Squirt lube?

Squirt lube?
Första gången jag provade squirt så doserade jag ungefär som jag gör med olja. Fungerade inte alls, gnissel efter några mil trots torrt väglag. Sen droppade jag på betydligt mer och då fungerade det helt ok, med det krävs högfrekvent applicering. Mycket renare blir det, man kan t o m råka slå emot vaden utan att skämmas alltför mycket.

Squirt lube?
Ni som kör squirt lube - funkar det att ha andra typer av smörjmedel/vattenavvisande medel i närheten av kedjan så som mo94, eller är det big no no som kontaminerar? Brukar gnugga lite på rörliga delar på groupset:et för att skydda lite från smuts och få lite finare finish. Men nu när jag gått över till Squirt på fincykeln har jag inte vågat.

Squirt lube?
Ni som kör squirt lube - funkar det att ha andra typer av smörjmedel/vattenavvisande medel i närheten av kedjan så som mo94, eller är det big no no som kontaminerar? Brukar gnugga lite på rörliga delar på groupset:et för att skydda lite från smuts och få lite finare finish. Men nu när jag gått över till Squirt på fincykeln har jag inte vågat.
Såvida du inte badar hojen i något annat är nog risk för kontaminering minimal

Squirt lube?
Får du lite tunn olja på fel ställe så försvinner det säkert när du torkar av kedjan. Däremot är det bra att få bort gammalt oljeklet från kassetten och klingorna innan du kör med squirt, annars blir kedjan smutsig direkt.

Vill man försöka hålla kedjan helt ren och vill göra det så enkelt som möjligt så utgår man från en ny kedja och rengör den med bad i något som löser olja/fett och något som löser rester och dunstar. Jag använder tändvätska följt av t-röd då jag råkar ha det hemma.

Utgår man från en smutsig kedja får man jobba mer med rengöringen.

Squirt lube?
Får du lite tunn olja på fel ställe så försvinner det säkert när du torkar av kedjan. Däremot är det bra att få bort gammalt oljeklet från kassetten och klingorna innan du kör med squirt, annars blir kedjan smutsig direkt.

Vill man försöka hålla kedjan helt ren och vill göra det så enkelt som möjligt så utgår man från en ny kedja och rengör den med bad i något som löser olja/fett och något som löser rester och dunstar. Jag använder tändvätska följt av t-röd då jag råkar ha det hemma.

Utgår man från en smutsig kedja får man jobba mer med rengöringen.
Rengörningsprocessen är redan gjord och kört på några veckor. Slog mig dock att mo94 kanske inte är en bra idé på bakdrevet. Kanske håller borta från jockey-hjulen åtminstone?

Squirt lube?
Bumpar denna tråden lite:

Kör squirt på alla mina cyklar nu. Behöver köpa ny flaska snart så tänkte höra om det är vettigt att skaffa low-temp-varianten nu när det snart är minusgrader ute, eller blir det bara en kletigare variant som drar till sig mer skit och minimal skillnad i effekt/hållfasthet? Brukar bara vintercykla när det är minimalt med snö på spåren och max -10 grader. Svårt att hitta så mycket info om den varianten på nätet.

Squirt lube?
Jag kör vanlig Squirt under den varma årstiden. Funkar bra som de flesta här är överens om.
Till förra vintersäsongen tänkte jag lyxa till det och använda low-temp varianten.
Jag blev tyvärr inte alls imponerad men fick en stor förståelse för vad chainsuck är däremot.
Alltid något.

@Nito Jag har använt ca 25% av flaskan. Mot porto får du gärna det som är kvar om du vill prova.
Skicka PM i så fall.

Squirt lube?

Kör squirt på alla mina cyklar nu. Behöver köpa ny flaska snart så tänkte höra om det är vettigt att skaffa low-temp-varianten nu när det snart är minusgrader ute, eller blir det bara en kletigare variant som drar till sig mer skit och minimal skillnad i effekt/hållfasthet? Brukar bara vintercykla när det är minimalt med snö på spåren och max -10 grader. Svårt att hitta så mycket info om den varianten på nätet.
Jag har kört den vanliga på vintern tidigare, inte märkt att det skulle funka dåligt i kyla.

Men nu kör jag Smoove. Som Squirt men allmänt bättre.

Squirt lube?

köpte en flaska squirt low temp och blev rejält besviken. jättetrög känsla i kedjan redan ner vid fem plus. som seg sirap. gåtfullt att den heter low temp.

men bra motståndskraft som smörjmedel där fart inte är ett tema.

ett enligt mig bättre alternativ för kedjan vid kyla är banana slip all weather lube. finns t ex på brittiska amazon utan avgifter, med och utan 'tungsten'. båda är bra.

Squirt lube?
köpte en flaska squirt low temp och blev rejält besviken. jättetrög känsla i kedjan redan ner vid fem plus. som seg sirap. gåtfullt att den heter low temp.

men bra motståndskraft som smörjmedel där fart inte är ett tema.

ett enligt mig bättre alternativ för kedjan vid kyla är banana slip all weather lube. finns t ex på brittiska amazon utan avgifter, med och utan 'tungsten'. båda är bra.
Hmmm, låter ju inte jättelovande... Hur upplever du den vanliga varianten nere i låga temperaturer som jämförelse? Eller har du kanske inte provat? Jag kanske inte är så kräsen då jag kört vanliga på min hardtail genom hela vintern förra året utan chain suck. Möjligen att den blir stelare än önskvärt men jag kör ju bara rekreationellt. Var iofs en väldigt mild vinter.

Squirt lube?
Hmmm, låter ju inte jättelovande... Hur upplever du den vanliga varianten nere i låga temperaturer som jämförelse? Eller har du kanske inte provat? Jag kanske inte är så kräsen då jag kört vanliga på min hardtail genom hela vintern förra året utan chain suck. Möjligen att den blir stelare än önskvärt men jag kör ju bara rekreationellt. Var iofs en väldigt mild vinter.
nej lusten att pröva vanliga squirt skall vi säga begränsades.

började sedan läsa på lite, och kom fram till att denna och liknande produkter med långa appliceringsintervall tenderar att låsa fast smuts i kedjan. kräver återkommande jobbiga rengöringsrutiner om inte kedjan skall börja slipas inifrån.

longlife är förstås bra för långa etapper, men har det varit smutsigt blir det alltså en hel del efterarbete. istället kommit att till vardags föredra de som måste appliceras oftare och som bieffekt därmed har en chans att rena upp. allt talar för att squirt och inte hör till dem, och inte heller smoove.

ceramic speed ufo 2; och banana slip all weather lube är två exempel på produkter som dels står emot smuts bra, dels efter smutsig etapp, och fortsatt återkommande applicering i ren miljö sedan gradvis uppnår minskat slitage. en värdefull egenskap om man vill vara lat;)

bara droppa och köra.

Squirt lube?
nej lusten att pröva vanliga squirt skall vi säga begränsades.

började sedan läsa på lite, och kom fram till att denna och liknande produkter med långa appliceringsintervall tenderar att låsa fast smuts i kedjan. kräver återkommande jobbiga rengöringsrutiner om inte kedjan skall börja slipas inifrån.

longlife är förstås bra för långa etapper, men har det varit smutsigt blir det alltså en hel del efterarbete. istället kommit att till vardags föredra de som måste appliceras oftare och som bieffekt därmed har en chans att rena upp. allt talar för att squirt och inte hör till dem, och inte heller smoove.

ceramic speed ufo 2; och banana slip all weather lube är två exempel på produkter som dels står emot smuts bra, dels efter smutsig etapp, och fortsatt återkommande applicering i ren miljö sedan gradvis uppnår minskat slitage. en värdefull egenskap om man vill vara lat;)

bara droppa och köra.
Det är lite lustigt att du är så noga med detta här men samtidigt tycker det är ok att smörja lager på cykeln genom att droppa in olja och skölja in dammet…

Rent praktiskt är både Squirt och Smoove de överlägset bästa kompromisserna jag provat sett till kedjesmörja med totalt sett liten insats över kedjans livslängd.

Jag kan inte se något om något av alternativen du nämner som antyder att de skulle vara radikalt annorlunda sett till inre smuts i kedjan. Som du själv väldigt noggrant påpekat i andra trådar är det nog snarare ett bad än att droppa på som gäller om man ska få någon meningsfull rengörande effekt. Och så longlife är inte t ex Squirt att det är något problem. Det behöver appliceras relativt ofta. Så ofta att jag aldrig skulle orka köra det på en vardagscykel t ex.

Senast ändrad:
Squirt lube?
rattnalle, det handlar om pragmatism, och good-enough:)

om smörjet är rätt beskaffat sköljer det ur igen. det är det som longlife-produkterna i generella termer inte gör. det bara beckar igen alltmer, och samlar på sig den slipande smutsen.

det är väldokumenterat hos adam kerin vilka som efter de två smutskörningarna förbättrar slitaget efter upprepad applicering utan annan rengöriing, och vilka som inte gör det.

t ex squirt, smoove, och nfs.

Squirt lube?
rattnalle, det handlar om pragmatism, och good-enough:)

om smörjet är rätt beskaffat sköljer det ur igen. det är det som longlife-produkterna i generella termer inte gör. det bara beckar igen alltmer, och samlar på sig den slipande smutsen.

det är väldokumenterat hos adam kerin vilka som efter de två smutskörningarna förbättrar slitaget efter upprepad applicering utan annan rengöriing, och vilka som inte gör det.

t ex squirt, smoove, och nfs.
Det jag också försökte säga som du nog inte läste är att det inte riktigt är longlife-produkter. Intervallet är mycket kortare än om jag jämför med finish lines gröna vanliga olja som jag har på vardagscykeln. Skillnaden är att den senare drar åt sig kopiösa mängder smuts som klibbar fast istället för att ramla av. På en mtb i sire skogen behöver squirt appliceras i stort sett efter varje tur om det inte är väldigt torrt och Smoove efter typ var tredje. Pendlaren å smörjer jag å andra sidan var tredje månad typ. Vinsten är istället att kedjan håller sig torr och ”ren” så man helt slipper övrigt underhåll än att hälla på lite mer smörja.

Squirt lube?
at alla; men vad jag förstår marknadsförs de åt det hållet? kanske gäller mest vid landsväg...

tycker på mtb att oavsett smörja att den försvinner snabbt, och att kedjan då förblir renare, åtminstone på utsidan. med min gamla standard helsyntet motorolja blir det ingen gucka, varför jag fortsatt med den när jag gått över till vax på lvg och pendling.

det är inte säkert finishline gröna guckar väsentligt om du kör den på mtb.

Squirt lube?
Varit riktigt nöjd med Squirt original först, och senaste dryga året Squirt E-bike (även om jag bara äger helt muskeldrivna cyklar).

Har inbillat mig att E-bike varianten höll lite längre mellan appliceringar, men kan vara placebo…

Någon mer med erfarenhet från båda?

Squirt lube?
så bara enstaka längre turer eller race day, sedan åter något flyktigare. eller rengöring.

så jag använt den. funkar då rätt bra.

svart kludd är inte kul.

Squirt lube?
Nu har jag tröttnat på wet lube vintertid, det blir så grisigt och all småpartiklar som fastnar i kedjan gör så den äts upp alldeles för fort,

ska ge squirt chansen.

Squirt lube?
Det blir kladd även om man tvättat kedjan ren. Jag blev mycket förvånad över hur grisigt det blev av denna hyllade smörja som enligt alla ska hålla drivlinan ren. Den blev klart skitigare på några turer än med Shimano wet lube.
Ett problem är att det verkar ta evigheter för den att torka, så om man väntar några dagar mellan applicering och cykling så blir det nog bättre. Sen är jag inte ett dugg imponerad av smörjegenskaperna heller. Det är ganska mycket rassel jämfört med olja. Först efter uppåt 10 smörjningar börjar det bli lite tystare, och det är väl för att vaxet fyllt ut alla glapp i länkarna.
10 gånger helvete då har jag tvättar hojen minst 7. Nej den här skiten är inget för mig.
Har kört squirt ett tag men gått över till dry lube c3 upplever den smörjer bättre och håller längre.
Hur funkar den i spöregn, sitter den kvar o gör jobbet eller rinner den av som den vanliga standard Dry Lube oljan?

Squirt lube?
Jag skulle tipsa om Effetto Mariposa's flowerpower vax, finns att köpa billigt tex här
Finns mängder med tester på nätet där det bevisat slår i princip allt förutom varmt vax. Jag körde med det hela förra året på gravel och upplevdes väldigt positivt sett till hållbarhet, investerade i en 500ml flaska i år som lär räcka ca 2-3 livstider.
Enda negativa är väl (liksom de flesta) dropp vaxer att det ska stelna ett par timmar efter applikation, samt att det krävs väldigt noga rengöring med kemikalier när man sätter upp ny kedja.

Squirt lube?
Jag skulle tipsa om Effetto Mariposa's flowerpower vax, finns att köpa billigt tex här
Finns mängder med tester på nätet där det bevisat slår i princip allt förutom varmt vax. Jag körde med det hela förra året på gravel och upplevdes väldigt positivt sett till hållbarhet, investerade i en 500ml flaska i år som lär räcka ca 2-3 livstider.
Enda negativa är väl (liksom de flesta) dropp vaxer att det ska stelna ett par timmar efter applikation, samt att det krävs väldigt noga rengöring med kemikalier när man sätter upp ny kedja.
+1 på det.
Tror att många som är besvikna på vaxbaserad droppsmörja missat att den skall läggas på efter man cyklat, så att förtunningen/vattnet hinner dunsta innan nästa tur.

Senast ändrad:
Squirt lube?
Har du provat Smoove och jämfört? Den är ju som Squirt fast mycket bättre livslängd och vattentålighet.
Nu köpte jag ju iofs en årsförbrukning Smoove nyss.

Squirt lube?
Har du provat Smoove och jämfört? Den är ju som Squirt fast mycket bättre livslängd och vattentålighet.
Nu köpte jag ju iofs en årsförbrukning Smoove nyss.
Nej, har inte testat personligen, går man efter testet hos Zerofrictioncycling så är smoove märkbart bättre än squirt i alla fall. Effetto och Ceramic speed UFO är dock de bästa (förutom varmt vax) enligt detta test.

Squirt lube?
För några år sedan köpte jag en storflaska Squirt, som räcker lite för länge - trots ett gäng cyklar i dagligt bruk.

Nu har den börjat tjockna, och är svår att applicera jämnt på kedjan. I och med att den är vattenbaserad bör det gå att pytsa i lite vatten för att få den mer lättflytande antar jag. Någon som provat det med framgång?

Squirt lube?
För några år sedan köpte jag en storflaska Squirt, som räcker lite för länge - trots ett gäng cyklar i dagligt bruk.

Nu har den börjat tjockna, och är svår att applicera jämnt på kedjan. I och med att den är vattenbaserad bör det gå att pytsa i lite vatten för att få den mer lättflytande antar jag. Någon som provat det med framgång?
Jag har kört både vatten och handsprit. Verkar kvitta faktiskt.

Squirt lube?

Ja. Fyll på med vatten när det händer och skaka rejält. Det rekommenderas även på tillverkarens hemsida.

Squirt lube?
Jag provade Squirt för många år sedan och kom aldrig på något bra sätt att rengöra kedjan när den var full med fastsittande, seg gucka. Det var dock innan de senaste årens diskussion med kokning, etc, så det provade jag aldrig. Nu för tiden blir det MSW i gryta som grundvaxning och sedan Tru-Tension Bananaslip Tungsten All-weather Lube som underhållsvaxning.

Squirt lube?
Jag körde på Squirt förra säsongen. Med bara bra erfarenhet. Bara att man får se till ha ren kedja. Vill ju inte fulrengöra med det som man kan med annat smörj. Kört på gammalt skitig drivlina hittills denna säsong så inte använt det än nu. Men tänkt lägga på det nu efter bytt kedja.

Senast ändrad:
Squirt lube?
Jag provade Squirt för många år sedan och kom aldrig på något bra sätt att rengöra kedjan när den var full med fastsittande, seg gucka. Det var dock innan de senaste årens diskussion med kokning, etc, så det provade jag aldrig. Nu för tiden blir det MSW i gryta som grundvaxning och sedan Tru-Tension Bananaslip Tungsten All-weather Lube som underhållsvaxning.
Det är ju bara att cykla, så blir den ren. Vaxet trillar av av sig själv. När kedjan är metallren och börjar gnissla är det dags att lägga på nytt.
Jag tvättade aldrig en kedja de åren jag körde med sqirt.

Squirt lube?
Det är ju bara att cykla, så blir den ren. Vaxet trillar av av sig själv. När kedjan är metallren och börjar gnissla är det dags att lägga på nytt.
Jag tvättade aldrig en kedja de åren jag körde med sqirt.

Samma här. Jag droppade på fabriksoljad kedja. Det blev kletigt i början, men så småningom försvann det. Enda rengöring var avspolning av drivlina vid tvätt av cykeln. I år testar jag med avfettning och kokvax, mest för att slippa det initiala kletet på ny kedja.

Squirt lube?
Samma här. Jag droppade på fabriksoljad kedja. Det blev kletigt i början, men så småningom försvann det. Enda rengöring var avspolning av drivlina vid tvätt av cykeln. I år testar jag med avfettning och kokvax, mest för att slippa det initiala kletet på ny kedja.
Samma här i många år. Rengör man nya kedjan först slipper man kladdet. Men man måste inte.

Men har också bytt till Smoove. Håller avsevärt bättre ffa i väta. Men kladdar något mer om man har för mycket tycker jag. Hänger väl ihop lite.

Squirt lube?

Brukar köra lite isopropanol i sådana fall

Squirt lube?
Jag gör rent innan med mucoff. Har använt "extra dry lube" hittills och det är superenkelt att lägga på. Inget skvätt eller så och kedjan är ljudlös. När jag kommit hem efter en tur så har jag torkat av kedjan och droppat på nytt. Enda nackdelen är att den blir svart och kletar av sig.

Så...Nu har jag läst i den här tråden och "visa din waxning med slow cooker, ala cilca" och blivit inspirerad.

Idag tog jag isär allt på lvc och tvättade rent med mucoff, nafta (3 gånger till klart vätska) och t-röd (till klar vätska). Jag gjorde rent hela kassetten, båda två fram och de två små svarta hjulen på växelföraren. Blev verkligen rent och även om jag är noga så blir jag alltid förvånad hur skitig en kedja kan blir, trotts underhåll.

Nu har jag monterat och lagt på 2 lager med Squirt och det är nog det grisigaste jag gjort på länge med cykeln. Fick torka rent fälgen med brake clean (fälgbroms).

Jag gjorde allt enl. instruktionerna på hemsidan och hoppas det blir bra i morgon när det torkat. Blir det här bra så har jag inga problem att lägga på nytt lager lite då och då. Precis som jag brukade med oljan. ??

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp