Stänkskärmar till Kona JTS 2014

Glad1

Ny medlem
Hej någon som har monterat skärmar på JTS och har en modell att rekommendera ?

Tar också gärna emot råd om vilka skruvar jag bör använda och var jag får tag på dessa.

Jag är också idel öra på eventuella tips. Köpte några billiga skitskärmar som inte passar för fem öre. Fram sitter ju fästhålen på gaffeln helt annorlunda än standard:-/

Skruvar borde ingå, så det behöver du nog inte bry dig om. Annars vad som helst i rätt dimension eftersom de näppeligen utsätts för några påfrestningar.

Jag har forskat vidare och till framgaffeln behövs ett par öljetter man skruvar in i gaffeln. Öglorna på dessa fäster du sedan skärmen i på. Öljetterna produceras av Kona och jag fick tag på ett par hos Drop in Bikes på Surubrunsgatan för bara 20kr. Tyvärr hade de bara 35mm och 45mm på skärmar den en är för liten för att svälja 35mm vinterdäck och den andra för stor för att få plats på bakramen. Dock erbjöd de sig att specialbygga (klippa till) skärmarna på timpris.

Wiggle tippsade om dessa http://www.wiggle.co.uk/zefal-paragon-c40-mudguard-set/ men utifrån vad som står i omdömena så känns det inte som ett bra köp.

Jag ska göra en beställning från bike-components och tänkte ta hem dessa 42mm och hoppas på att bakskärmen går in annars får jag beställa den separat.

Jag tar tacksamt emot fler förslag på 40mm - 42mm skärmar.

Fan, är du tankeläsare? Jag tänkte precis bumpa tråden! :-)
Har du lust att slänga upp en bild på hur öljetterna ser ut? Fattar inte riktigt om de ska fästas där uppe mitt på gaffeln eller nere vid framaxeln (där skärmens eget fäste vill ha något att para sig med).

Jag köpte nåra sunkiga skärmar för trehundra spänn på Team Sportia som jag ännu inte fått dit. Tror de är 45 mm och jag får in dem i baktriangeln tack vare att den snutt som sitter mellan kedjestagen är smalare än resten. Dock saknas vettiga fästen även där, i övrigt.

Edit: Skärmarna är av märket Cavo och de mäter 47 mm i yttervidd.

http://www.teamsportia.se/produkter...karmsats-heltackande-med-stag-28#.VF0IU4f5jmE

Senast ändrad:
haha Min fru anser iaf att jag är det:)

Dem ska fästas uppe på gaffeln och ha en gummiring på skruven. Gängorna i gaffeln sitter en bit in och hålet är större innan gängorna och det är där gummiringen ska in och täppa till.
Hoppas bilden ger tillräckligt med information, säg till annars.

Får du in 47mm så borde det ju inte va några problem 45mm heller förutsatt att de smalnar av vid innersta fästet på bakskärmen. Finns mycket mer att välja på då än om man måste få tag i 40 eller 42 mm.

Prova med buntband om fästena inte funkar jag har fått till helt okej lösning på det sättet på en racercykel.

Bilagor

• Kona öljetter.jpg
    Kona öljetter.jpg
    57.1 KB · Besök: 15
Glad1 skrev:
-------------------------------------------------------
> haha Min fru anser iaf att jag är det:)
>
> Dem ska fästas uppe på gaffeln och ha en
> gummiring på skruven. Gängorna i gaffeln sitter
> en bit in och hålet är större innan gängorna
> och det är där gummiringen ska in och täppa
> till.
> Hoppas bilden ger tillräckligt med information,
> säg till annars.
>
> Får du in 47mm så borde det ju inte va några
> problem 45mm heller förutsatt att de smalnar av
> vid innersta fästet på bakskärmen. Finns mycket
> mer att välja på då än om man måste få tag i
> 40 eller 42 mm.
>
> Prova med buntband om fästena inte funkar jag har
> fått till helt okej lösning på det sättet på
> en racercykel.

Fästena för min framskärm är avsedda att sitta nere vid navet, så det funkar inte med de där grunkorna:-/ Får se om jag kan bocka till lite pianotråd på jobbet med annan vinkel. Tack för bilden i alla fall!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp