Stora benlängdsskillnadstråden. Vad korrigerar du? Hur? Tips och trix

velman

Aktiv medlem
En samlingstråd för alla oss med olika långa ben.

Jag har inte shimsat mina skor tidigare men inser att mina sadelbesvär kommer från att jag sitter snett på sadeln. Lutar alltid lite åt vänster. När jag kör MTB är det inget problem då man cyklar så dynamiskt men på landsväg, pending och zwift märks det tydligare.

Nu när jag väl inser att jag sitter snett går det inte att släppa det med tankarna. Lika bra att göra något åt det! Och ja, jag har olika långa ben på riktigt.

Att shimsa landsvägsskor är relativt enkelt. Jag har köpt ett set från shimano. 2+2+1mm shims och skruvar i två olika längder.
1707901214633.png

Om jag behöver shimsa mer än 5mm kommer jag antingen tillverka en egen liten platta och fylla ut med eller köpa ett set till. Problemet blir nog att hitta bra skruvar. M5 med platt och brett skruvhuvud.

På SPD får man shimsa på ett annat sätt. Det finns shims att köpa:
1707901380375.png

Men de bygger inte på gummisulan på ömse sidor om klossen. Skon behöver ju vila mot pedalen för att det skall bli stabilt så dessa shims blir i mitt tycke helt värdelösa.

Jag testar just nu med att shimsa med lite skärbräda från biltema. 5mm. Sen bygger jag på sulan lika mycket. Jag har bara byggt på runt klossen, inte hälen. Jag skall bygga på vid tårna sen med om det blir bra i övrigt. Jag har limmat med biltemas gummilagning och det verkar funka rätt bra, behöver dock trycka in lite mer på vissa ställen innan jag testar skorna ute. Ruggade upp gummit lite för att få en bra yta att fästa på.

Shimen böjde jag med värme så att den skulle följa skons rundning. Jag vill inte ha någon glipa mellan shim och sko.
20240211_170547531_iOS.jpg20240211_170557279_iOS.jpg20240211_173136927_iOS.jpg20240211_173142913_iOS.jpg20240212_214738535_iOS.jpg20240212_214812474_iOS.jpg

Jag har aldrig gillat kontaktlim, tycker inte att det är något vidare bra. Men jag testade att limma ihop lite gummibitar. Första med biltemas gummilagning och andra med casco konmtaktlim. Kontaktlimmet verkar sitta som berget. Mycket oväntat! Håller det bra över tiden med tror ni? Jag gjorde testet efter att jag limmat med gummilagningen. Men med facit i hand borde jag kanske valt kontaktlimmet? En fördel med gummilagningen är dock att det nog är bättre på att fylla ut ojämnheter än vad kontaktlimmet är.

Längre skruv köpte jag från Göteborgs skruvcenter. M5x14, 10.9.

Material jag använt:
1707902151780.png

1707902204901.png

5mm, lika tjockt som shimen är. Dock högst osäker på hur gummit är på halt/blött underlag. Tungt och ger en bra känsla i alla fall!

1707902321716.png

Shims-material så att det räcker till en hel by med lätt funktionsnedsatta människor.

Skruvar från

Just nu är jag lite förkyld men så snart jag kan skall jag sätta mig på trainern och se hur det fungerar. Zwift är en rätt bra katalysator för att se hur bra sittställningen är. Det går betydligt snabbare att få ont av sadeln där än ute på landsvägarna.

Bilagor

• 20240212_214815634_iOS.jpg
    20240212_214815634_iOS.jpg
    621.3 KB · Besök: 58
Är det inte "försänkt maskinskruv insex"? Svårt att få tag en sen kväll men går om man har tid att beställa. Jag letade efter en sån för ett tag sen men fick tag i en med philips i farsans garage så släppte det.

Är det inte "försänkt maskinskruv insex"? Svårt att få tag en sen kväll men går om man har tid att beställa. Jag letade efter en sån för ett tag sen men fick tag i en med philips i farsans garage så släppte det.

Jo precis. Det är en standardskruv men jag vill ha den i bra kvalitet och gärna köpa i stan. Frakten blir ofta en orimligt stor del av priset om man skall beställa på nätet.

10.9 är starkare och lite sprödare än 8.8. Jag inbillar mig att den inte blir deformerad lika lätt som 8.8 när man t.ex. går på sten. Så att det fungerar med insexnyckeln även efter en tids användning.

Shimano har större insex på sina skruv än vad det är på dessa. Jag hade föredragit shimanos storlek.

Jo precis. Det är en standardskruv men jag vill ha den i bra kvalitet och gärna köpa i stan. Frakten blir ofta en orimligt stor del av priset om man skall beställa på nätet.

10.9 är starkare och lite sprödare än 8.8. Jag inbillar mig att den inte blir deformerad lika lätt som 8.8 när man t.ex. går på sten. Så att det fungerar med insexnyckeln även efter en tids användning.

Shimano har större insex på sina skruv än vad det är på dessa. Jag hade föredragit shimanos storlek.
Ok, så bra koll har jag inte. Sökte enbart efter platt skalle och hittade som sagt inget på stan. Jävla Ortler damcykel som hade monterat skärm så att lås omöjligt fick plats utan skruvbyte.

Till dess du hittat grejor kanske du borde sänka sadeln litet eller flytta ev. klackar, så det inte blir snesletet.

Jag vet inte hur mycket koll du/ni har, men jag har hört att i mer än hälften av fallen där personer tror att en ben är längre det är kroppshållningen som orsaker det. I mitt fall har jag behövt byxor där högerbenet var 1,5 cm längre i nästan 30 år. Antagligen orsakad av att jag gick till och från skolan med en (för) tung ryggsäck med remmen bara på högeraxeln. Nu är benen lika långa. Det måste vara pga en aktivitet som stimulerade en mer symmetrisk hållning. Förbättringen sammanföll med början av stigcykling, så jag skyller på det.

Så det är bra att veta om en ben verkligen är längre. Om inte då är det bättre att förbättra kroppshållningen isf göra cykeln asymmetriska.

Jag vet inte hur mycket koll du/ni har, men jag har hört att i mer än hälften av fallen där personer tror att en ben är längre det är kroppshållningen som orsaker det. I mitt fall har jag behövt byxor där högerbenet var 1,5 cm längre i nästan 30 år. Antagligen orsakad av att jag gick till och från skolan med en (för) tung ryggsäck med remmen bara på högeraxeln. Nu är benen lika långa. Det måste vara pga en aktivitet som stimulerade en mer symmetrisk hållning. Förbättringen sammanföll med början av stigcykling, så jag skyller på det.

Så det är bra att veta om en ben verkligen är längre. Om inte då är det bättre att förbättra kroppshållningen isf göra cykeln asymmetriska.
Jo jag känner till att det kan vara så. Men jag har en konstaterad skillnad. Vänster underben är kortare.

Detta tycks vara enl bike fitters bästa produkten man kan köpa över disk (på nätet) för spd skor. Du tycks ha byggt en liknande variant.

Detta tycks vara enl bike fitters bästa produkten man kan köpa över disk (på nätet) för spd skor. Du tycks ha byggt en liknande variant.

precis, jag har sett den. Men de är rätt dyra att få hem till Sverige och jag vet inte hur bra de passar.

om jag bara får sulan att fästa tror jag att detta blir bättre. Och en bikefitter har nog inte riktigt tid att diy:a på brukarnas sulor.

Jo jag känner till att det kan vara så. Men jag har en konstaterad skillnad. Vänster underben är kortare.
det lär ju vara lättast att mäta längd på underben, genom att mäta höjd över respektive knä sittandes på typ köksstol med knäna vinklade 90 gr.

lårbenen är inte så lätta att mäta. påverkas i samma sittande position hur man vrider rygg gentemot bäcken. kan lätt uppstå felmätning på 2-3 cm.

min ortoped säger att helben är säkrast att mäta ståendes med raka knän, höftleden framåtböjd 90 gr; sedan jämföra höjd på stussen hö resp vänster. ja, eller säkrast näst efter helbensröntgen?

samma princip som höjden på det böjda knät...

det lär ju vara lättast att mäta längd på underben, genom att mäta höjd över respektive knä sittandes på typ köksstol med knäna vinklade 90 gr.

lårbenen är inte så lätta att mäta. påverkas i samma sittande position hur man vrider rygg gentemot bäcken. kan lätt uppstå felmätning på 2-3 cm.

min ortoped säger att helben är säkrast att mäta ståendes med raka knän, höftleden framåtböjd 90 gr; sedan jämföra höjd på stussen hö resp vänster. ja, eller säkrast näst efter helbensröntgen?

samma princip som höjden på det böjda knät...
En del av längskillnaden kan sitta i foten när man tror att det är underbenet. Hälbenet kan skilja med.

Det verkar vara ärftligt med. Ett av barnen har lite olika benlängd. Följs upp av skolhälsovården så det känns tryggt. Men synd att barnen inte bara får det bästa från oss. ?

Värt att lyssna på om man har, eller tror sig ha obalans mellan höger och vänster ben/fot. Pratas om längdskillnader i lårben, smalben och fot. Exemplet ska nog ses som ganska extremt.

Önskar jag hade vägarna förbi Brisbane någon gång framöver. Neill Stanbury har en intressant approach till bike fit.

Värt att lyssna på om man har, eller tror sig ha obalans mellan höger och vänster ben/fot. Pratas om längdskillnader i lårben, smalben och fot. Exemplet ska nog ses som ganska extremt.

Önskar jag hade vägarna förbi Brisbane någon gång framöver. Neill Stanbury har en intressant approach till bike fit.

Ja jag har tittat lite på honom nyligen. Har han någon kusin i Göteborg måntro?

En del av längskillnaden kan sitta i foten när man tror att det är underbenet. Hälbenet kan skilja med.

Det verkar vara ärftligt med. Ett av barnen har lite olika benlängd. Följs upp av skolhälsovården så det känns tryggt. Men synd att barnen inte bara får det bästa från oss. ?
längdskillnad kan sitta varsom. men det lär vara mindre viktigt var.

ortopeder lär hävda att det viktigaste är bäckenets eventuella sidolutning gentemot ryggen. om det lutar där kan ryggproblem inklusive skolios uppstå. därför mäts rutinmässigt och kompenseras upp till den nivån. men nästan aldrig om det är under 1 cm.

det som i praktiken tråden här handlar om, dvs hur långt fram knät hamnar vid en icke fullbordad böj- och sträckrörelse, skulle jag vara lite tveksam till om man behöver kompensera?

en annan assymetrisk faktor av betydelse är åt vilket håll man har paketet. jag har vänster, och det gör att jag regelmässigt monterar sadeln några grader åt höger. ställer jag den rakt fram uppstår gärna problem.

dessa kan möjligen likna de du försöker fixa genom att med hjälp av skouppbyggnad skapa faktiskt marginellt mer knäböj vänster sida. att den manövern skulle påverka hur du sitter på sadeln tror jag man kan ifrågasätta :) ?

Just det har jag inte tänkt på. Kan ägna det en tanke när jag trampar hem från jobbet idag.

Men jag har som sagt var en konstaterad benlängdsskillnad och jag har inga tvivel på att det är bra för mig att korrigera det. Jag kompenserar inte hela skillnaden utan börjar med 5mm för att se vad det gör för skillnad.

Jag testade skorna ordentligt för första gången idag. Var förkyld förra veckan. 10km till jobbet, dock med tung ryggsäck just idag. Initialt känns det riktigt bra! Lugnare i kroppen och mer balanserat på något sätt.

Shimsningen verkar fungera bra i alla fall. Sulan sitter som den skall och klossen känns som vanligt att klicka i.

Läsvärd artikel om benlängdsskillnad:

Det som skrivs där om symptom stämmer väl in på mig själv med diverse problem under hela mitt vuxna liv. Har ursprungligen en cm kortare vänster underben som upptäcktes 2019 vid felsökning av dåligt utförd höftprotesoperation där nersjunken protes dessutom hade förkortat benet ytterligare en cm.
Det jag har gjort för att minska problemen är följande:
- Förlängt lårbenet med 4 mm vid om-operation av protesen. Så nu är det bara 6 mm som skiljer på total benlängd.
- Hälinlägg i alla vanliga skor på 3 mm. Bara 3 mm för jag vill inte ha alltför stor skillnad mot barfota.
- Kompenserar fullt ut, dvs 6 mm, i de flesta skor där det uppstår stor belastning, tex alla skid- och skridskopjäxor (hälinlägg) och landsvägscykelskor (shims). Dock ej MTB/Gravelskor pga som andra har konstaterat så är det svårt att få till.

Problemen har genom detta minskat, jag sitter tex bättre på sadeln och känns klart bättre vid skidåkning, men vissa problem har blivit kroniska, tex två kraftigt degenererade diskar i ländryggen, så helt perfekt är det inte.

Efter att ha pendlat ett par mil med shimsningen kan jag konstatera ett par saker.

Mitt högra lår har länge varit starkare än mitt vänstra. Och min vänstra vad har varit starkare än min högra. Jag har haft ont i vänster knäveck till och från när jag cyklat. Antagligen pga tidigare översträckning av det benet. För att inte riskera att få ont igen har jag nog kompenserat med hur jag trampat.

Nu känns det äntligen bra att trampa ur ordentligt även med vänsterbenet. Vänster sko är ju shimsad 5mm men jag har även satt höger kloss 1-2mm längre bak på skon. Det känns riktigt bra så här långt. Ev kommer jag justera lite mer framöver men jag känner av att jag använder musklerna kring vänster knä betydligt mer nu. Så jag bör nog cykla så här ett tag och se vad som händer när / om musklerna blir mer symmetriska. Jag pendlar 20km varje dag så jag har många möjligheter att känna efter hur det egentligen känns och fungerar.

Jag tippar betydligt mindre åt vänster sida. Återkommer när jag kört någon längre sträcka med lite mer tryck på pedalerna.

Provar väcka lite liv här, tänker mig att det kan finnas mer expertis på området benlängdsskillnad! Har inte läst varje kommentar men ser att det har diskuterats hur man använder shims och liknande på klossar. Men har någon erfarenhet av att anpassa standardperaler? Jag har ungefär 1cm skillnad efter ett benbrott och får tillräckligt ont i det ena eller andra knät för att lida av det, av att cykla drygt 16km de flesta vardagarna genom cykelpendling. Har shims på spdsl skorna men pallar inte börja köra dem på pendlarcykeln. Finns det någon med förslag/exempel på hur man shimsar standardpedaler? Finns det någon lösning från tillverkare av pedaler?

Jag har tänkt på precis samma sak. Leta upp två olika pedaler som är olika tjocka? 🙂

Kanske svårt att få tillräcklig skillnad… men det är onekligen en enkel lösning.

Jag shimsar mina spd-skor 8-9mm. Efter ett par månader märkte jag tydlig skillnad på hur jag sitter på sadeln. Det tar ett tag för muskler och annat att vänja sig.

Jag har tänkt på precis samma sak. Leta upp två olika pedaler som är olika tjocka? 🙂

Kanske svårt att få tillräcklig skillnad… men det är onekligen en enkel lösning.

Jag shimsar mina spd-skor 8-9mm. Efter ett par månader märkte jag tydlig skillnad på hur jag sitter på sadeln. Det tar ett tag för muskler och annat att vänja sig.

Med två olika vanliga pedaler kommer man till max 5 mm skillnad.

Jag skulle tänka att det finns pedaler med olika höjd att köpa gjort precis för personer med problem. Jag har sett de ofta i Nederländerna när jag var ung.

Annars borde det vara enkelt att skruva ihop två träbitar på både sidorna av en pedal. Då behöver man lägga till gummi för grepp.

Intressant förslag med olika pedaler, skulle definitivt kunna vara en bra lösning! 5mm skulle räcka för mig. Har nog typ 6mm shims på spd sl. Men risken finns ju att man måste köpa två par nya om man har mellantjocka från början. Och en nackdel till är om någon ska låna cykeln.

Konstigt ändå att man inte hittar olika tjocka pedaler med snabb googling. Även om det är ganska ovanligt med så stor benlängdsskillnad lär det vara några procent av landets befolkning som har problemet.

En annan lösning som jag läst någonstans, kanske även i denna tråd, är olika långa vevarmar som verkar finnas i 5mm steg. Också med nackdel om någon annan ska låna cykeln.

Tänker jag ska försöka konstruera något med liknande form som mina befintliga pedaler och fästa på ena sidan så den blir vändbar. Trä är lättarbetat och plywood skulle hålla så länge det är torrt, är rädd för att det inte håller särskilt länge när cykeln rullar i alla väder. Skärbräda i plast som föreslagits tidigare i tråden för konstruktion kan nog vara vinnande koncept. Gäller att hitta något på ca 5-8mm (för min del men alla tjocklekar är så klart intressanta för andra om de letar här efter lösning på detta problem). Om man sågar mönster efter sin pedal och några större hål/spår i mitten och sedan fäster den med rostfri najtråd med ca 2cm mellanrum runtom. Då får man något för skon att greppa i samtidigt som klossen får många fästpunkter så den sitter rejält. När eller om jag kommer till skott med denna plan återkommer jag med resultat. 😄

Jag byggde ju på mina skor innan sommaren. Shimsade under klossen med skärbräda och byggde på sulan med stänkskärmsgummi från biltema. Limmade med helt vanligt casco kontaktlim. Limmet sitter som berget, så mycket bättre än jag någonsin trodde det skulle sitta.

En helt klockren shimsning för mig. Dock är biltemas gummi inte så tåligt, det har nötts ner mer än jag hoppades på. Men det kan man ju lösa med bättre gummi.

Det var snyggt löst, ska helt klart ta efter hela konceptet om det blir aktuellt att fixa mtb skorna 👍 Klarar mig bättre där eftersom jag cyklar så pass lite skog och positionen är också mycket mer varierande. Funderar på Cykelvasan och i sådant fall blir det antagligen modifikation av skorna.

Kanske sitter med det där limmet även på pedalen förståss så då går det så klart att prova göra gummerade ytor för greppets skull!

En lädersadel löser mitt problem med att sitta snett, den formar sig så att höger sittben sitter lägre än vänster.
Korkinlägg i olika höjder finns hos bättre skoaffärer.

En lädersadel löser mitt problem med att sitta snett, den formar sig så att höger sittben sitter lägre än vänster.
Korkinlägg i olika höjder finns hos bättre skoaffärer.
Men bara för hälen va? Svårt att ha inlägg i framfoten, skon blir ofta för trång då

Vi har ett resultat. Jag slog till på en 6mm skärbräda på Ica maxi för ca 30kr. Försökte såga med sticksåg efter grov skiss direkt på skärbrädan med i stort sett osynlig färg (svart mot svart). Det var lite svårt att få exakt att passa med piggar som sticker upp på dessa pedaler. Gjorde därför en mall av kartong (rekommenderar att man börjar med en mall innan man börjar skissa och såga på själva brädan för att enkelt få bra passform på förhöjningen). Kunde sedan snabbt karva ur för piggarna och förbättra passformen på min förhöjning. Har fäst den med lite plastad najtråd och planerar att sätta minst lika många trådar till. Den bygger ca 6mm. Först försvann lite av det den bygger pga urkarvning för piggarna och sedan bygger najtråden ca 2mm. Hade helst kommit till ca 7-8mm förhöjning eftersom jag beräknat att mitt ben är ca 10mm kortare. Det blev lite missräkning med piggarna på pedalen, fungerar bra som det är nu men kan också lätt åtgärdas om jag känner att det behövs (hade varit bättre med 8mm skärbräda som finns på Jula för 39kr). Har justerat sadelhöjd så det bör passa båda benen bra, nu är det bara att hoppas att knäsmärtan försvinner snabbt!
IMG_20241101_211915.jpg

helt rätt! Bara att testa och se vad som händer. 🙂

Om man inte har så dyra pedaler kan man ju köpa ett extra par. Klyv en pedal och limma/naja/* fast halvorna på befintlig pedal. Då får man en riktig yta att trampa på. Borde funka fint på plastpedaler

När jag går till kotknackaren har jag ofta väldigt olika ben (skevt bäcken). Han justerar det. Jag försöker träna så det blir rätt.
#butwalk

När jag går till kotknackaren har jag ofta väldigt olika ben (skevt bäcken). Han justerar det. Jag försöker träna så det blir rätt.
#butwalk
Ska inte sticka under stolen att jag är stel och att min stackars kropp antagligen får kompensera endel för det jag utsätter den för 😅 Men går i alla fall åt rätt håll med det. Med bra styrka och rörlighet undviks de flesta problem. Cyklister bli lätt stela i framsida lår och höftböjare. Mitt problem som orsakat benlängdsskillnaden är en fotbollsskada, underbensfraktur. Det syns tydligt att höger knäskål kommer högre upp i stående och märks ofta när benen ska in under låga bord att höger knä tar i först. Skulle behövas en väldigt våldsam manuell behandling för att kompensera det problemet 😉 Som tur är så funkar det bra i övrigt numera. Gjorde ont i benet att springa i ca 10år...

Min morfar sköt av dig benet vid ejderjakt när han var 17. Han hade extraklackar, damasker och inlägg resten av sitt liv. Att de fick ihop de två delarna -34 tydde på skills.

#butwalk
Det verkar kotknäckarna säga till i princip ALLA. Sen knakelibrakar man lite och låtsas att man fixat en snedställning. Sen ska direkt en ny tid bokas, det viktigaste av allt.

Borde man inte kunna kompensera för en skillnad i benlängd genom att flytta tillbaka klossarna lite på ena sidan?

Kan man inte ha olika längd på vevarna?
165/175?
Jodå, det har också diskuterats ovan ☝️
Det verkar kotknäckarna säga till i princip ALLA. Sen knakelibrakar man lite och låtsas att man fixat en snedställning. Sen ska direkt en ny tid bokas, det viktigaste av allt.
Känns som ett problem innom all typ av liknande vård att de behöver många kunder och besök för att få bra lön och är därför angelägna om att få återbesök. Men det finns så klart manuella behandlingar som ger effekt och ger bättre effekt om de upprepas. Det bästa är om kunden får så många verktyg som möjligt att jobba med själv.

Angående benlängd så påverkas egentligen inte längden mellan foten och sittbensknölen av felställning i ryggen/bäckenet. Men det påverkar sittpositionen och bör därför potentiellt sett kunna påverka hur man når ned till pedalen.
Borde man inte kunna kompensera för en skillnad i benlängd genom att flytta tillbaka klossarna lite på ena sidan?
Även detta har diskuterats ovan och funkar för någon här. I mitt fall kör jag utan att sitta fast på pendlarcykeln vilket ger rörelsefrihet och möjlighet till variation. Men det räcker inte att placera fötterna lite olika för mig sedan jag börjat cykelpendla mer. Antar att det kan funka om skillnaden är lite mindre mellan benen. Vill man köra riktigt hårt eller länge tror jag man behöver justera nogrannare än bara lite olika klosspossition dessutom.

Jodå, det har också diskuterats ovan ☝️

Känns som ett problem innom all typ av liknande vård att de behöver många kunder och besök för att få bra lön och är därför angelägna om att få återbesök. Men det finns så klart manuella behandlingar som ger effekt och ger bättre effekt om de upprepas. Det bästa är om kunden får så många verktyg som möjligt att jobba med själv.

Angående benlängd så påverkas egentligen inte längden mellan foten och sittbensknölen av felställning i ryggen/bäckenet. Men det påverkar sittpositionen och bör därför potentiellt sett kunna påverka hur man når ned till pedalen.

Även detta har diskuterats ovan och funkar för någon här. I mitt fall kör jag utan att sitta fast på pendlarcykeln vilket ger rörelsefrihet och möjlighet till variation. Men det räcker inte att placera fötterna lite olika för mig sedan jag börjat cykelpendla mer. Antar att det kan funka om skillnaden är lite mindre mellan benen. Vill man köra riktigt hårt eller länge tror jag man behöver justera nogrannare än bara lite olika klosspossition dessutom.
Själv tänker jag att det borde vara kontraproduktivt att ändra höjden på ena sidan om man har en felställning. Då borde ju felställningen adresseras istället för att underlättas. Lite som att försöka lösa problemet med att ha punktering genom att bara åka på bakhjulet.

Själv tänker jag att det borde vara kontraproduktivt att ändra höjden på ena sidan om man har en felställning. Då borde ju felställningen adresseras istället för att underlättas. Lite som att försöka lösa problemet med att ha punktering genom att bara åka på bakhjulet.
Jag håller med i sak angående att man bör göra något åt felställningen i första hand. Men har man väl ont någonstans kanske det behöver överkompenseras för att avlasta området där problem uppstått. Jag har exempelvis ont ovanför knäskålen nu efter att mitt högerben fått sträcka sig för lite i några veckor. Det kan överkompenseras genom att jag sätter sadeln för högt istället. Tror inte så mycket att eventuella felställningar i rygg/bäcken uppstår under cykling men kanske kan påverkas om man blir stel av att cykla. I sådant fall skulle det funka att justera cykeln efter känsla och jobba på grundproblemet som är stelhet eller felställning av trauma eller överbelastning av något slag.

Tillbaka
Topp