Ställa in cykeln efter mätning av kroppen

jthuress

Ny medlem
Lustig rubrik det där....

Jag är ute efter att ställa in cykeln mer korrekt efter hur min kära kropp är konstruerad. Känner att den ej är hundra inställd som den är idag. Långt ifrån. Och börja mixtra med den ena efter den andre för att testa... Det blir både dyrt och jobbigt. Det är så mkt som ska stämma. Vet ej om sadeln är för högst ställt, eller kanske för lågt. Om jag måste ställa upp den ytterligare...ja då hamnar jag i något superaero läge med kroppen som nog inte blir så skönt... :-( Ska jag då skaffa längre och "resligare" styrstam ? Huh....vad jobbigt.

Problemen som uppstår är att jag får domningar i röva. Detta uppkommer efter kanske 1 mil. Får då ställa mig upp o låta blodet flöda lite.... Handlederna tar mkt stryk. Även här domningar.

Jag gick in http://www.wrenchscience.com/Store.aspx?stylecode=M på och fick fram följande resultat. Är det någon som orkar med att hjälpa mig med basic inställning på cykeln ? Rita mer än gärna på cykelbilden jag lagt in.

Minkropp: taxben, lång överkropp. Kanske en lång styrstam ( har i dag 100mm cc)?

WS Recommended Sizes
Frame Size center-to-center: 16 in
Frame Size center-to-top: 17 in
Overall Reach: 67.00 cm
Saddle Height: 70.64 cm
Handlebar Width: 42 cm

Your Measurements
Height: 180.00 cm
Sternum Notch: 143.00 cm
Inseam Length: 80.00 cm ( sluta skratta ! .... )
Arm Length: 63.00 cm
Shoulder Width: 42.00 cm e
Flexiblity: 3
Weight: 84.00 kilo
Foot Size: 9.50 USMens

Tack för hjälpen !!!

Bilagor

• sidan.JPG
    sidan.JPG
    69 KB · Besök: 68
Senast redigerad av en moderator:
Det är inte bara måtten. Hur du sitter på cykeln är lika viktigt. ditt problem med domningar skulle jag först tro beror på att sadeln har spetsen för högt upp, men på bilden ser det inte ut som det. så då är frågan om hur du sitter, ryggen ska var lätt "C" formad. Då får du en bra position på bäckenet samt att tyngden på armarna lättar. Känns det som att du sitter mer rakt med ryggen kan det vara nåt att börja med.

Den där sadeln kom jag aldrig överens med. Den var för smal för min röv. Sätt dig på en kartongbit och mät avståndet mellan de två märkena. Själv fick jag 11 cm och lägger man tumstocken på sadeln ser man att 11 cm är nästan ända ute i kanten av sadeln.

Prova först att vinkla ner sadeln lite, och ändra fram-bak justering. Kan göra stor skillnad.

Den där sadeln komer från Feltema. Billig...och så där bra. Funkar väl hyffsat när jag studsar i skogen. Men att plöja landsväg....nej tack.

Rövmåttet ja. Läste i någon tidning om det där. Ställde mig igår med böjd rygg och försökte trycka på röven och finna "sittbenen". Det är jädra tur att ingen kom och tittade in genom fönstret när jag stod i enbart boxershorts och pillade i röven ( kanse inte i men ni förstår... ) och tjaa...ganska osexig ställning. Men jag hade svårt att mäta så på sätt. Och fråga min gamle granne om han vill mäta min röv.... Det går bort.... :-)

Men jag ska försöka din metod att sitta på kartongbit.

Crosscar>> Din bild är kanon. Nu fattar jag vad det är för mått de syftar på. Tack atck. Du har inte förresten funderat på konstskola ?

Nu ska jag mäta röven. Tjollahopp !

Du skriver att du inte vill höja sadeln p.g.a av risk för super-aero-position. Men jag tror inte att det är någon risk. Du har ju ganska liten höjdskillnad mellan sadel och styre idag, så det är nog inga problem att höja sadeln lite om det behövs. Fast har du väldigt korta armar eller en risig nacke, kan det vara skönt att ha styret på den höjden du har.

Angående sadelns vinkel så tycker jag att det ser bra ut med tanke på att du säger att händerna domnar.
Att vinkla sadeln bakåt litegrann hjälper till med att avlasta armarna. Idealt så skall man inte behöva belasta armarna med någon vikt, utan överkroppen skall hållas upp utav mag- och ryggmusklerna. Det kan också hjälpa att flytta sadeln lite bakåt för att få bättre balans och slippa stötta överkroppen med armarna.

Att behöva ställa sig upp då och då för att få igång blodflödet i skrevet är inte ovanligt vid landsvägskörning, men det är klart att en annan sadel kan hjälpa.

Måtten stämde inte alls....
Overall Reach: 67.00 cm Mätte det till 71cm
Saddle Height: 70.64 cm Mätte till 74cm

Ska testa att sänka sadeln ytterligare och föra fram den lite. Få se hur det känns. Och vinkla det lite.

Jimmie,

jag föreslår att vi gör en liten omstart och börjar i rätt ände. För att det skall bli bra måste cykeln anpassas efter dina unika förutsättningar och inte tvärtom. Är det cykeln på bilden som avsés?

Sadelhöjden 70.6 cm är en grundinställning. Börja med att mäta upp detta från vevaxelcentrum till mitten ovansida sadeln, alltså inte parallellt med sadelröret. Mitten på sadeln är oftast 14 cm mätt från sadelspetsen, men kolla för skerhets skull. Markera gärna dett med en tejpbit. Därefter ställer du in sadeln horisontellt eller möjligen 1 grad vinklad framåt.

Nästa sak du skall göra är att ställa in sadeln i längsled. Det bästa är om du har en kompis som kan hjälpa dig med detta. Du behöver också snöre och en tyngd av något slag t ex en lite större mutter. Detta skall du använda som lod.

Börja nu med att ta en runda på ca 10 min medan din kompis väntar på dig med lodlinan. När du kommer tillbaks så ställer du dig bredvid en vägg och håller i dig med ena handen. Tänk nu på att du inte flyttar runt dig på sadeln. Med foten på pedalen vrider du vevarmen som är närmast väggen så att den pekar rakt fram. Var noga med att ha vinkeln på foten i samma läge som när du trampar. Be nu din kompis att lägga lodlinan på ovansidan av knäskålen och släpp ner tyngden så att den ligger precis ovan skon. Är sadeln rätt inställd så skall tyngden ligga ovanför änden på vevarmen eller någon cm bakom. Om inte, fram med insexnyckeln och justera. Kontrollmät nu sadelhöjden igen. När sadeln flyttas bak ökar man avståndet till pedalen och minskar när den flyttas fram.

Jag ser inte på bilden vad du har för typ av pedaler men är det SPD så utgår jag i från att du justerat klossen så att pedalaxeln ligger mitt i mellan stortåleden och lilltåleden. Alltså, tänkt dig en linje som ligger mellan den stora bulan på fotens insida (stortåled) resp utsida (lilltåled).

Dina domningar kan bero på flera saker eller en kombination av allt; sadeln är för smal, för mjuk eller att du sitter fel på den. Någon ovan nämnde wellpappsmetoden som funkar bra. Lera eller Play'do med gladpack över funkar också. Mät centrumavståndet mellan nedtrycken.

Sadelns breddmått mäter du så här: Lägg en linjal horisontellt över sadelns bredaste del. Även här är en tejpbit bra. Du ser nu att sadeln har en kurvatur. Markera nu de båda punkter, på vardera sida om sadelns centrumlinje, på sadelns kurva som mäter 1 cm upp till linjalen. Avståndet mellan dessa är sadelns effektiva bredd. Har du mätt 14,5 cm mellan dina sittben och sadeln är 13 cm så är den för smal. Om nu måtten stämmer överens med varandra så kan dina domningar bero på att din sadel har för mjuk stoppning.

Vinkla inte fram sadeln ännu mer, då kommer du att få ännu mer domningar i händerna.

Börja med detta så tar vi resten efterhand.

Benny

Bagarn skrev:
-------------------------------------------------------
> Jimmie,
>
> jag föreslår att vi gör en liten omstart och
> börjar i rätt ände. För att det skall bli bra
> måste cykeln anpassas efter dina unika
> förutsättningar och inte tvärtom. Är det
> cykeln på bilden som avsés?
>
> Sadelhöjden 70.6 cm är en grundinställning.
> Börja med att mäta upp detta från
> vevaxelcentrum till mitten ovansida sadeln,
> alltså inte parallellt med sadelröret. Mitten
> på sadeln är oftast 14 cm mätt från
> sadelspetsen, men kolla för skerhets skull.
> Markera gärna dett med en tejpbit. Därefter
> ställer du in sadeln horisontellt eller möjligen
> 1 grad vinklad framåt.
>
> Nästa sak du skall göra är att ställa in
> sadeln i längsled. Det bästa är om du har en
> kompis som kan hjälpa dig med detta. Du behöver
> också snöre och en tyngd av något slag t ex en
> lite större mutter. Detta skall du använda som
> lod.
>
> Börja nu med att ta en runda på ca 10 min medan
> din kompis väntar på dig med lodlinan. När du
> kommer tillbaks så ställer du dig bredvid en
> vägg och håller i dig med ena handen. Tänk nu
> på att du inte flyttar runt dig på sadeln. Med
> foten på pedalen vrider du vevarmen som är
> närmast väggen så att den pekar rakt fram. Var
> noga med att ha vinkeln på foten i samma läge
> som när du trampar. Be nu din kompis att lägga
> lodlinan på ovansidan av knäskålen och släpp
> ner tyngden så att den ligger precis ovan skon.
> Är sadeln rätt inställd så skall tyngden ligga
> ovanför änden på vevarmen eller någon cm
> bakom. Om inte, fram med insexnyckeln och justera.
> Kontrollmät nu sadelhöjden igen. När sadeln
> flyttas bak ökar man avståndet till pedalen och
> minskar när den flyttas fram.
>
> Jag ser inte på bilden vad du har för typ av
> pedaler men är det SPD så utgår jag i från att
> du justerat klossen så att pedalaxeln ligger mitt
> i mellan stortåleden och lilltåleden. Alltså,
> tänkt dig en linje som ligger mellan den stora
> bulan på fotens insida (stortåled) resp utsida
> (lilltåled).
>
> Dina domningar kan bero på flera saker eller en
> kombination av allt; sadeln är för smal, för
> mjuk eller att du sitter fel på den. Någon ovan
> nämnde wellpappsmetoden som funkar bra. Lera
> eller Play'do med gladpack över funkar också.
> Mät centrumavståndet mellan nedtrycken.
>
> Sadelns breddmått mäter du så här: Lägg en
> linjal horisontellt över sadelns bredaste del.
> Även här är en tejpbit bra. Du ser nu att
> sadeln har en kurvatur. Markera nu de båda
> punkter, på vardera sida om sadelns centrumlinje,
> på sadelns kurva som mäter 1 cm upp till
> linjalen. Avståndet mellan dessa är sadelns
> effektiva bredd. Har du mätt 14,5 cm mellan dina
> sittben och sadeln är 13 cm så är den för
> smal. Om nu måtten stämmer överens med varandra
> så kan dina domningar bero på att din sadel har
> för mjuk stoppning.
>
> Vinkla inte fram sadeln ännu mer, då kommer du
> att få ännu mer domningar i händerna.
>
> Börja med detta så tar vi resten efterhand.
>
> Benny

Uppskattar verkligen ditt inlägg Benny. Imorgon ska jag ut och med hjälp av det du skrivit ställa in cykeln igen. Tycker ditt inlägg är värd en skopåse !

Har precis varit ute och justerat cykeln med din guide som vägledning. Kunde dock inte ta någon längre tur då jag är själv med barnen idag. Men jag kände skillnad, så mkt kan jag säga. Och då till det positiva. Justerade ned sadeln en del. Samt justerade i längdled så att "tyngden ligga ovanför änden på vevarmen eller någon cm bakom ". Detta gjorde också skillnad. Klossarna var rikigt inställda. Det som återstår är att mäta mina sittben. Sadeln jag har idag är en billig variant från Biltema. Antar att den ej är av toppkvalitet. Men har funkat så länge jag varit i skogen. Då sitter man inte hela tiden på sadeln direkt.. :-)
Hur mkt ska man lägga på ytterligare på ens sittbensmåt för att få en sadel som ej är för stor ? Antar att för stor sadel inte heller är att föredra då det borde bli skav av den.

Sen hade jag styrlindor som jag införskaffat tidigare. Dessa lindade jag runt mina tunna barends och handtag. Tror jag lindade om 5 ggr för att det skulle bli perfekt. Har inte haft skönt grepp innan, men nu blev det kanongrepp samt att jag får ytterligare dämpning. Man får säkrt inte göra så enligt stilpoliserna. Men de bränner jag ifrån ändå så jag kan inte åka på böter.. hehe.

Tack igen !

EDIT: Grattis till skopåsen !

Har försökt mäta sitteben, men det är svårt. Får nog göra en stor laddning trolldeg som jag kan sätta mig på. Men jag tror det ligger runt 14cm. Är det ett normalmått eller har jag mätt helt galet ? Förstår nog dock inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att mäta sadeln.
Men mäter jag den bredaste delen på sadeln mäter jag c:a 13cm. Bilen är lite missvisande. Men den är c:a 13cm.

sadel1.JPG ht=544

Har en gammal sadel jag inte heller kom överrens med, därav att jag köpte från Biltema. Den har nästan exakt samma mått. Det som skiljer dem åt enbart är hårdheten. Biltemas sadel är betydligt mjukare. Annars nästintill lika.

sadel2.JPG ht=544

Kanske har alldeles för smal sadel ?

Mjukheten på sadeln har sällan nånting att göra med hur bekväm den är. En mjuk sadel är bara bekväm korta stunder, därav att många tror att dom är bekvämare generellt. Sitter man däremot mer än (ungefär) en timme på hojen så är det formen som har betydelse. Tyvärr är det fullständigt omöjligt att tipsa om vad som kommer passa dig, det är oerhört individuellt.

Visst spelar bredden roll, men det är långtifrån hela sanningen. Det finns ingen genväg att hitta rätt sadel, det handlar om att först prova olika sorters sadlar (platta, runda, smala, breda, konkava). Efter ett tag hittar man en form som man gillar bättre, då kan man kolla lite olika variationer inom den formen (bred/smal fram/bak, hål i mitten, gel på olika ställen). En del cykelaffärer har lånesadlar för att prova ut vad som passar.

Sen går det heller inte komma ifrån att en del människor har väldigt svårt att hitta en sadel som man är helt symptomfri med. Vissa behöver lång inkörningsperiod, andra kan köra på vadsomhelst (nästan) utan problem. Så ibland kan det helt enkelt vara så att det gäller att hitta något som är tillräckligt bra. Själv är jag oerhört grinig när det gäller sadel. Jag har provat en radda med olika sadlar och den jag trivs med bäst var en av de jag provade först, men då inte tyckte var perfekt. Men efter massa testande hit och dit så var det ändå den som var bäst för mig.

Hej Jimmie,

vinkla upp tumstocken så att den ligger horisontellt över sadelns bredaste del. Mät det vertikala måttet från tumstocken ner till sadelns kurvatur med en annan tumstock eller linjal. Flytta den vertikal tumstocken i sidled tills du har 1 cm ner till sadelns kurvatur. Gör samma på andra sidan. I bästa fall har du markerat två punkter på din sadel eller har du läst av måtten på din horisontella tumstock. Avståndet mellan dessa punkter är sadelns effektiva bredd.

Avståndet mellan dina sittben är normalt. Men du drar nog åt de bredare sadlarna.

Du kan nu använda det mått som du har tagit på dina sadel till att jämföra med andra sadlar. Mät på din Selle Italia sadel också. Är den lika smal, prova en bredare sadel. Är den bredare än din Biltema sadel kanske du skall prova en hårdare sadel. Men testa bara en parameter åt gången till att börja med.

Generellt är Selle San Marco smala, även Selle Italia drar åt det smalare hållet. Deras bredare har ofta gelstoppning. Specialized har flera sadlar med olika bredder som utgår från ditt mått mellan sittbenen.

En annan sak, det är inget fel på Biltema sadlar.

Och nu till sadelhöjden. Den inställningen du gjorde är bara en grundinställning. Den säger ingenting om din benstyrka, t ex om du favoriserar höftsträckare (rumpan) eller knästräckare (framsida lår) när du cyklar. Detta kan man se man på din häl hur den rör sig vid tramprörelsen. Det bästa sättet är att mäta vinkeln vid knät mellan lårben och underben sittandes på en stationär trainer med en s k goniometer.
Men det jag föreslår du kan göra själv nu till helgen är att leta upp en lagom brant backe och trampa upp för denna sittandes. Det skall vara trögt men inte så att du känner att du måste ställa dig upp. Gör nu så här att du höjer sadeln 5 mm och cykla upp. Känner du att du inte vickar på höfterna samt har kontroll trampet så gör om igen och höj 5mm till. Håll på så här tills du känner att du börjar tappa kontrollen på trampet och börjar tippa med höften åt vardera sidan. Sänk sadeln 5mm till det läget innan där du hade kontroll. Om du har fått höja någon cm så kolla knäts placering över bpedalaxeln igen med lodlinan. Sadeln flyttas nämligen bak när du höjer sadeln.

När man sitter ner och trampar uppför så favoriserar man höftsträckarmusklerna. När man gör detta så droppar man hälen. Är sadeln för hög så halkar höften ner på den sidan där hälen droppar. Är sadeln för låg så jobbar inte muskeln i hela sin längd och du tappar effekt.

/Benny

Ska testa detta så fort jag bivit bra igen. Tack !!
Dragit på mig rejäl förkylning igen med feber. Som alla andra.. :-)

Öroninflammation & halsfluss är domen för mig så jag har ej kunnat ut och cykla ännu. Dock har jag gjort avtryck av röva på playdo. Vet inte riktigt på vilket mått man ska gå. Är det cc eller går man på "rövbenens" ytterkanter ? Här kommer bilder iallafall så kanske ni kan hjälpa mig. Om ni ej läst tråden tidigare så är jag ute efter en sadel som passar min bak. De två jag srkiver om här ovan passar nog inte så bra. Biltema och Selle Italia.

Här kommer bilder.

Bilagor

• rumpa1.JPG
    rumpa1.JPG
    67.1 KB · Besök: 74
  • rumpa2.JPG
    rumpa2.JPG
    61.4 KB · Besök: 68
Hej Jimmie,

tråkigt med halsfluss och öroninflamation. Krya på dig.

Snygga avtryck, lite skillnad mot de 130mm som du fick först. Du mäter cc-måttet, alltså 110mm. Detta mått har du nu som en referens när du mäter sadlar enligt vår tidigare mätövning.

Som det skrivs i ett annat svar i tråden så är inte detta måttet den enda parametern. Men det hjälper dig i varje fall att sålla ut vilken bredd på sadel som är aktuell. Sedan om den skall vara mjuk eller hård, ha tydlig sweetspot eller inte, är upp till dig att avgöra.

Min bedömning är att du drar en sadel som har en totalbredd kring 143-145mm.

Benny

jthuress och peje, jag kan tänka mig att lägga ett skambud på era Bemasadlar om ni inte gillar dem... :-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp