[sthlm - söder] Cyklist död i trafikolycka

fy fan!

jag tog en 2-mils tur genom stan å djurgården idag vid den tiden å såg en nära-döden-incident som bara slutade i extrema okvädesord från cyklistens sida som tur var.

Funderade då på hur jävla nära man är ibland. bilisterna är verkligen otroligt nonchalanta & en del cyklister är extremt aggressiva.

Så kommer man tillbaka till kontoret å möts av det här.

fy fan.

Usch! Det här är inte en materialistfråga, men för att kunna utröna att det inte är någon jag känner: Finns det något signalement på cyklisten såsom ålder och cykel?

Jag är lite orolig för kamrater som jag vet härjar omkring på söder.

skaparn skrev:
-------------------------------------------------------
> Usch! Det här är inte en materialistfråga, men
> för att kunna utröna att det inte är någon jag
> känner: Finns det något signalement på
> cyklisten såsom ålder och cykel?
>
> Jag är lite orolig för kamrater som jag vet
> härjar omkring på söder.

Dito

En man i 30-årsåldern står det. En rätt stor obehagskänsla jag känner. Det skulle verkligen kunna vara nån man känner, även om det egentligen är lika illa oavsett.

Senast redigerad av en moderator:
Hörrni, nu muntrar vi upp oss genom att tänka att sånt inte kan hända oss. Det där måste ha varit en turist på Alvedon-cykel, van vid vänstertrafik. Vi på happy är odödliga.

jag var ute och cyklade med min farmor idag, när vi skulle hem körde vi över ett övergångsställe. Jag är nästan över och farmor ska precis börja köra över då blir en av bilisterna otåliga. Han gasar på och missar farmor med millimeter. Självklart "råkade" jag sträcka upp mitt långfinger. Flera andra bilister flög ut ur bilarna och kollade hur det gick. Jag tog den där jävlens reg nummer och har fixat namn via vägverket. Nu ska jag bara fixa hans nummer och sen ringa han och säga mumla något om hells angels och utpressning.

Det är konstigt att det inte händer fler olyckor i den korsningen. Många stressade cyklister, otydliga markeringar, inga cykelboxar, bilister som måste iväg till varje pris så snart det slår om till rött, etc, etc.

Min gissning är att det var en ovan solskenscyklist som blev överkörd. Låter som klassikern cyklist ska rakt fram och blir överkörd av högersvängande lastbil. Att många inte orkar göra sig besväret att använda blinkers när de ska svänga till höger gör ju inte saken bättre.

ee skrev:
> jag var ute och cyklade med min farmor idag, när
> vi skulle hem körde vi över ett
> övergångsställe. Jag är nästan över och
> farmor ska precis börja köra över då blir en
> av bilisterna otåliga.

Jag frågar igen (har frågat i en annan tråd), bara för att jag är osäker själv.

Har man som cyklist verkligen företräde vid övergångsställe??
Jag har för mig att företrädet enbart gäller gående, och inte cyklister som ju själva framför ett "fordon".

Cyklar iaf enligt den principen själv i stan (att jag inte har företräde), men ser alltid ett gäng arga cyklister som skäller ut "biljävlarna" när de inte bli framsläppta.

Hur ligger det till egentligen?

Albion skrev:
> Har man som cyklist verkligen företräde vid
> övergångsställe??

Cyklisterna har väjningsplikt men bilarna har skyldighet att KUNNA (!?!?!?) stanna. Klart som korvspad!

Otäckt cyklar förbi där nästan varje morgon (utom de dagar jag tar fin turen via Älta). En sak som jag har tänkt på vid den korsningen är om jag ska svänga höger (kommer söderifrån) ska jag köra när cykelljuset lyser grönt eller när billjuset för höger sväng lyser? Om man kör när cykelljuset så har gående grönt som gör över Ringvägen.

Är dock förvånande att man inte ser fler olyckor på Götgatan, den känns rätt halvläskig och jag försöker numera undvika den.

Som cyklist får man korsa gatan på ett övergångsställe, men man har inte företräde. Men man kan hoppa av och leda cykeln över, och då är man fotgängare och har företräde.

MangeO skrev:
> Som cyklist får man korsa gatan på ett
> övergångsställe, men man har inte företräde.
> Men man kan hoppa av och leda cykeln över, och
> då är man fotgängare och har företräde.

Ah, precis som jag hade för mig då.

Känns som väldigt många cyklister inte känner till den där,
För även om bilisterna har skyldighet att kunna stanna så är det likväl irriterande med folk som felaktigt slänger sig ut i vägen på vinst och förlust.

Albion skrev:
> ee skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag var ute och cyklade med min farmor idag,
> när
> > vi skulle hem körde vi över ett
> > övergångsställe. Jag är nästan över och
> > farmor ska precis börja köra över då blir
> en
> > av bilisterna otåliga.
>
>
> Jag frågar igen (har frågat i en annan tråd),
> bara för att jag är osäker själv.
>
> Har man som cyklist verkligen företräde vid
> övergångsställe??
> Jag har för mig att företrädet enbart gäller
> gående, och inte cyklister som ju själva
> framför ett "fordon".
>
> Cyklar iaf enligt den principen själv i stan (att
> jag inte har företräde), men ser alltid ett
> gäng arga cyklister som skäller ut
> "biljävlarna" när de inte bli framsläppta.
>
> Hur ligger det till egentligen?

Går du av cykeln precis innan övergångsstället så har du företräde har jag fattat det som. Alltså ska man leda cykeln för att få företräde.

Edit: Såg inte att nån redan hade svarat på detta.

MangeO skrev:
> Som cyklist får man korsa gatan på ett
> övergångsställe, men man har inte företräde.
> Men man kan hoppa av och leda cykeln över, och
> då är man fotgängare och har företräde.

Ingen har någonsin företräde i trafiken enligt trafiklagstiftningen. Bara det motsatta finns, att du möjligtvis har väjningsplikt.

bruse skrev:
> MangeO skrev:
> -----
> > Som cyklist får man korsa gatan på ett
> > övergångsställe, men man har inte
> företräde.
> > Men man kan hoppa av och leda cykeln över, och
> > då är man fotgängare och har företräde.
>
>
> Ingen har någonsin företräde i trafiken enligt
> trafiklagstiftningen. Bara det motsatta finns, att
> du möjligtvis har väjningsplikt.

Nä men trafikanter har däremot skyldighet att lämna företräde..

Magnus_84 skrev:
> om jag ska svänga höger (kommer söderifrån) ska jag köra när cykelljuset lyser grönt eller
> när billjuset för höger sväng lyser? Om man kör när cykelljuset så har gående grönt som
> gör över Ringvägen.

Den korsningen är ett totalt misslyckande i fråga om cykelanpassning. Planerarna har helt missat att ta hänsyn till högersvängande cyklister, och det är en av anledningarna till de konflikter som uppstår i den korsningen - folk blir helt enkelt förvirrade av signalerna eftersom de motsäger varandra. Bästa lösningen för den som ska till höger är att kliva av och leda cykeln till den korsande cykelbanan. Jag gör det i stort sett hela tiden när jag kommer på Ringvägen och ska till höger för att fortsätta uppför Skanstullsbron.

Magnus_84 skrev:
> Otäckt cyklar förbi där nästan varje morgon
> (utom de dagar jag tar fin turen via Älta). En
> sak som jag har tänkt på vid den korsningen är
> om jag ska svänga höger (kommer söderifrån)
> ska jag köra när cykelljuset lyser grönt eller
> när billjuset för höger sväng lyser? Om man
> kör när cykelljuset så har gående grönt som
> gör över Ringvägen.

Följ trafiksignalerna för cykel när du cyklar på cykelbanan.

Dagens påkörning verkar ha varit vid Åhlens-hörnet. Låter som en högersvängande lastbil (cyklistdräparen #1) som svängde från Ringvägen mot Skanstullsbron.

En av anledningarna att jag cyklar mot rött ibland är att slippa bilarna ett tag. Cykelboxar är bra, men funkat inte så bra mot de bilister som ska om till varje pris omedelbums. Men de är inte många som tur är.

Riktigt trist historia. Under denna högsäsong när det gäller jobbpendling har jag sett många hårresande incidenter där både cyklister och bilister kört vårdslöst och nonchalant. Men bilister tycker jag borde vara extra vaksamma.

Jag gör nog också som SuperApe, är det helt biltomt kör jag mot rött med gott samvete. Jag väntar inte in bilarna för att sedan köra.

En cyklist avled på sjukhus efter att ha blivit påkörd av en cementbil i korsningen Götgatan/Ringvägen på Södermalm i Stockholm strax efter lunch på torsdagen.

Det är oklart varför olyckan inträffade, enligt Björn Engström vid polisens länskommunikationscentral.

– Föraren på lastbilen blev så chockad att han är förd till sjukhus

Jag cyklar också mot rött på vissa ställen i stan för att slippa bilarna ett tag. Rödljuset framför Konserthuset på Sveavägen är ett sånt ställe. Den korta biten ner mot glasobelisken är katastrofal ur cykelsynpunkt. Jag gissade direkt att det var en högersväng som orsakade den stackars människans bortgång.

Usch, vad tragiskt och så onödigt. Den här årstiden är kaotisk med alla avstängningar som orsakar trafikstockningar i hela Stockholm.

Jag inbillar mig fortfarande att Sverige är ett cykelfientligt land. En cyklists liv är inte vatten värt. Hade det varit det hade bilisternas beteende vittnat om annat. Bilisterna beter sig som om man inte fanns.

Jag önskar inte chauffören som orsakade olyckan något gott.

Lite hård ton där jag ursäktar inget beteende men de flesta av oss här är säkerligen också bilister.... olyckor händer även om "man gör som man skall" och det är inget som säger vem som gjorde fel här..... Hänsyn från båda sidor tror jag på.... Jag undviker nogsamt att cykla i Stockholm bla pga trafiksituationen men visst händer det inte alltför sällan saker ute i Roslagen där jag cyklar mest.

Ett första steg är att se till att cyklister tillåts ta plats och synas i trafiken. Dagens lagar och förordningar tvingar ut cyklisten i osynlighet, och därmed tränas inte bilister att se och hantera cyklister i trafiken.

1. Avskaffa cykelbanetvånget och anpassa vägarna till att rymma cyklister bättre.
2. Modifiera bestämmelsen om att cykla så långt som möjligt till höger, till att i stället uttryckligt tillåta och uppmana till att man tar plats för att öka sin egen säkerhet.

Veloce skrev:
> Oavsett väjningsplikt eller eventuellt
> företräde så får man inte köra ihjäl folk!

Självfallet. Jag tror dock att inegn avsiktligt kör ihjäl någon. Alla gör vi misstag det är först när motparten inte kan kompensera för dem som det händer något. Jag skulle inte vilja vara anhörig till den omkomne. Jag skull heller ite vilja vara den lastbilsförare som kört ihjäl den omkomne. Det måste vara ett fruktansvärt trauma att hantera.

Jag tror inte det är så många som kör ihjäl folk för att det är skoj!

Efter som jag själv kör lastbil så fattar jag att det händer, det är inte lätt att ha reda på gående, bilar och cyklister.
Det skulle ingå i körkortsutbildningen att få testköra lastbil
Så vissa personer fattar att det är begränsad sikt, inte är en raket i accet och stannar inte på 10 meter när bilar kastar sig in framför.

Men det är självklart inte roligt att det händer, tycer synd om alla inblandade.

smiley skrev:
> Jag cyklar också mot rött på vissa ställen i
> stan för att slippa bilarna ett tag. Rödljuset
> framför Konserthuset på Sveavägen är ett sånt
> ställe. Den korta biten ner mot glasobelisken är
> katastrofal ur cykelsynpunkt. Jag gissade direkt
> att det var en högersväng som orsakade den
> stackars människans bortgång.
>
> Usch, vad tragiskt och så onödigt. Den här
> årstiden är kaotisk med alla avstängningar som
> orsakar trafikstockningar i hela Stockholm.
>
> Jag inbillar mig fortfarande att Sverige är ett
> cykelfientligt land. En cyklists liv är inte
> vatten värt. Hade det varit det hade bilisternas
> beteende vittnat om annat. Bilisterna beter sig
> som om man inte fanns.
>
> Jag önskar inte chauffören som orsakade olyckan
> något gott.

du är fan dum i huvudet på riktigt.

Klart att man inte *får* köra ihjäl folk. Men de här högersvängsolyckorna är vanliga just pga två saker. Dels pga ett invant beteende hos de flesta bilister, att man inte är lika uppmärksam när man svänger till höger som till vänster. I biltrafiken är man ofta van vid att det är helt fritt om man ligger i det högra körfältet. Då tänker man inte på att det kanske går en cykelbana där. Så man svänger glatt av, kanske utan att använda blinkers.

Och dels för att cykelbanorna är placerade på ett sätt som gör att de underordnas biltrafiken, de ligger till höger, mellan gångbana och körfält för bilar. Varför? Kanske för att det kändes logiskt för någon, "cykling ligger ju mellan att gå och åka bil/mc, då blir det nog bäst om vi lägger cykelbanan mellan gångbana och bilväg".

Varför inte lägga cykelfälten i gatans mitt istället? (Inga ryggmärgsreaktioner, tack. Tänk efter och reflektera över hur det skulle fungera med ett sådant upplägg.)

cerberos skrev:
> Det måste vara ett fruktansvärt
> trauma att hantera.

Inte värre än vad de anhöriga till den omkomne måste ta sig igenom.

Skulle han ha tänkt på innan. Sorry, jag gör några hundra mil om året enbart i stan och med tanke på vad man utsätts för som cyklist försvinner de försonande dragen. Jag hävdar fortfarande att vi inte har så mycket att sätta emot en stor tung plåtlåda.

Bara för några veckor sedan var jag en hårsmån från att hamna under en buss som svängde ut från en hållplats trots att jag redan börjat cykla förbi den (ok om jag befann mig bakom bussen, men nu hade jag hunnit att komma upp jämsides med den). Jag hade ingenstans att ta vägen då det kom bilar i körfältet till vänster om mig, så jag fick cykla mellan bussen och bilarna. Det var mindre kul kan jag säga.

eftersom att farmor har problem med ett ben(oval höftkula) så cyklade jag lite i förväg för att kliva av cykeln och vänta så bilarna stannade. Sedan gick jag över och farmor kom, då gasar bilen till och håller på att köra över henne. Bilar har inte stop plikt för cyklar men det betyder inte att de får köra över dem.

smiley skrev:
> cerberos skrev:
> -----
> > Det måste vara ett fruktansvärt
> > trauma att hantera.
>
> Inte värre än vad de anhöriga till den omkomne
> måste ta sig igenom.
>

Jo men jag skriver ju just det. Jag försökte bara nyansera saker. Jag har också råkat ut för en del nära incidenter, säkerligen inte lika vådliga som dina, jag försöker bara se det ur lite fler perspektiv än ett. Jag är dagligen gångtrafikant och bilist. Jag är väldigt ofta cyklist och lite mer sällan även lastbilsförare. Ingen har en lätt situation i trafiken. Skillnaden är hur exponerade vi är och gångtrafikanter och cyklister drar alltid nitlotten där.

Otäckt. Jag gick förbi idag när ambulans och poliser
spärrade av korsningen. Såg att en MC fraktades bort på
ett släp men det var tydligen en cyklist som fick sätta
livet till.

Jag har blivit prejad av bussar, etc så många gånger. När jag åkte hem med min nya cykel så stod jag vid skeppsbron precis där man kan svänga till höger för att komma till Gamla Stan och rakt fram för att komma upp till Slussen. När jag stod vid rödljuset, på höger sida minnsan, lär visst finnas en cykelbana där, så kommer det en taxi som kör jävligt nära min vänsterfot. Jag sade högt att "där höll min fot på att bli överkörd". -Stå på cykelbanan då din jävla cyklist skrev idioten till mig. Mitt liv verkade inte var vatten värt för den där "mannen".

En annan gång blev också jag utprejad av en sl-buss. Vid Järla skola eller vad den nu heter. Jag hade hunnit förbi halva bussen när den hetlevrade föraren behagade starta och svängde överdrivet ut i körbanan, vilken gjorde att jag hamnade i motsatt körbana. Som tur var för mig fanns det inga bilar där. Är väl själv inte helt utan temperament, så jag gjorde fingret till honom lite senare - och ringde berättade vad som hade hänt för sl. De beklagade det inträffade så väldigt, typ mycket...

Alltså jag är inte alls förvånad att en person har dött i trafiken. Stämmningen i trafiken nu är verkligen inte bra. "Vi" cyklister är inte oskyldiga. Vissa kör verkligen som om hela universum var deras. Varenda minsta lilla kvadratmillimeter är deras. Rödljus, vad är det? Högerregeln, har inte hört talas om den, etcetera. Jag förstår att bussförare/övriga yrkesförare blir förbannada ibland. Men bussar är stora och stabila och cyklar/cyklister är små och väldigt oskyddade. Det är inte heller ovanligt att yrkesförarna är arga på "vanliga bilförare".

Nä, nu blir det för långt om jag fortsätter.

Väldigt tragiskt när sånt här sker. Väldigt tragiskt.

Busschaufförerna är absolut läskigast. De har faktiskt företräde har jag förstått, men precis som du beskriver Tompa4321, vad ska man göra om man redan hunnit förbi halva bussen? Vart ska man ta vägen då?
Efter alltför många obehagliga incidenter med just SL-bussar lägger jag mig oftast bakom och väntar tills de lämnar hållplatsen. Enda gången jag inte gör det är om jag ser att folk fortfarande står i kö för att komma på bussen.

Alltid tråkigt när olyckor händer, speciellt med så tragiska följder.
Som bilist i Stockholm men även fritidscyklist kan jag bli väldigt nervös ibland på aggressiva cyklister som ska fram till varje pris och inte alltid förstår att trafikregler gäller även dom, och då jag inte vill döda någon anstränger jag mig för att lämna företräde osv.

Har även varit med om att cyklister tränger sig förbi flaggvakter som stoppar trafiken vid sprängning och då blir man lite mörkrädd.

Som motorcyklist har man ett ganska defensivt tänk i trafiken (alla andra är idioter) och det vore nog inte så dumt om cyklister tog till sig det också lite, för oavsett vems felet var så är det cyklisten/motorcyklisten som skadas.

Samtidigt, på annan plats i tidningen berättas om hur varmt det är i bussarna och hur det påverkar rattvridarna:

"– Men det finns undersökningar som visar att man blir en sämre förare när det blir över 26 grader varmt. Man blir inte lika alert och fattar sämre beslut." http://www.dn.se/sthlm/hettan-bekymmer-for-busschaufforer-1.903053
Känns tryggt.

Om det nu var en högersvängande lastbil som körde över en cyklist idag så borde lastbilen ha kört ganska långsamt. Om cyklisten har grönt har även fotgängarna grönt, så ett högersvängande fordon har väjningsplikt mot dem. Och övergångsställena i den korsningen borde vara ganska välfyllda en eftermiddag.

Däremot är cykeltrafikljuset när man kommer från öster på Ringvägen sjukt. Det blir grönt efter att högersvängande biltrafik får grönt. Men de flesta cykeltrafikljus är värdelösa, så det är ju business as usual.

Platser att undvika i Stockholm:
Picture13.png ht=425

En annan dödsfälla här (när man kör norr-söder) är bilar som svänger när de har grönt rakt fram (samtidigt som cyklisterna till höger har grönt). Dvs de kör mot rött och korsar cykeltrafiken som har grönt och kör rakt. Händer alldeles för ofta.

canyonero skrev:

>
> Som motorcyklist har man ett ganska defensivt
> tänk i trafiken (alla andra är idioter) och det
> vore nog inte så dumt om cyklister tog till sig
> det också lite, för oavsett vems felet var så
> är det cyklisten/motorcyklisten som skadas.

Instämmer med föregående talare, tror det är dags att anta ett "Alla andra i trafiken, bilister, busschaufförer och truckers är ute för att döda mig, så det är nog läge att hålla maximalt avstånd". Denna inställning räddade mitt livmånga gånger när jag kom i närheten av potentiella livsfaror...

Nej, vi får alla köra i skogen istället. Länge sedan man läste i Aftonbladet:

"Cyklist omkom i Hellasgården då ett omdömeslöst träd ignorerade gängse trafikregler..."

Kort sagt; vill du cykla med god säkerhetsmarginal, gör det i n t e i trafiken...

Och osökt kommer vi in på en av anledningarna till att jag började cykla MTB istället för LVG. Fast jag hittade ju tillslut ut på vägarna i alla fall. Fast jag håller mig helst på slingriga landsvägar. Mindre trafik men även en del faror där också.... som dålig uppmärksamhet och vanebeteenden hos övriga bilister.

Tillbaka
Topp