Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

IMG-20221221-WA0001.jpeg

Nu är snön borta ?

Det gick över förväntan att cykla i Hellas idag. Lite isigt på de lägre delarna av Gröna länken. Gröna (kring masterna) och och BBQ flöt på bra. Enstaka snömassor som dock oftast var forcerbara på GRU, U-bahn och CIA. Revbenet/Monaco Grand Prix var premium. Så även Gröna länken närmast Ältavägen.
Blött så in i helvete men det kanske inte var oväntat.

Stalle

Det gick över förväntan att cykla i Hellas idag. Lite isigt på de lägre delarna av Gröna länken. Gröna (kring masterna) och och BBQ flöt på bra. Enstaka snömassor som dock oftast var forcerbara på GRU, U-bahn och CIA. Revbenet/Monaco Grand Prix var premium. Så även Gröna länken närmast Ältavägen.
Blött så in i helvete men det kanske inte var oväntat.

Stalle
Kan bli riktigt bra om det smälter lite mer innan minusgraderna återkommer då?

Cyklade dow Jones, triagonalen och ner mor snöroms vägen, gick ganska bra, Bilden är från triagonalen, det var det öppnaste jag hittade. Annars oberäkneligt före.
Vissa mer begådda ställen kommer bli kaos när det fryser på. Det verkar i allmänhet bättre på stenhällar och höjder.

Bilagor

• 2FE5FF99-77A0-4251-AA76-5B92CA225567.jpeg
    2FE5FF99-77A0-4251-AA76-5B92CA225567.jpeg
    1.6 MB · Besök: 88
Helt okej kring Nackamasterna. Lite snö och is här och där men mestadels barmark som gav hyggligt grepp. Kan nog bli lite värre imorrn när det hunnit frysa mer, men nån skridskobana tror jag inte på.
Däremot var den "sopsaltade" GC-banan längs Ältavägen rena hockeyrinken. Stor halkvarning!

Idag på morgonen i Hellas var det helt ok, över förväntan faktiskt. Mycket rester av is och skarsnö och vatten såklart, men eftersom det varit plus ett tag så var isen liksom sorbetig och oftast cykelbar. Det enda knepiga är väl den riktiga bottenisen i vattensamlingarna som fortfarande är hård och hal, sen några cm vatten på det som smörjer fint. Men riktig mycket barmark jämfört med nyligen.

814BE9FD-9DCB-4FF4-A38B-7616BBA986DA.jpeg
E1D7AFF0-F60F-4399-9C64-BC75C96F1252.jpeg

All magi är borta. Var ute med hunden på berget i morse. Rimfrosten smälte bort i regnet. Mina tips kvarstår. Nu är isen allt mer förrädisk. Ta det försiktigt.
Jag blir nog hemma.

Tack! Några mer specifika tips :)? Och var är smidigast att starta ifrån nu? Hammarbybacke / Östervägen / Äventyrsbanan / Duvnäs / Erstaviksbommen?
Småstigarna är klart bäst, skippa Sicklaskiftet om du kan och sikta på de mindre stigarna runt masterna och österut.

Har för övrigt rensat bort fallna träd från Lasse Kongo, Fredo (en gran hänger dock lågt över "omvägen", men lät den vara då den inte var knäckt), uppfarten till A51 från Snöromsvägen och CIA, så fritt fram där.

Hellas: En salig blandning av skridskobana, barmark, greppig skrovlig is, bärande skare, och bristande skare.
Idag var första gången på säsongen som jag inte hade tackat nej till dubbdäck, även om det gick ganska bra utan. Bäst var det uppe på Harberget där knappt någon hade trampat eller cyklat, så där slapp man den mesta isen.

Bild från A51...

DSCF7691_2048.jpg

Champs elyse från Hammarbybacken är (som väntat) hemsk, se bild.
Traktormakt var mycket bättre än väntat.
All väta kommer nog bli intressant när det fryser på nästa vecka…

Bilagor

• 8768E14E-F9F0-4D18-8B5D-5F3220F666A3.jpeg
    8768E14E-F9F0-4D18-8B5D-5F3220F666A3.jpeg
    1.5 MB · Besök: 97
Jag var på väg ut med mtb:n men höll på att klota redan på garageuppfarten, så jag ställde in cyklingen. ?
Kanske ett misstag.
Det var nog klokt. Jag tog en långpromenad i skogen häromdagen och 90% hade gått att cykla på men det låg sjukt många helt, eller delvis, dolda glashala isfläckar här och var. Inte kul att cykla när varje kurva känns som rysk roulette

Alltså, det är klart att det är lite halt här och var, men som vanligt är det väldigt mycket bättre i skogen än utanför. Man får se sig för helt enkelt.

Här ute i östra änden upplevde jag det som halt. Stack ut och rullade av Odeer, Hällre och Area51. Därefter fick jag nog och det blev mörkt. Klotade i Hällres brant när jag sökte fäste i kanten.

Geggastigen var ett enda isflak.

Fikade på gröna strax innan solen gick ner. Bra fäste på vitt underlag, dock rinner det smältvatten på hällarna som fryser till glashalt lite varstans.
Överlag bra utan dubb.

Bilagor

• 35013426-73D9-414A-9217-4974658018D0.jpeg
    35013426-73D9-414A-9217-4974658018D0.jpeg
    706.4 KB · Besök: 87
Någon som varit ute idag? Med halvdag blir man ju sugen. Här ute, Fiskis, har vi fått närmare en dm. Var ute och knallade hund på berget och det var bra fäste.

Någon som varit ute idag? Med halvdag blir man ju sugen. Här ute, Fiskis, har vi fått närmare en dm. Var ute och knallade hund på berget och det var bra fäste.
Körde på Järvafältet igår, superbra hela varvet runt. Nån isfläck kan väl ha gömt sig i snön nu, men jag skulle inte tveka på en tur idag med om jag fick lov att komma iväg..

Till fots på gröna/vita/gula i Hellas.
Någon hjälte hade cyklat en bit in på Gröna, det var tom tungt att gå.
Bergshällar med glashalt under snön. Svanskotan klarade sig, men en ansenlig mängd snö i brallorna och tvångshångel från den fyrbenta som tyckte det var hysterisk kul.

Bilagor

• 2055125D-72CD-4E48-BBCB-ABA40CDD80BB.jpeg
    2055125D-72CD-4E48-BBCB-ABA40CDD80BB.jpeg
    444.6 KB · Besök: 89
  • 039727BF-A5CD-4A64-A08D-013698B0F281.jpeg
    039727BF-A5CD-4A64-A08D-013698B0F281.jpeg
    358.1 KB · Besök: 80
Till fots på gröna/vita/gula i Hellas.
Någon hjälte hade cyklat en bit in på Gröna, det var tom tungt att gå.
Bergshällar med glashalt under snön. Svanskotan klarade sig, men en ansenlig mängd snö i brallorna och tvångshångel från den fyrbenta som tyckte det var hysterisk kul.
Det var jag!

Har man bara tillräckligt låga förväntningar och ger sig ut i Hellas så kan man... ändå bli besviken.

Tillbaka
Topp