Sram-kedja åt rätt håll?

Anna_P

Ny medlem
Sram-kedja åt rätt håll?
Hej!
Tänkte ge mig på att plocka av kedjan för att göra rent den ordentligt.... och det är väl en sak. Men när den ska på igen - finns det "rätt och fel" sida utåt/inåt då, tycker det ser likadant ut på båda sidor?

Bilagor

• 20180813_123050.jpg
    20180813_123050.jpg
    190.9 KB · Besök: 432
Sram-kedja åt rätt håll?
Anna_P sa:
Hej!
Tänkte ge mig på att plocka av kedjan för att göra rent den ordentligt.... och det är väl en sak. Men när den ska på igen - finns det "rätt och fel" sida utåt/inåt då, tycker det ser likadant ut på båda sidor?

Rätt säker på att sram /kmc spelar ingen roll. På shimano ska man ha texten utåt. Kan dock ha fel.

Sram-kedja åt rätt håll?
En annan tanke som slog mig var att varannan kugge på framdrevet är bred/platt. Har det betydelse om hur kedjan läggs på? Man kan ju tänka sig att det ska vara antingen länk eller mellanlänk som ska ligga på dessa kuggar... Eller så kanske det kvittar.

Sram-kedja åt rätt håll?
Srams kedjor är inte directional.
Dvs. går bra hur du än gör.
Spelar ingen roll hur du lägger på kedjan över framfrevet. Det går nog dessutom bara att lägga den på ett sätt.

Sram-kedja åt rätt håll?
Tänk på att kedjan är insliten, så försök håll koll på vilket håll den sitter. Inte viktigt på ny kedja men på en som rullat 50-75 mil kan det påverka växlingsfunktionen en del.

Sram-kedja åt rätt håll?
Mart24speed sa:
Tänk på att kedjan är insliten, så försök håll koll på vilket håll den sitter. Inte viktigt på ny kedja men på en som rullat 50-75 mil kan det påverka växlingsfunktionen en del.
Eller så blir det tvärtom. Plattorna blir ju avrundade på vänstersidan med tiden. Kanske bättre att vända kedjan och få nya skarpa ytor som ska klättra upp dreven?

Sram-kedja åt rätt håll?
Ah, tack, nu har jag märkt upp riktning och håll hur den suttit nu. (Den har inte rullat så jättemånga mil än.) Ska känna efter senare idag hur den känns i växlingen! :)

Cannondale jekyl 1000 sa:
Mart24speed sa:
Eller så blir det tvärtom. Plattorna blir ju avrundade på vänstersidan med tiden. Kanske bättre att vända kedjan och få nya skarpa ytor som ska klättra upp dreven?

Sram-kedja åt rätt håll?
Mart24speed sa:
Det är bra att vända på en insliten kedja den blir lite kortare då. Det är Nitarna som förlänger kedjan inte plattorna.

Sram-kedja åt rätt håll?
janolle sa:
Mart24speed sa:
Det är bra att vända på en insliten kedja den blir lite kortare då. Det är Nitarna som förlänger kedjan inte plattorna.

Tack!! :) :)

Sram-kedja åt rätt håll?
staffan666 sa:
En annan tanke som slog mig var att varannan kugge på framdrevet är bred/platt. Har det betydelse om hur kedjan läggs på? Man kan ju tänka sig att det ska vara antingen länk eller mellanlänk som ska ligga på dessa kuggar... Eller så kanske det kvittar.
Narrow/wide.....jag tror inte du får på kedjan på mer än ett sätt, men du har helt rätt, de måste passas in rätt på kedjan.

Sram-kedja åt rätt håll?
Elkie sa:
staffan666 sa:

Narrow/wide.....jag tror inte du får på kedjan på mer än ett sätt, men du har helt rätt, de måste passas in rätt på kedjan.

Precis - som ni skriver så var det bara på ett sätt den gick att få på :)

Tillbaka
Topp