Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
båtbensbudet skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det ens möjligt att få punka på ett sådant
> däck???
>
> Cool hoj!

Jag tänkte samma sak. Inte ens en Sumobrottare kan fixa Snakebite på den. Skall man få vanlig punka så får man väl köra över en grov planka som det står upp en genomslagen spik ur, och man får köra över den flera gånger. +1 på cool, man vill ha en själv, så där bara helt i onödan.

Stål!
Vintercykeln i sin nuvarande konfiguration. Framgaffel har anpassats efter vad som funnits över där hemma beroende på vad som suttit på övriga cyklar. Allt ifrån stel 29er-gaffel (för att få ett större A2C) till nuvarande med 160mm slag.

sobre02.JPG

Stål!
Tycker att tråden behöver bumpas så jag bifogar en härlig bild på en IF. Hade önskat att det var min cykel.

5296079488_7620f4e36e_b.jpg

Jag får istället nöja mig med en Salsa. I allafall för tillfället...

374461_10150377378382579_587302578_8390938_1300675564_n.jpg

//Stefan

Stål!
Min hembyggda ram är tillbaka från lackeraren. Tyvärr med dekalerna på fel håll, men det ska ju synas att det är ett hantverk eller hur var det nu;) Ligger nu och marineras i livsbejakande linfröolja.

Bilagor

• P1000175.jpg
    P1000175.jpg
    63.8 KB · Besök: 68
Stål!
Nu är den provkörd! Sehr gute steifigkeitsbewertung! Den har en räserinkarnation och en vintercykel/randonneurinkarnation. Visar också de estetiska höjdpunkterna i form av svängig baktriangel och rostfri polerad styrhuvuddekoration. Dock undrar jag vad som är det bästa medlet för att öka friktionen mellan styrstam/styre? Har nu monteringspasta för klofiber, men den tycker jag inte hjälper nämnvärt i detta syfte.

P1000193.jpg

P1000197.JPG

32902934.jpg

32902930.jpg

Stål!
zodah skrev:
> visa din stålracer?
>
> Gärna det :-) Det är från början en Diamond
> med den fulaste tänkbara hemmalackering du kan
> tänka dig. Färgen hade runnit mm. Jag har lackat
> om och satt ihop av beg. delar. Det enda som är
> nytt är hjulen. Det är min pendelhäst och körs
> fixed 52/19
>
>

Kul att se "min" cykel här. Det var jag som köpte ramen av dig! Nu blästrad och omlackad. Kör också fixed som synes men 46/18.

/Wille

5615153679_e8067b0d1b_b.jpg

Stål!
WWWille skrev:
> zodah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > visa din stålracer?
> >
> > Gärna det :-) Det är från början en Diamond
> > med den fulaste tänkbara hemmalackering du kan
> > tänka dig. Färgen hade runnit mm. Jag har
> lackat
> > om och satt ihop av beg. delar. Det enda som
> är
> > nytt är hjulen. Det är min pendelhäst och
> körs
> > fixed 52/19
> >
> >
>
> Kul att se "min" cykel här. Det var jag som
> köpte ramen av dig! Nu blästrad och omlackad.
> Kör också fixed som synes men 46/18.
>
> /Wille
>
>
>

Ser man på! Stiligt blev det.

Stål!
rooth skrev:
> Ojojoj, den är såå fin.
> Funderar faktiskt på att bygga en Peregrine. Vad
> har du för grupp på den?

Grupp och grupp... :)
Vevparti är 105 kompakt, stora klingan neddrevad till 48t. Fram och bakväxel är Tiagra, de har funkat förvånansvärt bra. Cassett, Sram 12-26. Barendshifters, Ultegra. Bromsar, Avid BB 7 road.

Stål!
breezer skrev:
> Riktigt snygg Peregrine! Vad är det för däck?

Vet inte riktigt. Nåt jag sprang på hos min lbs. Spector heter dom och bredden är 48.

Stål!
ogami skrev:

> Grupp och grupp... :)
> Vevparti är 105 kompakt, stora klingan neddrevad
> till 48t. Fram och bakväxel är Tiagra, de har
> funkat förvånansvärt bra. Cassett, Sram 12-26.
> Barendshifters, Ultegra. Bromsar, Avid BB 7 road.

Nice. Tycker du växelreglagen funkar bra?

Stål!
rooth skrev:

> Nice. Tycker du växelreglagen funkar bra?

Absolut. Inga problem. Men jag lurar på att byta till Dura Ace och köra 10-delat bak.

Stål!
Blev precis färdig och provcyklad!
Ramen är en DBS Daccordi som jag lackade om då den såg ut som att nån blästrat den med grus, sen våldtog jag den ytterligare med att fixa dit gängnitar åt flaskhållarna.
Komponenterna på hojen är 2x9 Tiagra, 105 bromsar, framhjulet är org stålfälg med org maillard nav, bakhjulet har jag byggt om med Tiagra nav och svarta ekrar, org 105 golden arrow vev 52/42.

Bilagor

• IMG_1201.JPG
    IMG_1201.JPG
    73 KB · Besök: 57
Stål!
boson skrev:
> Sådärja, då är stålcrossen (nästan)
> färdigrenoverad.
>
>

Tjusigt. :)

Stål!
ogami skrev:
>
> Tjusigt. :)

Tack! Din stålcross är verkligen stilig också. :)

Funderar faktiskt på att byta till ett midge-styre också. Det som sitter på nu känns väldigt smalt...

Stål!
Hej alla stålentusiaster!

Jag kikar runt efter ett racerobjekt att glida runt på i sommar, absolut inte VR eller nåt liknande. Har hittat en cykel som lockar på mig; fräsch och fulsnygg:

http://www.blocket.se/jonkoping/Cresent_Varldsmastarcyckeln__12vl_40762347.htm?ca=17&w=2

Priset är naturligtvis för högt, men vad tycker ni är rimligt? Är det en fin ram värd att införskaffa eller var Crescent lika ointressant då som idag?

Jag är ganska lång, kan man höja upp sadeln eller stör det proportionerna? Tycker aldrig man ser gammelräcers med höga sadelstolpar.

Stål!
Fantasipris! Max 1500 bagis säger jag. Den ser rätt stor ut. Men nog kan du höja sadeln nån decimeter utan att få får stort drop till styret.

Stål!
Jag instämmer med ogami, mer än 1500 är den inte värd.

Det är väl en 316, lite i mitten av modellprogrammet med en del ganska simpla komponenter.

Stål!
Stål!
boson skrev:

> Funderar faktiskt på att byta till ett
> midge-styre också. Det som sitter på nu känns
> väldigt smalt...

Do it! Du kommer inte att ångra dig. :)

Stål!
hgrd skrev:
> Nu är den provkörd! Sehr gute
> steifigkeitsbewertung! Den har en
> räserinkarnation och en
> vintercykel/randonneurinkarnation. Visar också de
> estetiska höjdpunkterna i form av svängig
> baktriangel och rostfri polerad
> styrhuvuddekoration. Dock undrar jag vad som är
> det bästa medlet för att öka friktionen mellan
> styrstam/styre? Har nu monteringspasta för
> klofiber, men den tycker jag inte hjälper
> nämnvärt i detta syfte.
>
>
>
> http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/3290000
> 0-32909999/640x480/32902934.jpg?90
> http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/3290000
> 0-32909999/640x480/32902930.jpg?90

Fantastiskt snygg cykel, stort grattis. Har du bilder från bygget? Är det en färdig rörsats? Har du byggt gigg själv? Är själv väldigt sugen på att bygga i höghållfast stål, för att se hur egenskaperna blir och vart vikten landar.

/Mats

Stål!
^Tack! Ligger några bilder här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1303187/1813031#msg-1813031 Kör igång tycker jag! Det var väldigt roligt. Jag köpte en Columbus SL Niobium-sats från ceeway, och lite lämpliga muffar. Om jag skulle gjort det från början skulle jag nog utgått ifrån en massiv bänkskiva som jigg, med lämpliga anhåll för ramdelarna. Insåg ganska snabbt att det ändå inte var någon bra ide att löda i jiggen, och att pinna muffarna var smidigt och exakt.

Stål!
tittkorv skrev:
> Cotic Simple, i verkligheten är hjulen lika
> stora...

Den där gick jag igång på! Skulle vilja ha nåt liknande som komplement till min fullgungare.

Stål!
Cotic Simple-ramen görs från i år bara i 29-tumsversion. Och det blir hiskeligt dyrt att köpa lösa delar, men också rätt roligt. Vis av erfarenhet är det nog bättre att köpa billigare färdigbyggda hojar lite mer ofta. Det hade förmodligen varit lika skoj med en Kona Unit.

Stål!
Jag "lånade ut" en stålhoj till en kompis i ett par veckor, precis så länge att hans fru trodde vi lurat henne att det inte alls var min hoj utan hans nya. Sedan vande hon sig och sa vid något tillfälle: "den tar inte så stor plats som jag trodde, vill du ha en till så köp det".

Stål!
Min 1924 halvracer-replica, byggde den förra sommaren och cyklade bl.a "Bike in tweed" 2011.
Velocipeden är byggd på en Husqvarnaram från ca 1932 och övriga delar är blandat 10/20/30-tal (mycket NOS), däck och sadel nytillverkat.

Bilagor

• steel.jpg
    steel.jpg
    202.8 KB · Besök: 147
Tillbaka
Topp