Sram-kedja åt rätt håll?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Anna_P sa:Hej!
Tänkte ge mig på att plocka av kedjan för att göra rent den ordentligt.... och det är väl en sak. Men när den ska på igen - finns det "rätt och fel" sida utåt/inåt då, tycker det ser likadant ut på båda sidor?
staffan666 sa:Ah.. jag tänkte på sram x-sync... https://goo.gl/images/D8EkuY
Men det passar nog bara på ett sätt precis som du skriver :)
Eller så blir det tvärtom. Plattorna blir ju avrundade på vänstersidan med tiden. Kanske bättre att vända kedjan och få nya skarpa ytor som ska klättra upp dreven?Mart24speed sa:Tänk på att kedjan är insliten, så försök håll koll på vilket håll den sitter. Inte viktigt på ny kedja men på en som rullat 50-75 mil kan det påverka växlingsfunktionen en del.
Cannondale jekyl 1000 sa:Eller så blir det tvärtom. Plattorna blir ju avrundade på vänstersidan med tiden. Kanske bättre att vända kedjan och få nya skarpa ytor som ska klättra upp dreven?Mart24speed sa:Tänk på att kedjan är insliten, så försök håll koll på vilket håll den sitter. Inte viktigt på ny kedja men på en som rullat 50-75 mil kan det påverka växlingsfunktionen en del.
Det är bra att vända på en insliten kedja den blir lite kortare då. Det är Nitarna som förlänger kedjan inte plattorna.Cannondale jekyl 1000 sa:Eller så blir det tvärtom. Plattorna blir ju avrundade på vänstersidan med tiden. Kanske bättre att vända kedjan och få nya skarpa ytor som ska klättra upp dreven?Mart24speed sa:Tänk på att kedjan är insliten, så försök håll koll på vilket håll den sitter. Inte viktigt på ny kedja men på en som rullat 50-75 mil kan det påverka växlingsfunktionen en del.
janolle sa:Det är bra att vända på en insliten kedja den blir lite kortare då. Det är Nitarna som förlänger kedjan inte plattorna.Cannondale jekyl 1000 sa:Eller så blir det tvärtom. Plattorna blir ju avrundade på vänstersidan med tiden. Kanske bättre att vända kedjan och få nya skarpa ytor som ska klättra upp dreven?Mart24speed sa:Tänk på att kedjan är insliten, så försök håll koll på vilket håll den sitter. Inte viktigt på ny kedja men på en som rullat 50-75 mil kan det påverka växlingsfunktionen en del.
Narrow/wide.....jag tror inte du får på kedjan på mer än ett sätt, men du har helt rätt, de måste passas in rätt på kedjan.staffan666 sa:En annan tanke som slog mig var att varannan kugge på framdrevet är bred/platt. Har det betydelse om hur kedjan läggs på? Man kan ju tänka sig att det ska vara antingen länk eller mellanlänk som ska ligga på dessa kuggar... Eller så kanske det kvittar.
Elkie sa:staffan666 sa:En annan tanke som slog mig var att varannan kugge på framdrevet är bred/platt. Har det betydelse om hur kedjan läggs på? Man kan ju tänka sig att det ska vara antingen länk eller mellanlänk som ska ligga på dessa kuggar... Eller så kanske det kvittar.
Narrow/wide.....jag tror inte du får på kedjan på mer än ett sätt, men du har helt rätt, de måste passas in rätt på kedjan.
Kanontips!janolle sa:Det är bra att vända på en insliten kedja den blir lite kortare då. Det är Nitarna som förlänger kedjan inte plattorna.