Stinkande syntetkläder

Stinkande syntetkläder
Makten sa:
Jag älskar verkligen inlägg som bara består av en länk. Man blir så fruktansvärt sugen på att klicka. Not.

Ok, du slipper den här gången.

Bilagor

• tmp_14231-_90972900_gettyimages-736955391905020237.jpg
    tmp_14231-_90972900_gettyimages-736955391905020237.jpg
    29.6 KB · Besök: 93
Stinkande syntetkläder
Eller så tvättar man sina kläder mellan träningspassen..

Luktar något mot all förmodan är det bara att ha i såpa nästa tvätt så är det borta.

Stinkande syntetkläder
Rattnalle sa:

Luktar något mot all förmodan är det bara att ha i såpa nästa tvätt så är det borta.

Skulle såpa vara bättre än "sporttvättmedel"? (seriös fråga kanske bör påpekas efter dagens tramsande)

Stinkande syntetkläder
Tvätta i 50 grader oavsett tvättråd. Voila. Lukt väck. Det kan dock inte garanteras att kläderna pallar. Jag har dock tvättat i 50 och inget plagg har påverkats såvitt jag kan bedöma det.

Stinkande syntetkläder
ICA säljer sporttvättmedel för <40SEK för 750 ml
ICA-Sporttva--tt.jpg

http://www.ica.se/icas-egna-varor/sortiment/tvatt-rengoring/tvatt-rengoring-ica/

Apotea mfl säljer Sodasan Aktiv Sport Tvättmedel för 89SEK
sodasan-aktiv-sport-tv%C3%A4ttmedel-750-ml-0.jpg

https://www.apotea.se/sodasan-aktiv-sport-tvättmedel-750-ml

Tvättgiganten säljer sporttvättmedel på nätet för 119SEK
270100-0001.jpg

http://www.tvattgiganten.se/produkt/sporttvattmedel/?gclid=CM3fnpnv7s4CFdRAGwodOrUOpQ

Galltvål marknadsför sporttvättmedel, Galltvål Aktiv, som säljs från 129SEK
AKTIV.jpg

http://galltval.se/aktiv-tvattmedel/

Washologi säljer sporttvättmedel för 159SEK
30755070-origpic-847a2b.jpg

http://www.yourvismawebsite.com/washologi-ab/shop/product/sporttvatt-750ml?tm=

Vilket som är bäst av dem har jag ingen aning om.

/Håkan

Redigerat: La till Galltvål

Senast ändrad:
Stinkande syntetkläder
Syntetfibrer är en perfekt miljö för stinkande bakterier. Därför behandlas träningskläder i syntet med biocider, kemiska bekämpningsmedel mot bakterier. När du tvättat ur biociderna efter 10-50 tvättar är det bortom räddning. Spelar ingen roll om du tvättar med såpa, ättika eller något annat. Lukten kommer tillbaka vid nästa träningspass.
Sådeså!

Stinkande syntetkläder
julgus sa:
Tvätta i 50 grader oavsett tvättråd. Voila. Lukt väck. Det kan dock inte garanteras att kläderna pallar. Jag har dock tvättat i 50 och inget plagg har påverkats såvitt jag kan bedöma det.

Problemet med det är att äggviteämnen i svetten sätter sig i kläderna (vid temperatur över 35-isch nånting), om jag inte är felinformerad, och på sikt ger en lite tråkig lukt.

Stinkande syntetkläder
Lingon sa:
Syntetfibrer är en perfekt miljö för stinkande bakterier. Därför behandlas träningskläder i syntet med biocider, kemiska bekämpningsmedel mot bakterier. När du tvättat ur biociderna efter 10-50 tvättar är det bortom räddning. Spelar ingen roll om du tvättar med såpa, ättika eller något annat. Lukten kommer tillbaka vid nästa träningspass.
Sådeså!
Säg inte det till mina tio år gamla underställ. Då kanske de börjar lukta något annat än en svag tvättmedelsdoft..

Lukthämmande medel försvinner f ö långt långt innan 50 tvättar.

Stinkande syntetkläder
Hade flera träningströjor i syntet som jag var på väg att slänga pga lukten som aldrig riktigt gick bort i tvätten.

I ett sista desperat försök hällde jag i flytande galltvål (http://galltval.se) i tvättmedelsfacket - luktfritt!!!

Vad det än är soms sätter sig i plagget så kan oxgallan som finns i galltvålen lösa upp det. Ser att de nu också börjat sälja någon typ av sport-tvätt.

Finns ofta att få tag i i närmaste hälsokostaffär men enl hemsida även på Hemtex.

Sjukt bra produkt

Stinkande syntetkläder
me.I.am sa:
Rattnalle sa:

Skulle såpa vara bättre än "sporttvättmedel"? (seriös fråga kanske bör påpekas efter dagens tramsande)

+1 till Nallen.
Tvättar efter varje pass med grummes tvättsåpa. Torkar i det fria. Inga luktproblem.
Kan ju va bra att äga mer än en uppsättning cykelkläder förstås.

Stinkande syntetkläder
Kimbo sa:
Hade flera träningströjor i syntet som jag var på väg att slänga pga lukten som aldrig riktigt gick bort i tvätten.

I ett sista desperat försök hällde jag i flytande galltvål (http://galltval.se) i tvättmedelsfacket - luktfritt!!!

Vad det än är soms sätter sig i plagget så kan oxgallan som finns i galltvålen lösa upp det. Ser att de nu också börjat sälja någon typ av sport-tvätt.

Finns ofta att få tag i i närmaste hälsokostaffär men enl hemsida även på Hemtex.

Sjukt bra produkt

Finns även hos Clas: http://www.clasohlson.com/se/Galltvål/34-2109

Stinkande syntetkläder
Mina cykelkläder brukar jag köra med ett par tre gånger innan de tvättas. Mest av lathet. Sista gången brukar de lukta as, men ingen har sagt nåt än så jag fortsätter så. Jag utgår ifrån att mina kamrater skulle svära åt mig om de störde sig på det.

Det verkar ganska personligt det där med lukt också. Mina kläder brukar lukta fint och bra efter tvätt, men andra i min närhet tenderar att impregnera sina kläder med en infernalisk odör som inte försvinner i tvätten (i vissa material).

Stinkande syntetkläder
Det är väl olika former av bakterier, dels olika former av svettlukt, och dels den där sura lukten typ om man glömt fuktiga träningskläder i en väska. Jag hävdar att "vanlig" svettlukt går bort bäst under 35°isch med tanke på äggviteämnena. För den "sura" lukten skall det vara uppåt 60° om alla bakterier skall dö.

Jag bor i ett äldre hus med ganska dålig luftcirkulation på toa. Handdukar där börjar ganska enkelt lukta surt. Har det väl börjat räcker det inte med 60° för att helt bli av med det, det blir lite bättre självklart men den sura lukten är tillbaka ganska snabbt. 60° skall egentligen klara att ta kål på bakterierna om jag förstått det rätt. Problemet är att de flesta tvättmaskiner inte håller 60° även om det det är inställt på det. Så kör handdukar på 90° nån gång ibland.

För träningskläder +ANNAT som börjar lukta surt; hjälm, handskar som har en förmåga att bli liggande fuktiga, svett/solskyddskeps under hjälmen etc. så kör jag ättiksbad för att ta kål på bakterierna.

För min del räcker det gott med Grumme fintvätt i 30° för att bli av med vanlig svettlukt (är noga med att torka kläderna efter träningspass). Men vad vet jag, jag kanske bara är i förälskningsfasen med mina träningskläder, och de fortfarande har det här antisvettluktmedlet i sig som någon skrev om.

Stinkande syntetkläder
Det verkar vara skillnad på träningskläder och träningskläder.
Jag har EN tröja som inte så luktar så mysigt efter användning. Det är också den enda.
Klart att kläder som legat skitiga i tvättkorgen ett tag, eller använts flera gånger, inte heller luktar hallon, men just den här tröjan utmärker sig och luktar tom under passen ibland.
Jag vet inte om det är en tillfällighet, men just den här tröjan är nästan den enda jag har som inte är av sportkedjornas eget billiga märke.

Stinkande syntetkläder
Hur fasen får ni ren svett att lukta? Tvättar ni er inte? Tvättar mina kläder typ varannan runda (om man är lat) i fintvätt 30 och de luktar inte ett uns Inte ens "sport-tvätt" utan flytande Y3.
Men så dushar jag också mig själv efter varje runda, använder deodorant osv. Om man skiter i ovanstående är det kanske inte så konstigt att kläderna stinker lika mycket som en själv...

Stinkande syntetkläder
Jag ska prova galltvåls-tipset idag. Jag har en tröja som jag cyklade med till jobbet i måndags. Hängde in den i torkskåpet på jobbet (för att förbättra tillväxten av bakterier förstås). Tog på mig tröjan för att cykla hem som då luktade obeskrivligt äckligt och slängde tröjan på golvet i badrummet för att handtvätta den sedan när jag kom hem. Där försvann den under en blå IKEA-kasse och blev liggande i ett par dagar. Jag är övertygad om att man kan använda den som kemiskt/biologiskt stridsmedel just nu. Om inte galltvål fungerar provar jag såpa och därefter ättika. Min hustru får vara domare och avgöra om den luktar.

Stinkande syntetkläder
Aliide sa:
Hur fasen får ni ren svett att lukta? Tvättar ni er inte? Tvättar mina kläder typ varannan runda (om man är lat) i fintvätt 30 och de luktar inte ett uns Inte ens "sport-tvätt" utan flytande Y3.
Men så dushar jag också mig själv efter varje runda, använder deodorant osv. Om man skiter i ovanstående är det kanske inte så konstigt att kläderna stinker lika mycket som en själv...

Andra kanske tar i så pass mycket att de svettas?

Stinkande syntetkläder
Kör också med ättika. En skvätt i förtvättsfacket gör gott för både kläder och tvättmaskin.

Annars är ull överlägset. Kan träna 3 ggr+ utan tvätt och utan lukt. Bara att låta torka, kan användas ännu fler ggr om man hänger ut på vädring emellan.

Stinkande syntetkläder
Vissas svett luktar knappt, andras luktar galt och gammal ost direkt. Troligtvis beror det på vilken bakterieflora man har på huden och vad för ämnen man utsöndrar.

Stinkande syntetkläder
geologen sa:
Vissas svett luktar knappt, andras luktar galt och gammal ost direkt. Troligtvis beror det på vilken bakterieflora man har på huden och vad för ämnen man utsöndrar.
Skillnad på kläder och kläder också. Bara en tröja, av alla träningskläder jag har, luktar surt under/efter användning.

Stinkande syntetkläder
NIH sa:
Kör också med ättika. En skvätt i förtvättsfacket gör gott för både kläder och tvättmaskin.

Annars är ull överlägset. Kan träna 3 ggr+ utan tvätt och utan lukt. Bara att låta torka, kan användas ännu fler ggr om man hänger ut på vädring emellan.
Bara för att det inte luktar är det ju inte nödvändigtvis fräscht. Mina kalsonger är inte alltid synligt äckliga men jag byter ändå ;-)

Stinkande syntetkläder
Aliide sa:

Bara så du vet så har din dusch efter träning ingen inverkan på hur kläderna du har på dig under träningen luktar.

Stinkande syntetkläder
NickPick sa:
Aliide sa:

Bara så du vet så har din dusch efter träning ingen inverkan på hur kläderna du har på dig under träningen luktar.

Haha!

Stinkande syntetkläder
Jag är seriöst luktfri, fått det intygat av många flickvänner som sniffat här och där. ;)
Men, syntetkläder luktar illa, när du svettas i dem länge, alltså ett par timmar eller mer.

Tvättar all tränings-syntet och cykelkläder i 60 grader, parfymfritt, det blir luktfritt efter tvätt.
Det blir det INTE i 40, tvätta träningskläder i 40 är ett seriöst skämt.

Men, för att det ska lukta om tröjorna måste det vara ganska långa rundor för min del, klart mer än en timme i alla fall.

När mina hjälmband kan få saltrestfärg, vitt alltså, då förstår jag vad som hänt i cykelbrallan.

En soft runda under timmen bara för att röra på benen, då kan jag använda kläderna en gång till. Annars inte.

Stinkande syntetkläder
Kimbo sa:

Sjukt bra produkt

+23

Jag var lite skeptisk men provade och , ja det är verkligen otroligt bra.

Stinkande syntetkläder
NIH sa:

ull är bäst! synd bara att det är svårt att få tag i vettiga "yttertröjor" i merino som inte är svintajta, har kört en del med underställ i ull under skyddsvästen och sen t-shirt (race trödja) ovanpå, funkar bra så länge det inte är sommar...
alla syntetplagg blir ju vidriga efter nån timme på hojen, knappt att det är lönt att tvätta alls, mest i så fall för att få bort stanken när man inte cyklar...

Tillbaka
Topp