Kom på att jag kanske ska passa på att berätta lite mer om Champion och Thordan. Gör det genom en annan gammal Champion-cykel:
En för mig väldigt speciell Champion Strada/Legnano Roma Olimpiade
I mitten på femtiotalet startade Thord Lönnquist sitt företag ECI (Europeiska Cykelimporten) och ganska snart började hans cyklar bryta Crescents och Monarks dominans bland racercyklister. Han hade etablerat kontakter i Italien och Frankrike för att angripa ”problemet” seriöst. I början på sextiotalet startade han också ett eget cykellag, CK Champion, med några av Sveriges bästa cyklister. Crescents ”gula lag” och Monarks ”blå lag” hade helt plötsligt hård konkurrens av ett ”grönt lag”. Thordan registrerade även namnet Champion som cykelmärke.
De tidiga femtiotalsramarna sags ha varit gjorda I egen regi men under sextiotalet importerades ramar från bland andra – Legnano, Urago och Torpado. Thord var därmed pionjär i att ta hem kontinentala race-delar och ramar till Sverige. Under sjuttio- och åttiotalet var det Colnago, Cinelli, Bianchi och Geliano och ett flertal andra märken som såldes I butiken. Thord drev sin butik, fullproppad med "top of the line"-ramar och komponenter, till sent åttiotal. Efter det tog hans son över och driver fortfarande firman vidare. Thord dog 1998 – på tok för tidigt.
De tidiga team-ramarna var Legnano och teorin är att den transparenta ljusgröna färg som laget hade som sin var en funktion av att färgen helt enkelt var Legnanos typiska färg. Legnanos signaturfärg.
Den cykel som presenteras här är en Champion Strada men det är också en Legnano Roma Olimpiade (LRO). Legnanos finaste ram. Cykeln är sannolikt från 1964. Frånsett de uppenbara skillnaderna i dekaler så har den alla de kännetecken som en LRO skall ha – den speciella längre och slitsade muffen vid sadelstolpen - med sadelstolpsfästet framtill, 27 millimeters sadelstolpe, Campagnolo smidda gaffeländar, med mera. LRO har normalt sitt ramnummer instansat I bakkant av sadelmuffen och så hade även denna ram. Jag skriver ”hade” för det blev bortslipat innan lackering (se bild nedan). Istället har den här ramen ett helt annat ramnummer stämplat under vevlagerhylsan. Det finns också små gropar i ramens styrhuvud där Legnanos rammärke var tänkt att monteras och nitas fast.
Det som är konstigt och som är svårt att få klarhet i är den dekal som anger Vitus som rörfabrikat. Den har inget med Legnano att göra såvitt någon vet (jag har forskat). Svårt att veta hur och varför den hamnade på ramen.
Utrustningen är Campagnolo Record, Milremo styrstam, CTA styre, Mafac Racer bromsar. Cykeln kommer ursprungligen från Thords egen samling av veterantävlingscyklar (under sin tid var han en av Sveriges ledande auktoriteter i ämnet) som efter hans bortgång såldes till andra samlare. Jag är sannolikt cykelns tredje ägare efter Thord. Jag tror att det mesta på cykeln är originaldelar – med reservation för bromsarna. Som de flesta riktiga tävlingscyklar på den tiden så byggdes den för sin köpare/ägare och det finns inget som är ”katalogkorrekt”. Tror inte ens att det fanns någon katalog för ECI på den tiden.
Jag är mycket glad att jag fick köpa denna cykel. Normalt samlar jag enbart på cyklar i min egen storlek (58-60 c/c) men för denna gör jag ett undantag (57 cm). Har försökt få tag på en av Thords tidiga Champion ganska länge. Thord var en speciell person. Han hade ett rykte om sig att vara ganska brysk och reserverad. Första gången jag träffade honom, på mitten av åttiotalet, var det min uppfattning också. Mycket snart kom vi dock in på gamla tävlingscyklar och jag som ung och oerfaren samlare fick uppleva en mycket passionerad och varm person – villig att dela med sig och hjälpa. Jag kände honom sedan som en samlarkollega och vi hjälpte varandra med delar och renoveringsproblem under många år. Jag lackerade något åt honom och han ordnade fram svåra delar genom sina kontakter i Europa (det här var före internet och ebay…). Jag saknar honom. Hans mångåriga erfarenhet och kunskap samt det faktum att han var den första som faktiskt vågade satsa och tog in riktiga kvalitetsramar och delar till Sverige gör honom viktig i den svenska cykelhistorien.
Min plan för den här cykeln är en rengöring, sänka sadeln lite för att bättre få den att harmonisera med ramstorleken, skjuta fram sadeln en aning, ett par nya däck och sist men inte minst - justera styret så att dess nedre grepp är parallella med markplanet.
Jag tror och menar att det här är det finaste exemplaret av en tidig Champion som är känt (jag hoppas därmed också att det dyker upp fler och att de är ännu finare). Jag kommer att ta hand om den – inte bara som ett fint exemplar av en gammal och äkta veterantävlingscykel utan också som en del av ett arv efter en viktig man – dels för mig personligen som cykelsamlare – dels för den svenska cykelkulturen. Som de/ni unga säger – han skall ha ”cred”.
Bortslipat ramnummer på baksidan av sadelmuffen.
Det här är Campagnolo Record (dvs före Nuovo Record).
Fler bilder här:
https://www.flickr.com/photos/45306161@N03/albums/72157657732299410
Edit: Kom på att Legnano kan vara okänt för många här. Det är ett av de mest legendariska märkena. Rekommenderar läsning:
http://condorino.com/2013/04/10/the-history-of-legnano/
http://www.classicrendezvous.com/Italy/Legnano/Legnano_history.htm
http://www.classicrendezvous.com/Italy/Legnano/Legnano_main.htm
http://www.retrospectivecycles.com/pages/history-of-classic-italian-bikes