Stål!

Purchaser

Aktiv medlem
Stål!
En fråga till Er "stilister" med erfarenhet. Är det Lookpedaler som gäller på en retroracer om man vill ta steget bort ifrån vanliga pedaler eller korgvarianten?

Är det någon speciell modell man bör köpa eller titta efter?

mzi

Aktiv medlem
Stål!
Det beror lite på bygget i övrigt, skulle jag säga! Och hur retro. Look funkar ju bra, men även Campagnolo. Vill du gå all-in så finns ju till och med C-Record SGR-1.

Men med det sagt, så finns det ju fina japanska pedaler också, som PD-7410, om du bygger helt på Shimano.

HåkanC

Aktiv medlem
Stål!
Det beror lite på bygget i övrigt, skulle jag säga! Och hur retro. Look funkar ju bra
Vad gäller shimanopedaler finns ju även PD-7401, då får man ju både Look och Shimano eftersom de är shimanomärkta lookpedaler.
Kanske en intressant länk då.

Men med det sagt, så finns det ju fina japanska pedaler också, som PD-7410, om du bygger helt på Shimano.
Det var väl de små enkelsidiga SPD-pedalerna?

Purchaser

Aktiv medlem
Stål!
ok tack för svar, efter lite kikande så ska jag kolla vidare på Look Arc och Shimano PD 7401 vilka båda ser trevliga ut :) verkar kunna vara samma klossar (Look Delta) som passar i båda alternativen.

Jonatan F

Aktiv medlem
Stål!
Satte feta däck på min frus gamla crescent. Plötsligt så var 70-tals-racern en fullfjädrad gravel-cykel! Maken till kompetent cykel får man leta efter.

20220827_101954.jpg

Med ett par 28” däck är den en lekande snabb racer. Dessutom med fästen för stänkskärmar. Den duger även fint till riktiga långrundor på asfalt. Förmodligen för den rando-premiär till våren.
IMG_0266.jpg
Släng på ett par väskor och den funkar fint till weekend-äventyr. Tidigare i somras en tur på tio mil till svärföräldrarna. Nu i veckan tog jag av skärmarna och satte på 38mm däck och så cyklade vi fyra dagar på grus och asfalt med övernattning. Om någon cykel är en ”one bike to rule them all” så är det ju denna!

(Visst finns det även lite safari-Porsche över den? :) )

aben

Aktiv medlem
Stål!
Satte feta däck på min frus gamla crescent. Plötsligt så var 70-tals-racern en fullfjädrad gravel-cykel! Maken till kompetent cykel får man leta efter.

Visa bilaga 577698

Med ett par 28” däck är den en lekande snabb racer. Dessutom med fästen för stänkskärmar. Den duger även fint till riktiga långrundor på asfalt. Förmodligen för den rando-premiär till våren.
Visa bilaga 577696
Släng på ett par väskor och den funkar fint till weekend-äventyr. Tidigare i somras en tur på tio mil till svärföräldrarna. Nu i veckan tog jag av skärmarna och satte på 38mm däck och så cyklade vi fyra dagar på grus och asfalt med övernattning. Om någon cykel är en ”one bike to rule them all” så är det ju denna!

(Visst finns det även lite safari-Porsche över den? :) )
Jag hade en fin sådan på hand i rätt storlek och till bra pris som jag tänkte ha som randonneur/långfärds/allcykel men blev avrådd här på forumet för att den ansågs vara en renodlad tävlingsmaskin. Så det blev inget köp men ditt inlägg bevisar att jag trots allt var helt rätt ute :)

Jonatan F

Aktiv medlem
Stål!
Jag hade en fin sådan på hand i rätt storlek och till bra pris som jag tänkte ha som randonneur/långfärds/allcykel men blev avrådd här på forumet för att den ansågs vara en renodlad tävlingsmaskin. Så det blev inget köp men ditt inlägg bevisar att jag trots allt var helt rätt ute :)

Frun min upplevde den som lite nervös i styrningen men har vant sig nu. Och det är svårt att veta vad som är den korta stammen och vad som är cykeln :) den är ju möjligen en aning lång för att cykla så upprätt som hon gör nu.

aben

Aktiv medlem
Stål!
Frun min upplevde den som lite nervös i styrningen men har vant sig nu. Och det är svårt att veta vad som är den korta stammen och vad som är cykeln :) den är ju möjligen en aning lång för att cykla så upprätt som hon gör nu.
Den har en brant styrvinkel så jag tror den är lättstyrd av naturen men jag har samma erfarenhet att det mest är en vanesak vilket som känns bäst.

JockeB83

Medlem
Stål!
Passar på att lägga upp mitt senaste lilla projekt, fick tag på en gammal Crescent som var i akut behov av vård efter att ha stått stilla i många år. Trevlig cykel med komplett Campagnolo Triomphegrupp och allt orginalmonterat fortfarande på plats(förutom däck, styrlinda och nu en något längre sadelstolpe för att passa mig). Resultatet blev en rätt trevlig glassätarhoj på 10,5 kg.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg

fiskaren

Ny medlem
Stål!
motobecane c5 (?) som jag fulkonverterat från ramväxel till kombireglage 2x7 (reglaget 3 men funkar bra) gjordes om pga behov av barntransport. Funkar väldigt bra för ändamålet men hade gärna haft bättre bett i bromsarna.

Bilagor

• DDD39297-27A4-4243-AEB6-397C45F7F030.jpeg
    DDD39297-27A4-4243-AEB6-397C45F7F030.jpeg
    992 KB · Besök: 33
  • 5D2788A3-7D31-41F2-85F3-7708C5BE6F0B.jpeg
    5D2788A3-7D31-41F2-85F3-7708C5BE6F0B.jpeg
    1.2 MB · Besök: 33
Topp