Standardcykel Herr - Pelago, Pilen eller Skeppshult?

Min ca 20 år gamla Crescent börjar ge upp på olika sätt så jag behöver en ny cykel. Jag använder den i stan, ensam eller med familjen. Nästan aldrig längre turer än 20 km. Jag vill att den ska vara praktisk, så underhållsfri som möjligt, väldigt tålig, ha stänkskärmar, pakethållare, lyse och minst 3 växlar. Helst skulle man ju önska att den inte vore alltför tung.

Efter lite googlande verkar det som att Crescent inte (längre) rekommenderas utan istället Pelago, Pilen och Skeppshult. Någon av er som har erfarenhet av dessa och kan ge tips om skillnader och vilken man ska välja. Eller om det finns någon annan bättre. Den behöver inte vara snygg, det gör den väl bara stöldbegärlig. Min gamla är svart och har alltid sett rätt diskret ut och den har heller aldrig blivit stulen.

Går det att köpa Pashley i Sverige? Jag har en äldre Roadster Classic som jag endå tycker håller rätt hög kvalitet jämfört med andra liknande jag kikat på.

Problemet är väl att även om man hittar en återförsäljare så har de ändå inga cyklar hemma. Dvs man kan lika gärna beställa på nätet. Tyvärr.

ts som för övrigt gäckar oss sedan inhoppet igår kanske vill ha något från österrike;) ?

Ja varför inte köpa en 80-talare, Mustang, crescent mfl med torpeds-3-delat nav på kommunens arbetsmarknadensverkstad eller liknande? Vet att det finns sådan försäljning i bland annat Gbg och Trollhättan om man bor på västkusten.

Annars har pilen en butik (”showroom”) i Vasastaden Gbg. Där kan man ju testa. Kul med svenska uppstickare även om de såklart inte gör allt själva.

Skeppshullt är ju kul för de faktiskt svetsas i Sverige men i övrigt vet jag inte om de är bättre än någon annan.

Förutom att navväxlat är ett aber på alla vis förutom att man kan skita i att smörja kedjan länge (dvs köra skiten i botten och sen byta) så hade jag ändå kunnat tänka mig en sån här utifrån din beskrivning:

7BAC53A5-976D-4F02-8D9A-86F3E78030BF.jpeg

Fördelar:
Jag gillar Genesis skarpt och jag tror att jag hade kunnat köpa en sådan i en lokal butik här i Göteborg. Massa ramfästen för väskor, flaskhållare osv. Den har skärmar, pakethållare och sådant.

Nackdelar:
Navväxlad. Den har skärmar, pakethållare och sådant (vilket säkert är funktionella, men sjukt tråkiga saker).

Tack för svaren! Jo det som felar min gamla är väl flera olika saker. Den som är händig kan säkert fixa till den bra men jag som bara lämnar in den kan tycka att det inte är värt att byta kedja, däck m m längre. 20 år känns som jag fyllt min plikt i ett cirkulärt ansvar :) Men om någon här vill ha den går det bra. Tråkig gör ingenting alls, funktionell och inte slltför stöldbegärlig är jättebra. Den där från Genesis är säkert bra men jag tror jag föredrar ett märke som är mer etablerat i Sverige.

Tack för svaren! Jo det som felar min gamla är väl flera olika saker. Den som är händig kan säkert fixa till den bra men jag som bara lämnar in den kan tycka att det inte är värt att byta kedja, däck m m längre. 20 år känns som jag fyllt min plikt i ett cirkulärt ansvar :) Men om någon här vill ha den går det bra. Tråkig gör ingenting alls, funktionell och inte slltför stöldbegärlig är jättebra. Den där från Genesis är säkert bra men jag tror jag föredrar ett märke som är mer etablerat i Sverige.
Jag tolkar dig som att det inte är så noga vilken cykel du cyklar på, och då kan du lika väl bara köpa en godtycklig i en butik du har eller får förtroende för. Vill dock slänga med dig att det finns en väldigt stor utvecklingspotential mellan en godtycklig treväxlad Crescent till en välkonstruerad och välbygd "riktig" cykel, men en sådan kräver såklart investering både i tid för efterforskning och en ganska mycket högre budget. Något jag kan tycka att alla som cyklar är värda, men som jag också förstår att alla inte är beredda att lägga.

Köpa cykel, använda den i 20 år och sedan köpa en ny är nog väldigt bra sett ur ett cirkulärt resonemang. Enda som är bättre är att köpa en riktigt rolig cykel, använda den i 20 år och sedan renovera upp den och använda den 20 år till..?

Jag tolkar dig som att det inte är så noga vilken cykel du cyklar på, och då kan du lika väl bara köpa en godtycklig i en butik du har eller får förtroende för. Vill dock slänga med dig att det finns en väldigt stor utvecklingspotential mellan en godtycklig treväxlad Crescent till en välkonstruerad och välbygd "riktig" cykel, men en sådan kräver såklart investering både i tid för efterforskning och en ganska mycket högre budget. Något jag kan tycka att alla som cyklar är värda, men som jag också förstår att alla inte är beredda att lägga.

Köpa cykel, använda den i 20 år och sedan köpa en ny är nog väldigt bra sett ur ett cirkulärt resonemang. Enda som är bättre är att köpa en riktigt rolig cykel, använda den i 20 år och sedan renovera upp den och använda den 20 år till..?
Jo, det är just det att även om jag inte bryr mig så mycket om märke eller utseende vill jag ju att den ska hålla bra och inte vara alltför tung. Redan för flera år sen började jag höra negativt om Crescent, det är väl därför jag inte tänkt på den utan på Pelago, Pilen o Skeppshult, som verkar uppskattas. Pris upp till 10 000 kr är väl ok. Över det känns onödigt när jag bara har den som en brukscykel och väldigt sällan kör mer än en mil.

Jo, det är just det att även om jag inte bryr mig så mycket om märke eller utseende vill jag ju att den ska hålla bra och inte vara alltför tung. Redan för flera år sen började jag höra negativt om Crescent, det är väl därför jag inte tänkt på den utan på Pelago, Pilen o Skeppshult, som verkar uppskattas. Pris upp till 10 000 kr är väl ok. Över det känns onödigt när jag bara har den som en brukscykel och väldigt sällan kör mer än en mil.
Jag är ytterst oimponerad över Crescent och Skeppshult, medan Pilen däremot har en viss lyster av "brukslighet" över sig när jag sett dem på håll. Det som tilltalar där är enkla men robusta utanpåliggande växlar (vilket du kanske inte vill ha) i kombination med stålram med smala rör samt hydrauliska skivbromsar. Både skivbromsar och utanpåliggande växlar är i min värld överlägsna fälgbromsar och navväxlar, och stålram tror jag på av diverse anledningar men de är mer eller mindre fåfänga. Stenhårda aluramar av hybridcykeltyp med smala däck (som typ ALLA cyklar omkring på!) ger jag dock inte mycket för.

Pelago har också en liknande brukslighet över sig men jag har ärligt talat dålig koll. Både Pilen och Pelago lär komma i diverse varianter med mer eller mindre lyckade komponentval.

Hitta en modell du gillar och släng upp så får du säkert en godtycklig analys i gengäld.?

Tack! Vad är fördelen med utanpåliggande växlar? Jag vill slippa få olja på byxorna och jag vill helst ha minimalt behov av underhåll.

Allt nytt är ju stöldbegärligt. Jag gillar Skeppshult, bara går och går, men för längre sträcker uppåt två mil skulle jag vilja ha något lättare. Om du vill ha minimalt med underhåll är ju remdrivet att föredra.

Tack! Vad är fördelen med utanpåliggande växlar? Jag vill slippa få olja på byxorna och jag vill helst ha minimalt behov av underhåll.

Det finns tre problem med navväxlar: Internt motstånd (ineffektivt), svårservat och omöjliga att anpassa efter vad du ska cykla.

Utöver detta är t ex Sachs Torpedonav skottsäkert - kanske världens bästa växelnav.

De är bättre på alla vis vad gäller själva cyklingen, men navväxlar är mer underhållsfria får man väl säga. Struntar du i att smörja kedjan på utanpåliggande får du dåliga växlingar, gör du detsamma med navväxlar får du mest oljud.

Olja på byxorna är ett rookie mistake och något man får skämmas för, så där får man helt enkelt lära sig lite rutiner.?

I Danmark cyklar många på Centurion och Raleigh, de har ett par intressanta modeller, t.ex. Centurion Hydrogen eller Raleigh Yate. Tillverkas också i Sverige av Unicykel i Göteborg. Jag själv är sugen på en Hydrogen då det är en av få herrcyklar med fotbroms som tillverkas i mindre ramstorlekar och dessutom har relativt låg vikt.

Den har en rem istället för kedja. Mindre smuts och underhåll.

nu har ju ts hittat en trevlig cykel, robust nexus7-nav som knappast kommer ge bekymmer under den angivna 20-årshorisonten. och köpt den i en affär värd att gilla.

men ville bara skjuta in för eventuella andra läsare i köpetagen att den där nishikin är riktigt följsam och behaglig. grannen har en som jag passat på att prova, ingen stel best av typen n3wton varnade för. och samma robusta nav som pilenhojen, toppat med remdrift, som skall väl tilläggas inte är fullt så underhållsfritt som sitt rykte.

Tack för alla svar, tänkte bara uppdatera att det blev en sjuväxlad Pilen GT från Gamla Stans Cykel. Superfin och med all utrustning jag vill ha. Hade säkert gått att googlat fram lite billigare pris men stöttar gärna en så trevlig cykelhandlare :) Nu hoppas jag behålla den i 20 år.

En av få riktiga cykelaffärer som finns kvar så vill man ha den supporten i ryggen så tror jag det är ett superbra val.

nu har ju ts hittat en trevlig cykel, robust nexus7-nav som knappast kommer ge bekymmer under den angivna 20-årshorisonten. och köpt den i en affär värd att gilla.

men ville bara skjuta in för eventuella andra läsare i köpetagen att den där nishikin är riktigt följsam och behaglig. grannen har en som jag passat på att prova, ingen stel best av typen n3wton varnade för. och samma robusta nav som pilenhojen, toppat med remdrift, som skall väl tilläggas inte är fullt så underhållsfritt som sitt rykte.

Jag ångrar att jag inte köpte den när jag skulle köpa pendlare. Fanns inte i min storlek och tyckte den var lite dyr, men hade lätt varit värt det. Riktigt skön att cykla på även om jag bara cyklade runt på parkeringen.

... toppat med remdrift, som skall väl tilläggas inte är fullt så underhållsfritt som sitt rykte.
YMMV
~10 år, pendling dagligen 20-30 km under 7, minst 2000 mil (slutat räkna), årlig remtvätt och uppspänning ett par-tre ggr under åren. Samma rem. Känns överkomligt.

Finns pilen i olika ramstorlekar? Det är svårt att hitta stora ramar tycker jag. Rent estetiskt ser det lite knepigt ut med hög stolpe och styre på en klassisk herrcykel.

Var hittar jag den infon? Enligt pilens hemsida så verkar det bara finnas en storlek. Under tekniska specifikationer så står det ”ramhöjd 56,5cm”. Det står inga referenser till olika storlekar osv.

Var hittar jag den infon? Enligt pilens hemsida så verkar det bara finnas en storlek. Under tekniska specifikationer så står det ”ramhöjd 56,5cm”. Det står inga referenser till olika storlekar osv.
Jag tror inte de har olika storlekar..

Det här med "standardcyklar" som passar någon över 180 cm är svårt tror jag. Jag har ganska länge letat efter en enkel vardagscykel att slänga benet över för att köpa ett paket mjölk, men sådana verkar inte finnas i storlek 58 och uppåt. Med rakt styre behöver jag minst en 60-ram...

De nyare standardcyklarna som säljs riktar väl sig förmodligen till en inte så dedikerad publik, så folk nöjer sig med att bara höja sadeln tills de kan cykla på cykeln. Fler storlekar är förmodligen inte lönsamt eller så värst gångbart.

Gamla Monarker och dylikt finns inte heller i stora storlekar verkar det som (förutom om man tittar på gamla landsvägscyklar, men de är ju odugliga som vardagscyklar). Fanns det inga cykelköpare som var långa förr i tiden??

Tillbaka
Topp