Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> supreeme skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > var köper ni dessa läckra lemond cyklar?
>
> Jag sålde den där på bilden ;)

----------------------
De är sjukt fina, men det kom nyss hem en ny racer så cykel-budgeten är lite ansträngd, den var dock alu, men sugen blir man ju.. Men de tillverkas nu, har jag blandat ihop Lemond med något annat märke som det var vissa oklarheter kring?

Stål!
supreeme skrev:
> var köper ni dessa läckra lemond cyklar? var det
> inte något strul förut, att de typ ägdes av
> trek, men lades ner, eller är jag helt ute å
> cyklar nu?

Jo Greg Lemond drev lemond inom Trek-koncernen men råkade i luven på Trek-ägarna & idag är LeMond ett minne blott. Men finns rätt gott om dem på ebay

Stål!
Hej. Här bild på gammal Crescent. Nya MAVIC hjul och lite nytt annat. Min dåligt-väder-racer.

Bilagor

• DSCN2468.JPG
    DSCN2468.JPG
    108.1 KB · Besök: 123
  • DSCN2469.JPG
    DSCN2469.JPG
    87.1 KB · Besök: 127
Stål!
Sjukt vackra de där colnago mästarna.

Ngn som vet om de är precis likadana i konstruktion och matrial som i orginal än idag?

Den jag en kort stund var en härlig cykel men verkligen inte i närheten av lika styv som lite modernare stål cyklar. Perfekt komfort racer iofs. Och som sagt otroligt vackra!

Stål!
funderar faktiskt på att köpa en
15900 kr
4 mån väntetid

har tittat mycket på portland/oregon folket
men vanilla har 5 års väntetid vilket är helt absurt
svårt dock att avgöra vilka som gör bra och inte bara vackra cyklar
dessutom blir det väldigt dyrt med tull och annat

tittar även på bob jackson och dave yates men det känns mer som att man skulle behöva åka dit och diskutera med dom lite om geometri, rör och färger

men kul är det

Stål!
Ah vad kul att du funderar på att köpa en fin stålhäst.

Tror du kommer bli supernöjd om du gör din research bra och vet vad du vill ha för cykel.

Just colnago masters kan du säkert få prova ngns om du lägger ut en krok. Finns ju faktiskt ganska många (relativt iaf) i stkhlm. Som sagt ovan, den jag hade kändes inte som ngn fartraket men en väldigt trevlig cykel.

Bob Jackson e ju verkligen ett prisvärt alternativ. De få jag sett har varit väldigt fina och bra känsla på detaljer osv. Har dock aldrig cyklat på ngn, säkert toppen.

Skulle kanske titta lilte på Desalvo eller kanske en Strong om jag vore du beroende på budget. Får superfina omdömen av diverse stålsnobbar.

Inte långt kvar till våren nu, dags att slå till :) Skoj iaf!

Stål!
Jo en JKS. Underbar cykel.

Beroende på budget så har du ju en uppsjö av fina cyklar att välja på. Svårt att motivera att köpa en stålram för 30k och uppåt för de flesta inkl mig själv så jag snodde åt mig en beggad.

Det viktigaste tror jag är att du vet vad du vill ha ut av cykeln och sedan beskriver detta så bra som möjligt för rambyggaren, finns många som klarar detta bra tror jag oavsett priset.

Det är verkligen en otroligt stor skillnad på Kirken och tex Colnagon jag hade. 2 helt olika cyklar. Inte nödvändigt så att Colnagon inte är lika bra lr bättre för den sakens skull. Beror helt på vad du vill ha ut av cykeln. Colnagon upplevdes som en ren komfort racer av mig och kirken känns som en cykel som byggts med syftet att åka fort. Sen kanske jag inte kan åka så fort men det är ngt helt annat och kan inte korrigeras av rambyggaren, tyvärr :)

Stål!
haha
Nicklas axelsson vet väl att det finns andra grejer att få hjälp av än av rambyggaren.

Problemet är väl just att det är inte helt enkelt att förklara för ngn vad det är för cykel man vill ha, jag vet ju inte rikigt själv. Comfortracer är def åt mitt håll, cykla fort har jag gett upp iom 3 barn, men en snabb helstyvtävlingshoj har jag just nu som är rolig men inte helt ok i storleken.

Därför skulle jag nog vilja träffa rambyggaren så att jag är säker på att han förstår vad jag vill ha och vad som skulle passa mig. Har funderatr på bikefit eller liknande men det kostar ju multum. Då kan jag lika gärna ta flyget till Leeds och Bob. (Evil-Bob från Twin Peaks?)

Man ser ju tydligt skillnaden mellan engelska och amerikanska hojar i finish och färgsättning.

Stål!
Ah var tvungen att googla honom, trist! Jo man kanske skulle dopa sig lite och köra om ngn motionär på ekerö :)

Såklart bäst att träffa rambyggaren. Men ska du lägga typ 16k på ram skulle jag nog inte begränsa mig till rambyggare som du kan åka och träffa (blir ju liksom inte så många om det inte ska bli väldigt dyrt att resa).

Skulle uppsöka ngn bikefitter med goda referenser och åka dit med en cykel och testa mig fram till vad som skulle behöva ändras. Vet iofs inte vad detta kostar men kan ju inte vara ngn astronomisk summa. Dra bort beloppet från rambudgeten om nödvändigt och shoppa loss :) Tror inte alla rambyggare även är duktiga "fitters". Många är säkert men inte alla.

Hur tänker du ang engelsk finish vs amerikansk? Känns kanske mest som om folk i USA vill ha mer bling på sina hojar och är villiga att betala för det i form av lack och finish. En fin lack med lite roliga inslag kan ju kosta mer än själva ramen, så man förstår varför vissa väljer modesta lackeringar. Oftast ju enklare stilrena cyklar snyggast iaf.

Stål!
det kostar ca 2500 kr på bikefit i gtb
ja det kanske är värt det speciellt om man ändå ska lägga pengar på en customram

jo det är mer bling i usa men också fantastiskt fina färgdesigner (som din kirk)
engelskt är mer funktionell färgdesign, enkelt och inget bling, men bra cyklar

italienarna är väl både och (colnago, pegoretti tommassini mfl)

men det är ju generaliserat förstås

lite kul med det rostfria stålet som kommit alltmer reynolds 953 och columbus xlr(?)
borde ju i teorin bli lättare ramar som också är styvare, men där har jag inte riktigt koll än

du nämnde stålsnobbar???
har du länkar till div forum eller?

Stål!
Här kan du nog hitta en massa nyttigt. Inte bara stål förstås.
http://www.serotta.com/forum/search.php?searchid=665513

Vill du bara se en massa justa stålhojar får du söka i galleriet. Massor av exklusiva och fina cyklar.

Gissar att du kanske tjänar 250g på en ram i rostfritt vs 853 tex om ens så mkt. Finns ju andra nästan lika lätta stål som inte alls kostar lika mkt oxå. Det finns däremot inte ngt lika lätt med samma styvhet. Ska sägas att min 853 IF känns styv den med så man ska nog inte låsa upp sig så mkt på rostfritt stål om man inte har för mkt pengar på fickan. Den största fördelen är väl att de inte behöver lackas om man gillar nakna ramar för utseendets skull.

Då finns det ju faktiskt titan oxå i den prisklassen. Största nackdelen med rostfritt och titan e väl priset och att man eventuellt inte gillar de lite större rören på en klassisk design.

Stål!
Enorma prisskillnader på stål och stål.

Priset på masin stämmer säkert. Vanlig cromoly i den ramen. Då har du ju tex oxå surlys som gör många fina modeller. Finns ngn på forumet som byggde en fin x-check i ngn tråd (finns säkert fler).

Gissar att den är ganska tung den där Masin. Kanske inte är ngn grej för dig iofs om du har en kolfiberhoj oxå.

Stål!
ja jag såg det på specen på rören
men fin var den

har faktiskt en aluhoj
en av lamprestallets hojar tillhörande Patxi Vila som han cyklade på säsongen 07 (en av hans tiotalet hojar)
http://www.patxivila.com/default.asp?id=12

hojen är helt fantstiskt responsiv
all kraft man sätter ner i pedalen går rakt ner i backen
rolig att cykla på
men mer än 3 timmar och den är ganska obekväm
behöver dock ha lite kort styrstam för att den ska passa 90mm

Stål!
BBB, har du koll på vilka stålramar som inte är alltför svampiga? På något sätt känns inte kolplast jätteintressant men det är ju inte kul med en hoj som sviktar i alla led...

Stål!
NiklasL skrev:
> BBB, har du koll på vilka stålramar som inte är
> alltför svampiga? På något sätt känns inte
> kolplast jätteintressant men det är ju inte kul
> med en hoj som sviktar i alla led...

Nej det kan jag hålla med om, colnago mastern var lite så, tyckte jag.

Önskar att jag hade större kunskap i ämnet men precis som du är jag bara en glad entusiast. Har haft turen att prova många fina hojar. Köpa beggat och sälja beggat är ingen stor förlust om man inte skulle gilla cykeln.

Tror det är svårt att generalisera och säga att ett visst stål tex är mindre svampigt för det har med så många fler faktorer att göra. Kan säga att de ramar jag haft med Reynolds 853 rör verkligen inte upplevts som svampiga, snarare tvärt om. Om det sedan är representativt för stålet i sig lr ngt annat det kan jag tyvärr inte svara på.

Många ramar idag som byggs med cromoly upplevs nog inte heller som svampiga. Först när man försöker hålla vikten låg samtidigt som man vill ha en styvare ram som det blir svårt skulle jag gissa.

Tex var min Litespeed titan hoj väldigt mkt mer flexig både här och där än mina nuvarande stålcyklar. Jag älskade verkligen att cykla på den iaf. Jag vet oxå att MZIs titan cross känns styvare än en tegelvägg. Samma material olika ändamål.

Edit: Det är iofs inte helt sant för MZIs hoj har cross specific titanium tubing i sina chainstays :)

Senast redigerad av en moderator:
Stål!
svampighet tror jag inte har så mkt med materialet i sig
utan snarare ramkonstruktion och ramdesign

desalvon är mkt fin
men kan man få en master eller pegoretti för samma pris som desalvon med frakt och tull är valet ganska enkelt ivf för mig

Stål!
bollen skrev:
> svampighet tror jag inte har så mkt med
> materialet i sig
> utan snarare ramkonstruktion och ramdesign

Nä, vi har ju alla sett Tours blindtest. Men stål som material har ju vissa givna begränsningar om man vill hålla vikt och rördimensioner nere och samtidigt ha en klassisk design.

Stål!
NiklasL skrev:
> bollen skrev:
> -----
> > svampighet tror jag inte har så mkt med
> > materialet i sig
> > utan snarare ramkonstruktion och ramdesign
>
> Nä, vi har ju alla sett Tours blindtest. Men
> stål som material har ju vissa givna
> begränsningar om man vill hålla vikt och
> rördimensioner nere och samtidigt ha en klassisk
> design.

http://www.kirkframeworks.com/Flex.htm

Stål!
båtbensbudet skrev:
> Ohhh en Rambo med couplers, mkt fin. Har du byggt
> upp den oxå? Visa gärna.
> Gjorde du couplers i sverige, isånnafall var fick
> du det gjort? Vacker!

Nope inte uppbyggd. Enda delarna som införskaffats än så länge är ett NOS pro5vis och ett superbe pro baknav som ev ska använda på denna hojen. Köpte ramen beggad av en amerikan.

Stål!
Storklas skrev:
> >
> Helstel 96a med light flite rör
>
>

- sitter inte wilier på en sådan där med? fast med avid reglage, spin hjul

Stål!
Storklas skrev:
>
> Blivande rando/racerhoj

Snygg! Ser ut som en isärtagbar historia?

Stål!
captain8track skrev:
> Storklas skrev:
> -----
> > >
> > Helstel 96a med light flite rör
>
> - sitter inte wilier på en sådan där med? fast
> med avid reglage, spin hjul

Han har en sådan ja, vet dock inte vad det är för utrustning på den. Det var min första "riktiga" mtb jag köpte som blev stulen några år efter inköp. Försökte köpa Willliers faktiskt men han ville inte släpppa den men hittade efter mycket letande denna på Tyska ebay.

bollen skrev:
> couplers??
> som ritchey breakaway???

Nej från sandmachine:

http://www.sandsmachine.com/spec_ssc.htm

Men funktionen är ju samma. Så här ser den ut isärplockad:

Screenshot2009-12-03at8.36.49PM.png ht=324

Stål!
Couplers skulle jag gärna ha på den där typen av ram. Har dessutom bara hört bra saker om eftermontering av sådanna. Ska inte påverka flex lr ngt. Lite kostsamt kanske fast väldigt praktiskt.

Har bara sett ett par live. Bubblan hade sådana på sin titan fixie. Inte bara praktiskt utan faktiskt riktigt snyggt oxå.

E det mekigt att ta isär plocka ihopp?

Stål!
båtbensbudet skrev:
> E det mekigt att ta isär plocka ihopp?

Det tar ungefär 1-2 min att skruva isär kopplingarna, sen är det klart. Å andra sidan har jag inte vajrar och dylikt att ta hänsyn till.

Här är lite "tester" av styrka och dylikt, tror inte att det ska vara någon skillnad flex/styrka på om man får dem retrofittade eller monterade vid tillverkning av ramen:
http://sandsmachine.com/testdest.htm
http://sandsmachine.com/testnond.htm

Tillbaka
Topp