Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> Ang tungviktar Gary Fishern:
>
> Jag håller just nu på att utvärdera ett
> liknande styre på min gamla stål-mtb som går
> som pendlare och utflyktscykel. Känns mycket bra
> så här långt med den lite mera relaxade
> körställningen som bakåtsvepet av handtagen
> ger. Skall dock prova med en längre stam, del
> för att se om det ökar stabilitetskänslan
> något och dels för att öka på avståndet
> mellan sadel och handtag en smula.
Jo, det har jag också upptäckt, att det behövs en lång stam när styret är rejält svept om det inte ska kännas instabilt. Speciellt om man vill stå upp & trampa. Då blir det väldigt konstigt om stammen är för kort.
> Har också funderat på en klassisk lädersadel
> typ Brooks, men vet inte riktigt om de mest är
> skådebröd eller verkligen är funktionella? Har
> en gammal racersadel av kevlar nu som egentligen
> funkar bra nog.
Det är ju personligt, kan jag tro, men just den där sadeln har vart med i bra många år och gör nu tjänst på sin tredje cykel. Jag tycker den är för tung annars, med fjädrar & allt, men på den här cykeln är den perfekt. Jag har även en vanlig B17 som jag har på min pendlare.
Jag tycker det är trevligt att den funkar bra med vanliga kläder. Jag gjorde de två 3 milsturerna i helgen i vanliga jeans, utan problem. :-)
> Förresten - den där justerbara stammen på Gary
> Fishern? När du väl hittat önskad vinkel så
> byts väl den ut mot en riktig stam hoppas jag?
> Och ego- resp kompislapp saknas också!
Tack för tipset, men den blir nog inte pendlare så jag tror att skärmarna duger som de är just nu. Dessutom har jag inte träffat på många andra cyklister när jag pendlar härikring så kompislapp är onödigt i Ovanåker, Hälsingland. Men en egolapp kanske är en bra idé ändå. :-)
Den justerbara stammen blir nog kvar, men byts mot en svart om jag hittar en. Denna hade jag i en låda så den fick duga just nu. Tanken är ju att styret ska sänkas, allteftersom magen krymper. :-)
Just den här modellen har jag även på pendlaren och den är väldigt stabil och blir helt stum & utan knak när den är åtdragen ordentligt. Priset är att den väger dubbelt mot en vanlig stam, vilket inte har någon betydelse i detta fall.
Frid!