katten skrev:
-------------------------------------------------------
> Standarden är till för att *inte blända* och
> garanterar inte att ljuset räcker till för
> snabbare cykling! Det räcker inte att köpa en
> tysk-godkända lampa.
+1
Jag köpte en liten o smidig StVZO-godkänd Sigma lampa på 30 Lux (tror jag det var, jag kommer INTE vilken modell) för några år sedan.
Den var så pass dålig att jag sålde den efter endast ett prov-varv runt kvarteret.
Men då hade jag redan den batteridrivna Philipslampan att jämföra med. Det går snabbt att bli bortskämd....
Johan Falk skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske är IQ
> Premium även vassare än den numera nedlagda
> Philipslampan, men det är bara spekulationer.
>
> B&M Ixon IQ Premium blir nog i vilket fall mitt
> nästa inköp på lampfronten.
Jag är tveksam, jag har de två senaste vintrarna pendlat med navdynamodrivna lampor.
Förra vintern skaffade jag en B&M IQ Cyo Premium T, om jag har förstått
B&M rätt skall den ha samma reflektor, och då även ljusbild, som Ixon IQ Premium. Den lyste hyfsat brett och starkt, men det var alldeles för mkt störande "artefakter" i ljuset för mig, tom för långsam pendling längs upplysta cykelbanor. Jag bytte istället till en B&M Luxos B som funkar MKT bättre för mig, trots att även den har en hel del "artefakter" i ljusbilden, ljusfärgen är också onödigt "kall".
Jag har jämfört ljuset från Luxos B-lampan med det från en dynamodriven Philips-lampa (Gen 1) och Philipslampan lyste MKT jämnare och varmare, men samtidigt svagare och smalare.
Vilken ljusbild man föredrar (eller står ut med) är förstås till stora delar en smak/vane-sak,
och kanske ljusbilden jämnas ut tillräckligt med två Ixon IQ Premium-lampor, men jag rekommenderar att du åtminstone köper dem på öppet köp.
Tyvärr gjorde inte jag det med den IQ Cyo Premium jag skaffade...
> För övrigt, vid riktigt snabb lvg-cykling på
> obelyst väg anser jag att ett separat extraljus
> krävs, som ett "helljus" med möjlighet att
> blända av blixtsnabbt vid möte, gärna då med
> separat strömställare på styret med tumgrepp.
+MASSOR
Det finns ett enbryo till ett sådant helljus i Luxos U-lampan (samma ljusbild men starkare ljus i 10 min),
kanske ngt att klura på för nästa lampmoddning.....
/Håkan