Stänkskärmar på landsvägsracer

Swemurse

Medlem
Skaffat en landsvägsracer som pendlarcykel för att göra livet roligare men insett att en stänkskärm kan göra livet och baken torrare. Vad skulle ni rekommendera? (inser att jag hädar)

Raceblade eller en assaver.
+1 och -1 ?

Eller dessa om du (mot förmodan) har en Cube Attain...

Assaver. Andra, "riktiga", skärmar tar bort lite av det roliga med en racer.

Skall man cykla X0 mil i regn så gör man avkall på stilregler.

IMG_20170915_093223_126.jpg

Cyklar är förbrukningsvara. Ok?
För all del, jag har inte direkt preussisk ordning och puts på mina pendlarcyklar men jag blev lite förvånad när jag monterade av mina Raceblades som suttit någon månad på cykeln och skavt igenom min skyddstejp, lacken och gnagt lite på kolfibret. Det var lite väl för min smak, men det kanske passar andra.

För all del, jag har inte direkt preussisk ordning och puts på mina pendlarcyklar men jag blev lite förvånad när jag monterade av mina Raceblades som suttit någon månad på cykeln och skavt igenom min skyddstejp, lacken och gnagt lite på kolfibret. Det var lite väl för min smak, men det kanske passar andra.
Jag har raceblade XL på min cx och löste problemet med repor genom att tejpa med eltejp för skärmarna sitter.

Jag har bara mina monterade två turer per år typ och då hinner det bara repa skydddtejpen.

Raceblades som nämnd ovan men får du in heldragna skärmar är det givetvis bättre. Bluemels olympic eller longboards är utmärkta. Om dom får plats.
Har du skivbromsar på hojen lär det inte va ett problem.

Lackskyddsfolie eller vad det heter är grymt bra, även under ev ramväska

Jag har raceblade XL på min cx och löste problemet med repor genom att tejpa med eltejp för skärmarna sitter.
Ja sitter de bara korta på för en tur i taget räcker det säkert, min varning gäller som sagt om man har på dem längre tid än så - då kommer garanterat grus in under fästena och det kommer repa igenom både eltejp, skyddstejp och lack förr eller senare.

Ja sitter de bara korta på för en tur i taget räcker det säkert, min varning gäller som sagt om man har på dem längre tid än så - då kommer garanterat grus in under fästena och det kommer repa igenom både eltejp, skyddstejp och lack förr eller senare.
Säkert, men jag har cyklat gissningsvis 400 mil över två vintrar med skärmarna på två cyklar och när man tar bort tejpen ser det ut som nytt under. Givetvis är det inte optimalt men det är jäkligt bra i brist på annat. Framskärmen är lite kort, annars täcker dom bättre än man kan tro också.

funkar klockrent

Säkert, men jag har cyklat gissningsvis 400 mil över två vintrar med skärmarna på två cyklar och när man tar bort tejpen ser det ut som nytt under. Givetvis är det inte optimalt men det är jäkligt bra i brist på annat. Framskärmen är lite kort, annars täcker dom bättre än man kan tro också.
Då har vi olika erfarenhet helt enkelt.

Väcker liv i tråden.
raceblade pro, funkar dessa bra? Inte för pendling men för träningsrundor i regnväder. Hade fullt med sand på såväl sadel som på bibsen vid senaste regnrundan, trots en ass saver. Samlar skärmarna all skit på bromsarna (fälgbroms såklart, är väl ingen racer utan?) istället, eller funkar det bra?

Väcker liv i tråden.
raceblade pro, funkar dessa bra? Inte för pendling men för träningsrundor i regnväder. Hade fullt med sand på såväl sadel som på bibsen vid senaste regnrundan, trots en ass saver. Samlar skärmarna all skit på bromsarna (fälgbroms såklart, är väl ingen racer utan?) istället, eller funkar det bra?
Det fungerar, men bäst är att cykla i medvind och solsken! ??☀️

Väcker liv i tråden.

Ska du ha stänkskärmar - och det ska du under den blöta årstiden - ska du ha nånting som faktiskt funkar o ger skydd.
Köp Raceblade Long istf nån halvmesyr.

Ska du ha stänkskärmar - och det ska du under den blöta årstiden - ska du ha nånting som faktiskt funkar o ger skydd.
Köp Raceblade Long istf nån halvmesyr.
Orkar inte med någon sån montering, vill ju inte ha några skärmar på när vägen är torr. Men annars verkar de ju bra.

Kom ihåg att jag har en ful lite längre bakskärm (s-blade) som täcker mer än ass savern, men nackdelen med den är att all skit stänker ned vid bakbromsen. Med ass savern flyger skiten lite här och där, på gott och ont.

Orkar inte med någon sån montering, vill ju inte ha några skärmar på när vägen är torr. Men annars verkar de ju bra.

Kom ihåg att jag har en ful lite längre bakskärm (s-blade) som täcker mer än ass savern, men nackdelen med den är att all skit stänker ned vid bakbromsen. Med ass savern flyger skiten lite här och där, på gott och ont.
Varför gör du inte det enda rätta och skaffar en till cykel med permanent monterade skärmar?

Du dör inte av att köra med stänkskärmar även om vägen har torkat upp en stund. Jag lovar. ?

Varför gör du inte det enda rätta och skaffar en till cykel med permanent monterade skärmar?
Det har jag, men den är inte lika kul att cykla på :sneaky:

Du dör inte av att köra med stänkskärmar även om vägen har torkat upp en stund. Jag lovar. ?
Ja så är det visserligen, men här uppe i norr är höstsäsongen för lvg relativt kort så från oktober åker istället gruscykeln fram tills snön kommer. Hade jag befunnit mig på sydligare breddgrader hade det varit en annan femma ?

De funkar bra, men repar lacken på cykeln riktigt rejält ganska snabbt. Crud roadracer är något bättre om man ska ha heltäckande skärmar på den typen av cykel enligt min erfarenhet.
Med mina följde det med lackskyddstejp att sätta där gummistropparna går runt ramen.
Det någon SKS-modell som hålls fast med gummistroppar

Jag har ett par raceblade xl, som folk verkar nöjda med - får nog prova igen för minnesbilden är att det ändå stänkte upp ordentligt framförallt framtill upp på fötter och smalben.
Är det blött tar jag helt klart hellre cykeln med fasta skärmar. Men jag känner att jag måste ge race blades en chans till.

Jag har WTB Thickslick 28mm på min SS-pendlare. Det står max 25mm på race blade, någon har dessa och kan lämna ett utlåtande om det är rimligt att man kan köra med lite "fetare" däck?

Kan för övrigt lämna en varm rekommendation på Thickslick som pendlardäck, riktigt slittåligt

Tillbaka
Topp