Standarddämpare på Epic. Kan det bli bra?

Dom presenterade den på Facebook för en timme sedan, så finns nog ingen som vet än, skriv ett mail till dom och fråga.

Oggler sa:
Intressant. Men ska man tolka detta som att yoket inte är kompatibelt mot föregående modell. Pre-18?

Jag tänker att själva yoket kanske passar mod baksvingen. Men att de inte vill ta ansvar för utrymmet för själva dämparen. Är det någon som vet?

Det skiljer sig aningen i infästning mot baksving mellan före och efter -18.

Jag fick detta bekräftat av Bikeyoke också.

Det är ju inte helt ointressant med ett sådant yoke till gamla epicen(förutsatt att man råkar ha en gammal Epic förstås). Jag upplever min gamla Epic lite hög samt att gaffelvinkeln är lite brant. Med ett eftermarknads-yoke skulle man bli mera flexibel med dämparelängden. Man skulle kunna sänka ner hojen lite. Lite lägre BB och lite flackare gaffelvinkel. Med originaldämparen kan man endast sätta i en excentrisk bussning i det främre fästet. Det gör väl en halv grad max.

/O

Oggler sa:
Jag fick detta bekräftat av Bikeyoke också.

Det är ju inte helt ointressant med ett sådant yoke till gamla epicen(förutsatt att man råkar ha en gammal Epic förstås). Jag upplever min gamla Epic lite hög samt att gaffelvinkeln är lite brant. Med ett eftermarknads-yoke skulle man bli mera flexibel med dämparelängden. Man skulle kunna sänka ner hojen lite. Lite lägre BB och lite flackare gaffelvinkel. Med originaldämparen kan man endast sätta i en excentrisk bussning i det främre fästet. Det gör väl en halv grad max.

/O

Hur har de gått?
Är nämligen i samma situation

Har det bedrivits någon grundforskning på det här ämnet ute i vårt avlånga land. Är det någon som har något av vikt att avrapportera. Någon som testat det där mirakel-yoket till modellen före innevarande rammodell? Jag hittar för övrigt inte igen det på e-bay. Är det någon som vet var det finna att köpa?

Senast ändrad:
Har det bedrivits någon grundforskning på det här ämnet ute i vårt avlånga land. Är det någon som har något av vikt att avrapportera. Någon som testat det där mirakel-yoket till modellen före innevarande rammodell? Jag hittar för övrigt inte igen det på e-bay. Är det någon som vet var det finna att köpa?

är det inte dags att du prövar? :)

Jag kör med den här och det funkar kanon bra.
IMG_20200123_203501.jpg

Föregående innevarande rammodell. Det är ju inte så att jag tänker på detta dagligen. Jag har haft ett uppehåll sedan i våras med hojningen. Nu är jag på väg att sugas in i det igen. Då dammar man av gamla funderingar.

Förut fanns det ok på ebay att köpa. Men nu hittar jag dem inte

Härligt att vi är flera som är inne på samma spår, har googlat ihjäl mig efter ett yoke utan att lyckas. Tidigare fanns de lite överallt.
Blev blåst på pengar för ett ok nu under slutet av 2019.

Funderar på att prova bikeyoke till min Epic 20 istället för Brain (slut på saker att byta). Läst att sidluxe funkar men den tillverkas bara i 190x45 så tappar ca 12mm travel. Hur mkt skulle geo påverkas med en 185x50 istället? (Givet den passar i ramen)

Tillbaka
Topp