Hörru, det finns ALLTID en anledning till att göra iordning ännu en miyata :D sen kan jag tycka att dura ace 7800 helt ärligt står sig rätt bra mot en helt moden grupp.
Visa bilaga 830879
Sen får man väll blanda lite och välja det som passar en bäst! Att strikt bygga efter någon gammal katalog/orginal känns ju mest som man målar in sig i ett hörn men att helt avskriva allt gammalt som nostalgi är ju också att gå miste om grejer som faktiskt var, fortfarande är, och ibland bättre än mkt av det moderna tramset.
Det samma går ju i bilar, byggmaterial, kök, möbler etc. Äldre bilar kan man ju som dödlig faktiskt meka med och reparera medans en nyare bil är ju typ omöjligt pga tillverkaren kräver snordyra abonnemang till deras egen mjukvara för att felsöka...Äldre kök, möbler, fönster är ju liknande, förr var det mest massivt trä som faktiskt gick att underhålla och renovera. Idag är det ju spånskivor, mdf eller typ aluminiumbågar till fönster. Visst går det att få kvalite idag också men priserna är ju heltokiga, tex en halv miljon för ett medelstort kök i massivt trä.
Men för att återgå till cyklar! Tex min tripple cross som nyligen blev klar! Shimano 105 11s grupp, sånt där modernt brett gravelstyre med flare, 32mm conti gp 5000, tpu slangar och clik valve :O
Visa bilaga 830873
Eller min miyata dad cruiser med 10 delad shimano xt, 1x
Visa bilaga 830875
Sen råkar jag ha en, sprillans ny hoj som jag unnat mig själv! Är det en toppmodern aero kolfiberhoj? Knappast då jag tycker dom är rätt fula. Däremot, en cutsom stålram i columbus xcr (rostfritt). Enda vintage på denna är sadelstelstolpen :) okej hjulen är rätt gamla men det var mer en budgetfråga :D
Hade jag kunnat köra skivbroms på denna? Absolut! Men fälgbromsar är ju lättare att underhålla! Eller var det mopedgubben som sken igenom?
Visa bilaga 830876