Stålräcer med plats för stänkskärmar, max 20k

Aabbcc

Aktiv medlem
Har letat som en tok i flera dagar efter en stålräcer som:
  • Inte väger ett ton (max 12kg tutti)
  • Har plats för stänkskärmar
  • Helst skivbrorms men inget måste
  • Shimano 105 groupset eller likvärdigt
  • Max 20
Närmsta jag kommit är Genesis Equilibirum eller Ribble Endurance 725 (varför finns alla najs stålräcers i England?!) kan tänka mig begagnat!

Hjälp mig innan jag köper en Dechatlon RC520 ?

Senast ändrad:
Du har säkert bättre koll än jag, men Strael 3.0 verkar fin. Dock vet jag inte var allt landar med avgifter mm, sannolikt en bit över 20k.

Har letat som en tok i flera dagar efter en stålräcer som:
  • Inte väger ett ton (max 12kg tutti)
  • Har plats för stänkskärmar
  • Helst skivbrorms men inget måste
  • Shimano 105 groupset eller likvärdigt
  • Max 20
Närmsta jag kommit är Genesis Equilibirum eller Ribble Endurance 725 (varför finns alla najs stålräcers i England?!) kan tänka mig begagnat!

Hjälp mig innan jag köper en Dechatlon RC520 ?
Hur breda däck villhöver du?

Jag gissar det beror på att stålracer med utrymmet för lite större däck är en populär vinter-/audax-cykel i UK. Kallare klimat och det behövs något CX-likt med plats för dubbdäck och varmare så kör man hellre i finväder.

Låter som att en gammal racerram och -gaffel i träningssegmentet från 70-/80-tal blir perfekt. Brukar finnas gott om plats för att montera skärmar.

jag är verkligen ingen landsvägsexpert, men blev nyfiken och tänkte "ska det inte gå att plocka ihop en landsvägscykel i stål under 20" och provade att plocka ihop det som fanns i lager. det blev 20 500 kr typ, om jag inte glömt nåt förutom pedaler. men det borde väl gå att shoppa runt eller välja några billigare komponenter.

bike24.png

bc.png

edit: glömde bromsskivor. och kanske växelhölje.

Senast ändrad:
Låter som att en gammal racerram och -gaffel i träningssegmentet från 70-/80-tal blir perfekt. Brukar finnas gott om plats för att montera skärmar.
Kan man nöja sig utan skivbromsar så är det ju enklast och billigast. Min gamla stålhäst väger in på 9,5, då är den inte lättad på något sätt. Går nog att kapa rejält på styre,stam, hjul, sadelstolpe osv. Tar 35 mm däck och har skärmfästen.

Hur breda däck villhöver du?
Tänker att det räcker med 25-28mm, kommer bara cykla på asfalt och i fint väder.
Inte jättesugen på downtube shifters :(
jag är verkligen ingen landsvägsexpert, men blev nyfiken och tänkte "ska det inte gå att plocka ihop en landsvägscykel i stål under 20" och provade att plocka ihop det som fanns i lager. det blev 20 500 kr typ, om jag inte glömt nåt förutom pedaler. men det borde väl gå att shoppa runt eller välja några billigare komponenter.

Visa bilaga 545767
Visa bilaga 545768

edit: glömde bromsskivor. och kanske växelhölje.

Wow stort tack! Jag hart dessvärre varken kunskap eller verktyg att montera en cykel :(
Varför så låst till ett rammaterial?

För att typ alla alu+kolfiber jag hittar är så hemskt fula haha...Sen tycker jag generellt stålcyklar är skönare.

----

Är väldigt väldigt väldigt sugen på denna men klarar man sig med fälgbromsar samt utan stänkskärmar om man bara cyklar när det är torrt ute? Tänker att det fortfarande är massa jävla skärp och damm på gatorna som skitar ner en ändå

alternativt:

TGJ Rowan 1700 eur

BOMBTRACK Arise Geared , 1800 eur

Brother Kepler, 2200 eur

All city space horse, 2000 eur

Då och då säljer någon en racercykel i stål från 80-90-tal med moderna komponenter. Bör inte gå på mer än 3-5 tkr tänker jag. Du kan kanske lägga ut en köpes-annons här i k&s-delen?

Klarar vanligtvis 25-28 mm däck.

Skärmar behövs inte om det inte regnar - bara torka av dammet med babywhipes.

Var bor du? Veloform kanske har något kul?

Just det - ska du bara köra i bra väder finns ingen orsak att lägga pengar på skivbroms. Köp en neo-retro för 5 000 kr, låt en cykelmek byta ut höljena till kompressionsfria och bromsbeläggen till koolstop salmon och köp ett par riktigt bra däck om det inte följde med. Använd de 11-12 000 kr som återstår till en go cykelresa.

Lite inspiration

Då och då säljer någon en racercykel i stål från 80-90-tal med moderna komponenter. Bör inte gå på mer än 3-5 tkr tänker jag. Du kan kanske lägga ut en köpes-annons här i k&s-delen?

Klarar vanligtvis 25-28 mm däck.

Skärmar behövs inte om det inte regnar - bara torka av dammet med babywhipes.

Var bor du? Veloform kanske har något kul?
Just det - ska du bara köra i bra väder finns ingen orsak att lägga pengar på skivbroms. Köp en neo-retro för 5 000 kr, låt en cykelmek byta ut höljena till kompressionsfria och bromsbeläggen till koolstop salmon och köp ett par riktigt bra däck om det inte följde med. Använd de 11-12 000 kr som återstår till en go cykelresa.

Lite inspiration
Typ den här? https://www.facebook.com/marketplace/item/538516817637791/

cykel.PNG

Det finns mkt att kolla på när du skall köpa en begagnad cykel
Men det finns även en hel del guider på nätet som hjälp
Rennrad gebraucht kaufen - die besten Tipps - Rennrad aus zweiter Hand
En extra sak med cykeln ovan, det står att den har 9-delad Campagnolo
kolla upp vad slitdelarna, ffa kedja + kassett, kostar Campa 9-delat har inte varit särskilt vanligt på många år (detta årtusende?)

Det är ett väldigt stort spann bland både cyklar som tipsas om och som TS själv föreslår. En skivbromsad gravel-hoj i budget-stål gentemot gamla stål-racers med smala däck och fälgbromsar - det är två ytterligheter skulle jag vilja påstå.

Att bara säga "stål" och sen "cykel" innebär ju inte att alla stålcyklar är desamma. Bombtrack, Surly och Pelago (en Stavanger med rostfria skärmar hade varit mumma!) är säkert kanon på väldigt många sätt, men de är knappast några racercyklar. En Genesis Equilibrium är desto mer racer och säkert en kanoncykel om jag får gissa och basera det på att jag äger en lite biffigare stål-Genesis som ändå är rapp och väldigt fin (en av mina mest älskade cyklar). Fairlight Strael är ungefär så bra det går att få en stålracer utan att sväva ut med en boutique-cykel från Stelbel eller något i den stilen - och dessutom en extremt prisvärd cykel fortfarande, får jag nog påstå (men din budget räcker inte). Nu råkar jag ju äga en sådan också, så jag är ganska partisk. Att den är helt fantastisk går dock inte att komma ifrån!

Om man ska gå på en gammal stål-racer får man ge vika på både stänkskärmar och allt vad som kan liknas vid bekväma däck. Tar man istället något japanskt typ Miyata i touring-version så får man säkerligen också en väldigt fin cykel, men man kan inte heller kalla en sådan för racer (eller ens något som liknar en racer). För båda varianterna av "gamla cyklar" så bör man nog kunna en del om cyklar för att antingen kunna avgöra vilket skick de är i, eller reparera och byta det som behöver bytas när man upptäcker att skicket är uselt. Man gör nog ett misstag om man inte kan något alls om cykelreparation, och köper en gammal cykel som ser fräck ut på en bild..

Som @HåkanC varit inne på och som jag nämner ovan är det inte så lämpligt att först välja material och därefter egenskaper. Det är bättre att börja i andra änden kan jag tycka, dvs bestämma sig för vilken typ av cykel man vill ha och därefter se vilka som kan uppfylla önskemålen. I detta fallet kommer budgeten på 20K vara en stor begränsning, speciellt om du vill ha en stålcykel. Alucyklar är en aning billigare - men också ofta ganska dåliga i budgetvarianterna skulle jag tro. Men gör inte misstaget att tro att allt är bra bara för att ramen är gjord av stål.

Att bara säga "stål" och sen "cykel" innebär ju inte att alla stålcyklar är desamma.
+1
Om man ska gå på en gammal stål-racer får man ge vika på både stänkskärmar och allt vad som kan liknas vid bekväma däck. Tar man istället något japanskt typ Miyata i touring-version så får man säkerligen också en väldigt fin cykel, men man kan inte heller kalla en sådan för racer (eller ens något som liknar en racer).
+2
Som @HåkanC varit inne på och som jag nämner ovan är det inte så lämpligt att först välja material och därefter egenskaper. Det är bättre att börja i andra änden kan jag tycka, dvs bestämma sig för vilken typ av cykel man vill ha och därefter se vilka som kan uppfylla önskemålen.
+3
Men gör inte misstaget att tro att allt är bra bara för att ramen är gjord av stål.
+MASSOR (1+2+3 = MASSOR :sneaky: )

Lite inspiration
Men sänkstolpen då?

Det brukar finnas gott om plats för både breda däck och stänkskärmar på äldre racerhojar. Det var först i mitten/slutet av 80-talet som gafflarna blev tajta och utrymmet för däck krympte drastiskt. Inga problem att få in 37 mm på min Moser från -85 t ex, och det är en fullblodsracer.

Inga problem att få bra hejd på cykeln med fälgbromsar heller faktiskt. Jag bromsar ändå upp mig på framhjulet med mina uråldriga Mafac. Lite sämre i väta förstås, men det var ju ändå inte aktuellt med cykling i dåligt väder, fattade jag det som. Också rätt inställda cantibromsar är grymma.

Om TS vill ha en stålcykel, tja, då vill han kanske ha en stålcykel. Inga konstigheter.

Senast redigerad av en moderator:
Det finns mkt att kolla på när du skall köpa en begagnad cykel
Men det finns även en hel del guider på nätet som hjälp
Rennrad gebraucht kaufen - die besten Tipps - Rennrad aus zweiter Hand
En extra sak med cykeln ovan, det står att den har 9-delad Campagnolo
kolla upp vad slitdelarna, ffa kedja + kassett, kostar Campa 9-delat har inte varit särskilt vanligt på många år (detta årtusende?)

Oavsett om man köper ny eller begagnad behöver man ganska snabbt lära sig byta slitdelar, ställa in en bakväxel med mera eller gå till cykelmek:)

Angående stål och racer/gravel-frågan: jag skulle utgå från vad jag ska ha cykeln till först och sedan välja det andra men jag har väldigt stor respekt för att alla inte tänker eller behöver tänka så. Jag har en tidigare kollega med en Porse 2-dörrars sportbil. Det är en bil helt utan syfte då han inte tävlar och knappt använder den alls. Men den fyller ett syfte. Min poäng är att många gillar att äga saker bara för att de är fina och det är väll ett så gott skäl som något?

Det brukar finnas gott om plats för både breda däck och stänkskärmar på äldre racerhojar. Det var först i mitten/slutet av 80-talet som gafflarna blev tajta och utrymmet för däck krympte drastiskt. Inga problem att få in 37 mm på min Moser från -85 t ex, och det är en fullblodsracer.

Inga problem att få bra hejd på cykeln med fälgbromsar heller faktiskt. Jag bromsar ändå upp mig på framhjulet med mina uråldriga Mafac. Lite sämre i väta förstås, men det var ju ändå inte aktuellt med cykling i dåligt väder, fattade jag det som. Också rätt inställda cantibromsar är grymma.

Om TS vill ha en stålcykel, tja, då vill han kanske ha en stålcykel. Inga konstigheter.
Jag har verkligen inget emot äldre cyklar och det finns ju en fantastisk möjlighet att få tag i extremt mycket cykel för väldigt lite pengar. Men hur många cyklar från den tiden finns det till salu där man efter köp bara kan hoppa på och cykla iväg? TS verkar inte vilja skruva öht, och när då den gamla cykeln har torra tubdäck, skeva hjul och är i behov av att byta hölje och vajrar så blir det ett ganska osmidigt köp tänker jag.

Samtidigt finns det såklart en överhängande risk att det köps en ny cykel, varefter den blir helt ocyklingsbar så fort bakväxeln behöver justeras.. Man måste kunna meka lite oavsett vilken cykel man har skulle jag säga.

De flesta nya stålhojar har gjort en klassresa från bruksmaterial till lyxmaterial, för att mainstream tillverkare har slutat producera stålramar sen 20 år tillbaka. Därför får man vara beredd att betala lite mer än vad man tänkt sig för en ny stålhoj (om det inte är en surly). Det kan dock vara värt pengarna - jag satsade på en riktigt fin stålhoj för 15 år sedan. Jag har cyklat aktivt på den sedan dess och älskar den än idag! Det blir billigare i det långa loppet att investera mer i en cykel du kommer älska för att du kommer inte att vilja byta ut den i första taget. Så var det för mig i alla fall.

Jag har verkligen inget emot äldre cyklar och det finns ju en fantastisk möjlighet att få tag i extremt mycket cykel för väldigt lite pengar. Men hur många cyklar från den tiden finns det till salu där man efter köp bara kan hoppa på och cykla iväg? TS verkar inte vilja skruva öht, och när då den gamla cykeln har torra tubdäck, skeva hjul och är i behov av att byta hölje och vajrar så blir det ett ganska osmidigt köp tänker jag.

Samtidigt finns det såklart en överhängande risk att det köps en ny cykel, varefter den blir helt ocyklingsbar så fort bakväxeln behöver justeras.. Man måste kunna meka lite oavsett vilken cykel man har skulle jag säga.
Instämmer, TS bör verkligen inte köpa en gammal 5*2-växlad cykel med torra tubdäck och fastrostade ramreglage! Eller ens en topprenoverad tubdäckscykel i nyskick med ramreglage. Det krävs en entusiast för det.

Däremot, den annonsen han länkade är utlagd av en kille som är aktiv i några vintage-grupper på facebook där jag är med och han verkar reko. Hade det sedan varit rimligt fräscha 10-delad shimano-växlar, typ sti, 105-nivå, bra aluminium-clinchers etc, som en duktig och ärlig person säljer så kan jag inte tänka mig något bättre! Men nej, inga torra tubdäck och skeva hjul eller cyklar där man måste byta massa delar! Möjligen då om det sitter trista träningsdäck på så kan man ju byta ut dem - punkor måste ju TS ändå lära sig laga :)

Det jag menade med min text om däck och höljen var att det är mycket mer värt att lägga pengarna där än på skivbromsar. :)

Oavsett om man köper ny eller begagnad behöver man ganska snabbt lära sig byta slitdelar, ställa in en bakväxel med mera eller gå till cykelmek:)

Angående stål och racer/gravel-frågan: jag skulle utgå från vad jag ska ha cykeln till först och sedan välja det andra men jag har väldigt stor respekt för att alla inte tänker eller behöver tänka så. Jag har en tidigare kollega med en Porse 2-dörrars sportbil. Det är en bil helt utan syfte då han inte tävlar och knappt använder den alls. Men den fyller ett syfte. Min poäng är att många gillar att äga saker bara för att de är fina och det är väll ett så gott skäl som något?
För mig är det inte ägandet i sig som är viktigt, men ska jag ändå köpa något så vill jag att det ska vara vackert (subjektiv uppfattning om vad som är vackert såklart).

Jag har mycket hellre en cykel som är fin att titta på och ”sämre” att cykla på än en ful cykel som är kanonbra och funktionell på alla sätt. Det gäller för övrigt nästan allt jag har, inklusive bil, hus och fru.

Obs: Det där med frun var ett skämt. Hon är både vacker och funktionell. ?

De flesta nya stålhojar har gjort en klassresa från bruksmaterial till lyxmaterial, för att mainstream tillverkare har slutat producera stålramar sen 20 år tillbaka. Därför får man vara beredd att betala lite mer än vad man tänkt sig för en ny stålhoj (om det inte är en surly).

Förutom att man idag för en (ny) Surly får betala betydligt mer än man tänkt sig...

Jag har mycket hellre en cykel som är fin att titta på och ”sämre” att cykla på än en ful cykel som är kanonbra och funktionell på alla sätt.
Samtidigt ligger skönheten i betraktarens ögon. För mig är bruksföremåls estetiska värden sammanlänkade med föremålets funktion, brukskonst kan man kalla det. Ett föremål som är långt drivet konstnärligt men av tveksam kvalitet i brukshänseende tappar ofta även en stor del av sitt konstnärliga värde i mina ögon.

Och en cykel är först och främst för att bruka :)

Senast ändrad:
Förutom att man idag för en (ny) Surly får betala betydligt mer än man tänkt sig...
Det lägsta jag sett för ett nytt Disc Trucker-ramset är 650 Euro så med lite begagnade delar skulle man nog kunna få ihop en sådan för dryga 10' eller nåt, har funderat på det men jag vill nog ha en ram som klarar lite bredare däck.

Samtidigt ligger skönheten i betraktarens ögon. För mig är bruksföremåls estetiska värden sammanlänkade med föremålets funktion, brukskonst kan man kalla det. Ett föremål som är långt drivet konstnärligt men av tveksam kvalitet i brukshänseende tappar ofta även en stor del av sitt konstnärliga värde i mina ögon.

Och en cykel är först och främst för att bruka :)
Ja, det är klart att den gör. Jag skrev ju att det är subjektivt, hörrudu. ?

Brukskonst är ett bra ord, men det finns redan ett annat: Funktionalism. Som jag älskar.

Med det sagt är det ju inte så att en äldre cykel inte är funktionell. För det är den. Den kanske inte är lika effektiv och funktionell som en ny, men eftersom jag tycker att den äldre är snygg och den nya ful (med några undantag) väljer jag i 100 procent av fallen att köpa den äldre.

Ett exempel är nya MTB. Allt pekar på att de är så otroligt mycket mer funktionella än äldre månntenbajks. Slacka gaffelvinklar och heldämpade ramar (jo, det finns helstela och hardtail och blablabla men ni vet vad jag menar) och extremt breda styren.
Jag kör en månnten från -91. Inte lika ”bra” men så jäkla mycket snyggare (tycker jag). Så det är som vanligt: Var och en blir salig på sin tro.

Med det sagt är det ju inte så att en äldre cykel inte är funktionell. För det är den. Den kanske inte är lika effektiv och funktionell som en ny, men eftersom jag tycker att den äldre är snygg och den nya ful (med några undantag) väljer jag i 100 procent av fallen att köpa den äldre.
Många äldre cyklar har lika hög och ibland högre funktion än vad en del nya har. Ta en vanlig standardykel t.ex., en Crescent, Monark eller någon av de andra märkena som fanns, en sådan cykel är bättre för sitt ändamål än många av de som säljs idag där utformningen bestäms av reklam- och marknadsföringsavdelningar.

Men hur många cyklar från den tiden finns det till salu där man efter köp bara kan hoppa på och cykla iväg?
En del skulle jag ändå säga. Jag vet att det finns många entusiaster både på forumet och i k&s som renoverar till tipp topp. Ibland säljs dem och ibland behålls dem. Men det går säkert hitta ett flertal på säljsidorna (happy, blocket, facebook, tradera) just nu som uppfyller det där och TS kriterier.

Sen är det ju det där med kunskap.. Hur ska TS kunna skilja agnarna från vete?
Bäst vore ju i så fall att hitta någon person som kan tänka sig att följa med och kika. Av all den välvilja jag har sett på det här forumet så är det nog inte omöjligt så länge denne någon bor i närheten. En fika på vägen verkar räcka långt. Alternativt att säljaren är någon han kan lita på till fullo,t.ex. känner sedan tidigare.

Senast ändrad:
En del skulle jag ändå säga. Jag vet att det finns många entusiaster både på forumet och i k&s som renoverar till tipp topp. Ibland säljs dem och ibland behålls dem. Men det går säkert hitta ett flertal på säljsidorna (happy, blocket, facebook, tradera) just nu som uppfyller det där kriteriet.

Sen är det ju det där med kunskap.. Hur ska TS kunna skilja agnarna från vete?
Bäst vore ju i så fall att hitta någon person som kan tänka sig att följa med och kika. Av all den välvilja jag har sett på det här forumet så är det nog inte omöjligt så länge någon bor i närheten. En fika på vägen verkar räcka långt. Alternativt att säljaren är någon han kan lita på till fullo,t.ex. känner sedan tidigare.
Jag skulle gärna hänga med på en sån titt! Bara trevligt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp