Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Miyata Triple Cross. Vinterns projekt som tjänar som pendlarök.
10-delad Shimano 105 drivlina och mina gamla ultegrahjul.

Bilagor

• Tripplecross.jpg
    Tripplecross.jpg
    532.8 KB · Besök: 147
Stål!
M-stad sa:
En 40 talare som funkar som pendarhoj.
Hej.. Jag hoppas att du uppmärksammat att dynamons anliggningsvinkel INTE är optimal. Drivrullen har fööör hög friktion, leder till onödigt och farligt slitage på sidväggen, kaaan leda till förslitning och däcksexplosion. Inte kul i bra fart i nedförsbacke, speciellt med tanke på att det är framdäcket som ryker.. mvh borano20

Stål!
Japp, Marin Pine Mountain 1. Beställd från England. Väldigt prisvärd tycker jag. Ramens rör är väl lite överdimensionerad för att vara stål, men har massvis med fäste till allt möjligt, och gott om plats till de breda däcken. Förvånansvärt bra finish på allt. Den orangea färgen är mycket starkare än jag har sätt i någon bild.

Kassetten är en speciallare från SunRace. Största dreven sitter på en alu spindel, och den 42:n är också alu.

Hjulen är dock jättetunga. Slangarna väger nästan ett halv kilo var har jag läst, och däcken har stål kanttråd så när de slits och byts ut (och i samma veva blir slänglösa) blir cykeln nog lite lättare.

Första nya MTB sedan 1994!

Stål!
Deus sa:
edvin_m sa:
Smutt! Gick och spanade på den där i vintras men föll på att jag behövde en ny hoj omgående. Blev in Inbred istället. Ångrar mig.

Funderar själv på en inbred, vad gjorde att du ångrar dig? Är inte marinens 27.5+ en fluga?

Kör Inbreden som bikepacking hoj så då hade alla extra fästen på Marinen Pinewood varit en fördel, snyggt att bara kunna skruva fast ramväskor mm istället för att köra med kardborre. Hade gärna också provat 27.5plus däck, kan vara en fluga men jag gillar komforten i mina stora däck, så...

Sen har Inbreden rätt kass lack, dropoutsen är lite väl trånga så man får trycka in axeln och lite väl brant gaffelvinkel, 71 grader, najs när man ska klättra men känns lite väl läskigt utför. Visste väl om problemen när jag köpte den men la pengarna på bra komponenter istället, kanske blir att bygga något nytt till vintern :)

Stål!
Hittade denna Nishiki Continental på en cykelbytardag får några år sedan. Det mesta gick att putsa upp och smörja så nu fungerar den fint. Det är lite knepiga pedaler med en mycket stor gänga så det kanske blir svårt att få tag i reservdelar när den dagen kommer.

Bilagor

• Nisiki 1.jpg
    Nisiki 1.jpg
    301.1 KB · Besök: 123
Stål!
Många stiliga hojar på den här sidan.

Hittade ingen "Visa din Fondriest"-tråd så jag får väl slänga in min rehabcykel här. Lågbudgetbygge med lite sammelsurium av delar att stilla cykelsuget med tills mitt nyopererade knä tillåter skogscykling igen. På lite sikt och om jag gillar cykeln så kanske den blir ombyggd med lite finare prylar.

klar1.jpg

klar2.jpg

klar3.jpg

/Johan

Tillbaka
Topp