SRAM Twist shifter till Shimano 12-delat?

Jonne

Medlem
Jag har verkligen sökt men inte hittat vettig information om detta; jag har Shimano 12-delat och vill prova (igen) Twist shifter (eller Grip shift eller vad det nu kallas).
Shimano själva verkar ju inte ha något alls, men SRAM har ju, t.ex. den här:
https://www.bikester.se/sram-shifter-gx-eagle-grip-shift-grip-shifter-12-vaxlad-M458941.html

En del säger att SRAM och Shimano 12-delat är kompatibelt, en del att det inte är det, läs t.ex. den här tråden, man får ju ingen rak information alls....

Någon här som har erfarenhet?

Edit:
Shimano CS-M6100 med Micro Spline hub har jag idag.

Senast ändrad:
Jag har verkligen sökt men inte hittat vettig information om detta; jag har Shimano 12-delat och vill prova (igen) Twist shifter (eller Grip shift eller vad det nu kallas).
Shimano själva verkar ju inte ha något alls, men SRAM har ju, t.ex. den här:
https://www.bikester.se/sram-shifter-gx-eagle-grip-shift-grip-shifter-12-vaxlad-M458941.html

En del säger att SRAM och Shimano 12-delat är kompatibelt, en del att det inte är det, läs t.ex. den här tråden, man får ju ingen rak information alls....

Någon här som har erfarenhet?

Edit:
Shimano CS-M6100 med Micro Spline hub har jag idag.
Jag skulle säga att de inte är kompatibla. Shimano och SRAM har olika system. Att blanda SRAM och Shimano kassett är ok men inte växlare och reglage.

Ska tydligen fungera. Fast tråden tar inte upp vridreglage

Fast sram trigger 12sp funkar fint med Shimano 12sp bakväxeln och tvärtom med. Så nog funkar det fint med vrid också.
Ja, jag tycker också det, efter vad jag läst, både här och på andra ställen.
Men så kommer det alltid motsägelsefulla kommentarer, som från fdasgsyhrhwrgaet""#rfreererfdsfs ovan.
Reglagen är inte helt gratis + att det är en del jobb att byta så man vill ju var någorlunda säker på att det ska fungera i teorin i alla fall.

Fast sram trigger 12sp funkar fint med Shimano 12sp bakväxeln och tvärtom med. Så nog funkar det fint med vrid också.
Jag antar att det fungerar för att toleranserna i SRAM och Shimano ligger precis på gränsen till OK växling.

Med det sagt så kör jag sram reglage med shimano bakväxel. Slipat bort lite på kammen i reglaget för 1-2 lättaste växlarna för att ha lite mer spelrum pga lathet av underhåll av drivlina. Men annars växlar det OK, inte sämre än SRAM/SRAM.

Ja, jag tycker också det, efter vad jag läst, både här och på andra ställen.
Men så kommer det alltid motsägelsefulla kommentarer, som från fdasgsyhrhwrgaet""#rfreererfdsfs ovan.
Reglagen är inte helt gratis + att det är en del jobb att byta så man vill ju var någorlunda säker på att det ska fungera i teorin i alla fall.

Och i värsta fall så får du skaffa en sram bakväxel med om man nu vill ha grip shift.

Jag har sram axs x01 växel, shifter och shimano vevparti, kedja och kasset (xt) 12-delat. Det fungerar klockrent.
Har idag Shimano SLX 12sp på MTB. Funderar på att uppgradera till elektriska växlar.
Det finns ett SRAM GX ASX upgrade kit som verkar fungera fint med Shimano kassett.

Verkar inte finnas några direkta Shimano uppgraderingskit att köpa, möjligen 11sp, men här blir jag osäker.

Har idag Shimano SLX 12sp på MTB. Funderar på att uppgradera till elektriska växlar.
Det finns ett SRAM GX ASX upgrade kit som verkar fungera fint med Shimano kassett.

Verkar inte finnas några direkta Shimano uppgraderingskit att köpa, möjligen 11sp, men här blir jag osäker.
Har slx 12-delat så behövs bara Srams AXS växel och axs controller för att det ska fungera. Såvida växelörat fungerar med både sram och shimano.

Tillbaka
Topp