Stoppa pressarna! Atherton’s startar eget cykelmärke!!!

larsaw

Aktiv medlem
Ehm, trodde först att det var 1’a April, men det är det ju inte...
Med Robot Bikes o Dave Weagle som medhjälpare så kan det ju inte bli annat än succé!

37459A6A-3ACF-4077-8851-52AF67B1F5A8.jpeg

https://pinkbike.com/news/athertons...-bikes-founders-and-dragons-den-investor.html

1D0A755E-ED26-4B0E-846B-8411DE24605B.jpeg

https://vitalmtb.com/news/press-release/ATHERTONS-START-BIKE-BRAND,2493

96F241B2-606C-478A-BE3E-9E72CDD2169E.jpeg

https://pinkbike.com/news/interview-the-athertons-atherton-bikes.html

C4708BC1-C325-402C-8ACF-CCCE36B2CAFE.jpeg

20 min och 0 kommentarer. Vafaan?

Jäkligt coolt iaf! Ska bli kul att se vad det blir av det.

Väldigt spännande kombo av Dragon's Den entreprenör med MTB-intresse, robot bike tech, Weagle och dh-världscupen. Bland det mest spännande jag hört om nya cyklar på länge.

Robot bike, det var väl dom som gjorde customramar med kolfiberrör och titanmuffar?

H. sa:
glitch sa:
H. sa:
Kul!

Men har RobotBikes lagt av?

De har väl räddat upp dem.

Jo, det var det jag tänkte. Om det här är ett nytt försök för Robotbikes. Gillar verkligen deras koncept, även om priserna var lite väl premium för min smak...

Precis, kul grej men för dyr och inte starkt nog varumärke för prislappen. In kommer ett av de starkaste varumärkena i sporten med lite nya kulor och vips har vi ett nytt märke. Blir kul att följa. Tillverkningsförfarandet är intressant men personligen tycker jag inte om estetiken som blir. Känns old school design utan själen som finns i stål. Så även om funktionen är bra är ju estetiken nog så viktig i premiumträsket.

Luktar ganska mycket som Robot ramar med Atherton logga och inte så mycket mera. Vist var DW involverad i Robot innan Athertons?

Dock så är Robot ramarna intressanta och snygga så jag klagar inte, men Atherton cykelmärket är inte direkt banbrytande, iaf enligt mig.

Senast ändrad:
IMG_1441.PNG

Ganska snyggt med raka rör och traditionell fronttriangel ist för helböjda organiska former IMO. Hoppas på något som ser ut som en modern Iron Horse Sunday.

aribr sa:
Luktar ganska mycket som Robot ramar med Atherton logga och inte så mycket mera. Vist var DW involverad i Robot innan Athertons?

Dock så är Robot ramarna intressanta och snygga så jag klagar inte, men Atherton cykelmärket är inte direkt banbrytande, iaf enligt mig.

+1

Förutom det där om att Robotramarna är intressanta och snygga. Det är de ju inte, de är rätt fula och ointressanta (pga prislappen).

Jag tror att rent ekonomiskt är det en dålig idé av Athertons, men jag kan inget om vare sig ekonomi eller cykelbyggande. Jag är bara sprängfylld av åsikter.

Håller med. Ryktet går att Robot hadde det tufft ekonomiskt... Som inte är så konstigt givet ramarna pris. Hur Athertons ska tjäna pengar på att sälja typ samma ramar fattar jag inte. De kanske har kommit på ett sätt att sänka tilverkningskostnaderna?

Senast ändrad:
Hoppas på att kunna byta ut min gamla Sunday mot en ny som inte är omodern, men lika snygg. :)

Varför titanmuffar? Gör man cyklar med rakar rör i så små serier kan man ju erbjudna customgeo i helkokos ändå.

Robots nackdel var väl premiumpris på en produkt utan några mjuka värden.

Rachel sänker några vinster och vips så har man en vinnande hoj och sånt lockar alltid.

Vill ni ha en billig cykel får ni nog leta på cykelringen och Biltema.
Titan och kolfiber luktar premiumpris lång väg ?

Utseendet. Hm? ? Tycker den är lite fulsnygg på något sätt. På samma sätt som Liteville.
Kul med andra stilar än bara genetiskt överdesignade hängbukar.

Klavikel sa:
Vill ni ha en billig cykel får ni nog leta på cykelringen och Biltema.
Titan och kolfiber luktar premiumpris lång väg ?

Utseendet. Hm? ? Tycker den är lite fulsnygg på något sätt. På samma sätt som Liteville.
Kul med andra stilar än bara genetiskt överdesignade hängbukar.

Det är ju en viss skillnad på vad Robot har kostat och vad en "vanlig" cykel kostar.

Henrik_E sa:
Varför titanmuffar? Gör man cyklar med rakar rör i så små serier kan man ju erbjudna customgeo i helkokos ändå.
Är väl enklare att göra på det här viset? Då slipper du göra en ny gjutform varenda gång en ny geo ska till.

Jag hoppas dom kommer lyckas.

3D-skriva titan är tydligen inte speciellt dyrt, det bara går långsamt. Sen att tillverka raka rör i kolfiber är inte särskilt komplicerat eller. Det svåra blir nog att få en limningen att vara bra och hålla länge...

En gjutform till en kolfiberram är inte gratis. Den övriga utrustningen som ä att föredra inte heller. Dyrt att göra ändringar, kräver ju ny gjutform o den är dyr. Kunskapen är inte heller särskillt lätt. Lejer man bort det till Asien blir det svårare med små skalor.

Så inte förvånad över deras lösning

Kul att syskonen startar ”eget” men då tycker jag att det är mer Stoppa pressarna!! att Aggy bryter med Kona efter 12 år för att gå till Evil.....

happymtb.fr sa:

3D-skriva titan är tydligen inte speciellt dyrt, det bara går långsamt. Sen att tillverka raka rör i kolfiber är inte särskilt komplicerat eller. Det svåra blir nog att få en limningen att vara bra och hålla länge...
Tillverka addetitivt i en dyr maskin långsamt blir dyrt.

rln sa:
happymtb.fr sa:

Tillverka addetitivt i en dyr maskin långsamt blir dyrt.

Allt är ju relativt och beroende på hur många du ska tillverka.

En sak jag funderat på sedan första nyheterna om Robots var varför dom 3D-printar i titan och inte alu? Är det bara för att vara premium eller har den 3D-printade titaniumet några fördelar IRL?

Och borde det inte vara lättare att fräsa än att printa? Att limma skarvarna ser jag inga som helst problem med.

Fredrik Z sa:
Och borde det inte vara lättare att fräsa än att printa? Att limma skarvarna ser jag inga som helst problem med.

Du kan inte fräsa saker som inte verktyget kommer åt. Additiv kan du göra hålrum, mer kreativ kabeldragning och former som inte hade varit möjliga på annat sätt. Mer "organisk" design, hur naturen skulle designa något. Går att spara många gram med additiv om det görs rätt.

Tänk dig försöka fräsa eller gjuta detta:
internal-lattice-structures-thumb-572x340.jpg

BjornR sa:
Fredrik Z sa:

Du kan inte fräsa saker som inte verktyget kommer åt. Additiv kan du göra hålrum, mer kreativ kabeldragning och former som inte hade varit möjliga på annat sätt. Mer "organisk" design, hur naturen skulle designa något. Går att spara många gram med additiv om det görs rätt.

Går ju att komma runt detta om man gör som t.ex Pole och limmar två halvor.

Fräsning skulle ändå betyda individuell maskinberedning för varje ny geometri. Det fina här är att de kan göra det helt algoritmbaserat, så att så länge geometrin är realistisk kan de göra vad som helst utan extra kostnad för anpassningen.

Limningen är en ganska snygg lösning som också är möjlig just pga 3d-utskriften. De dubbellimmar rören, både utvändigt och invändigt. Så limfogen lär inte vara några problem rent hållfmässigt.

Om de är snygga eller ej ligger i betraktarens ögon. Tekniskt ballt oxh innovativt är det i alla fall. Men Atherton-loggan var dock gräsligt ful och totalt fantasilös.

Snakepit sa:
BjornR sa:
Fredrik Z sa:

Går ju att komma runt detta om man gör som t.ex Pole och limmar två halvor.

Till vis grad ja. Men det du kan göra med printat lär du behöva splitta delen i många fler delar än två

Det finns customtiölverkare som gör customgeo utan att ha en gutform för varje ram. Förmodligen mer arbetsintensivt och dyrare än metallmuffar men kör man top of the line så gör man.

Henrik_E sa:
Det finns customtiölverkare som gör customgeo utan att ha en gutform för varje ram. Förmodligen mer arbetsintensivt och dyrare än metallmuffar men kör man top of the line så gör man.

Ja de kör ju då rör till rör, alltså kapar till röret så att det passar det andra och lappar sen över med kolfiber, istället för att svetsa så som man hade gjort om det var en metallram. Vet inte om man kan kalla det ”top of the line”. Det blir ju det på det sätt att det blir dyrt pga att de oftast görs i liten serie, är ofta en ”boutique” produkt (mer exklusivt på så sätt att man köper något ovanligt, exklusivt för att det är ovanligt), dyrt pga att man då erbjuder custom geo (blir ju plötlsligt mer exklusivt då). Men rent egenskapdmässigt kommer man ju inte nå upp till vad som kan göras med en monocoque design, sen bygger det ju på att den som gör ramen vet vad den gör, en top of the line tube to tube ram slår säkert en väldigt dåligt konstruerad o tillverkad monocoque ram. Vet heller ingen som gör det för dh ramar, men har säkert missat nån liten tillverkare.

Snakepit sa:

Rachel sänker några vinster och vips så har man en vinnande hoj och sånt lockar alltid.

Problemet med Robots är väl just att pga deras premium-koncept så får dom aldrig till någon volym att riktigt få rull på företaget. Med Atherton’s hjälp kanske det funkar bättre...
Dock beskriver ju syskonen i intervjuerna om deras idé med företaget, är att få ut bra hojar som inte bara riktar sig till stora plånböcker. Gissar att dom kör Robot-konceptet för utveckling och premium kunder, sen gör en hydroform-alu versioner till ”kreti o pleti”...

larsaw sa:
Snakepit sa:

Problemet med Robots är väl just att pga deras premium-koncept så får dom aldrig till någon volym att riktigt få rull på företaget. Med Atherton’s hjälp kanske det funkar bättre...
Dock beskriver ju syskonen i intervjuerna om deras idé med företaget, är att få ut bra hojar som inte bara riktar sig till stora plånböcker. Gissar att dom kör Robot-konceptet för utveckling och premium kunder, sen gör en hydroform-alu versioner till ”kreti o pleti”...

Det dyra med denna design är investeringar och att göra specialanpassat. Färdiga storlekar med muffar som bara behöver printas ut och runda/ish kolfiberrör bådar för en "låg" kostnad. Kostnaden för kolfiberram är mallarna i alla storlekar, applicering av kolfiber, och allt efterarbete. Ett rör behöver du bara rulla upp. Enda dyra är egentligen materialet och investeringarna. Googla på carbon fiber tube så ser du priser och att printade muffar och limmade rör inte behöver bli dyrt :)

Det som robot bikes behöver är reklam och någon som kan få fram en bra geometri.

Senast ändrad:
Tänkte mer på att hydroformad aluminium kanske attraherar en större kundkrets än muffade kolfiber-hojar a’la 90-talet...

Tillbaka
Topp