[stigcyklargaffel] Fox Float 34 FIT4 vs. Mattoc Pro

JojjeM

Aktiv medlem
Fönstershoppar lite ersättare till stulna Banditen och de två gafflarna i trådrubriken har dykt upp.

Nån med erfarenhet av båda som har nån vettig input?

Foxen är väl lite lättare och får fina recensioner men frågetecken för driftsäkerhet och servicebarhet. Mattocen verkar ju också grym men tycks också ha sin beskärda del av trubbel att döma av diverse forumtrådar.

Tänkt användningsområde är 99 % stökstig i Snickerstempo med pilot i 75-kilosklassen.

Hur är utrymmet för halveta däck i Mattocen?
Jag hade en trevlig X-Fusion Sweep på Banditen som med lätthet svalde dnlerikssons Rekon+ 2.8" som såg rätt tajta ut i hans Pike.

Snikalternativet är en ny Sweep som finns rätt billigt på eBay.

/Johan

Nya Mattocen har boost så det borde inte vara något problem.

Mattocen är kanske inte problemfri men lättmekad.

Rattnalle sa:
Nya Mattocen har boost så det borde inte vara något problem.

Mattocen är kanske inte problemfri men lättmekad.

EDIT: gäller det även om man inte har en pelarborr ;)

Nya Mattocen = Pro2 eller?

Det är i första hand en nedsatt Pro (icke-2) jag kikar på (med IVA men inte IRT tror jag)

/Johan

Senast ändrad:
Då tror jag man ska hålla sig till 2,5 eller 2,6or. Tror inte ens Pro2 är Boost utan de smög in det utan något tydligt namnbyte.

Pelarborr krävs bara om man inte klarar av att följa momentanvisningar :-)

IVA eller IRT behövs förresten inte för att gaffeln ska vara bra så hittar du en gaffel utan köp den och prova först. Jag har ingetdera och saknar inget av dem heller.

Larsaw hade nån som hade en Marz 350r för 1600kr den kanske finns kvar? Hade jag behovet skulle jag köpt den på momangen!

mikipedia_ sa:
Larsaw hade nån som hade en Marz 350r för 1600kr den kanske finns kvar? Hade jag behovet skulle jag köpt den på momangen!

Tack för tips. Bra pris!
Lite tung med 2250 gram om min snabbgoogling stämmer men jag minns fortfarande min gamla Z1 Light med värme :)

/Johan

mikipedia_ sa:
JojjeM sa:
mikipedia_ sa:

Tack för tips. Bra pris!
Lite tung med 2250 gram om min snabbgoogling stämmer men jag minns fortfarande min gamla Z1 Light med värme :)

/Johan

https://happyride.se/forum/read.php/1/3250788/3250887/quote=1#REPLY

Aha, det var en CR. Då blev det ju genast mer intressant (två hekto lättare och justerbar komp) ;)

/Johan

Jag har lite problem med min Mattoc just nu, men jag har haft problem med typ alla mina gafflar. Om du ska ha feta däck så är Mattoc 2 Pro inte gaffeln för dig, men nya boost kan säkert vara det. Jag tror lätt det är ett bättre val jämfört med en Fox 34.

2.6 inga problem med att få in i mattoc bryggan håller 81mm i bredd och ett 2.8 däck håller 71mm i bredd sen brukar däck bredderna vara smalare än vad som anges.Sen bör man nog mäta däckets bredd då det skiljer mellan tillverkare jag har ett 2.4 som är bredare än ett 2.6.
Sen är mattocen lätt servad service gör man på 30min om man har bråttom.

Tack för input jofa och sdx. Feta däck är inte jätteprio utan mer en bonus om det funkar om man skulle bli sugen på att labba nån dag.

Söker man här på FIT4 hittar man många Scottägare som verkar måttligt imponerade (fast i vanlig ordning spontanpostar väl folk inte att de är nöjda med prylarna).

/Johan

JojjeM sa:
Tack för input jofa och sdx. Feta däck är inte jätteprio utan mer en bonus om det funkar om man skulle bli sugen på att labba nån dag.

Söker man här på FIT4 hittar man många Scottägare som verkar måttligt imponerade (fast i vanlig ordning spontanpostar väl folk inte att de är nöjda med prylarna).

/Johan

Om man läser lite på Mtbr vad Darren på Push säger om Fit4 så är det en väldigt bra dämpare, men däremot luftfjädern i dom gafflarna har grava toleransproblem. Vissa är jätte bra och följsamma medans andra har så tajta passningar att oringar å tätningar bromsar upp gaffeln och ger hackig gång.

Aha, det kanske det som visat sig när man läser att folk upplever dålig följsamhet trots att vissa recensioner är lyriska (haha) över känsligheten i småstök.

/Johan

Enduro Fredrik sa:
Varför kör du inte med den nya boost pike:en? Väl beprövad och smidig att serva! Den ska väl svälja 2,8 har jag för mig? ?

Jo, det är väl det säkra kortet. Råkade dock inte finnas som val när jag kollade på en specifik ram, därav det udda urvalet :)

/Johan

JojjeM sa:
Enduro Fredrik sa:
Varför kör du inte med den nya boost pike:en? Väl beprövad och smidig att serva! Den ska väl svälja 2,8 har jag för mig? ?

Jo, det är väl det säkra kortet. Råkade dock inte finnas som val när jag kollade på en specifik ram, därav det udda urvalet :)

/Johan

Okej, jag förstår. Vilken specifik ram är det, vågar du läcka det? ?

mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:

Den vändningen är förbluffande, från super najs gaffel till något mediokert?

Kan tillägga att jag alldrig kommer välja en pike/yari/lyrik på en ny cykel om jag inte kan flytta med min Fast Hilo cartridge!
Eller så har den varit med ett tag och det har kommit roligare saker.

Den bygger dessutom på samma felaktiga antagande som Fox CTD. Dvs tron på att något av tre förinställda lägen ska vara lagom för någon. Mattocen går ju att tuna perfekt för varje åkare direkt ur kartongen utan att köpa kit från obskyra garagefirmor.

Alltså, jag måste nog pudla lite här känner jag. Detta eftersom jag sagt att jag aldrig mer kommer att tänka mig en gaffel med Charger-dämparen i, men faktum är att med mina mods jag gjort genom att först biffat till HSC och nu senast petat i Luftkappen (för att därigenom kunna köra luftfjädern mera linjärt), så funkar Chargern riktigt riktigt bra! Och när jag råkade öppna upp o kika lite på nämnda Charger så ser den inte ut att ha läckt någon olja, varken från pisong-packningen eller från gummiblåsan...
Summan av ovanstående blir att den nya Pike/Lyrik med Debonair, borde funka riktigt bra... Detta iom att Debonair är nästan som en Luftkappe (dvs mera stöd vid mellanstora till stora smällar, vilket underlättar livet för dämparenheten---), Charger'n vet jag inte om den förändrats gällande shimsningen men den är ju iaf försedd med den nya SKF-packning som inte läcker likt den gamla gjorde. Allt detta borde göra nya Pike/Lyrik till mera driftsäker och lättare att hitta en vettig inställning på än tidigare = hittar ni den till vettigt pris => KÖP!

Har en Fox 34 - Fit4 på en av min hojjar. Och har vart superkalas nöjd, ruggigt följsam o fin gång som suddar ut minsta gruskorn.. nästan iaf ;) Och fint progressiv, håller sig högt o man känner inte när den bottnar ur. I mitt tycke en favorit!

Tillbaka
Topp