stor ram

Torusy

Ny medlem
stor ram
jag börjar redan fundera på ny ram och då heldämpad. den jag har nu är 58 cm seattube och jag behöver minst 56 gärna mer än 58. pga min längd ca 198 cm (blir nog längre).

vad har ni för förslag på en frän heldämpad ram. finns det någon tillverkare som kan ta emot special beställningar på ramar utan att det kostar skjortan?

jag har kollat på santacruz modeller och dom känns lite små tex 53 cm seattube på heckler i xl.

stor ram
198cm ... Va f*n äter alla tillväxthormoner nuförtiden eller ;)

Om du vill ha mer än 58cm seat tube så hade till exempel en Turner 5-spot i storlek Sasquatch passat. Den har en seat tube på 24" (61cm)

stor ram
Du skulle kunna gå upp till 29" hjul istället.
Titta till exempel på Ventana El Capitán. Går att få med 25.4" (64,5cm) seat tube (Storlek 25").
Borde räcka till även för dig ;)
Tycker största problemet när man går upp i ramstorlek är att hjulen blir så oproportionerligt (stavning?) små.

stor ram
Tror det finns lika många fanatiska anhängare av 29"-ers som det finns SS anhängare. I alla fall i Usa.
Fördelarna som nämns är bland annat att större hjul rullar lättare över hinder samtidigt osm det blir stabilare. Nackdelarna som nämns är sämre acceleration och långsammare styrning.
Finns hur mycket diskussioner som helst i ämnet. Ta en titt på MTBR's 29"-er forum http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?f=61
Har inte testat 29" själv ännu men tycker i alla fall att det ser mycket snyggare ut med 29" när man går upp i ramstorlek.

stor ram
okej. jag bor i örebro men jag kanske kan åka dit om det blir aktuellt.

jag har klurat ut att det kommer att kosta ca 35000 för en el captian med xtr och el camino. fast om det blir en sån så är det långt fram i tiden 1-1.5 år eller mer. måste spara hehe. fast jag är inte säker på att det blir en 29". det finns typ inga slangar, däck hjul i sverige. så det kan blir dyrt och omständigt bara att byta slang eller däck.

en five spot i Sasquatch kanske det blir. jag vet att hjulen ser små ut. men då kommer jag undan med 15000 eller mindre. resten tar jag från min ht ram jag har nu.

tack för all hjälp

Tillbaka
Topp