varför lägger ni på precis innan? Jag brukar ju rengöra cykeln efter en tur och sen låta den torka och då lägga på squirt. Det för man ju direkt efter rengöring. Sen är det kanske någon dag till jag ska köra igen.
För att jag cyklar så ofta att kedjan knappt torkat till nästa tur. :sneaky: 😂

Nä, men det är såklart för att det är enklast att göra det i samband med cykling. Och direkt efteråt funkar ju inte om man precis spolat cykeln, så det har blivit en vana att göra det innan. Men inte heller det funkar med den här typen av smörja, uppenbarligen. Alltså måste jag komma på mitt mellan förra och kommande tur att kedjan ska smörjas. Det händer liksom inte.

Rattnalle

Aktiv medlem
Squirt lube?
För att jag cyklar så ofta att kedjan knappt torkat till nästa tur. :sneaky: 😂

Nä, men det är såklart för att det är enklast att göra det i samband med cykling. Och direkt efteråt funkar ju inte om man precis spolat cykeln, så det har blivit en vana att göra det innan. Men inte heller det funkar med den här typen av smörja, uppenbarligen. Alltså måste jag komma på mitt mellan förra och kommande tur att kedjan ska smörjas. Det händer liksom inte.
Eftersom Squirt är vattenbaserad funkar det bra att smörja våt kedja. Jag vevar några snabba varv så det värsta stänker av först bara.

Löken

Medlem
Squirt lube?
Bra tråd och många bra tips! Har kört squirt några år och har väldigt bra erfarenheter på mtb'n, kedjan är lätt att få ren och funkar oklanderligt. Har kört riktigt långa turer, även flerdagars utan problem. Smörjer normalt ändå efter varje tur, men det gjorde jag med wet lube också.

Landsvägscykeln har jag haft mer problem med, vettesjutton varför, kanske inte fått bort fabriksfettet tillräckligt, eller så är ultegrakedjan sämre på att behålla vaxet. Den rostar och gnisslar om man glömmer smörja, och smörja samma dag funkar ju inte. Kommer ändå köra vidare med vaxet, fördelarna överväger tycker jag, rent o snyggt och bra livslängd på drivlinan.

Är SRAM vs Shimano olika bra ihop med squirt?

Rattnalle

Aktiv medlem
Squirt lube?
Bra tråd och många bra tips! Har kört squirt några år och har väldigt bra erfarenheter på mtb'n, kedjan är lätt att få ren och funkar oklanderligt. Har kört riktigt långa turer, även flerdagars utan problem. Smörjer normalt ändå efter varje tur, men det gjorde jag med wet lube också.

Landsvägscykeln har jag haft mer problem med, vettesjutton varför, kanske inte fått bort fabriksfettet tillräckligt, eller så är ultegrakedjan sämre på att behålla vaxet. Den rostar och gnisslar om man glömmer smörja, och smörja samma dag funkar ju inte. Kommer ändå köra vidare med vaxet, fördelarna överväger tycker jag, rent o snyggt och bra livslängd på drivlinan.

Är SRAM vs Shimano olika bra ihop med squirt?
Jag har inte märkt någon skillnad mellan kedjor från Shimano, sram och kmc. Dock på MTB allihop.

fhloston

Aktiv medlem
Squirt lube?
Ja jag blev också nyfiken, om det nu är samma men bättre. Är den lite tjockare kanske den är drygare också, Squirt går ju åt rätt fort
Hmm intressant. Det första flaskan squirt jag hade (en liten provapå flaska) var betydligt tjockare än den stora jag köpte. Den tjockare var enklare att portionera ut, men den tunnare borde gå in i rullarna bättre, men som du säger går den tunnare åt snabbare.

Rattnalle

Aktiv medlem
Squirt lube?
Hmm intressant. Det första flaskan squirt jag hade (en liten provapå flaska) var betydligt tjockare än den stora jag köpte. Den tjockare var enklare att portionera ut, men den tunnare borde gå in i rullarna bättre, men som du säger går den tunnare åt snabbare.
Den tjocknar om man råkar glömma att dra åt korken ordentligt, eller om den står för länge, verkar det som. För sista skvätten i senaste halvlitersflaskan var rätt svår att få ur.

Jensen

Aktiv medlem
Squirt lube?
Kör squirt men blev sugen prova smoove för att jmf. Vart finns den att köpa?
köpte min på engelska amazon. Kan leta reda på säljaren om du vill. De förordar att lägga på dagen innan men skriver att det går så när som en timme innan. Första intrycket är att det är tunnare = tränger in lättare. Kändes drygare eftersom det trängde in bättre (eller upplevdes så). Klart mindre pip. Tänk gammal finishline flaska med runt litet rör snarare är trubbig spets som på Squirt. Riktigt tyst vid första turen

Rattnalle

Aktiv medlem
Squirt lube?
köpte min på engelska amazon. Kan leta reda på säljaren om du vill. De förordar att lägga på dagen innan men skriver att det går så när som en timme innan. Första intrycket är att det är tunnare = tränger in lättare. Riktigt tyst vid första turen
Tunnare än Squirt? Som redan är typ som vatten redan. Tyckte länkad recension ovan skrev att den var tjockare.

Jensen

Aktiv medlem
Squirt lube?
Tunnare än Squirt? Som redan är typ som vatten redan. Tyckte länkad recension ovan skrev att den var tjockare.
kanske inte är tunnare. Men kändes som den flöt ut snabbare och trängde in snabbare och blev ”osynlig” snabbare. Skulle själv inte klassa det som tjockare. Drygare däremot skulle jag kunna tänka mig. Men har ju heller inte labbutrustning att testa med :-)

köpte av denna (plus deras avfettning)https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B076MHB5FJ/ref=ppx_yo_mob_b_track_package_o0_img?ie=UTF8&psc=1

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer