Sram wireless

Sram wireless
Lyckades beställa min grupp i fredagskväll från r2-bike.com
Verkar som det var enda gruppen de hade?
Nu står det april för nästa leverans.

Sram wireless
Hade förbokat en grupp hos min LBS men när de inte verkade få nån i den första leveransen så högg jag direkt jag såg att R2 hade hemma.

Sram wireless
Lyckades beställa elektronikpaketet från Wiggle i helgen. Saldot var på 10 när jag lade i korgen, 7 medan jag betalade och slutet på februari när jag var klar.

Satan vilken överdriven förpackning! Trodde jag hade fått fel paket när jag hämtade ut det. Stort som ett Bullittflak och vikten är förmodligen uci-godkänd för en hel cykel.

Sram wireless
frause sa:
Lyckades beställa elektronikpaketet från Wiggle i helgen. Saldot var på 10 när jag lade i korgen, 7 medan jag betalade och slutet på februari när jag var klar.

Satan vilken överdriven förpackning! Trodde jag hade fått fel paket när jag hämtade ut det. Stort som ett Bullittflak och vikten är förmodligen uci-godkänd för en hel cykel.

BILDER!!! Även på förpackningarna! :)

Sram wireless
Jag hade fel. Det väger bara 6.25 kg.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Sram wireless
landen sa:
cerro sa:
Toblu sa:
Lyckades beställa min grupp i fredagskväll från r2-bike.com
Verkar som det var enda gruppen de hade?
Nu står det april för nästa leverans.

Lyx med april i Tyskland. Här i Sverige ryktas det om midsommar :(

Evalds verkar tycka att midsommar är nu, men 15 000kr, vad fick ni andra betala?

Jajamän, nu är det midsommar för oss på Evalds ;)

Vi hade 2st grupper i lager.

(obs! räknas detta sinlägg som reklam å inte info hojta till så tar jag bort d direkt!)

Senast ändrad:
Sram wireless
Fick hem gruppen idag och funderar på en sak. Man får ju ta i precis lika mycket som vanliga Red22 för att växla. Va det verkligen nödvändigt att göra det så trögt?

Sram wireless
landen sa:
Fick hem gruppen idag och funderar på en sak. Man får ju ta i precis lika mycket som vanliga Red22 för att växla. Va det verkligen nödvändigt att göra det så trögt?

Jag funderar på samma sak. Jag har dock läst nånstans att det var ett medvetet val. Shimano fick ju kritik för att det var för lite klick i knapparna, så de ville väl inte göra samma sak.

Sram wireless
landen sa:

Feedback kallas det, vill inte ha det så okänsligt som Shimano Di2 har. Men behöver ju aldrig trycka långt.

Sram wireless
Fråga: Funkar handtaget med skivbromsar?

Har idag 105-grupp och Shimano BR-785 bromsar - handtagen är 685.

Mest nyfiken om man skulle kunna köpa bara bak, fram, handtag batteri - i framtiden.

Sram wireless
cerro sa:
landen sa:

Feedback kallas det, vill inte ha det så okänsligt som Shimano Di2 har. Men behöver ju aldrig trycka långt.

Går ju konstruera så att man få feedback utan att man behöver ta i, cyklade till jobbet precis och skulle säga att jag får mer feedback och använder mindre kraft för att växla min pendlarcykel med SRAM double-tap Rival 22, då har jag ändå 1 dl salt o grus i bakväxeln.

Sram wireless
landen sa:
skulle säga att jag får mer feedback och använder mindre kraft för att växla min pendlarcykel med SRAM double-tap Rival 22, då har jag ändå 1 dl salt o grus i bakväxeln.
Mindre än vad då? Mindre än Red22 som är ren och smord?

[Annat kan man ju inte annat än tolka det du skriver, för du skrev ju att eTap var lika trög som Red 22, och vi får väl tro att du jämför rival 22 med valfri av dessa. Om du har problem med att Red22 ren och smord är tyngre än Rival22 full med skit så ska det nog inte skyllas på grupperna generellt utan på just dina grejor där något är seriöst knas.]

Sram wireless
Förtydligar.

Har SRAM Red 22 på min cykel nu, vajrar från förra säsongen uppställd på trainer.
Har SRAM Rival på pendlarcykeln, ganska nya vajrar, men mycket skit i växeln.

Dessa två uppsättning är ganska likvärdiga i hur mycket kraft man behöver för att växla upp, och jag tycker det är likvärdigt med Etap.
Att växla ned går utan tvekan lättare på båda mekaniska grupperna.

Men helt nya vajrar tror jag att växlingen upp även den kommer gå lättare.

Etap har ju ett läge precis innan det "snäpper över" och klickar till, jag hade gärna sett att detta hade varit läget då det växlar. Detta är ju såklart helt personliga preferenser för hur man vill ha det, inga rätt eller fel. Jag gillar tanken på att det inte ska krävas någon energi alls att växla.

Sram wireless
sen är frågan, är din etap monterad på cykel? att bara hålla mot i handen, och försöka trycka så känns det mesta trögt gentemot när det sitter stumt på styret. Men som cerro skriver, feedback. Hellre det än som på shimano där det inte är någon feedback alls.

Sram wireless
Jensen sa:
sen är frågan, är din etap monterad på cykel? att bara hålla mot i handen, och försöka trycka så känns det mesta trögt gentemot när det sitter stumt på styret. Men som cerro skriver, feedback. Hellre det än som på shimano där det inte är någon feedback alls.

Nop bara testmonterat på löst styre, vilken inte borde påverka nämnvärt. Funderar på om det är fjädern eller någon annat som utgör motståndet, kanske går att modda. Vilken känns dumt på helt nya prylar, men har gjort liknande förr :)

Kan ju såklart vara något man faktiskt vänjer sig vid!

Senast ändrad:
Sram wireless
Ni som tycker att reglagen verkar suga för att ni får ta i för mycket, jag byter gärna mina reglage mot era. Kan nästan lägga en peng mellan med då jag bara har Force22.

Sram wireless
Man får väl vara rätt klen om man tycker det är tungt att växla oavsett system eller (säger jag utan att ha testat mer än ett fåtal)?
Att olika reglage har olika långt "slag" köper jag, men tungt kan man väl inte påstå?

Sram wireless
eketjall sa:
Man får väl vara rätt klen om man tycker det är tungt att växla oavsett system eller (säger jag utan att ha testat mer än ett fåtal)?
Att olika reglage har olika långt "slag" köper jag, men tungt kan man väl inte påstå?

I normalt väder ja, men som det var på RVV förra året så kunde jag inte lägga upp kedjan på stora klingan fram då jag inte hade någon känsel i fingrarna. Helt absurd känsla. Detta med SRAM. Vet inte om Shimano och Campa är bättre på att spänna vajern vid sådana tillfällen.
Jag fick stanna, hoppa av hojen och be Magnus hålla upp bakhjulet så jag kunde snurra runt vevarna samtidigt som jag växlade med hela handen.

Sram wireless
eketjall sa:
Jag har moddat både sonens och min framväxel, då vi båda tyckte att man fick ta i alltför mycket när man skulle växla till stora drevet.

Senast ändrad:
Sram wireless
Har inte statistik.
Hela vårt land fick 14 grupper, inget enskilt ställe fick fler än 2 tilldelade. Nästa laddning till midsommar typ.

Missade gruppen hos spesh shoppen i sickla med en minut, bommade wiggle på grund av orderfel. Hade betalt inom 17 minuter efter mail om att det fanns lager, fick ingen ändå. Ja ja, det får bli något man kan få tag i.

Sram wireless
CarlPedal sa:
SRAM Etap, kommer det att bli 2016 års version av Canyon när det gäller leveranstider?
Det är som utlovat. Begränsade kvantiteter från och med januari. Det betyder att det kommer finnas till och från och i små lagersaldon från och till från och med januari. Den som tror att det innebär att man kan gå in och beställa 14 paket hos nisses cykel och liar i mellansel kommer få lära sig något nytt.

Sram wireless
Stervelo sa:
Har inte statistik.
Hela vårt land fick 14 grupper, inget enskilt ställe fick fler än 2 tilldelade. Nästa laddning till midsommar typ.

Missade gruppen hos spesh shoppen i sickla med en minut, bommade wiggle på grund av orderfel. Hade betalt inom 17 minuter efter mail om att det fanns lager, fick ingen ändå. Ja ja, det får bli något man kan få tag i.

Kolla med Landen, han verkar vara på g att lämna tillbaka sin grupp.

Sram wireless
emmer sa:
CarlPedal sa:
SRAM Etap, kommer det att bli 2016 års version av Canyon när det gäller leveranstider?
Det är som utlovat. Begränsade kvantiteter från och med januari. Det betyder att det kommer finnas till och från och i små lagersaldon från och till från och med januari. Den som tror att det innebär att man kan gå in och beställa 14 paket hos nisses cykel och liar i mellansel kommer få lära sig något nytt.

Medveten strategi av SRAM eller är fabriken dom byggs i så liten så den ryms i en skokartong?

Sram wireless
Cannondale jekyl 1000 sa:
emmer sa:
CarlPedal sa:
Medveten strategi av SRAM eller är fabriken dom byggs i så liten så den ryms i en skokartong?
Nä, det är mest att dom har en företagspolicy att skicka ut allt av sina toppgrupper till flygplatsen via f:a Velocity Courier och de har inte kapacitet att cykla ut med fler kartonger. Men så fort som eTap Hydraulic är kvalitetssäkras och klar så kommer den bli toppgruppen och plötsligt kan de köra ut eTap (mech) via vanliga transportföretag och volymerna kommer gå upp rejält. Vilken sten lever du under som inte visste det?

Sram wireless
cerro sa:
Igino Cazzola sa:
landen sa:
...Har SRAM Red 22 på min cykel nu, vajrar från förra säsongen uppställd på trainer.
Har SRAM Rival på pendlarcykeln, ganska nya vajrar, men mycket skit i växeln...
Jag gillar tanken på att det inte ska krävas någon energi alls att växla.
Varför kör du då med SRAM?

Bra fråga

Jag kör med SRAM för jag gillar double-tap och vikten, skulle inte påstå att det är direkt mycket trögare att växla med varken Shimano elller Campa. Och åter igen, jag vill såklart ha feedback, men ser inte att det måste vara förenligt med att jag ska ta i.

Sram wireless
Som sagt innan så är det personliga preferenser, men med en moddad möbeltass så får jag fortfarande feedback men behöver inte spänna mothållet hela vägen.

Mothållet går att se på denna bilden, fattar att det är problematiskt att göra en sån konstruktion justerbar, men hade vart trevligt precis som reach.

DSC_0150kopia.jpg

Jag satte en tillklippt möbeltass mellan växelföraren och själva bromsen, detta gör att växelföraren ligger kanske 2-3 mm närmre och jag slipper helt enkelt ta i så mycket, men får fortfarande ett väldigt distinkt klick vid växling.

DSC_0151.jpg

Tillbaka
Topp