Stevens bikes?

Bergholm

Ny medlem
Stevens bikes?
Är det någon som har erfarenhet av Stevevs Bikes? Jag skulle behöva införskaffa mig en ny HT-ram och ser att Stevens har schyssta hojjar till bra priser.

Hittar ingen info om att bara köpa ram men det bör väl fungera.

Stevens bikes?
Priser finns på www.stevensbikes.se dock kanske inte på lösa ramar, ring eller maila är mitt tips.

Går man in på den tyska sidan www.stevensbikes.com och väljer coustomprogrammet finns det priser på lösa ramar.

Har själv beställt en SMC Flight ES som jag väntar med spänning på!

Stevens bikes?
Vad tror ni om kvaliteten? Det bör vara rätt bra grejjer tänker man ju när man läser om vilka som kör med Stevens här i sverige, enligt deras hemsida.

Var är Öijer? Han syntes på sidan som en av chaufförerna.

Stevens bikes?
Tjena,

Kvalitén är väl egentligen hög på alla etablerade märken. Svårt att säga något om den.
Jag har ännu inte setat på en Stevens men väntar på min snuskigt fina MTB. Sitter precis just nu och beställer Landsvägshoj. Har det angenäma problemet att jag måste välja en lite tyngre och styvare ram för att inte hamna för långt under tillåtna viktgränsen. Jag var länge sugen på en SLC med dura ace men den blir för lätt. Speciellt med X-treme hjulen som jag ska ha.
:-)

När det närmar sig höst ska jag ha en cross också. Hörde att kolfibercrossen med ultegra i storlek 58 vägde 5.5 utan hjul. Så där kan man göra sig en lätt cross också.
Stevens har ett cyclocrossteam och killen som ledde första varvet på CX-VM körde Stevens.

Team Milrams continentallag kör Stevens och Susanne Ljungskog likaså.

Givetvis kan man beställa lösa ramar.
Men med dom priserna så blir ju en hel cykel billig också.

/Henrik

Stevens bikes?
Kvalitén är som sagt svår att uttala sig om innan man provat den ordentligt.
Dock kan jag säga att vikten och finishen är grym!

Plåtade denna bild när jag var hemma, sjuk och uttråkad.

Bilagor

• DSC_4097.jpg
    DSC_4097.jpg
    26.1 KB · Besök: 45
Stevens bikes?
jag har kört en hel del på många många olika modeller från stevens,från mellanklass modeller till deras top modelle,(en gammal sponsor i tyskland sålde de) fast det var under tiden 1996-2000....jag tycker att deras ramar var jätte skönar att köra på! relativt lätt och hade en skön rejs geometrie. jag gillade alla ramar starkt som jag körde,det kändes liksom som att vara "hemma" om man satt på en sån. en stor nackdel på den tiden var tyvär att de inte var i det stabilaste lagat.lite mjukt och dessutom så tog det offtast bara rund 3 månader tills de sprack någonstans under tiden 97-98(brydde mig inte på den tiden då jag alltid fick en ny ram...bra service där ifrån stevens) tror dock att de har ämndrat där en hel del...har två kompisar som fortfarande kör på deras ramar och är helt nöjda! köp och du kommer inte att ångra dig!!

Stevens bikes?
Har själv en sprillans Stevens SCF som jag har hunnit testa på inomhus-bana på Bosön. en mycket trevlig bekantskap!

Oerhört trygg och förtroendeingivande cykel! Styvheten satt där som den skulle och snygg är den dessutom! :-)

Väntar nu bara på att få lite roligare hjul till den. Har liksom Öijer ställt in mig på X-treme hjul. Just nu sitter det Campa's nya grund-hjul Khamsin på den vilket verkar vara fina hjul för den låga pennigen.

Stevens bikes?
Jan Ullrich skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolfiber crossen är jag sugen på...mmmm.

I december-numret den tyska tidningen Tour http://www.tour-magazin.de testade de 8 olika CXar mellan 799 - 2000 Euro
Tour1206Ti4566ff46d9827.jpg

De testade CXarna var (kopierat från ett annat Forum)
Manufacturer/Model | Fork | Price | Pts | Lateral stiffness | BB stiffness | 
lateral stiffness of the fork | weight frame+headset(!)/fork | comfort 

Corpus Team Issue  Corpus  2000€  102  77Nm/°   96Nm/°  47N/mm  1689/678  2
Focus Cross Expert  Focus  1399€  101  87Nm/°  114Nm/°  69N/mm  1898/721  1
Hai Noon  HAI  1724€  98  103Nm/°  122Nm/°  56N/mm  1959/709  1
Red Bull Ultra Cross 3300  4ZA Python  1549€  103  87Nm/°  114Nm/°  69N/mm  1898/721  1
Ridley Crossbow  4ZA Zornyc  1499€  99  80Nm/°  109Nm/°  77N/mm  1879/824  1
Stevens Cyclocross Carbon Team  Stevens  2000€  103  74Nm/°  91Nm/°  33N/mm  1363/596  5
Trenga De Team-Q 07  Trenga De  1849€  103  92Nm/°  109Nm/°  73N/mm  1840/809  1
2Danger Crossroad Comp Due  2Danger  799€  93  103Nm/°  131Nm/°  83N/mm  2129/1018  1

Här är inscanningar av Stevens och ett intressantare alternativ
Stevens_Cyclocross_Carbon_Team_-_Tour_12_2006.jpg

Jmf med
Focus_Cross_Expert_-_Tour_12_2006.jpg

För mig verkar Focusen vara intressantare än Stevens.
Stevens CX Carbon Team är lätt men för instabil och dyr.

Men vad skall du ha din CX till?
Skall du tävla i CX så skall du självklart köpa en CX.
Men om det 'bara' är för vinterträning/vägcykling så har Stevens en mycket intressantare cykel:
Stevens Gran Turismo för 11995kr (inkl hyfsade hjul och 105 STI)och en vikt på 10,8 kg 11 inkl skärmar och pakethållare
gran_turismo_std.jpg

Större bild här: http://www.stevensbikes.se/bilder/Touring/images/gran_turismo_schraeg.jpg

Läs mer här
http://www.stevensbikes.se/StevensTrekking.htm
och
http://www.stevensbikes.de/2007/index.php?bik_id=204§=equipment&lang=en_US

/Håkan

Stevens bikes?
Roadrunner skrev:
> Har själv en sprillans Stevens SCF som jag har
> hunnit testa på inomhus-bana på Bosön. en
> mycket trevlig bekantskap!

Vilken SCF är det du har?
Det skiljer en del, inte bara i pris och vikt, mellan SCF1 och SCF2

SCF1 från Tour 2005 nummer 2
normal_Stevens_SCF_1_-_0502.jpg

Hela testet här: http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel/show.php3?id=1477&nodeid=27&subnav=21

Vikt för SCF1 Ram: 985ggaffel: 392 Enl: http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel/show.php3?id=1336&nodeid=27&subnav=21

SCF2 från Tour 2006 nummer 3
Stevens_SCF2_-_Tour_3_2006.jpg

Hela testet här: http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel/show.php3?id=1827&nodeid=25&subnav=21

OBS
Testmetoden har ändrats en del mellan -05 och -06, därför kan man inte jämföra tex totalpoängen eller komforten.

/Håkan

Stevens bikes?
Är det bara jag som tycker att en superstyv ram är en nackdel på en cross eller HT?
Det optimala borde väl vara stål eller titanegenskaper med cabonens vikt?

Racer ok med en styv ram, bara den inte blir livlös och tråkig.

Stevens bikes?
2-barnspappan skrev:
> Är det bara jag som tycker att en superstyv ram
> är en nackdel på en cross eller HT?
Troligen inte, men om man jämför testvärdena från Tours test så verkar de flesta tillverkare tycka att en CX skall vara stabilare än (tex) en lvg-ram från samma företag.

> Det optimala borde väl vara stål eller
> titanegenskaper med cabonens vikt?
På vilket sätt tror du att materialet innebär vissa egenskaper?
(Jag antar att du menar stabilitet då)

Oavsett vilket material en ram tillverkas av går det att använda det på ett mer eller mindre bra sätt.
Stabiliteten hos ramen är en av dessa parametrar.

Daner brukar hänvisa till en 7-delad artikelserie av den välkände Scot Nicol:
http://www.strongframes.com/material_tech/metallurgy/
Den är klart läsvärd, i den finns det förutom en hel del lättläst grundläggande info oxå exempel på hur stor skillnad desigenen av de i ramen ingånde rören gör.
Jag tycker att du bör läsa den, du kommer förhoppningsvis att ha stort utbyte av den.

/Håkan

Stevens bikes?
HåkanC skrev:
> Troligen inte, men om man jämför testvärdena
> från Tours test så verkar de flesta tillverkare
> tycka att en CX skall vara stabilare än (tex) en
> lvg-ram från samma företag.

Det är väl ändå skillnad på styvhet och stabilitet!
Har haft en superstyvram som var ganska instabil i höga farter på grund av geometrin.
>

>
> Daner brukar hänvisa till en 7-delad artikelserie
> av den välkände Scot Nicol:
> http://www.strongframes.com/material_tech/metallur
> gy/
> Den är klart läsvärd, i den finns det förutom
> en hel del lättläst grundläggande info oxå
> exempel på hur stor skillnad desigenen av de i
> ramen ingånde rören gör.
> Jag tycker att du bör läsa den, du kommer
> förhoppningsvis att ha stort utbyte av den.

Ja den är bra, har läst den förr.

Stevens bikes?
Så det var du som fick din cykel idag när jag talade med Samuel i telefon? :)
Jag väntar på min SCF2:a. Kanske kommer next week.

Ska bli härligt att få testa den sen.

Senast redigerad av en moderator:
Stevens bikes?
Japp, hoppas på premiär på min nu helgen, lite mycket grus på vägarna men måste ut.
Får hoppas att den går lika bra som den ser ut, blev nästan överaskad av den låga vikten, förutom hjulen och sadeln så är det ganska tunga standard komponenter. Med ett par X-treme hjul så är man vips under 7kg.

stevens2.jpg ht=544

stevens3.jpg ht=544

Stevens bikes?
Nu har man kört 4 pass på Stevens SLCn och nu är den på väg ner i väskan för transport till Mallorca. Riktigt snabb och superskön att köra på!

Bilagor

• Stevens me ES.jpg
    Stevens me ES.jpg
    121.6 KB · Besök: 37
Tillbaka
Topp