Stack/drop?

freb

Medlem
Stack/drop?
Jag funderar på att skaffa ny cykel och undrar om det går att räkna ut vilket drop jag kan få på en ram om jag vet vad den har för stack?
Jag vet ju vilken höjd jag har på sadeln från centrum av BB.

Jag har lite kort benlängd (178cm lång och benlängd på 81cm), och har förstått att jag då bör ha en lite större ram för att inte få för kort reach. Jag har sett på Canyon Endurace och fått rekommendation på en M från Canyon trots att deras kalkylator på hemsidan säger S.
Det jag undrar är om jag kommer att kunna få något drop till styret med en M ram, ser att det skiljer 15mm i stack. Det skiljer bara 5mm i reach, är det inte då bättre att köpa en S och sedan bara byta till en längre styrstam?

Är det bättre att gå för en ram som är mindre komfort när man har korta ben?

Stack/drop?
Det finns även några delar, förutom stack, du bör ha koll på:
-Styrlager, de kan bygga olika mkt
-Distansen ovanpå styrlagret
-Styrtappen, ffa vinkeln men även höjden på styrrörsklamman har betydelse.

/Håkan

Stack/drop?
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns även några delar, förutom stack, du
> bör ha koll på:
> -Styrlager, de kan bygga olika mkt
> -Distansen ovanpå styrlagret
> -Styrtappen, ffa vinkeln men även höjden på
> styrrörsklamman har betydelse.
>
>
> /Håkan

Jo, det är klart. Många variabler där.

Är det egentligen någon nackdel att välja en mindre ram när det skiljer så lite i reach? 5mm kompenseras ju enkelt med en längre styrstam.

Stack/drop?
freb skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det egentligen någon nackdel att välja en
> mindre ram när det skiljer så lite i reach? 5mm
> kompenseras ju enkelt med en längre styrstam.

Det borde funka om du inte vill ha styret VÄLDIGT högt och om du redan med den större ramen maxar på tapp-längd.

En sak till:
Jag TROR att Canyon byter styrtappslängd, om du betalar xtra, redan vid beställningen.
Exakt vad det kostar vet jag inte, men om jag kommer ihåg rätt är det billigare än att köpa en helt ny styrtapp.

/Håkan

Stack/drop?
Canyon är generellt rätt små i storlekarna. Deras konfigurator som föreslår ramstorlek ska man absolut inte lita på.

Jag skulle nog tro att medium skulle fungera bra för din del om du gillar små cyklar. Small låter på tok för litet för någon som är 178 cm. Gå inte på lögnen/myten om att man ska välja lite mindre storlekar.

Ett litet tips är att prova några olika cyklar (vilket märke kvittar) och sedan anteckna måtten/geometrin. Då har du något konkret att jämföra med. Det blir lättare att välja storlek om du vet hur olika stack/reach känns i verkligheten.

Stack/drop?
Tänk på att om du lägger på spacers så att du får styret lika högt som en Medium så minskar reach pga gaffelvinkeln och skillnaden blir mer än 5mm.

Stack/drop?
> En sak till:
> Jag TROR att Canyon byter styrtappslängd, om du
> betalar xtra, redan vid beställningen.
> Exakt vad det kostar vet jag inte, men om jag
> kommer ihåg rätt är det billigare än att köpa
> en helt ny styrtapp.
>
>
> /Håkan

Byte av styrstam innan leverans ökar på lev tid samt kostar. Byter du själv styrstam efter lev kostar det inget. Bara att inom 30 dagar efter cykellev begära en annan längd skickad hem. Du måste skicka tillbaka den gamla men de inkl returfrakt så det kostar inget.
Har själv gjort detta, funkade fint.

Tillbaka
Topp