Stål!

Purchaser

Aktiv medlem
Stål!
Wow! hur hittar man ens en sådan pärla!?

Ledsen att jag inte har hunnit rengöra den ännu och att ni får se den i sådant grisigt skick. Kan nog bli hyfsad med lite möda. Ber att få återkomma...

52122408735_f42d65c03c_3k.jpg

52122408515_40cc30efe7_k.jpg

Purchaser

Aktiv medlem
Stål!
Verkar ju finnas många gamla stålrävar här så tänkte höra med Er om tips på vart man hittar vintagedelar till dessa stålskapelser? inte så lätt gissar jag och kanske (vad vet jag) lite samma som att fråga om någons kantarellställe men tänkte ändå jag gör ett försök :)

Nickson

Aktiv medlem
Stål!
innehåller detta kit det mesta man behöver för att fixa med en klassisk stålhoj och vad bör man annars komplettera med?

Om du har tänkt demontera vevlager och styrlager på en gammal stålräser så bör du skaffa verktyg för det med. Kolla lite på Youtube så ser du vad du behöver. RJ the bike guy som ett exempel men det finns flera.

Purchaser

Aktiv medlem
Stål!
Har införskaffat mig en stålis men har lite funderingar 🤔

När kedjan ligger på minsta drevet fram slår den i framväxeln (korgen), har försökt justera detta med skruvarna men inget händer när jag skruvar på dem, på nätet såg allt ganska simpelt ut och korgen flyttades sig ut/in när de skruvade men icke hos mig!?

Tyvärr har klistermärken tagits bort på ramen och lämnar nu skuggor, någon som vet om det går att tvätta bort detta i någon mån för att snygga till innan nya dekaler sätts på?

Var kan man få tag på något täcklock till vevlagret tror ni, om det nu är möjligt? Är Dura Ace prylar på den.

En bild kan ju vara trevligt, dålig dock då den för närvarande är placerad i kontoret 😆

Bilagor

• B24F3258-C4F3-4E88-8254-A587402D36CD.jpeg
    B24F3258-C4F3-4E88-8254-A587402D36CD.jpeg
    488.3 KB · Besök: 89
  • 71D92EB9-6FF3-49AF-8526-595BEB6A94CA.jpeg
    71D92EB9-6FF3-49AF-8526-595BEB6A94CA.jpeg
    840 KB · Besök: 87
  • ECEF9DA2-BC2E-415F-8A57-35DF3B808E69.jpeg
    ECEF9DA2-BC2E-415F-8A57-35DF3B808E69.jpeg
    663.2 KB · Besök: 90

HåkanC

Aktiv medlem
Stål!
När kedjan ligger på minsta drevet fram slår den i framväxeln (korgen), har försökt justera detta med skruvarna men inget händer när jag skruvar på dem, på nätet såg allt ganska simpelt ut och korgen flyttades sig ut/in när de skruvade men icke hos mig!?
Vajern till framväxeln måste vara slak, eller helt lossad, för att framväxelkorgen skall flyttas inåt när du skruvar på inre ändlägesskruven.

Purchaser

Aktiv medlem
Stål!
Vajern till framväxeln måste vara slak, eller helt lossad, för att framväxelkorgen skall flyttas inåt när du skruvar på inre ändlägesskruven.
Aha då är jag med och får lite hopp om livet igen 😃👍 då testar jag på nytt!

Purchaser

Aktiv medlem
Stål!
Har nu kikar och nog fungerade det bättre 👍 dock inser jag att något måste vara knas med bakväxeln…kedjan gnider mot växeln och så här ska det väl inte se ut??

Fattar dock inte vad som är fel 🤔

Bilagor

• 6A81E15D-D6ED-4ADB-BCF0-6A775E4DEB94.jpeg
    6A81E15D-D6ED-4ADB-BCF0-6A775E4DEB94.jpeg
    587.9 KB · Besök: 52
  • 0D91E00A-25AF-40B4-9744-EC15519448D6.jpeg
    0D91E00A-25AF-40B4-9744-EC15519448D6.jpeg
    555.3 KB · Besök: 51
  • 3F5921F4-0188-4240-A9F7-65F641376B00.jpeg
    3F5921F4-0188-4240-A9F7-65F641376B00.jpeg
    566 KB · Besök: 52

Purchaser

Aktiv medlem
Stål!
Har funderat på om det kan vara så att kedjan är lång, den är ganska svajig om man trycker/petar på den. Vill inte minnas att min MTB kedja är så mjuk (har dock inte den här så jag kan jämföra) men det kan alltså vara ett problem med andra ord..

Jonatan F

Aktiv medlem
Stål!
Ser ut att vara för lång men testa hur det är på stora/stora. Om du har tredelat (minns inte) så kan det vara så att du måste ha så lång kedja för att kunna ha kedjan på stora fram och stora bak. Då får man leva med att lilla / lilla inte funkar.

Fast när jag kollar ser det bra ut på bilden från kontoret. Du har nog bara tappat kedjan fram.

Purchaser

Aktiv medlem
Stål!
Ser ut att vara för lång men testa hur det är på stora/stora. Om du har tredelat (minns inte) så kan det vara så att du måste ha så lång kedja för att kunna ha kedjan på stora fram och stora bak. Då får man leva med att lilla / lilla inte funkar.

Fast när jag kollar ser det bra ut på bilden från kontoret. Du har nog bara tappat kedjan fram.
Tack ska kolla upp det, kanske kan vara så att den växeln inte går att nyttja med andra ord.

Det är 2 -delat fram 🙂

HåkanC

Aktiv medlem
Stål!
kanske kan vara så att den växeln inte går att nyttja med andra ord.
Man skall aldrig ha kedjan max diagonalt,
men kedjan skall vara tillräckligt lång så att det går att ha den på stora-stora (precis)

Även kedjelängdsdimensionering står det om hos Park Tool
Kolla runt på den sidan, det finns en hel del användbart där

aben

Aktiv medlem
Stål!
Fin cykel! Både ramen (Columbus Cromor rör ser det ut att vara från klistermärket) och Dura Ace från den perioden är inte illa och så fint skick sen :) Kommer ihåg när de såldes av Cykelcity i Lund.

Ilritorno

Aktiv medlem
Stål!
Min första (icke-begagnade) riktiga racer var en Concorde Astore. Förstås inköpt av HP på Cykelcity. Svart-rut-mönstrad. Mycket fin cykel. Hade en Concorde till senare.
Liten besvikelse dock när man många år senare lärde sig att Concorde inte var en Italiensk cykel utan från Nederländerna.

aben

Aktiv medlem
Stål!
Min första (icke-begagnade) riktiga racer var en Concorde Astore. Förstås inköpt av HP på Cykelcity. Svart-rut-mönstrad. Mycket fin cykel. Hade en Concorde till senare.
Liten besvikelse dock när man många år senare lärde sig att Concorde inte var en Italiensk cykel utan från Nederländerna.
Ramarna gjordes nog i italien :)

Purchaser

Aktiv medlem
Stål!
Fin cykel! Både ramen (Columbus Cromor rör ser det ut att vara från klistermärket) och Dura Ace från den perioden är inte illa och så fint skick sen :) Kommer ihåg när de såldes av Cykelcity i Lund.
Stämmer bra med cromor 👍 kul att höra! Vet du ungefär när de såldes och därmed ungefärlig ålder på den, vore lite kul att veta 🙂

Topp