[sthlm - söder] Cyklist död i trafikolycka

Vill man undvika utsvängande bussar - kör inte om, puckon!

Och för alla som inte fattar att en lastbil inte är en bil: en lastbil är inte en bil och ni kan inte förvänta er att en lastbilschaufför har samma uppsikt som en bilist. Titta på en lastbil någon gång så kanske ni begriper.

Min frus bästa kompis dog för ett antal år sedan i vad som låter som en liknande olycka i Stockholm.
Hon satt på cykel vid ett rödljus till höger om förarhytten på en sopbil. Hon skulle rakt fram och han skulle höger.
När det blev grönt blev hon överkörd i krypfart och dog omedelbart.
Han dömdes för vårdslöshet i trafik men svor på att han tittat innan han svängde, men han såg henne inte. En del lastbilar har en extra högerspegel som visar vad som finns just bredvid hytten, men långtifrån alla. De som inte har det har en stor död vinkel där, vilket kan vara bra att tänka på.

Oavsett allting annat så får man inte ha ihjäl andra människor. Hanterar man utrustning som kan döda andra ska man beakta det i allting man gör. Att något som kan döda är socialt accepterat att använda och även lagligt att använda på platser där dess användning kan döda andra så är det ingen ursäkt. Vet man dessutom om brister i utrustningens funktion som ökar risken att döda andra men anser att dessa brister är något de andra ska känna till och ta hänsyn till så är man riktigt illa ute.

Du skall icke döda!

Veloce: så du menar att vi ska förbjuda lastbilar i stadstrafik? Jag tror inte det finns en lastbilschaufför som kan garantera att de har full kontroll i alla lägen på vad som händer till höger om lastbilen.

Nä, men det kanske är dags att vi börjar fundera på vad vi gör och hur vi gör. Vad vi tar för givet och vad vi anser normalt kanske är ganska sjukt. Att vi sedan rationalisera gör ingenting bättre inte heller att vi ser det som kanske inte är sunt som en oundviklig nödvändighet.

oxr: Denna attityd förväntade jag mig faktiskt inte i ett forum som detta:

"Vill man undvika utsvängande bussar - kör inte om, puckon!"

Hur skall man veta att bussföraren tänker svänga ut om han inte signalerar just detta med sin blinkers? Skall man sitta där bakom bussen medan passagerarna stiger på/av och tills bussföraren behagar att åka iväg? Är det detta som du menar, eller?

Jag tänker inte använda mig av samma vokabulär som du gjorde i ett av dina inlägg här, så det får räcka med mina frågeställningar.

Jag förstår mig inte på cyklister som ställer sig på högersidan om ett stort och tungt fordon. Jag står antingen bakom eller framför, oavsett vart jag ska hän när det blir grönt/fritt.

Likaledes gör jag, om det är möjligt och det brukar det vara. Aldrig självmant ställa sig på ett ställe som både medvetet och intuitivt känns farligt. Dock tycker jag att man skall kunna lita på att en sl-bussförare är så trafikvan och har en sådan koll på trafiken runt sitt fordon att man riskfritt skall kunna och hinna cykla förbi bussen, framförallt om man är halvvägs förbi, innan föraren behagar att köra ut.

Senast redigerad av en moderator:
Tompa4321 skrev:
-------------------------------------------------------
> oxr: Denna attityd förväntade jag mig faktiskt
> inte i ett forum som detta:
>
> "Vill man undvika utsvängande bussar - kör inte
> om, puckon!"
>
> Hur skall man veta att bussföraren tänker
> svänga ut om han inte signalerar just detta med
> sin blinkers? Skall man sitta där bakom bussen
> medan passagerarna stiger på/av och tills
> bussföraren behagar att åka iväg? Är det detta
> som du menar, eller?

Det är väl det som väjningsplikt innebär? Resonerar du på samma sätt vid övergångsställen där det står tanter som inte vet om de törs kliva ut eller inte?

Blir man förbannad över att andra följer trafikregler som man själv bryter tycker jag att man är ett pucko. Den attityden står jag för. Det är ungefär som att skita i högerregeln för att man förväntar sig att en bil ska stanna och sedan bli förbannad över att den inte gör det.

Veloce skrev:
> Nä, men det kanske är dags att vi börjar
> fundera på vad vi gör och hur vi gör. Vad vi
> tar för givet och vad vi anser normalt kanske är
> ganska sjukt. Att vi sedan rationalisera gör
> ingenting bättre inte heller att vi ser det som
> kanske inte är sunt som en oundviklig
> nödvändighet.

Håller med om det. Vissa risker är svåra att bygga bort. Min lärdom av just den olycka som jesster beskriver är att visa betydligt större respekt för stora fordon än vad jag gjorde innan. Sen kan man tycka att samhället är för jävligt men vissa risker får vi nog acceptera att vi måste minimera själva och inte förvänta oss att andra ska göra det. De flesta av oss låser ju till exempel dörren hemma trots att de vore betydligt smidigare om folk bara var snälla så man slapp problemet med bortglömda nycklar.

Cyklisten kanske inte väntade sig att lastbilen plötsligt skulle svänga? Föraren kanske inte använde blinkers? Eller så insåg inte cyklisten faran med högersvängande lastbilar.

Beroende på exakt var i korsningen påkörningen skedde så har lastbilen antingen ett antal fotgängare att stanna för vid en sväng (Ringvägen till Götgatan) eller så har lastbilen kört mot rött (Götgatan till Ringvägen).

Det finns ju ändå en gräns för hur mycket av andras "misstag"/inkompetens/hänsynslöshet man rimligen kan kompensera för om man vill ta sig nånstans.

Fast att cyklisten körde mot rött är ju inte ett helt osannolikt scenario det heller.

Exakt samma typ av olycka hände för två år sedan hörnet i Kungsgatan/Vasagatan. Kvinna som hamnade under lastbilen dog också av skadorna.

+1 till Veloces och Tompa4321:s inlägg.

oxr skrev:
> > Hur skall man veta att bussföraren tänker
> > svänga ut om han inte signalerar just detta
> med
> > sin blinkers? Skall man sitta där bakom bussen
> > medan passagerarna stiger på/av och tills
> > bussföraren behagar att åka iväg? Är det
> detta
> > som du menar, eller?
>
> Det är väl det som väjningsplikt innebär?
> Resonerar du på samma sätt vid
> övergångsställen där det står tanter som inte
> vet om de törs kliva ut eller inte?

Så du menar att man har väjningsplikt mot bussar som inte signalerat att de skall svänga ut?

EDIT: Eller ja, det har man väl. Men din liknelse haltar kraftigt. Tanter som står och tittar ut vid övergångställen har liksom signalerat rätt kraftigt att de vill över övergångstället, en buss som står stilla vid en busshållplats utan att blinka har inte signalerat den vill svänga ut i gatan.

Kör själv både mc, bil och cykel. Min bästa taktik i trafiken är som det nämnts tidigare att man antar att alla andra i trafiken är idioter som inte vet något om vare sig regler eller trafikvett. Då kommer man ganska långt.

Utan att själv ha kört lastbil så har man ju ändå förstått att det inte alltid är lätt för förarna att se i alla vinklar så vid rödljus så ser jag till att vara före eller efter de och när jag kör om en lastbil ser jag till att göra det någorlunda fort för att slippa bli prejad av lastbilen.

När det gäller bussar som kör ut från hållplatserna är det bland det värsta jag vet. Allt för ofta ser man bussar som svänger samtidigt som de blinkar. Där brukar iaf jag försöka se om det är några som fortfarande går på bussen ser jag inte det så väntar jag gärna tills bussen åker ut.

För 8-9 år sedan, när jag började cykla i sthlms innerstad, tyckte jag att det var fullkomligt livsfarligt och råkade ut för nära döden incidenter mest hela tiden. Numer händer det nästan aldrig pga ökad erfarenhet och ändrad attityd från min sida. Det är INTE värt att riskera livet bara för att man har rätt. Ett bra mantra att ha snurrandes i huvet medan man cyklar är i innerstan är "ingen ser mig, ingen ser mig, ingen ser mig" (betydligt bättre för blodtrycket än "alla andra är idioter, alla andra är idioter"). Men ibland händer det saker ändå.

Fan vad skkumt, jag ser inte vad Mystis skriver. Nån annan som har det problemet? På nåt sätt så känns han osynlig.

Om jag antog att alla andra i stockholmstrafiken var idioter skulle jag nog inte flytta till Göteborg ändå, men jag skulle överväga det.

Jag sökte på väjningsplikt mot bussar. Hittade trafiksakerhet.se.

Citerar: "Bussregeln - lämna företräde åt buss som visar tecken att lämna busshållplatsen".

Länk:

http://www.trafiksakerhet.se/Trafikregler.htm

En viss liknelse har redan kritiserats. "Det är väl det som väjningsplikt innebär? Resonerar du på samma sätt vid övergångsställen där det står tanter som inte vet om de törs kliva ut eller inte?"

Jag håller med mytomspunnen. En gammal dam vid ett övergångsställe "skyltar" verkligen att hon vill över. Självklart att jag väntar tills hon har kommit över. En gammal tant är faktiskt liiiite mer sårbar än en stor buss...

SuperApe skrev:
> men jag skulle överväga det.

Du är ju helfestlig. För övrigt kör jag efter devisen att jag är osynlig och minst går sist. Det kanske inte är rätt men jag blir inte lika upprörd som om jag skulle brusa upp för alla idioter i trafiken. Och i ärlighetens namn, vem orkar vara arg hela tiden?

Sen kan ju allt tyvärr hända som i det här tragiska fallet. Läskigt som satan när sådana här saker händer.

Bara man tar det lugnt i stan så brukar det fungera, även om man ibland har hjärtat i halsgropen. Är det jobbiga korsningar som t ex Fleminggatan-St Eriksgatan så hoppar jag upp på trottoaren och leder cykeln över övergångsställe istället för att riskera att bli mosad i bilkalabaliken.
Men man har ju sett mkt dumt, ingen har rättigheter i trafiken bara skyldigheter.
Igår såg jag ett ruskigt dumt cykelbeteende vid macken vid Alvik korsningen Gustavslundsvägen, Alviksvägen. Ett gäng gubbar som av ngn anledning cyklade tvåled och till varje pris skulle hålla ihop klungan och det var ingen liten klunga kanske 40 pers eller så. När det korsade Gustavslundsvägen så slog trafikljusen om och de fortsatte köra, ingen signalering emellan cyklisterna på att stanna varpå bilarna började köra då de hade grönt. Följden blev såklart tvärnit för vissa, full kalabalik och svordomar från gubbarna som inte verkade fatta att man även som cyklist bör följa trafikljus mm. Tror dock inte att de var från Stockholm utan de verkar kört ngt inofficiellt race som bl a råkade gå genom Tokholm då.

geologen skrev:
> Jag står antingen bakom eller framför, oavsett
> vart jag ska hän när det blir grönt/fritt.

Rätt tänk, jag gör detsamma.

> Jag förstår mig inte på cyklister som ställer
> sig på högersidan om ett stort och tungt fordon.

Ibland uppstår dock problemet när lastbilen anländer efter att man själv ställt sig i korsningen. Lösningen på det är att ta plats, inte lämna utrymme för en bil i samma fil vid sidan av sig.

oxr skrev:
> Veloce: så du menar att vi ska förbjuda
> lastbilar i stadstrafik? Jag tror inte det finns
> en lastbilschaufför som kan garantera att de har
> full kontroll i alla lägen på vad som händer
> till höger om lastbilen.

Ann Heberlein har skrivit en bok som heter "Det var inte mitt fel!". Boken nämndes här ofta tidigare.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/samhalle/artikel_1021117.svd

spegel.jpg ht=276

I London sätter man speglar på trafikljusen, så att lastbilschaufförer ser döda vinkeln.
http://www.guardian.co.uk/politics/2009/jun/16/boris-cycling-traffic-light-mirrors

geologen skrev:
> Jag förstår mig inte på cyklister som ställer sig på högersidan om ett stort och tungt fordon.
> Jag står antingen bakom eller framför, oavsett vart jag ska hän när det blir grönt/fritt.

Samma här. En enkel regel är att om jag inte kan se föraren kan föraren inte se mig. Men sedan är det ju givetvis bra om fler lärde sig att använda blinkers även vid högersväng...

Orelaterat till olyckan.

Jag har bilfobi. Det händer ju allt för ofta att någon bilist använder sin 2000kg tunga bil för att markera vad han (det är alltid en man) tycker. Om markeringen skulle gå överstyr och en allvarlig olycka inträffa med handikapp som följd, skulle jag kunna förlåta? Skulle jag kunna fortsätta och göra det bästa av mitt liv, eller skulle hatet ta över? Varför sitter jag här lemlästad medan förövaren glatt äter falukorv med snabbmakaroner? Ett öga för ett öga, eller andra sidan till? Jag är rädd att det skulle göra mig inåtvänd, hatisk och farlig.

bossjo skrev:
> Speglar på trafikljusen var ju en väldigt bra
> idee vore nått för stockholm skicka till
> trafikkontoret.

Eller hur? Ännu en grej som invaggar cyklisten i falsk trygghet.

Krav på eftermontering av backspeglar på tunga lastbilar

Lastbilar som tagits i bruk den 1 januari 2000 och senare ska inom ett år ha speglar för vidvinkelseende och närzonsseende. Det innebär att man på de flesta av dessa lastbilar måste byta ut vissa backspeglar och eventuellt montera en extra spegel. Krav på eftermontering ställs genom EG-direktiv 2007/38/EG.

Om du ska lämna din lastbil på service, är det bra om du redan nu monterar de nya speglarna. Det är många lastbilar som måste byta speglar, så se till att ändra i tid.

Från och med den 1 april 2009 ska alla berörda lastbilar ha de nya speglarna och Bilprovningen kommer vid kontrollbesiktningen att kontrollera att din lastbil har rätt speglar.

Källa: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Lastbil/Eftermontering-backspeglar/

Dolk skrev:
> Det händer ju allt för ofta att
> någon bilist använder sin 2000kg tunga bil för
> att markera vad han (det är alltid en man)
> tycker. Om markeringen skulle gå överstyr och en
> allvarlig olycka inträffa

Det där är ett märkligt beteende. jag kan väl i viss mån acceptera att det finns psykfall som inte bryr sig om andra människor. Det märkliga är att de riskerar skador på sin Bil, och den brukar ju vara det allra viktigaste för den här typen av existenser.

Är det någon som vet vad som händer rent rättsligt? Kommer det att rubriceras som olycka, eller kan det bli tal om åtal. Att orsaka någon annas död, om det inte är så att motparten uppenbarligen gör något fel, måste väl vara vårdslöst? Har inte tagit körkort i Sverige så har lite dålig koll.

the_TnT skrev:
> Från och med den 1 april 2009 ska alla berörda
> lastbilar ha de nya speglarna och Bilprovningen
> kommer vid kontrollbesiktningen att kontrollera
> att din lastbil har rätt speglar.

Aha... så det är troligt att lastbilen hade rätt speglar? Vore intressant att veta den detaljen.

TNT - Jepp speglar kommer att skiftas och nya bilar säljs redan med dylika det finns ännu extremare krav i Japan med rätt stadiga närsiktsspeglar. Det finns lösningar för den marknaden som borde kunna användas även här. Fast jag är inte direkt insatt i speglar.... för närvarande det finns otroligt många varianter, tror att det är den artikel som har flest varianter på en lastbil.

Som jag nämnt tidigare och även flera andra i den här tråden. Det är farligt i trafiken. Hur goda intentioner medtrafikanterna än har händer olyckor. Tyvärr finns det även de som inte visar tillbörlig hänsyn och beter sig riktigt illa.

Oavsett detta så är det utsiktslöst att hata. Enbart ta det kallt och låta bli att hävda sig.

Varje dag när jag (är dessvärre tvungen tack vare lång och krånglig pendlingsväg) tar bilen till jobbet ser jag hur många som följer avståndsregeln "tresekundersregeln" - inte många. Okunskap eller nonchalans som i lagens mening rubriceras som vårdslöshet i trafik om olyckan är framme oavsett om bilen framför kastat sig in i luckan strax innan eller om du hållit för kort avstånd själv.

Trfaik och allt som rör det är alltid infekterat och det är alltid de som utmärker sig negativvt som sätter en stor del av stämningen i trafiken.

Mitt eget tips som jag försöker leva efter är:

- Visa hänsyn och ta det lugnt, planera din körning, och var beredd på ALLT!

saltgurkan skrev:
> Igår såg jag ett ruskigt dumt cykelbeteende vid
> macken vid Alvik korsningen Gustavslundsvägen,
> Alviksvägen. Ett gäng gubbar som av ngn
> anledning cyklade tvåled och till varje pris
> skulle hålla ihop klungan och det var ingen liten
> klunga kanske 40 pers eller så.

Jag mötte gubbarna vid Brommaplan på cykelvägen bredvid Drottningholmsvägen. Tvåled på en väl trafikerad cykelväg i rusningstrafik. Första killen vinkade att jag skulle hålla åt sidan. Annars var det bra tvåled förutom på slutet där de körde tre aller fyra i bredd. Jag vill inte ens veta vad som hände när de mötte vingeltanterna jag kört om strax innan. Förhoppningsvis blev de arresterade av stilpolisen för de extremt fula tröjorna innan de kommit allt för långt.

Som cyklist och motorcyklist är väl det vanligaste man får höra vid tillbud att "jag såg dig inte". Har börjat tröttna lite på detta och ska nu ge igen med samma mynt och då är ju sommaren ett utmärkt tillfälle. Det är ju härligt när det är varmt och man vevar ner rutorna eller cabbar ner för att känna vinden i håret (Varför man då sitter i en bil är väl den stora frågan?) Tänk då att det kommer en cyklist och lägger en välplacerad loska in i din fina bil. Förbannad stannar du, hoppar ur och frågar vad f#n cyklisten håller på med och får svaret "Jag såg dig inte"........

Konstigt att så många dömer den ena eller andra parten utan att veta vad som hänt...

Visst är det bra med speglar men det är mindre bra att som idag låta konstruktörerna bestämma utformning och placering av speglarna till synes helt utan andra regler än att man ska se si och så mycket i dom, det verkar inte finnas några regler hur mycket dom får blockera sikten. Volvo tex, har en helt vansinnig konstruktion av sina speglar som gör att man har en död vinkel rätt i sidled åt båda håll som tom skymmer andra lastbilar. Jämför med tex Scania som har vidvinkelspegeln ovanför rätta spegeln (Volvo har tvärtom) vilket gör att man ser mellan dessa två och den döda vinkeln minimeras. Att Volvos lösning ens fick lämna ritbordet är för mej en gåta.

Veloce skrev:

> Förhoppningsvis blev de arresterade av
> stilpolisen för de extremt fula tröjorna innan
> de kommit allt för långt.

Var det Finax-gänget ? ;-)

Dalakraft skrev:
> Som cyklist och motorcyklist är väl det
> vanligaste man får höra vid tillbud att "jag
> såg dig inte". Har börjat tröttna lite på
> detta och ska nu ge igen med samma mynt och då
> är ju sommaren ett utmärkt tillfälle. Det är
> ju härligt när det är varmt och man vevar ner
> rutorna eller cabbar ner för att känna vinden i
> håret (Varför man då sitter i en bil är väl
> den stora frågan?) Tänk då att det kommer en
> cyklist och lägger en välplacerad loska in i din
> fina bil. Förbannad stannar du, hoppar ur och
> frågar vad f#n cyklisten håller på med och får
> svaret "Jag såg dig inte"........

Lycka till med att komma hem oskadad efter den manövern...

Stewe skrev:
> Veloce skrev:
>
> > Förhoppningsvis blev de arresterade av
> > stilpolisen för de extremt fula tröjorna
> innan
> > de kommit allt för långt.
>
>
> Var det Finax-gänget ? ;-)

Vet inte riktigt vad det var, 50-plussare, lite lätt lönnfeta som trodde att de körde TdF, dock så saknades flaggvakter i de korsningar de skulle över. Det kanske var norrmän.

mytomspunnen skrev:

> fullkomligt livsfarligt och råkade ut för nära
> döden incidenter mest hela tiden. Numer händer
> det nästan aldrig pga ökad erfarenhet och
> ändrad attityd från min sida. Det är INTE värt
> att riskera livet bara för att man har rätt. Ett
> bra mantra att ha snurrandes i huvet medan man
> cyklar är i innerstan är "ingen ser mig, ingen
> ser mig, ingen ser mig" (betydligt bättre för
> blodtrycket än "alla andra är idioter, alla
> andra är idioter"). Men ibland händer det saker
> ändå.

+1

Vi hade en liknande händelse i Lund för några år sedan, en ung studentska och en högersvängande lastbil, mycket tragiskt!

Sen dess cyklar jag efter Mytomspunnens devis!

Man skall aldrig räkna med att man syns!

/Jerka

Tillbaka
Topp