Sram wireless

Sram wireless
Igino Cazzola sa:
eketjall sa:
Man får väl vara rätt klen om man tycker det är tungt att växla oavsett system eller (säger jag utan att ha testat mer än ett fåtal)?
Att olika reglage har olika långt "slag" köper jag, men tungt kan man väl inte påstå?
Jag har moddat både sonens och min framväxel, då vi båda tyckte att man fick ta i alltför mycket när man skulle växla till stora drevet.

Det är alltså normalt? Trodde att min framväxel hade rostat fast...

Hur moddade du den? Kan inte bli sämre nu känner jag.

Sram wireless
Fan jag gillar när det är klonk och schonkalong i växlarna. Man vet att det händer saker och ting då.
Super record är bättre på det än sram men jag är helt nöjd med sram.

Är det någon större skillnad i hoodsen på sram rival, force, red och wireless?

Sram wireless
Konkret sa:
Fan jag gillar när det är klonk och schonkalong i växlarna. Man vet att det händer saker och ting då.

Jag råkar ha alla, Rival, Force och Red är lika! eTap är smalare.

Sram wireless
landen sa:
Konkret sa:

Rival 22? Tycker Rival 20 är så mycket skönare än Force 22.

Sram wireless
BjornR sa:
landen sa:
Konkret sa:

Rival 22? Tycker Rival 20 är så mycket skönare än Force 22.

Jag tänkte mest på 22, har iofs Rival 20 på min pendlare, men där tycker jag mest själva bromsen och växelföraren är kortare,
upplever hoodsen som lika stora.

Sram wireless
evirob sa:
Igino Cazzola sa:
eketjall sa:
Man får väl vara rätt klen om man tycker det är tungt att växla oavsett system eller (säger jag utan att ha testat mer än ett fåtal)?
Att olika reglage har olika långt "slag" köper jag, men tungt kan man väl inte påstå?
Jag har moddat både sonens och min framväxel, då vi båda tyckte att man fick ta i alltför mycket när man skulle växla till stora drevet.
På sonens FD-5700 har jag bytt till en mjukare fjäder (Lesjöfors 7330) och slipat bort vårtan som sitter där man fäster vajern.
På min FD-7900 har jag bytt till en mjukare fjäder (Lesjöfors 7303) och så fäster jag vajern till vänster om vårtan.

Sram wireless
Igino Cazzola sa:
evirob sa:
Igino Cazzola sa:
eketjall sa:
På sonens FD-5700 har jag bytt till en mjukare fjäder (Lesjöfors 7330) och slipat bort vårtan som sitter där man fäster vajern.
På min FD-7900 har jag bytt till en mjukare fjäder (Lesjöfors 7303) och så fäster jag vajern till vänster om vårtan.
Diskuterar vi shimanogrejor nu?

Sram wireless
Tråden som dog...
Jag har i alla fall fått bekräftat att gruppen blev översåld på Evalds.
Har dock fått lovat att jag har en grupp bokad som kommer in i mitten av mars.
S-tec säljer lite då och då iväg vevpartiet. Knep ett sådant igår så gruppen borde vara körbar innan april...

Sram wireless
Annars finns det ju ett knippe S-Works Tarmac/eTap/Zipp -hojar uppe på eBay nu. För välgörenhet och med slut nu på fredag.

Senast ändrad:
Sram wireless
Efter att bara ha kört med växlarna på trainer de senaste veckorna var det dags att ta ut hojen idag. Ångrar inte att jag köpte etap.

Bilagor

• 2016-03-12 16.48.30.jpeg
    2016-03-12 16.48.30.jpeg
    468 KB · Besök: 71
Sram wireless
MackanG sa:
Efter att bara ha kört med växlarna på trainer de senaste veckorna var det dags att ta ut hojen idag. Ångrar inte att jag köpte etap.

Hur känns de med nya tänket, för man växlar väll upp på höger och ner på vänster? Eller har jag fått det om bakfoten kanske...

Sram wireless
Jag har kört ett träningsläger på 11 dagar i Spanien och några pass hemma efter det. Det har inte satt sig så jag växlar utan att tänka än. Händer ofta att jag råkar peta i en för tung växel istället för en lätt innan backar osv. Jag tycker inte det är så intuitivt som SRAM vill ha det till. Jag hade hellre sett att man växlade åt det hållet man "tryckte" reglaget inte åt det hållet reglaget är placerat på styret.

Funktionellt är det rena drömmen, helt tyst och har inte rört en inställning sedan jag monterade. 100 mil sedan.

tumblr_o4gaptqr6e1tg4otro7_1280.jpg

Sram wireless
emmer sa:
Funkar korsväxling bra det oxå?
(Båda och sedan släppa vänster - för nerväxling. Stod att det funka fint på hyllningsrecensionen på road.cc men det vore ju kul att höra från fler :-) )

Yupp, det funkar också. Man kan svepa hela kassetten med en framväxling i mitten på det viset om man vill.

Har inte cyklat sådär våldsamt mycket än, men mitt intryck är att det funkar precis som det ska. Kedjan flyttar sig när man trycker på knappen.

Enkelt att installera också. Det svåraste var att vrida framväxeln rätt så det inte rasslar. Nästan fånigt enkelt. Man vill ju få lite mekarkvalitetstid för 15 kilopengar liksom. Har inte rört något sen jag monterade.

"Känslan" i knapparna är helt OK med rätt lagom motstånd. Batteritid har jag ingen uppfattning om än.

Bakhjulet kan dumpa grus i håligheterna runt låsarmen för batteriet på framväxeln som är svårt att få bort och sedan ramlar ner på batteriets kontaktyta när man tar bort det.

Och bakväxeln skulle kanske kunna växla en aning snabbare när man växlar flera steg genom att hålla in en paddel.

Jag tyckte det gick förvånansvärt snabbt att lära sig reglagen. Det kanske inte sitter 100% när man är riktigt trött än, men det har inte blivit jättemånga felväxlingar.

Min slutsats är att det funkar riktigt bra. Jag är nöjd med köpet.

Sram wireless
Och där slutade min bakväxel att fungera. Baksidan med att ha led-lampor som blinkar istället för vajrar. Trodde det va batteriet, men efter full laddning händer fortfarande inget när jag växlar. Funkade att växla uppåt på kassetten med bakväxelns "function-button" men sen tog det stopp. Lampan på växeln indikerar växling från både höger och vänster reglage, inget händer :(

Försökt hitta någon sorts troubleshoot på SRAM sajt, men finns inget.

Sram wireless
Två tryck på bakväxelns knapp växlar åt andra hållet. Konstigt om både motorn och kommunikationen fungerar men inte i kombination. Provat att para om alla enheter i systemet? Plocka ut batterierna ur alla enheter för att "starta om" dem?

Senast ändrad:
Sram wireless
Fast motorn funkade bara uppåt på kassetten tills det tog stopp via functionknappen. Har testat två tryck, lampan som indikerar att den växlar lyser, men inget händer. Har testat att para om och tagit bort batterierna på både fram och bakväxel, dock ej i reglagen, men ska det verkligen behövas?

Läste om en kille som hade liknande problem: http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=137981

Får kolla med Evalds imorgon, synd att det är semester och solen skiner :(

Sram wireless
landen sa:
Jag har kört ett träningsläger på 11 dagar i Spanien och några pass hemma efter det. Det har inte satt sig så jag växlar utan att tänka än. Händer ofta att jag råkar peta i en för tung växel istället för en lätt innan backar osv. Jag tycker inte det är så intuitivt som SRAM vill ha det till. Jag hade hellre sett att man växlade åt det hållet man "tryckte" reglaget inte åt det hållet reglaget är placerat på styret.

Funktionellt är det rena drömmen, helt tyst och har inte rört en inställning sedan jag monterade. 100 mil sedan.

Jag håller med om att jag också hade hellre sett att den växlade i den riktning man trycker, inte att du växlar åt den sida som reglaget sitter på.

Jag har ett TT vevparti på lvg hojjen som är tight, och framväxelns justerskruvar kommer långt ut när du ligger på stora kakan.
Jag repade insidan av vevarmen, fick ta fram fil och fila ner skruvarna.

Förutom det är det helt perfekt. Fungerar riktigt bra.

Sram wireless
Jag hoppas det kommer programvara så man kan programmera det själv på sikt. För övrigt så har min bakväxel magiskt börjat leva igen. Räckte med ett samtal från en dansk tekniker från SRAM servicecenter som bad mig skruv på justerskruven, något jag inte hann göra innan den började fungera. Känns minst sagt oroväckande att ha en bakväxel som betett sig så en gång.

Sram wireless
2 år sedan jag köpte min grupp och upptäckte igår att batterierna såg ut såhär när jag skulle montera inför denna säsongen. Det ena mer eller mindre av, det andra sprickor, men sitter ihop. Ingen stor kostnad med nya, men tycker ändå det borde hålla. Kan inte minnas att jag på något sätt skulle ha orsakat det.

20180323_2139141.jpg

20180323_214339.jpg

Tillbaka
Topp