SLX är stål- och rörkvaliteten. Dvs, tillverkarna köper rör och sätter sedan ihop dessa till en ram efter eget huvud.Ni som kan stål?
Om en ram är columbus slx.
Är det samma ram oavsett vilket namn som sitter på?
Eller köpte olika cykeltillverkare rör av Columbus och byggde dem själva på sina sätt?
Universalverktyget = sax, eller? :D
Nu har den fått,skärmar. Var tvungen att sätta fästet bakom gaffel fram, borde inte vara några problem? 32mm kom inte in annars.
Sen hade jag bara orange BB... Sorry gudarna
Visa bilaga 593107
Med orange BB? 😀Ska inte vara några problem. Kört så i många år på flera cyklar (av samma anledning som dig)
Med orange BB? 😀
Håller med, gudarna kan tycka vad de vill, du har rätt ändå. Snyggt!
Håller med.Madfiberhjulen är ju svinballa, men sitter som bäst på 90/00-svullna aluhäckar.
Köpte mig en Bottecchia som jag hämtade för några veckor sedan.
Krokigt växelöra, en salig blandning av komponenter, men potential.
Har ingen aning om vad det är för rör i ramen... men ska försöka forska lite.
Verkar iallafall vara från 80-talet baserat på dekalerna:
![]()
Bottecchia Malvor team 1987/88 - Vintage Velo Re-cycling
Bottecchia Malvor team 1987/88 Tubes: Columbus SLX Group: Mavic SSC, Modolo Rims: Mavic SSC with Mavic 500rd hubs (script Mavic 87) Not for sale - personal colletion Seatpost: 3ttt Saddle: Selle Royal Cx Handlebar: Modolo Professional Stem: Modolo Professional Derailleurs: Mavic SSC 851...vintagevelore-cycling.com
Så här står det på sidan du länkade tillHar ingen aning om vad det är för rör i ramen... men ska försöka forska lite.
Svarta kyserium med borttagna loggor!Testar lite mer:
Visa bilaga 594053
Helsvart med Mavic Ksyrium
Visa bilaga 594054
Fulcrum med lite mindre svart.
Visa bilaga 594055
Mad Fiber tub. 66mm bak och 60mm fram.
Gillar både den lite mer klassiska stilen med lågprofil och ljusa däcksidor och högprofil och tunna rör.
Håller med! Ett par helsvarta hjul passar på allt! Med lite reservation för de vita naven i det här fallet.Svarta kyserium med borttagna loggor!
Nej, det är tydligt att det inte är samma ram, däremot är dekalerna samma.Så här står det på sidan du länkade till
"Tubes: Columbus SLX"
Men du kanske inte länkade till den ram du har köpt?
SL och SLX tror jag brukar ha 27,2 mm sadelstolpe om det är 28,6 rör men Aelle har en mindre.Nej, det är tydligt att det inte är samma ram, däremot är dekalerna samma.
Min ram saknar dekaler om rörkvaliteten och jag har svårt att avgöra den.
Hittade en likadan som har legat ute här på Happyride - med Colombus Aelle -rör.
![]()
Säljes: Bottecchia
Bottecchia från 80-talet. Helt i original bortsett från däcken. Ramstorlek 58cm. Lite udda och intressahappyride.se
och en liknande med gula dekaler med Columbus SL
![]()
Säljes: Bottecchia Columbus SL
Fint skick för sin ålder med snygga pantograferingar. Top tube: 52,5 cm c-c. Seat tube: 52,5 cm c-t. 51 chappyride.se
Brukar inte gilla tan-walls, men dessa var stiliga!Testar lite mer:
Visa bilaga 594053
Helsvart med Mavic Ksyrium
Visa bilaga 594054
Fulcrum med lite mindre svart.
Visa bilaga 594055
Mad Fiber tub. 66mm bak och 60mm fram.
Gillar både den lite mer klassiska stilen med lågprofil och ljusa däcksidor och högprofil och tunna rör.
Slx har 27.2 mm.SL och SLX tror jag brukar ha 27,2 mm sadelstolpe om det är 28,6 rör men Aelle har en mindre.
Vad tycker du om Jack rack?Slaskcykeln. I alla fall delvis i stål (aluminium i huvudtriangeln).
Nu med utökade lastmöjligheter i form av ett Jack rack.
Visa bilaga 604242
Var köpte du ditt Jack the rack?Slaskcykeln. I alla fall delvis i stål (aluminium i huvudtriangeln).
Nu med utökade lastmöjligheter i form av ett Jack rack.
Visa bilaga 604242
Än så länge är jag nöjd, men jag har bara kört en testrunda än.
Jag tycker att det verkar genomtänkt och välkonstruerat. Snygg finish.
Dock var det lite pilligt att montera med flera olika distanser, så det är nog inget man tar av och på alltför ofta. Men det beror delvis på vilket styre man har (det är en fördel att inte ha en ”taper” där pakethållaren ska fästa. Då slipper man ett par distanser).
Kickstarter. Ca ett års leveranstid...Var köpte du ditt Jack the rack?
Beror lite på. I mitt fall var jag tvungen att ha dubbla distanser på varje sida eftersom styret smalnar av lite där racket ska sitta. Då blev det lite pilligt. Om man slipper det blir det lättare.Intressant! Mitt use case är ju pendelcykeln och då vill man kunna ta av morgon och kväll. Känns som en dålig lösning för det?
Beror lite på. I mitt fall var jag tvungen att ha dubbla distanser på varje sida eftersom styret smalnar av lite där racket ska sitta. Då blev det lite pilligt. Om man slipper det blir det lättare.
Racket satt också ganska hårt på styret, men det kanske blir lättare med tiden att plocka av och på.
Publikationen(?) Bikepacking.com har under 2022 lyft fram Cotic SolarisMax som en finfin cykel för ändamålet. Det intressanta är att de ofta lyfter fram samarbetspartners (läs: sponsorer) i de flesta sammanhang, men SolarisMax har stått ut helt enkelt. Nytt för 2023 är dessutom Solaris i Cotics utbud som är än mer anpassad för just det du efterfrågar med 100 till 120mm slag istället för 130 till 140 på SolarisMax.Jag står i valet och kvalet mellan att bygga en gravel eller XC HT i stål. Till gravel har jag tittat en del på Fairlight Secan som ser väldigt trevlig ut och har fått riktigt fina recensioner.
Vad finns det för bra alternativ om man vill bygga ihop en XC i stål? Den skall klara mellan 100 och 120 mm fram och vara mer av en grusraket än stigcykel. Skall fungera till bikepacking om jag slänger på väskor. Gärna fina rör med "rätt" stålkänsla. Stål i sig är inget självändamål, den måste ju vara bra med!
Det tar tid att sätta sig in i marknaden så jag tar gärna emot lite hjälp här!
En möjlighet är en måttbeställd ram, priset på en Fairlight Secan-ram är klart överprissatt tycker jag när man får en måttbeställd och tillverkad i Europa för ungefär samma. Och jag är själv inte så förtjust i hur Fairlighten är byggd, alldeles för styv i mina ögon, har en motsvarande ram i Columbus-rör och jag gillar den inte något speciellt.Jag står i valet och kvalet mellan att bygga en gravel eller XC HT i stål. Till gravel har jag tittat en del på Fairlight Secan som ser väldigt trevlig ut och har fått riktigt fina recensioner.
Vad finns det för bra alternativ om man vill bygga ihop en XC i stål? Den skall klara mellan 100 och 120 mm fram och vara mer av en grusraket än stigcykel. Skall fungera till bikepacking om jag slänger på väskor. Gärna fina rör med "rätt" stålkänsla. Stål i sig är inget självändamål, den måste ju vara bra med!
Jag sökte i höstas efter något liknande, en mtb grusraket för lite packning men jag fick inte riktigt ihop det hela. Det krav som stoppade de flesta ramar var ca 45 tänder i fram. Andra krav som ställde till det var fästpunkter för skärmar och pakethållare.Jag står i valet och kvalet mellan att bygga en gravel eller XC HT i stål. Till gravel har jag tittat en del på Fairlight Secan som ser väldigt trevlig ut och har fått riktigt fina recensioner.
Vad finns det för bra alternativ om man vill bygga ihop en XC i stål? Den skall klara mellan 100 och 120 mm fram och vara
Tack (@Sam med)En möjlighet är en måttbeställd ram, priset på en Fairlight Secan-ram är klart överprissatt tycker jag när man får en måttbeställd och tillverkad i Europa för ungefär samma. Och jag är själv inte så förtjust i hur Fairlighten är byggd, alldeles för styv i mina ögon, har en motsvarande ram i Columbus-rör och jag gillar den inte något speciellt.
Jag står i valet och kvalet mellan att bygga en gravel eller XC HT i stål. Till gravel har jag tittat en del på Fairlight Secan som ser väldigt trevlig ut och har fått riktigt fina recensioner.
Jag har nog själv gett upp, man kan bli gråhårig för alla valmöjligheter, och kommer cykla med det jag har och inte bry mig så mycket om vad som är helt optimalt.Tack (@Sam med)
Jag inser att jag nog inte riktigt vet vad jag vill ha för cykel. Får känna på det under året, har tänkt bygga ihop den nästa år.
Jag gillar känslan i min 26" HT som jag pendlar med. Gammal med brant gaffelvinkel men fungerar utmärkt i stan och på asfalt. Så antingen en gravel eller en lite raceigare XC-ram i stål. Den behöver inte primärt vara gjort för att köras i skogen.
Den skall mest köras på asfalt, grus och enklare stigar.
Grusraket i stål är väl en bra sammanfattning av vad jag söker.Jag sökte i höstas efter något liknande, en mtb grusraket för lite packning men jag fick inte riktigt ihop det hela. Det krav som stoppade de flesta ramar var ca 45 tänder i fram. Andra krav som ställde till det var fästpunkter för skärmar och pakethållare.
För tillfället (?) får jag nöja mig med en Secan och en sporthybrid.
Det var ju den jag letade efter! Såg en bild på den i någon tråd men sen tappade jag bort den. Kunde inte komma ihåg vad det var jag hade sett.
En sån här kanske https://sour.bike/en/candy-shop/bikes/pasta-party/Tack (@Sam med)
Jag inser att jag nog inte riktigt vet vad jag vill ha för cykel. Får känna på det under året, har tänkt bygga ihop den nästa år.
Jag gillar känslan i min 26" HT som jag pendlar med. Gammal med brant gaffelvinkel men fungerar utmärkt i stan och på asfalt. Så antingen en gravel eller en lite raceigare XC-ram i stål. Den behöver inte primärt vara gjort för att köras i skogen.
Den skall mest köras på asfalt, grus och enklare stigar.
Det var ju den jag letade efter! Såg en bild på den i någon tråd men sen tappade jag bort den. Kunde inte komma ihåg vad det var jag hade sett.
Den ser ju trevlig ut, skall kila lite på den. Någon som har erfarenhet av den?
Ja den ser riktigt fin ut! Jag står ju som sagt var i valet och kvalet mellan en gravel och en grusraket. Men just idag lutar det åt Holten.Jag skulle säga att köregenskaper av en (stål-)HT framförallt bestäms av geometrin, som är lagom, så bra, på Holt. Och den funkar till bikepacking, och är riktigt snygg!
Ja den ser riktigt fin ut! Jag står ju som sagt var i valet och kvalet mellan en gravel och en grusraket. Men just idag lutar det åt Holten.
Nu skall inte priset styra typ av cykel men den är billigare än Secan och jag har en hel del bra komponenter jag kan sätta på Holten direkt.
Finns det någon här som har en Holt? Hittar inga recensioner på nätet.
Känner igen mig i dina grubblerier - lätt att hamna i sådana där cirkelfunderingar!😛Ja den ser riktigt fin ut! Jag står ju som sagt var i valet och kvalet mellan en gravel och en grusraket. Men just idag lutar det åt Holten.
Nu skall inte priset styra typ av cykel men den är billigare än Secan och jag har en hel del bra komponenter jag kan sätta på Holten direkt.
Finns det någon här som har en Holt? Hittar inga recensioner på nätet.
Borde kanske utvecklat det lite och skrivit att det finns olika åsikter om det här, en del (de flesta gissar jag) föredrar en styvare ramkonstruktion med OS-rör, andra som jag trivs bättre med något mera flex i ramen.Och jag är själv inte så förtjust i hur Fairlighten är byggd, alldeles för styv i mina ögon, har en motsvarande ram i Columbus-rör och jag gillar den inte något speciellt.
Men det är väldigt få, förutom du, som inte tycker att vobbel är något som bör undvika och att det tom kan vara en potentiell olycksrisk.Borde kanske utvecklat det lite och skrivit att det finns olika åsikter om det här, en del (de flesta gissar jag) föredrar en styvare ramkonstruktion med OS-rör, andra som jag trivs bättre med något mera flex i ramen.
Men det är väldigt få, förutom du, som inte tycker att vobbel är något som bör undvika och att det tom kan vara en potentiell olycksrisk.
Du får helt enkelt acceptera att de egenskaper hos en cykel du har vant dig vid och åtminstone numer föredrar skiljer sig från det som de flesta(alla?) andra föredrar, inte mins för den säkerhet det ger med en vobbelfri cykel.
Sedan är det även så att det är skillnad på trampstyvhet och vridstyvhet och det är ffa vridstyvheten som behöver vara tillräckligt hög för att minimera vobbelrisken.
Sedan mitten/slutet av 90-talet, alltså sedan minst 25 år, har det funnits ramar som erbjuder hög säkerhet, dvs minimal vobbelrisk genom (tillräckligt) hög vridstyvhet, utan att samtidigt ge en onödigt stum trampstyvhet. Hos moderna ramar är det vanligare, men det finns förstås fortf undantag.
Det finns det mätningar som visar.