Stål!

erik h

Aktiv medlem
Stål!
Nu har jag ju en stål också, om inte annat för färgens skull. Bromslösningen ska få bevisa sig och den matchande gaffeln ska få komma hem. Så får jag se om jag törs ta hem ett lass...Det är något så basalt med en stål-SS som inget annat riktigt kan ge, som jag aldrig slutar gilla.
82533CA4-A7C7-4963-8A47-CB562179C316.jpg
IMG_2317.JPEG
 

Kneecap

Aktiv medlem
Stål!
Nu har jag ju en stål också, om inte annat för färgens skull. Bromslösningen ska få bevisa sig och den matchande gaffeln ska få komma hem. Så får jag se om jag törs ta hem ett lass...Det är något så basalt med en stål-SS som inget annat riktigt kan ge, som jag aldrig slutar gilla. Visa bilaga 581982 Visa bilaga 581983

Tjena!

F-n, har ju inte råd med två nya hojar i år.
Men skulle ju iofs kunna pensionera den nuvarande hardtailen. Allt passar ju rakt på.
 

jolov

Aktiv medlem
Stål!
Nu har jag ju en stål också, om inte annat för färgens skull. Bromslösningen ska få bevisa sig och den matchande gaffeln ska få komma hem. Så får jag se om jag törs ta hem ett lass...Det är något så basalt med en stål-SS som inget annat riktigt kan ge, som jag aldrig slutar gilla. Visa bilaga 581982 Visa bilaga 581983
Hur funkar shimanos DM vevar för fixie? Dödade mina sram 3bult rätt omgående när jag provade dom 😅
 

erik h

Aktiv medlem
Stål!
Hur funkar shimanos DM vevar för fixie? Dödade mina sram 3bult rätt omgående när jag provade dom 😅
Ja jag minns du skrev det för länge sen, så jag satsade på Shimano DM av det skälet. Även om det såg ut som en smart idé med de bultarna. Efter ett par tidiga glappanden efter fegt dragen låsring på Shimano har jag inte haft några problem. Den här alutech-klingan på bild har ju inte ens friktionssplines som Shimanos egna har, men med lite loctite och friskt draget så har den klarat fixiejobbet sen nån gång i vintras utan problem.

Shimanos egen SLX DM-klinga på 32 tänder har ju skruvar som håller klingan vid en spindel på baksidan, och de skruvarna vibrerade loss och försvann. Svåra att ersätta pga udda form på dem så den klingan fick arkiveras.

Det vevpartiet som gått överlägset mest på skogsfixie är dock ett gammalt SLX 4-arm. Det är inte lika snyggt men har ju fördelen att man får ut fästpunkterna och dessutom ett par mm bredare kedjelinje. Nackdel är 32 tänder minimum (och i mitt fall då 19 T bak vilket är lite bökigt), men åas går man säkrare fri från chain slap med 32 än med de mindre på vissa ramar, och större drev håller ju bättre.
 

Berk

Aktiv medlem
Stål!
Det vevpartiet som gått överlägset mest på skogsfixie är dock ett gammalt SLX 4-arm. Det är inte lika snyggt men har ju fördelen att man får ut fästpunkterna och dessutom ett par mm bredare kedjelinje. Nackdel är 32 tänder minimum (och i mitt fall då 19 T bak vilket är lite bökigt), men åas går man säkrare fri från chain slap med 32 än med de mindre på vissa ramar, och större drev håller ju bättre.

Större drev ger dessutom mindre kraft på bakaxeln. Det är bra när höger dropout eller axelinfästningen inte vill stanna på plats som på min Santa Cruz Chameleon.
 

jolov

Aktiv medlem
Stål!
Ja jag minns du skrev det för länge sen, så jag satsade på Shimano DM av det skälet. Även om det såg ut som en smart idé med de bultarna. Efter ett par tidiga glappanden efter fegt dragen låsring på Shimano har jag inte haft några problem. Den här alutech-klingan på bild har ju inte ens friktionssplines som Shimanos egna har, men med lite loctite och friskt draget så har den klarat fixiejobbet sen nån gång i vintras utan problem.

Shimanos egen SLX DM-klinga på 32 tänder har ju skruvar som håller klingan vid en spindel på baksidan, och de skruvarna vibrerade loss och försvann. Svåra att ersätta pga udda form på dem så den klingan fick arkiveras.

Det vevpartiet som gått överlägset mest på skogsfixie är dock ett gammalt SLX 4-arm. Det är inte lika snyggt men har ju fördelen att man får ut fästpunkterna och dessutom ett par mm bredare kedjelinje. Nackdel är 32 tänder minimum (och i mitt fall då 19 T bak vilket är lite bökigt), men åas går man säkrare fri från chain slap med 32 än med de mindre på vissa ramar, och större drev håller ju bättre.
Gött o höra! Det öppnar ju upp valmöjligheterna en hel del :)

Jag fick flytta runt spacers på mitt gamla xt vevparti så att alla är på non driveside för att få rätt kedjelinje. Inte så snyggt, men funktionellt
 

erolwi

Aktiv medlem
Stål!
Nu har jag ju en stål också, om inte annat för färgens skull. Bromslösningen ska få bevisa sig och den matchande gaffeln ska få komma hem. Så får jag se om jag törs ta hem ett lass...Det är något så basalt med en stål-SS som inget annat riktigt kan ge, som jag aldrig slutar gilla. Visa bilaga 581982 Visa bilaga 581983
Väckte ju jobbigt mycket habegär. Tur att det är fullt i garaget
 

AnteL

Aktiv medlem
Stål!
PRECIS så är det. Alla vi som med tonårssvettiga händer och darrig röst ringde bröderna Evaldsson efter att ha lustläst den där häftade A5-katalogen och räknat om feriejobbspengarna flera gånger på ett kollegieblock ÄLSKAR Parkpre.
Använde det mesta av pengarna man tjänade på sommarjobbet när jag köpte min Pro Image ramkit 🥰 Såldes dock lokalt här i Luleå då :)
 

kroem

Aktiv medlem
Stål!
Jag känner ingen skillnad på exv surlys avgasrör och min ram med 753.

Bara för att ha det sagt 😂
Jag menade alltså när man cyklar på den, inte när man...
5AB47F3C-BB68-415A-A881-2FCAF69E6A3D.jpeg

Rätt säker på att jag inte heller märker nån skillnad, utan är ju mer en "kvalitetssäkring".

Trodde en 853 ram normalt är lite lättare än mycket annat, men kollar på två Finna-ramar och Cromor (Landscape) är typ ett kilo lättar är Explorer.
 
Senast ändrad:

Fishy

Aktiv medlem
Stål!
Passar på att lägga upp mitt senaste lilla projekt, fick tag på en gammal Crescent som var i akut behov av vård efter att ha stått stilla i många år. Trevlig cykel med komplett Campagnolo Triomphegrupp och allt orginalmonterat fortfarande på plats(förutom däck, styrlinda och nu en något längre sadelstolpe för att passa mig). Resultatet blev en rätt trevlig glassätarhoj på 10,5 kg.

Visa bilaga 579782 Visa bilaga 579785 Visa bilaga 579787 Visa bilaga 579789 Visa bilaga 579791 Visa bilaga 579793
Snyggt, och välpolerat!
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Stål!
Tänkte Linda styret på stål-cykeln men funderar på om jag borde byta styre. Är rädd att reporna blir brott-anvisningar. Jag har ett annat äldre styre utan repor. Kanske bättre att byta?
8A56D957-393E-49AA-A789-534FD35EAF3E.jpeg

Sedan - för att hålla mig on topic - senaste bygget. Ska bli en vinter-beater med bockstyre och fixed gear för dubbdäcks-cykling etc i slask och salt. Men ville börja testa redan nu så svängde ihop den som pendelcykel. Jag är uppväxt några mil från orten fåglum så alltid kul med en fåglum-cykel!
A31F4128-3377-433C-8C91-168BFB4F18C0.jpeg
 

wman

Aktiv medlem
Stål!
Har en GT outpost från 90-talet nån gång skulle jag gissa på. Är det en cykel i deras lägre segment tro? Får ju den känslan av utrustningen på den.
 
Topp