SS projekt - Newbie behöver hjälp...

stefanbo

Medlem
Hallå alla mekarkungar!
Har precis kommit över ett gammalt vrak som jag tänkte skulle bli min första singlespeed. Vet att ramen inte är så fin, men tycker inte det gör så mycket, samt att den förmodligen blir mindre stöldbegärlig i ruffiga Uppsala... Jag har i och för sig en ganska gedigen bakgrund som tävlingscyklist på mtb och lvg bakom mig, men konstigt nog har mycket litet mekarkunskap fastnat i mitt huvud. Därför behöver jag er hjälp! Om du tycker att jag borde sökt mer trådar på ämnet/att jag är en nolla som ställer dumma frågor ---> sluta läsa och skit i att skriva detta. Annars blir jag mycket glad över glada tillrop och hjälp!

Egentligen undrar jag vad jag behöver göra för att konvertera, men för att jag inte ska framstå som en total nolla kan jag specificera lite:

Fungerar det att använda bromshandtaget som jag har det nu? Tror ni det blir hyfsat säkert att endast ha frambroms (jag ska ha den till ca 15*2min pendling om dan)?

Hur ska jag göra med framklingan? Duger den? Cykeln hade två framklingor från början varav jag tagit bort den största. Tänker/gissar att den som är på nu kanske är lagom stor...? Vad behöver i så fall göras? (Bultarna verkar vara anpassade för att ha två klingor)

Kassetten... Är dropouten ok? Hur gör jag här? :) Antar att jag behöver köpa några slags spacers? Vad isf? Kan jag använda någon av befintliga kransar? (Jag har en kassettavdragare för mtb/lvg, funkar den för denna?)

Hur gör jag för att justera kedja och övriga drivpaketet när allt är på plats? Är det något mer jag behöver tänka på?

Bilagor

• IMG_0308.JPG
    IMG_0308.JPG
    93.1 KB · Besök: 53
  • IMG_0309.JPG
    IMG_0309.JPG
    95 KB · Besök: 43
  • IMG_0310.JPG
    IMG_0310.JPG
    65.8 KB · Besök: 46
  • IMG_0311.JPG
    IMG_0311.JPG
    35.8 KB · Besök: 43
Nice...ännu en SS ;)
Cyklar själv på en Crescent Världsmästarcykel. Har slipat ner ramen till stål och har
inhandlat grundfärg samt resten utav färgen som jag behöver för att den ska bli nice.
Jag gjorde som så att jag hittade ett begagnat hjul på jobbet som skulle slängas.
Riktade hjulet och slängde dit ett SS-kit. Som utväxling kör jag på 50/14, lite trögt att
trampa igång med helt underbar att köra. Näst blir att fixa nytt styrlager, inte bra alls det
nuvarande som sitter på.

http://i254.photobucket.com/albums/hh90/Panosdober/20090531773.jpg

Det där med att fixa ramen är ju riktigt nice, även om jag tänkt det som ett senare projekt. Men eftersom du ändå skrev om det: hur slipade du ner ramen? Tidsåtgång? Vad har man för färg när man målar? Hur blir resultatet jämfört när man låter nån målarfirma sprutmåla (heter det väl?)?

Hehe...Nu fick nåt att sova på =)
Tog ett par dagar att slipa ner. Började först för hand då jag inte hade tillgång till
farsans verkstad. Sen gick jag på de stora maskinerna. Kapade bort låset, samt staget som sitter
på bakpartiet där bakbromsen sitter. Jag använde mig utav vinkelkap där jag satte fast
stålborste på och det gick fortare att slipa ner. Visst, de e fortfarande ett skitjobb, men de e
riktigt kul.

Som färg så har jag inhandlat Primer (grundfärg), samt blankvit sprayformat och även klarlacken
i sprayformat. Detta inhandlade jag från Harald Nyborg, en polare har använt detta på cykel och
det har funkat kanon. Ska se när jag får en ledig tid över, sen blir det att lacka om cyklen.
Det som jag har kvar att göra är att lacka, samt inhandla ett nytt styrlager. Kör med enbart
frambroms och vill hålla den så clean som möjligt ;)
Ska även inhandla en metallicblå färg för att lacka på vissa detaljer. Tror jag ska byta ut
styrlindan till blått...inte riktigt säkert.

Lås in dig i ett garage och påbörja ditt projekt ;)

[Ratbike]
- Ja, funkar att ha bromsen så. Anpassa farten ifall du bara kör med en broms!

- Den befintliga framklingan blir nog bra. Om bultarna får fast klingan så låt det vara så.

- Lägg kedjan på valfri kugg därbak (det är väl en pågängad frikrans, ej kassett).

- Kedjan kapas till lagom längd. Finjustera kedjespännigen genom att flytta bakhjulet i dropouten!

Vill du ha en snabb lösning och minimalt med jobb, gör som Ola skrev.
Vill du göra det till ett större projekt, riv av frikransen på bakhjulet och sätt dit ett frihjul med lagom många tänder, du kommer behöva centrera om hjulet och jag vände på axeln och flyttade brickor när jag gjorde detta vet jag, allt för att få en schysst kedjelinje.

Det slutade med att jag byggde mig ett helt nytt bakhjul, satte på ett fast drev, sålde ramen och köpte en ny och byggde mig ett nytt framhjul. När jag hade gjort det köpte jag resten nytt för att slippa hålla på med gamla saker.

Så akta dig för att ramla i fällan ;o)

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Det slutade med att jag byggde mig ett helt nytt
> bakhjul, satte på ett fast drev, sålde ramen och
> köpte en ny och byggde mig ett nytt framhjul.
> När jag hade gjort det köpte jag resten nytt
> för att slippa hålla på med gamla saker.
>
> Så akta dig för att ramla i fällan ;o)

Det är väl ungefär så jag känner idag. Har lagt ner ett antal timmar på ramen samt annat smått
och gott för att få den körbar. Nu vill jag bara fortsätta, göra den helt färdig, fixa kompletta
fixiehjul och cykla ett tag på den innan man kanske hänger upp den på väggen eller nåt ;)

/panos

Tillbaka
Topp