Ställa in växlar på lvg?

gusvo085

Ny medlem
Ställa in växlar på lvg?
Jag har just gått och blivit med cykel och har ett litet irriterande problem. Växelgrupp är Shimano 105.
Det sitter en två delad klinga på den, men växelreglaget är troligen för en tredelad klinga, detta gör att det hela blir lite svårt (omöjligt?) att ställa in bra. Då jag ligger på nionde drevet bak måste jag trycka upp framväxeln på det tredje steget för att kedjan inte ska skrapa i på utsidan av växelföraren. Det tredje steget i reglaget sträcker upp vajern den sista halv millimetern som krävs för att det ska gå bra. Enormt irriterande. Vad göra? måste man byta reglage (hantag) för att få till det eller ska det gå att ställa in?

Ställa in växlar på lvg?
Är inte det där en feature på shimanoväxlar att man har ett steg mellan ytterlägena så att man kan åka på större kuggar bak på stora klingan fram?

Ställa in växlar på lvg?
Vad vet jag? Jag är ganska ny på detta... men när du säger det så hittade jag precis den funktionen efter lite googlande, tänk vad man kan lära sig.

/Gustav

Ställa in växlar på lvg?
Det finns ett mellanläge på Shimanos tvådelade så att man kan använda de minsta bak på lilla fram och även de större på stora fram.

Ställa in växlar på lvg?
gusvo085 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har just gått och blivit med cykel och har
> ett litet irriterande problem. Växelgrupp är
> Shimano 105.

Jag förstår att det kan vara irriterande.

;)

Ställa in växlar på lvg?
Noise trimming kallas det enligt Shimano.

jag har problem med denna funktion. Det finns ett motstånd i växelreglaget som indikerar noise trimming men ingenting händer med växelföraren när man trycker till.

Det står inget i manualen hur man justerar detta, går det ens?

Senast redigerad av en moderator:
Ställa in växlar på lvg?
Sen har vi ju den självklara lösningen:
Kör inte på stora-stora eller lilla-lilla. Ineffektivt och sliter på drev och kedja...

Ställa in växlar på lvg?
Fast problemet jag hade var ju stora - lilla.. Då borde det alltså gå att trimma till det så att jag flyttar ljudet och skrapet till stora - stora kombon (som jag ändå inte använder)?

Hur gör man när man justerar då? Det sitter små aluminium rör på vajerhöljet nära reglagen, jag har förstått att dessa ska vara för justering. Motsols ska sträcka vajern, men det verkar inte hända något om jag vrider där? Måste man dra den åt sidan först eller något?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp