SRAM Kedja

• Trådstartare Trådstartare Zyx
  • Start datum Start datum
SRAM Kedja
Tjena!

Sätta ihop skivan?? Dricker ni sjömän alltid sprit till frukost?? :D

Srams kedjor är dåliga att använda nit i, dom spricker väldigt lätt då... Använd kedjelås..

Senast redigerad av en moderator:
SRAM Kedja
Zyx skrev:
-------------------------------------------------------
> för att jag är allmänt kritisk till allt jag
> inte testat innan=)

Det rimmar ju lite roligt med din signatur^... *skrattar*

SRAM Kedja
Har bra erfarenhet av SRAM:s snabblås men kedjorna är inte lika bra som tex Shimano Dura-ace.
Sån nu kör jag med Dura-ace 7800 med KMC snabblås på min cykel.

SRAM Kedja
Så länge den inte går av är jag glad=) gillar inte när kedjan går av.. har hänt två ggr och alltid när man tar i så man kräks, men nu sitter den på så får sen... den kostade ändå åtminstone 6ggr en vanlig kedja så den ska väl hålla=)

SRAM Kedja
Zyx skrev:
> Så länge den inte går av är jag glad=) gillar
> inte när kedjan går av.. har hänt två ggr och
> alltid när man tar i så man kräks, men nu
> sitter den på så får sen... den kostade ändå
> åtminstone 6ggr en vanlig kedja så den ska väl
> hålla=)

6ggr en vanlig kedja? Vad har du köpt egentligen?

SRAM Kedja
nja sex ggr en tantkedja... en vanlig svenssonkedja... dom vi hade på postcyklarna kostade max en hundring...

edt: eller vänta det var nog kasetten som kostade så mycket=)... 4 o en halv ggr en vanlig=)

Senast redigerad av en moderator:
SRAM Kedja
Haha, det måste vara världens dyraste kedjelås eller världens billigaste kedja? :P

Jag har kört SRAM 970 och nu 991 kedja och är sjukt nöjd. Växlar bra, lätta att göra rent, billiga och jag har aldrig varit med om att en länk har kärvat ihop eller gått av. Vet inte hur lätta Shimanos kedjor är, men 991:an väger under 300 gram om jag inte minns fel med 114 länkar.

SRAM Kedja
Ok, nu börjar det klarna :P
Du har köpt kedja med kedjelås för 4,5 gånger en hundring, dvs 450kr?
Det verkade osannolikt nog ett tag som att du hade köpt ett kedjelås för 4,5 gånger en kedja, dvs en helvetes massa pengar för en mojäng som kostar 25 spänn eller något. :P

SRAM Kedja
nja nej... det tror jag inte jag hade gjort... =) tråden började med att jag funderade på att sätta ihop kedjan som en vanlig kedja. dvs. utan låset för att jag fick smalparanoia en stund, men nu sitter den på. ..

SRAM Kedja
greblleM skrev:
> Jag har kört SRAM 970 och nu 991 kedja och är
> sjukt nöjd. Växlar bra, lätta att göra rent,
> billiga och jag har aldrig varit med om att en
> länk har kärvat ihop eller gått av. Vet inte
> hur lätta Shimanos kedjor är, men 991:an väger
> under 300 gram om jag inte minns fel med 114
> länkar.

Den enda kedja av rang där en länk gått sönder för mig var på just en 991.

SRAM Kedja
Zyx skrev:
> för att jag är allmänt kritisk till allt jag
> inte testat innan=)

lyckas du någonsin testa nå nytt? om du hela tiden håller dig till det "gamla" :D om man nu inte ska kalla srams kedjelås för gammalt, för de har ju kört med det i säkert 12 år eller nått :D min erfarenhet är nästan att kedjelåset är det starkaste på kedjan :D

SRAM Kedja
En lagom smalparanoia är bara sund, i cykellivet precis som i övriga livet. Kedjelås kan vara farliga saker, inget man skojar med. En fråga, som SRAM-rookie: Enligt SRAM ska kedjelåset inte "återanvändas", jag tolkar det som att när man ska bryta kedjan bör det göras på en vanlig länk och inte vid låslänken. Är det någon som har testat KMC:s kedjelås på SRAM-kedja?

http://cykelcity.jetshop.se/kmc-kedjelas-10delat-p-4148-c-144.aspx

Den ska vara kompatibel och kunna monteras OCH demonteras utan verktyg. Synpunkter?

SRAM Kedja
Jag tror att SRAM menade att det inte ska återanvändas med flera kedjor. Självklart kan man öppna och stänga dom många gånger under dess kedjas livslängd, men kedjelåset slits ju som alla andra länkar och det är ju inte bra att blanda in en sliten "länk" i en ny kedja.

SRAM Kedja
Campobella skrev:
> Rörig tråd men Sram kedjorna funkar fint,
> lägger min röst på kedjelåset. Snabbt o enkelt
> :)

+1! Har kört med Sram-kedjor sedan dom hette Sachs-Sedis (mitten av 90-talet). Inte ett enda kedjebrott! Är varken försiktig eller klen... Bra grejer helt enkelt.

SRAM Kedja
Flatline skrev:
> Jag tror att SRAM menade att det inte ska
> återanvändas med flera kedjor. Självklart kan
> man öppna och stänga dom många gånger under
> dess kedjas livslängd, men kedjelåset slits ju
> som alla andra länkar och det är ju inte bra att
> blanda in en sliten "länk" i en ny kedja.

Jag grävde i gömmorna och hittade SRAM:s "Technical Manuals". Så här skriver SRAM om "Power Chains 10spd Road":

"
2.2 Låsa kedjan med Power Lock
---
Öppning: När ett Power Lock installerats kan det bara tas bort med ett monteringsverktyg.
Använd endast Power Lock (svartfärgad) för PC 1090R, PC 1090, PC 1070, PC 1050, PC 1030!
Observera:
Använd endast rekommenderad Power Lock för att undvika skada på kedjan och i värsta fall, cykel- och personskador.

3.0 Underhåll / skötsel
---
Observera:
Power Lock kan inte återanvändas! Använd alltid ett ny Power Lock när en ny kedja ska monteras. Felaktigt kortad eller hopmonterad kedja kan orsaka skada på kedjan. Och i värsta fall en helt trasig kedja, cykel- och personskador.
---
Använd endast Power Lock för kedjor (ej nit)!
"

Det ger ju svar på några av våra frågor. Men ett KMC-lås, som uppenbarligen ska kunna delas och monteras om och om igen, borde ju rimligtvis fungera även på SRAM-kedja?!

SRAM Kedja
Ted_B skrev:
> SRAM:s lås för tiodelat ska inte återanvändas
> men de för niodelat kan man öppna och stänga
> hur mycket man vill.

Lite begreppsförvirring här verkar det som. Det är skillnad på att ett lås är öppningsbart, alltså om det går att öppna och stänga hur många gånger som helst, och att låset ej ska återanvändas på en ny kedja. Jag har gjort missen att återanvända ett kedjelås på ett antal kedjor, och det blev så slitet att det kändes som pedalerna eller vevpartiet glappade.

SRAM Kedja
Hehe, jag läste SRAM:s formulering igen: "Och i värsta fall en helt trasig kedja, cykel- och personskador..". Härligt att de värderar kedje-/cykelskador lika som personskador, inte "...cykelskador, och i värsta fall personskador...". De vet att vi är lika rädda om våra prylar som om oss själva!

Tillbaka
Topp