Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Nu behöver jag (tyvärr) ingen stålräser, men den här är fin och dessutom (o)rimligt prissätt. Från tiden där Pinarello gjorde några av de finaste isf fulaste lvgcyklar.

Jag såg också den och började dregla. Synd att det är så långt till Umeå. Och jag håller med dig om fulaste, Pinarellos moderna hojar framkallar kraftigt ont i ögonen.

Stål!
Nu behöver jag (tyvärr) ingen stålräser, men den här är fin och dessutom (o)rimligt prissätt. Från tiden där Pinarello gjorde några av de finaste isf fulaste lvgcyklar.

Ugh, och min bror som bor i Umeå...måste...motstå...frestelsen....

Stål!
Jag såg också den och började dregla. Synd att det är så långt till Umeå. Och jag håller med dig om fulaste, Pinarellos moderna hojar framkallar kraftigt ont i ögonen.
Jag förstår inte vad du menar.
1712353298360.png

Stål!
Två stål-Merckx är ju gött att ha, men helt onödigt egentligen. Men jag har lite svårt att vilken jag ska göra mig av med, kan ni hjälpa mig i min vånda?

Telekom i tsx med chorusgrupp, eller Stuttgart i slx med Cda?

Bilagor

• IMG_0382.jpeg
    IMG_0382.jpeg
    1.1 MB · Besök: 89
  • IMG_0390.jpeg
    IMG_0390.jpeg
    771.6 KB · Besök: 94
  • IMG_0386.jpeg
    IMG_0386.jpeg
    1.2 MB · Besök: 86
  • IMG_1285.jpeg
    IMG_1285.jpeg
    1 MB · Besök: 86
  • IMG_1288.jpeg
    IMG_1288.jpeg
    1.5 MB · Besök: 81
  • IMG_1291.jpeg
    IMG_1291.jpeg
    620 KB · Besök: 86
Stål!
Hej på er, ni med koll!

Har ni tips på enkel prisvärd men KORT styrstam, omkring 50-60 mm lång för gängad gaffel? Har en cykel med 1 1/8-gaffel och en med entums (tror jag!) som ska bli enkla och prisvärda ungdomscyklar framgent. Styrdiameter är inte bestämt än men efter stammen är löst känns styret nästan lättare. Med 31,8-klämma ligger världen öppen, men sådana är sällsynta förmodar jag... Öppen för alla lösningar, men helst begagnat och helst inte 700 kr styck eftersom cyklarna är tänkta att vara så billiga som möjligt att bygga ihop..

Tack på förhand!

Stål!
Hej på er, ni med koll!

Har ni tips på enkel prisvärd men KORT styrstam, omkring 50-60 mm lång för gängad gaffel? Har en cykel med 1 1/8-gaffel och en med entums (tror jag!) som ska bli enkla och prisvärda ungdomscyklar framgent. Styrdiameter är inte bestämt än men efter stammen är löst känns styret nästan lättare. Med 31,8-klämma ligger världen öppen, men sådana är sällsynta förmodar jag... Öppen för alla lösningar, men helst begagnat och helst inte 700 kr styck eftersom cyklarna är tänkta att vara så billiga som möjligt att bygga ihop..

Tack på förhand!
Finns ju shim för 1" - 1 1/8".
Om jag förstår frågan rätt...

Stål!
Bromsklossar bytta och styret lite uppvinklat och ramen insmord med linolja, det får räcka som en första fixning. Men det blir nog premiärpendling på den inom kort.

Bilagor

• received_1398429061040409.jpeg
    received_1398429061040409.jpeg
    121.9 KB · Besök: 61
Stål!
Har du oljat utsidan på ramen med linolja? Linolja är en långsamt härdande olja som kan binda damm och annat boss till en väldigt obehaglig fernissa. Jag har oxå sett fastklistrade sadelstolpar tack vare linoljan. Endast som ett rostskydd på insidan av ramen och eventuella stålstyren. Alla andra platser, bort fort som atan

Stål!
Har du oljat utsidan på ramen med linolja? Linolja är en långsamt härdande olja som kan binda damm och annat boss till en väldigt obehaglig fernissa. Jag har oxå sett fastklistrade sadelstolpar tack vare linoljan. Endast som ett rostskydd på insidan av ramen och eventuella stålstyren. Alla andra platser, bort fort som atan
Tack för tipset! Jag har bara oljat de rostiga partierna på utsidan, men då ska jag tvätta bort det.

Stål!
En sliten, äldre ram kan med fördel linoljas. Bättre med en obehaglig fernissa än inget rostskydd.

Stål!
Har en ”bar” olackad stålram som jag rostskyddar utvändigt med linolja. Har inte upplevt några av de problemen du nämner.

Stål!
Kokt eller rå är frågan gällande linolja. Jag doppade två skiftnycklar i kokt linolja för många år sedan. De blev fasta nycklar...?
Oj, ja, det var ju inte så bra/smart. ? Tanken är ju att den kokta linoljan ska härda, men helst inte inne i en mekanism. Rå linolja härdar också till slut, men tar ganska lång tid.

Stål!
Kokt eller rå är frågan gällande linolja. Jag doppade två skiftnycklar i kokt linolja för många år sedan. De blev fasta nycklar...?
Du var nog inne på rätt spår men bara halvvägs. Bränner man oljan, dvs hettar upp ämnet som ska skyddas till rödglödande och sen doppar i linoljan får man ett prima rostskydd.
Bör inte applicras på cykelramar ?

Stål!
Du var nog inne på rätt spår men bara halvvägs. Bränner man oljan, dvs hettar upp ämnet som ska skyddas till rödglödande och sen doppar i linoljan får man ett prima rostskydd.
Så brukar jag göra med detaljer, men dessvärre råder inte detta rostskydd på den elaka västkustvintern, vilket jag fått erfara.

Stål!
Jag fick för länge sedan idén att smörja cykelkedjan med matolja som också är en torkande olja, kedjan fick kasseras och det blev flera timmars rengöring av resten..

Senast ändrad:
Stål!
Och inte på annat CrMo-stål heller, det är en metod mera lämpad för hängslen till gamla portar och liknande smide :)

Stål!
Om man bortser från linolja. På cykeln sitter originaldäcken, tror att det står Pollspeed LX 37*622 och de börjar få torrsprickor. Vad är rimliga däck att slänga på en sån klenod. Betänk att jag är novis på krullstyre och smala däck, min vanliga stålhäst framförs med 29*3.0 och rakt styre.
Cykeln ska mestadels användas för pendling och enstaka grusrunda.

Stål!
Om man bortser från linolja. På cykeln sitter originaldäcken, tror att det står Pollspeed LX 37*622 och de börjar få torrsprickor. Vad är rimliga däck att slänga på en sån klenod. Betänk att jag är novis på krullstyre och smala däck, min vanliga stålhäst framförs med 29*3.0 och rakt styre.
Cykeln ska mestadels användas för pendling och enstaka grusrunda.
Jag har själv motsvarande fast i Monarks tappning och tycker Schwalbe Marathon Greenguard, 37 eller 40 mm, är den perfekta matchningen till min cykel. Gillar verkligen den cykeln som nyttocykel och även på längre turer när jag vill ha en cykel jag inte behöver vara lika rädd om som min fina cykel.

Senast ändrad:
Stål!
Oj, ja, det var ju inte så bra/smart. ? Tanken är ju att den kokta linoljan ska härda, men helst inte inne i en mekanism. Rå linolja härdar också till slut, men tar ganska lång tid.
Ja, nu såhär 10 år senare och flera gamla 1700- och 1800-talshusrenoveringsprojekt senare har jag bättre koll.?

Nycklarna lever ett riktigt fint liv (faktiskt i cykelverkstaden). Jag vill minnas att jag la dem i någon form av oljebad (inte linolja...), skruvade isär mekanismen och smorde upp med annat. Blänker fint!?

IMG_6604.jpeg

Stål!
Jag fick för länge sedan idén att smörja cykelkedjan med matolja som också är en torkande olja, kedjan fick kasseras och det blev flera timmars rengöring av resten..
Det har jag säkert också gjort vid något tillfälle!

Har av säker källa hört att olivolja är matoljan att använda om man bara har sådan att tillgå, och det skulle vara för att den inte härsknar. Inte provat, men ska tydligen vara funkis!?

Stål!
Jag har själv motsvarande fast i Monarks tappning och tycker Schwalbe Marathon Greenguard, 37 eller 40 mm, är den perfekta matchningen till min cykel. Gillar verkligen den cykeln som nyttocykel och även på längre turer när jag vill ha en cykel jag inte behöver vara lika rädd om som min fina cykel.
Tack för tips! Ska kika på dem.

Stål!

Har av säker källa hört att olivolja är matoljan att använda om man bara har sådan att tillgå, och det skulle vara för att den inte härsknar. Inte provat, men ska tydligen vara funkis!?
Jag kommer inte att göra fler sådana test, det jag gjorde räcker mer än väl för min del :) Konstigt nog har det funkat med rapsolja som kedjeolja i motorsågen, men den förvaras mörkt så oljan oxiderar väldigt långsamt.

Stål!

Stämmer inte. Alla oljor med omättade fettsyror härsknar för eller senare.
Använde olivolja som kedjesmörjning en gång för hundra år sedan. Stänk från oljan plus vägdammet var omöjligt att få bort

Stål!
Jag brukade köra vanlig Marathon Greenguard, men har upptäckt att de är riktigt tråkigt efter att har bytt till nyare däck. Jag kör ny Maraton Almotion och Schwalbe One (en lvgdäck) på mina pendlare och är riktigt nöjd.
Vad för typ av däck är Almotion? Hur bra är punkteringsskydden i däcken. När jag läser pendlartråden får folk punka kors och tvärs hela tiden. När jag använde den här cykeln som mest (i stort sett dagligen) andra halvan av 80-talet och början av 90-talet fick jag ett väldigt lätträknat antal punkteringar, och den cyklades både på asfalt, kullersten, skogsvägar, osv.

Tillbaka
Topp