Stans-gucka ihop med C02-patroner?

Matthias87

Aktiv medlem
Vad är folks erfarenheter av att köra Stans-gucka i däcken ihop C02-patroner? Läst väldigt blandat om detta, så är lika bra att höra med Happy-experterna :)

Mvh Matthias

Matthias87 sa:
Vad är folks erfarenheter av att köra Stans-gucka i däcken ihop C02-patroner? Läst väldigt blandat om detta, så är lika bra att höra med Happy-experterna :)

Mvh Matthias

Har provat. Jag överlevde, däcket blev fyllt och jag cyklade vidare.

Det har funkat bra för mig i 3-års tid. Slanglöst. Under 2100 mil har dom flesta punkorna klarat sig utan att efterfylla men visst har det gått patroner både på min och kompisars cyklar. Det får ej sitta skräp kvar i hålet och det kan bildas is runt ventilen – retfullt att skruva ut den med pumpen/patronen. Får du punka, så gäller det att få hålet snabbt neråt!

Lillgammal sa:
Undrar också då det står att man ej ska fylla däcket med co^2.
Det blir kallt som phan när den komprimerade gasen expanderar och då fryser gurkan till klumpar.
Men förhoppningsvis så har kläxet ju krupit ut i hålet innan man vräker in kolsyra.

CO2 använder man ju bara bara i nödfall och så slänger man ju ändå i en slang om det inte är tätt. Så vad är problemet?

Det jag läst är att C02 regerar med guckan som stelnar och slutar fungera. Det är inget som folk märkt av alltså?

JT: Du har alltså med slang som backup även när du kör slanglöst? Det var det jag hoppades slippa med CO2.

Matthias87 sa:
Det jag läst är att C02 regerar med guckan som stelnar och slutar fungera. Det är inget som folk märkt av alltså?

JT: Du har alltså med slang som backup även när du kör slanglöst? Det var det jag hoppades slippa med CO2.

Som scouterna, alltid redo! Slang + minipump är alltid bra att packa ner ändå, t.ex. om du river sidoväggen eller annat som gör det omöjligt att rulla hem slanglöst.

Jag tänker att den risken är så liten att man lika gärna kan lämna det hemma. Cyklat med slanglöst i ett år nu utan punka.

Lillgammal sa:
Matthias87 sa:

Som scouterna, alltid redo! Slang + minipump är alltid bra att packa ner ändå, t.ex. om du river sidoväggen eller annat som gör det omöjligt att rulla hem slanglöst.

Jag poppar upp mina däck med CO2 och har alltid med en patron, pump och slang. Aldrig upplevt att CO2 är några bekymmer med guckan..

Tillbaka
Topp