Stålgaffel för touring på kolfiberracer?

Jag har en Scott CR1 Comp str 61 som jag funderar på att sälja, pga för smala däck (28 mm bak och 25 mm fram) och för lite packmöjligheter för långfärdscykling.
Är dock rädd för att jag kommer att sakna den om jag säljer den, risken är att det blir svårt och dyrt att hitta en ersättning i rätt storlek.
Så fick jag en idé som en följd av vad jag upplevde som lateralt tänkande (ev. ej Happykorrekt)

Hur blir det om jag sätter en stålframgaffel med gott om plats för däck (t.ex. 32 mm), last (panniers, forkcage), skivbroms och rejäl stänkskärm?

T. ex:

om du gillar att cykla enbart asfalt på långfärd är det väl en utmärkt idé.

personligen tycker jag det är bedrövligt att vara begränsad till asfalt och jättefina grusvägar och skulle inte köra under 50 mm däck på långtur.

det är i många fall höjden och inte bredden som är problemet. några mm kan vinnas genom att tillverka inserts som sätts i gaffelöppningarna. se bara till att hjulet sitter säkert, så det inte hoppar ur i något olämpligt läge...

det är i många fall höjden och inte bredden som är problemet. några mm kan vinnas genom att tillverka inserts som sätts i gaffelöppningarna. se bara till att hjulet sitter säkert, så det inte hoppar ur i något olämpligt läge...
Det stämmer, det är ovansidan i gaffeln det tar emot. Vilket material kan man tänka sig att använda?

Disc Trucker-gaffeln är antagligen 10-20mm högre än den kolfibergaffel som den ersätter, så åkegenskaperna kommer att förändras betänkligt (inte bara på grund av höjden, men också eftersom du avser att lasta fram)

Jag är 100% för att cyklar ska användas, men jag är rädd att det här muntra modifierandet kommer att göra maskinen till en varken-hackat-eller-malet-kompromiss. Allting bakom styrröret kommer fortfarande att vara detsamma, med fälgbroms bak, landsvägsutväxling och begränsad däckbredd.

En bättre idé är nog att kika på en annan maskin för långfärd/touring/packning och behålla CR1 som landsvägsmaskin.

Om du har för avsikt att höja fronten/gaffeln något för att försöka få in ett större däck funkar det utmärkt med ex en bit avklippt bundband som distans i gaffeländen. Kontrollera noga att snabbkopplingen fram fortfarande greppar ordentligt (och inte sitter på gaffelns "Lawyer lips" och att bromsarnas justermån räcker till).

Jag säger nej till ombyggnad. Har varit i liknande situationer (dvs haft en cykel men velat ha en annan) flera gånger, och det har på riktigt aldrig blivit bra. Dessutom oftast dyrare än tänkt.

Köp en cykel som passar användningsområdet. Idag finns det ju en hel jäkla hög med cyklar som klarar både lite turer med packning och snabbare landsvägsrundor på samma gång (vill man ha en riktigt snabb cykel får man packa tightare, vill man ha lite mer packvänlig cykel blir den lite trögare vid snabbcykling).

Finns möjligheten att behålla racern är det kanske inte fel, men det finns ganska kompetenta cyklar som bör gå att snabbcykla med till vardags men ändå kunna långfärdscykla med.

Det stämmer, det är ovansidan i gaffeln det tar emot. Vilket material kan man tänka sig att använda?
något som är inert, formstabilt och hyggligt lättbearbetat. en inskjuten halvmåne av aluminium kan vara funkis.

viktigt att passbiten inte hindrar fullt grepp i gaffeln, man vill inte att hjulet lyfter ur....

Tack för alla kloka svar som manar till lite eftertanke. Vilket i sin tur fick mig att tänka på pendlarhärkets alugaffel (Kona P2) som eventuellt skulle kunna möjliggöra kostnadseffektiv provrunda.

Billig provrunda är ju klokt.

En idé är att snacka med lokal cykelsmed som kan svetsa en måttbeställd gaffel. Varför inte kombinera med att kolla med kid1000 här på forumet om han kan modda bakgaffeln ;)

Lite mer feedback: Surly-gafflar är brutalt tunga. Har för mig att jag skulle spara runt ett kilo på att byta till kolfibergaffel på min MS, och en Trucker-gaffel lär inte direkt vara lättare! Är det värt ett kilo att få några mm bredare däck?

något som är inert, formstabilt och hyggligt lättbearbetat. en inskjuten halvmåne av aluminium kan vara funkis.

viktigt att passbiten inte hindrar fullt grepp i gaffeln, man vill inte att hjulet lyfter ur....
Några timmar i en verkstad, ett lämpligt alustycke axel- eller ”plattjärnsformat”, några filar och radion på P1.
Låter som kvalitativ egentid för en småbarnsförälder ? ?

Lite mer feedback: Surly-gafflar är brutalt tunga. Har för mig att jag skulle spara runt ett kilo på att byta till kolfibergaffel på min MS, och en Trucker-gaffel lär inte direkt vara lättare! Är det värt ett kilo att få några mm bredare däck?
Bra fråga, 1 kg kostar det ganska precis som kanske måste kompenseras med en månads deff ?

Jag tar även med mig Bengt-Re:s utsaga längre upp i denna tråd att man sannolikt inte kommer kunna uppleva någon signifikant skillnad av viktförändringen.

I mitt fall blir det väl ungefär 1 % skillnad på systemvikten.

Om jag belastar Konagaffeln med ett paket kaffe så motsvarar det nog känslan av vikt från Surlygaffeln.

Fattar fortfarande inte varför du ska ha stål. Finns massa, billiga, kolfibergafflar som borde passa (någorlunda).

Men, nu lämnar jag det :)

Fattar fortfarande inte varför du ska ha stål. Finns massa, billiga, kolfibergafflar som borde passa (någorlunda).

Men, nu lämnar jag det :)
Svaret är nog att jag inte hittat några.
Billigt för mig med tanke på det ”muntra modifierandets” något osäkra resultat i kombination med lågt värde på CR1 är < 2000 SEK.
Jag ska göra ett nytt försök att leta!

Svaret är nog att jag inte hittat några.
Billigt för mig med tanke på det ”muntra modifierandets” något osäkra resultat i kombination med lågt värde på CR1 är < 2000 SEK.
Jag ska göra ett nytt försök att leta!
Men har du fälgbroms och QR idag? Då låter det som mycket meck med en gravel-gaffel med disc och TA? Gaffeln du initialt länkade till är ju en TA-gaffel.

Men en billig gaffel är ju denna (om man tycker att den korta raken på 37mm är ok vilket det kanske är om den ersätter en vanlig LVG-gaffel, men å andra sidan är denna ju mycket högre så geon påverkas ju ändå)

Känns som gravel går mot lite längre AC nu lite försiktigt, onödigt tajt med 398 mm gaffel och sen har man ändå 150 mm styrhuvud för att folk vill ha upp framänden. Med 435 mm gaffel så får man in vilket 29” som helst och kan ändå låta cykeln behålla samma beteende, om ramen designats för det förstås.

Jamen kolla, det fanns ju en gaffel som jag villahöver nu!

Rake tyckte jag var svårt att mäta exakt men typ 4 cm, och AC får jag till 400 mm vilket jag tänker är nära nog.

Fälgbroms och QR hade funkat, men jag gissar att det kanske varken gör det lättare att hitta eller billigare. Jag har ett TA-hjul och budgeten skulle väl räcka till ett mekaniskt ok som funkar med Tiagra 4600 reglaget…

Känns som gravel går mot lite längre AC nu lite försiktigt, onödigt tajt med 398 mm gaffel och sen har man ändå 150 mm styrhuvud för att folk vill ha upp framänden. Med 435 mm gaffel så får man in vilket 29” som helst och kan ändå låta cykeln behålla samma beteende, om ramen designats för det förstås.
såklart. tänkte med mitt alternativa förslag mer i fallet om ts önskade tweaka med det han har.

eller någon annan med liknande problem.

köper man nytt kan man ju alltid dimensionera rätt! köpte jag ny bockstyrecykel skulle jag inte stanna ens vid tvåtumsdäck.

men min gamla pinarello får nöja sig med 25mm i stället för 23. vackert så. möjligen kunde man tweaka till 28. men den går trots stenhårda fälgar och tunna däck bekvämt på dårligt underlag likafullt, detta eftersom cykeln är tillverkad av någon som kan sina saker. exempelvis inte har slängt på en överstel framgaffel med för typen typiska raka gaffelben

men min gamla pinarello får nöja sig med 25mm i stället för 23. vackert så. möjligen kunde man tweaka till 28. men den går trots stenhårda fälgar och tunna däck bekvämt på dårligt underlag likafullt, detta eftersom cykeln är tillverkad av någon som kan sina saker. exempelvis inte har slängt på en överstel framgaffel med för typen typiska raka gaffelben
Men en Pinarello cyklar man ju bara till cafeet ändå...

Är inte gafflar för skivbroms betydligt styvare än motsvarande för fälgbroms? Jag har bara fälgbromsar på min landsvägscyklar och där är ganska mycket flex i dem, så mycket att en skivbroms skulle dra gaffeln snett tror jag.

Är inte gafflar för skivbroms betydligt styvare än motsvarande för fälgbroms? Jag har bara fälgbromsar på min landsvägscyklar och där är ganska mycket flex i dem, så mycket att en skivbroms skulle dra gaffeln snett tror jag.
det är väl en anledning bland andra, att fetare däck med lägre tryck blivit populärt?

men de här obekvämt stela framgafflarna hade nog redan funnit inpass innan skivbromsar tog över, under den numera pensionerade devisen styvare är bättre...

Bra fråga, 1 kg kostar det ganska precis som kanske måste kompenseras med en månads deff ?

Jag tar även med mig Bengt-Re:s utsaga längre upp i denna tråd att man sannolikt inte kommer kunna uppleva någon signifikant skillnad av viktförändringen.

I mitt fall blir det väl ungefär 1 % skillnad på systemvikten.

Om jag belastar Konagaffeln med ett paket kaffe så motsvarar det nog känslan av vikt från Surlygaffeln.

Dessutom väger ju en bra stålgaffel snarare 600 g :) surly är lite special.

exempelvis inte har slängt på en överstel framgaffel med för typen typiska raka gaffelben
Nja, sådana påståenden kommer från den som inte kan sin sak
Men man skall aldrig underskatta hur stor inverkan fördomar och förutfattade meningar kan ha.
Belastningen på en gaffel är som störst vid gaffelkronan, inte i navändan, det är därför gaffelkronan är så pass mkt grövre än gaffeländan. Gafflar har byggts på det sättet i mer än 130år, gaffelbyggarna har lärt sig vad som fungerar.
För att en gaffel skall flexa räcker det alltså inte med att den är böjd,
den måste vara dimensionerad för det.

Dessutom väger ju en bra stålgaffel snarare 600 g :) surly är lite special.
Min okapade kolgaffel, med internt dragen bromsslang+dynamokabel, skärmfästen+fästen på gaffelbenen, vägde lite mindre än det
Ny_gaffel_1.jpg

Den som inte tror att raka gaffelben blir stummare kan göra experimentet att belasta en rak käpp och en böjd sådan i samma dimension, jag tror för de flesta räcker det med ett tankeexperiment att inse detta.

Samtidigt har en rak gaffel andra fördelar, som att styrningen blir precisare.

Senast ändrad:
Nja, sådana påståenden kommer från den som inte kan sin sak
Men man skall aldrig underskatta hur stor inverkan fördomar och förutfattade meningar kan ha.
Belastningen på en gaffel är som störst vid gaffelkronan, inte i navändan, det är därför gaffelkronan är så pass mkt grövre än gaffeländan. Gafflar har byggts på det sättet i mer än 130år, gaffelbyggarna har lärt sig vad som fungerar.
För att en gaffel skall flexa räcker det alltså inte med att den är böjd,
den måste vara dimensionerad för det.

Raka gafflar behöver inte vara stela men stela gafflar är ofta raka :) Det finns såklart flexibla raka gafflar. Och även stela böjda.

Den som inte tror att raka gaffelben blir stummare kan göra experimentet att belasta en rak käpp och en böjd sådan i samma dimension,
Den som inte litar på att gamla tiders gaffelkonstruktörer visste vad de gjorde och att belastningen är som störst vid gaffelkronan behöver inte låta sig luras av ngt tankeexperiment utan kan själv enkelt göra ett verkligt praktiskt experiment med en pinne
Spänn fast en pinne (el ngt motsv) i ett skruvstäd(=gaffelkrona).
Dra i den fria änden av pinnen(=hjuländen)
Var böjer sig pinnen?
Varför då?

En sak till
Alla gafflar, även de med raka gaffelben, har en vinkel, ett försprång, på gafflar med böj får man försprånget från böjen. På gafflar med raka gaffelben är gaffelkronan vinklad.
Vilket borde framgå med all tydlighet av denna (sido-)bild på en gaffel med raka gaffelben.
aerlite1186_01_copy.640.jpeg

Bilden visar aerlitegaffeln som är länkad i #26
Som sagt det är många som låter sig luras av sina egna fördomar och förutfattade meningar.

REDIGERAT
Visst kan olika gafflar upplevas väldigt annorlunda, det är sällan att olika gafflar har exakt likadan vinkel och försprång. Tom längden kan spela roll för hur en gaffel känns, eftersom den förändrar styrvinkeln

Den som inte litar på att gamla tiders gaffelkonstruktörer visste vad de gjorde och att belastningen är som störst vid gaffelkronan behöver inte låta sig luras av ngt tankeexperiment utan kan själv enkelt göra ett verkligt praktiskt experiment med en pinne
Spänn fast en pinne (el ngt motsv) i ett skruvstäd(=gaffelkrona).
Dra i den fria änden av pinnen(=hjuländen)
Var böjer sig pinnen?
Varför då?

En sak till
Alla gafflar, även de med raka gaffelben, har en vinkel, ett försprång, på gafflar med böj får man försprånget från böjen. På gafflar med raka gaffelben är gaffelkronan vinklad.
Vilket borde framgå med all tydlighet av denna (sido-)bild på en gaffel med raka gaffelben.
aerlite1186_01_copy.640.jpeg

Bilden visar aerlitegaffeln som är länkad i #26
Som sagt det är många som låter sig luras av sina egna fördomar och förutfattade meningar.

REDIGERAT
Visst kan olika gafflar upplevas väldigt annorlunda, det är sällan att olika gafflar har exakt likadan vinkel och försprång. Tom längden kan spela roll för hur en gaffel känns, eftersom den förändrar styrvinkeln
Jag har inte kommenterat var belastningen är som störst på en gaffel. Men en gaffel med raka gaffelben kommer inte att flexa i sin längdriktning utan vara i princip helt stum i denna led, det är en "naturlag" och så hållfasthet hos ett material som stål, alu eller kolfiberlaminat fungerar.

Jag har inte kommenterat var belastningen är som störst på en gaffel.
???
Hur kan du få flex utan belastning?

Men en gaffel med raka gaffelben kommer inte att flexa i sin längdriktning utan vara i princip helt stum i denna led
Självklart inte!
Pga försprånget (offsetten) i gaffelkronan kommer belastningen på en gaffel med raka gaffelben inte i gaffelbenens längdriktning, se bilden i mitt inlägg ovan.
Jmf med en fjädrande-(MTB-)gaffel, den har inget försprång i gaffelkronan ut det kommer från gaffeländarna.
Vilket borde framgå från denna bild
004020565019-3.320.jpeg

Förstår du nu, eller är det fortf dina fördomar och förutfattade meningar som bestämmer?

Tillbaka
Topp