Stod på öronen idag

HittaVilse

Ny medlem
Stod på öronen idag
Jag gillar att cykla. Särskilt sen jag köpte en riktig cykel (Nishiki XC5). Två gånger har jag stått på öronen. Förra gången i höstas gick det ganska hyfsat men idag är jag glad att jag inte bröt något.
Problemet båda gångerna har varit att jag reagerat instinktivt på ett gupp eller en grop. Jag har reagerat med vänsterhanden först tror jag. (Jag är vänsterhänt.) Bromsarna är mekaniska skivbromsar och väldigt effektiva. Idag körde jag måttligt fort på grusväg när det hände. Frambroms, totalstopp, slog runt. Många skrapspår och jävligt ont i höger axel.
Kan någon ge tips vad jag kan göra. Reflexer är svårt att arbeta bort. Kan man byta hand, eller softa bromsen. Mera övning känns inte realistiskt.

Stod på öronen idag
HittaVilse skrev:
-------------------------------------------------------
> Mera övning känns inte
> realistiskt.

Då kan du räkna med att fortsätta stå på öronen

Stod på öronen idag
Öva i lägre fart och på mindre hinder. Öva även mycket på att bromsa så att du lär dig manövrera bromsen med ryggmärgen.

Stod på öronen idag
Låter som om du bör öva på att använda båda bromsarna vid i stort sett samtliga inbromsningar, så att din reflex blir att balansera båda bromsarna och låta dom samarbeta för att bromsa cykeln.

Kör en bil in framför mig som jag inte är beredd på så kan jag garantera att min reflex är att bromsa med båda bromsarna utan att göra en OTB, även ifall jag inte har minsta chans att undvika en kollidering på det sättet.

Stod på öronen idag
Du är tvungen att öva. Om man drar en parallell - en MC-förare klarar inte uppkörningen om han inte kan bromsa cykeln. Bromstekniken får man med sig rätt mycket om man kör stigcykling, då måste man modulera fram och bakbroms.

Reflexen att dra bromshandtaget i botten är något du måste ha övat in, troligen på nån gammal cykel, och det går lika bra att öva bort.

Först kanske nåt självklart: Ett finger på bromsen. Möööjligen två. Jag har V-bromsar och kör vanligen ett finger, två om det regnar eller då jag kör i skogen i lera och skit. Har du hela handen på är det helt fel. Jag har flyttat mina bromshandtag lite inåt på styret så det blir naturligt. Tycker de flesta cyklar har bromshandtagen för nära greppen. Men har iofs stora händer.

Ett tips är att leta rätt på en skapligt brant backe och köra sakta nedför samtidigt som du övar på att bromsa så bakhjulet precis låser sig. Då får du också möjlighet att hänga bakom sadeln.
Att öva på gräsmatta kan ju vara en ide också, typ vanliga "sladda med bakhjulet-stopp". Jag brukar även roa mig med att låsa till framhjulet på grus ibland, bara ett ögonblick, det ger väl också träning i att moderera (modulera?) bromsandet och låter som precis det du behöver testa.

Stod på öronen idag
+1 på träna bromsning.

Men du flyger inte över styret för att du bromsar för hårt, utan för att du inte håller emot tillräckligt med armarna (så att cykeln stannar, men inte du).

På plan mark ska du inte gå över styret oavsett hur hårt du bromsar, på grusväg släpper garanterat framhjulet innan (vilket iofs kan leda till en vurpa, men inte en OTB).

Prova att hänga bak tyngdpunkten (d v s ändan...) lite och sträck/spänn armarna när du bromsar hårt med frambromsen. Börja långsamt på grusväg och testa att låsa framhjulet (släpp bromsen när det släpper). Gör sen samma sak på asfalt. Du kommer att stanna på en femöring.

Edit: Skägget hade så klart skrivit något mycket bättre: http://www.sheldonbrown.com/brakturn.html

Senast redigerad av en moderator:
Stod på öronen idag
Goda råd både från dr7 och andra. Och tack för länken. Mycket informativ. För mig handlar det just nu att tro att jag fixar detta med bromsning så jag törs fortsätta cykla. Jag är egentligen en ganska feg 54-åring och söker inga utmaningar på något sätt.

Stod på öronen idag
Grejen är väl att om man aldrig tidigare testat V-bromsar eller skivbromsar så kan man nog bli lite förvånad över hur effektiva de är. Jag kommer ihåg ett inslag på TV-nyheterna för några år sedan, där en bjäbbig kvinna i Saltsjöbaden (lite fiiinare Sthlms-förort) ondgjorde sig över den oansvarige cykelförsäljare som underlåtit att informera henne om de livsfarliga bromsarna (vanliga V-bromsar alltså), vilkas för henne oväntade effektivitet resulterat i en OTB och lättare hjärnskakning.

Mitt tips blir ett som du delvis redan fått: ge dig ut och cykla och NJUT av dina effektiva bromsar. Testa att hänga dig bakåt på cykeln och stanna den så snabbt som möjligt. Börja i låga hastigheter. Det är KUL att bromsa!

Stod på öronen idag
-1 på att byta plats på bromsreglagen. Det är bara dumt att inte ha reglegen som man 'skall'. Ge det mer tid så kommer det att gå bra!

Stod på öronen idag
velman skrev:
> -1 på att byta plats på bromsreglagen. Det är
> bara dumt att inte ha reglegen som man 'skall'.

Varför då?

Stod på öronen idag
Jag är vänsterhänt och har aldrig ens tänkt att det ska vara ett problem vid inbromsning av en cykel. Har du problem att använda växelspaken när du kör bil också?

Övning är det som gäller så kommer det att bli bra.

Stod på öronen idag
velman skrev:
> -1 på att byta plats på bromsreglagen. Det är
> bara dumt att inte ha reglegen som man 'skall'. Ge
> det mer tid så kommer det att gå bra!

Vaddå som man "skall"? Engelsmännen kör MX style vilket är tvärtom mot oss svenskar. Finns väl egentligen inget som bestämmer att det ena är mer rätt än det andra. Känns det bättre med frambroms på höger sida så kör på det.

Stod på öronen idag
Man gör ju som man vill, men det finns 670 miljoner europeer som har bromsarna som vi, medan några stollar på en ögrupp gör allting bakvänt. Så frågan är hur man tror bromsarna sitter på nästa cykel man lånar av en kompis.

Cykla lite fler långsamma turer till badet och vänj dig vid cykeln, så kan du toktrampa tryggt senare.

Stod på öronen idag
Oskar skrev:
> velman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > -1 på att byta plats på bromsreglagen. Det
> är
> > bara dumt att inte ha reglegen som man 'skall'.
>
>
> Varför då?

Jag är också vänsterhänt och har inga problem att bromsa fram med vänster hand. Man gör sig själv en stor otjänst om man bromsar fram med höger; vilken cykel man än provar i framtiden kommer att vara felbromsad. Jag kan inte se någon som helst fördel med detta, bara nackdelar.

Stod på öronen idag
Är oxå vänsterhänt, har aldrig haft problem med bromsarna, har iof gjort 2st OTB fast det grundade sig i andra anledningar, luta dig aldrig fram för att låsa lockuoten samtidigt som du försöker få ned farten med frambromsen helt livsfarligt gjorde OTB på en microsekund, så mao bara att träna alltså.

Stod på öronen idag
erik h skrev:
> Man gör ju som man vill, men det finns 670
> miljoner europeer som har bromsarna som vi, medan
> några stollar på en ögrupp gör allting
> bakvänt. Så frågan är hur man tror bromsarna
> sitter på nästa cykel man lånar av en kompis.

Fotbroms är troligtvis det vanligaste för de där 670 miljoner européerna. Menar du kanske att stollarna på ögruppen bromsar genom att trampa framlänges?

Tillbaka
Topp