sram rival vs force 22

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum

evo

Aktiv medlem
sram rival vs force 22
Ja, då har trigger-fingret ställt till det igen. Sitter nu här med en kolfiberram som ska fyllas med komponenter. Flytta Record/Centaur-grejerna från gamla hojen? Äsch, vill ju ha nytt.

Är lite nyfiken på sram, viktmässigt är skillnaden minimal mellan rival och force. Det är däremot inte prisskillnaden, så vad skiljer? Är force mer hållbart? Bättre växlingar?

sram rival vs force 22
I tidningen Tour nr 11-2017 testade de nya Ultegra R8000
http://www.tour-magazin.de/komponen...chaltgruppe-shimano-ultegra-r8000/a45852.html
titel_11-2017.jpg

men de har även en sammanställning där de jämför följande grupper
Grupper-Tour-11-2017.jpg

http://www.tour-magazin.de/komponen...chaltgruppe-shimano-ultegra-r8000/a45852.html
Obs:
Tyska betyg (lägre = bättre), läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning_i_Tyskland#Betyg. Läs mer om hur Tour gör sina tester här.
Bäst är förstås att köpa hela testet och läsa själv http://www.tour-magazin.de/komponen...chaltgruppe-shimano-ultegra-r8000/a45852.html

/Håkan

sram rival vs force 22
Jag skulle säga att grupperna funktionsmässigt är same-same. Skillnaden är lägre vikt och bättre finish, Force har mycket mer kolfiber med dekaler under klarlack där Rival är typ målad aluminium.

sram rival vs force 22
Min skoltyska antyder att Tour inte tycker sram växlar lika bra som Shimano och Campa.
Vidare tycker jag mig förstå att force växlar lite bättre än rival men är inte lika bra funktionsmässigt vid bruk (kedjeslitage etc?).

Om skillnaden mest är av det kosmetiska slaget så blir det nog rival, snål och praktisk som jag är. Potenza är ju annars ett fint alternativ men då måste jag öppna plånboken mer...

sram rival vs force 22
Hur var det nu med ergonomi, mäter Tour även hur bra formen på reglagen passar _dina_ händer?

Jag har både SRAM Force 22 och Rival 22 (mekaniska med fälgbroms) samt Force 22 HRD. Skillnaden mellan de första är mest ekonomisk tycker jag men eftersom jag är fåfäng uppgraderade jag till Force från Rival efter ett år även om det funktionsmässigt inte var någon större skillnad.

sram rival vs force 22
Mellan force och rival märker jag inte så mycket skillnad mer än att force är flexigare i bromsen än rival(vid handtaget, kör mek skivor). Mer än så kan jag inte komma på.

sram rival vs force 22
NLC sa:
Hur var det nu med ergonomi, mäter Tour även hur bra formen på reglagen passar _dina_ händer?

Jag har klämt och kännt på det mesta (inte nyaste Campa dock) och tycker de flesta reglagen känns rätt sköna. Det är bara äldre Shimano som jag tycker är osköna (typ 5600). Men du har en poäng, man ska helst känna innan.

Verkar som att prisskillnaden inte riktigt är motiverad, tack för åsikterna!

sram rival vs force 22
Skillnaden på Force och Rival är mest vikt numera (förr skiljde ju ”dödgången” i reglagen lite beroende på årsmodell). Force är lite mysigare när det är kallt :-)
Ska du blanda så är veven största viktskillnaden (tror jag, var så förr) och växelförarna största ”prestandavinsten”.
Men i principip bra grejor båda två (och IMHO det bästa rent ergonomiskt, även om Campa är bra det oxå).

sram rival vs force 22
NLC sa:
Personliga val och preferenser är inte (alltid) samma sak som bra ergonomi

evo sa:
Men du har en poäng, man ska helst känna innan.
+massor
Vad som kan göra skillnad är att uppgradera till riktigt bra lågfriktions vajrar + höljen och vara noggrann vid installationen.

/Håkan

sram rival vs force 22
Kör rival på allt om du struntar i vikten. Om du inte struntar i vikten så är det som emmer sa vevpartiet du ska titta på, där har du högst viktbesparing per krona. ,

sram rival vs force 22
Är det verkligen skillnad på mekaniken i växelreglagen förutom möjligtvis zeroloss (osäker på hur det är för 11-delat)? Jag trodde/tror inte det.

sram rival vs force 22
Det är zero loss på allt numera (även Apex 10 FAIK)

(Edit: Eftersom jag alltid ska vara motvallskärring så tycker jag Force är värt pengarna på bakväxeln jämfört med Rival :-) )

Senast ändrad:
sram rival vs force 22
Rival22 och Force22 har samma framväxel, så där skiljer det inget utöver finish. Rival22-bakväxeln är något lättare än Force22 dito på grund av att Rival har vissa delar som är gjorda i plast där Force22 använder aluminium. Växelreglaage skiljer sig endast i att Force har kolfiber i "bromsbladet". För själva bromsarna är Force22's dito lättare, prestandamässigt (som alltid) ingen större skillnad. Vevpartiet har armar i kolfiber för Force (med utbytbar spindel) och i solid alu för Rival. Tror det finns nåt gammalt test som mätte hårdheten på aluminiumet i klingorna också, minns jag rätt så gjordes Rival-klingorna av lite mjukare och alltså mindre slitstarkt aluminium.

Generellt så kokar det ned till frågan om man tycker Force är snyggare än Rival, och om man bryr sig om viktskillnaden. Personligen så skulle jag välja Force för att silver på svart bakgrund inte är snyggt.

sram rival vs force 22
Du kommer aldrig att ångra att du köpte Force.... köper du Rival däremot kommer du sannolikt att fundera på om inte Force hade varit bättre

sram rival vs force 22
NLC sa:
Kom på att den här videon kanske kunde vara till hjälp

Men vaf.. just som jag tyckte jag hade bestämt mig:-) Tack för videon!

Angående vevpartiet så tänkte jag ändå köra med den här:
https://www.bike24.com/p2155777.html

Bromsar har jag redan bra så det försvinner.

Kurets sa:
Generellt så kokar det ned till frågan om man tycker Force är snyggare än Rival, och om man bryr sig om viktskillnaden. Personligen så skulle jag välja Force för att silver på svart bakgrund inte är snyggt.
Möjligtvis blir det Force-handtag och Rival-bakväxel. Men du har en poäng, Rival-växeln är inte snygg.

Tackar för alla synpunkter, lågfriktionsvajrar och höljen låter också som en god idé.

sram rival vs force 22
Kurets sa:
...Tror det finns nåt gammalt test som mätte hårdheten på aluminiumet i klingorna också, minns jag rätt så gjordes Rival-klingorna av lite mjukare och alltså mindre slitstarkt aluminium....

Jag kan bekräfta att Rival klingan är gjord i mjukost. Min höll drygt 1 år. Och sen har Vevpartiet en ”hidden bolt” Alltså en klingbult som är gängad och gömd bakom pedalarmen. Man blir alltså låst till Sram framåt gällande klingan. Men jag köpte ändå en fsa klinga som utbyte. Nästa gång jag byter klinga måste jag alltså borra upp bulten.

Nöjd med Rival i övrigt på CX:en men framklingorna suger som sagt.

sram rival vs force 22
Det går att byta spindeln på Force/Rival till en traditionell variant med alla skruvar synliga om man vill. Förstår faktiskt inte varför Sram envisas med hidden bolt, snyggare ja men klart omständigare och inga övriga fördelar utom möjligtvis på Red där gängorna sitter gömda direkt i vevarmen.

Senast ändrad:
sram rival vs force 22
Steel is Real sa:
Jag kan bekräfta att Rival klingan är gjord i mjukost. Min höll drygt 1 år. Och sen har Vevpartiet en ”hidden bolt” Alltså en klingbult som är gängad och gömd bakom pedalarmen. Man blir alltså låst till Sram framåt gällande klingan. Men jag köpte ändå en fsa klinga som utbyte. Nästa gång jag byter klinga måste jag alltså borra upp bulten.

Nöjd med Rival i övrigt på CX:en men framklingorna suger som sagt.

Inte riktigt sant, åtminstone TA Specialites säljer klingor där stiftet som hindrar att kedjan fastnar mellan vev och klinga går att flytta. Sen är det bara att antingen montera loss spindeln när man skruvar fast klingorna, eller att limma in en klingbult i storklingan. Båda fungarar lika bra.

Tillbaka
Topp