Stora Bromptontråden

ceel

Aktiv medlem
Henrik_E sa:
Sadelstolpelängd, Brompton säger att extended seatpost är lämplig upp till ett grenmått på 89 cm vilket råkar vara mitt mått precis. Någon som befinner sig i de krokarna och kan uttala sig om det kommer funka?
Jag har 89 i grenmått och tycker det blir perfekt med en extended utdragen till max.
 

ceel

Aktiv medlem
Större eazy wheels, bättre ramklämmor som inte blir ocentrerade och nya grepp. Vad behöver man mer? Titanstolparna jag hittat verkar ha en viktgräns på 80kg. Tyvärr passar inte det till min nuvarade storlek på tempomagen.
 

Busta B

Ny medlem
Någon som har testat med typ inlineshjul som eazy wheels? Tips på modell? Funkar med befintliga skruvar?

Tänker att de tyngre än standard EW men stabila och med bra rull. Kanske billigare??
 

ceel

Aktiv medlem
Busta B sa:
Någon som har testat med typ inlineshjul som eazy wheels? Tips på modell? Funkar med befintliga skruvar?

Tänker att de tyngre än standard EW men stabila och med bra rull. Kanske billigare??
Inlineshjul för vuxna är för breda. Det blir risk för att man slår i hälen när man cyklar. Men Decathlon har ett par Oxelo Flash LED (blinkande) reservhjul för barn-inlines som ska funka bra. 63 mm
 

Busta B

Ny medlem
Klickade hem ett par Oxelo flash LED - skall bli intressant att se hur de funkar.

Man får kicka till dem ibland för att få dem att snurra och lysa =)
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Var i Barcelona förra veckan, en väldigt cykelvänlig stad! även mycket annat, såsom kickbikes, skateboards. Var väldigt vanligt. Eldrivna kickbikes i synnerhet. Men många Brompton också, har nog inte sett så många ens i London! Kul, kanske man skulle ta med sin egen dit nångång.

Här en Barcelona special edition :)

 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Min har vilat sen i mars, men nu ruttnade jag på att köra damtralla från centralen till jobbet.

Trädan har gjort att huvudleden är väldigt trög, finns det något korrekt sätt att smörja den? Är det inte en mässingsbussning av något slag? Det hände liksom inget alls när jag lyfte på cykeln för att svänga ut bakhjulet..

Läste på lite och den ska tydligen bytas vid servicebehov. Men cykeln har inte rullat så många 100 mil sen baksvingen byttes..
 
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
låter som bytesmekanikern inte gjort sitt jobb med insmörjnng av delarna? om det var en näringsidkare kanske reklamation kan vara lämpligt.

brukar smöja det mesta och även dessa leder med favoritsmörjmedlet syntetolja (till bilmotorer). sitter det direkt fast kan man pröva med wd40 eller liknande. men när det sedan lossat måste det läggas till vanligt smöjmedel av en sort som inte torkar in eller tvättar ur.
 

oskarl

Ny medlem
Vinter igen... Körde med Schwalbe Marathon-däck förra vintern och fick tre punkteringar där dubben gick igenom däcket och punkterade innerslangen. Orkar inte med detta i år och undrar om någon har någon annan idé för att åka tryggt på is...
 

kais01

Aktiv medlem
man skulle kunna fylla på tätmjölk i slangen.

ett annat sätt kan vara att köra vanliga marathon fram och bak, och ha två framhjul, där man bara använder dubbhjul det dagar slask har frusit på, alltså rätt sällan.

har förstärkt mina marathon dubbdäck med liner på insidan, och sedan med diamantklinga slipat ned dubben en del. inte haft dubbpunka sedan dess, men heller inte kört så mycket, utan använt däck utan dubb för det mesta.

det är fantastiskt att schwalbe gör dubbdäck för den lilla dubbdäcksmarknaden för brompton, det kan worldwide inte röra sig om mer än något tusental däck. men verkligen synd att det här problemet finns.
 

Lodet

Ny medlem
Hej Brompton ägare!
Jag pendlar ett par dagar i veckan med min cross till jobbet, ca 6 mil tur och retur.
Nu tänkte jag börja åka buss ena hållet och cykla hem. Fungerar det att pendla 3 mil säg 3-4 dagar i veckan med en Brompton?
På vägen är det ett par kanske 3 km grusväg och resten asfaltsbelagd landsväg.

Det jag är mest orolig för är positionen på cykeln, att det ska vara ruskigt obekvämt efter 1- 1,5 timme?.
Sen antar jag att jag snittar ett par km/h lägre också, kanske snitta mellan 26-28 km/h med crossen nu

Med vänlig hälsning Martin
 

kais01

Aktiv medlem
du kan nå samma position som vilken cykel som helst. brommien blir stabilare och rejsigare med hård fjädringskloss och framåtvinklat styre. om du inte väljer marathon plus-däck kommer du att hålla nästan samma medelfart som din cross. nuvarande originaldäck marathon race lär fint passa din påtänkta åkning.

är du ute efter landsvägstajta snabba växlar köp en treväxlad, konvertera till 6vxl med ett 13-15 kit brompton säljer, och släng på en större framklinga, t ex original 54t. upp till 62t går dock problemfritt.

köper du original 6vxl får du större spridning på växlarna. i sin tur bättre i kuperad terräng..
 

NLC

Aktiv medlem
Nåja, nu är visserligen inte min Brommie S1E flerpetad men den är oavsett inte lika lättcyklad som min SS pendlare - den (mycket) mindre hjulstorleken och avsaknad av bockstyre HAR betydelse. Min erfarenhet är att det skiljer ca 10% i rullsnitt (solo) mot en modern racer vid likvärdig insats från piloten.
 

flindra

Ny medlem
jomper sa:
Jag har inga siffror men kan bara konstatera att en Brompton iaf är väldigt mycket snabbare än den ser ut.
När jag cyklade som mest Brompton gjorde jag cirka 22 km/h till jobbet (17 km). På racer samma sträcka kanske 25 km/h. Fast jag måste tillägga att jag är världens fegaste på racer i stan, så lite extra tid gick åt vid rondeller och sånt. Sista 2 km var stadscykling.
 

Henrik_E

Aktiv medlem
Den mindre hjulstorleken bör väl påverka en hel del på klassiskt dåligt underhållna svenska cykelbanor. Dessutom kan det ju inte finnas en chans att man kan sitta lika utsträckt om man inte är väldigt kort. Funderar dock på att köpa en ändå då möjligheten till hybridpendlande är vanvettigt mycket större.
 
Senast ändrad:

Lodet

Ny medlem
Okej! Jag tackar för all input!

Det finns ju möjlighet att åka buss/tåg till och från jobbet. Men då behöver jag ju fortfarande en brompton för att ta med mellan stationer och jobbet.

Om jag tycker att det blir för tråkigt/drygt att cykla 3 mil hem från jobbet på brompton

Så jag får väl pendla hela sträckan någon dag i veckan på crossen.

Om jag köper en vikcykel så har jag iaf alla möjligheter att båda åka kollektivt till och från jobbet och cykla till och från jobbet :)
 

kais01

Aktiv medlem
Henrik_E sa:
Den mindre hjulstorleken bör väl påverka en hel del på klassiskt dåligt underhållna svenska cykelbanor. Dessutom kan det ju inte finnas en chans att man kan sitta lika utsträckt om man inte är väldigt kort. Funderar dock på att köpa en ändå då möjligheten till hybridpendlande är vanvettigt mycket större.
pröva vetja. styret bör gärna vinklas framåt, stör inte hopfällningen, ger ditt önskade utsträckta läge och ökad stabilitet. viktigt tycker jag att exemplaret har hård fjädringskloss, annars blir positionen för tillbakalutad.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Min tumregel brukar vara att allt under en mil går fortare att cykla än att åka kollektivt. Och en mil är inga som helst problem, brukar inte ha några problem att hänga på (otrimmade) elcyklar heller.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag cyklade 70km blandterräng en dag i somras och det var inte några problem med kroppen eller farten där det gick att cykla fort. Norrköping-Söderköping-(längs Göta kanal) Norsholm-Norrköping. Håller med jomper om 10km och alla kombinationer av glapp i tid och tillgång på färd sätt kan minimeras. Att resa med en kollektivkombination i en riktning och sen njutcykla tillbaka utan byten är fint.
 

Lodet

Ny medlem
Har funderat på styret på min tilltänkta brompton. Det är ett s-styre ä, kanske är vettigt att köpa till ett par bar-ends så man kan variera handposition lite?

Märker själv att jag byter ganska ofta mellan hoods:en och tops:en när jag cykla längre sträckor med crossen
 

kais01

Aktiv medlem
sådana handtag kan vara sköna och funkar bra med fällningen. sen tynger de tyvärr ned cykeln lite:))

som alternativ går det rätt bra att hålla motsvarande grepp på styrändarna utan barends eller barendshandstag; om man har ett par polstrade cykelhandsskar.
 

kais01

Aktiv medlem
smutsiga tider för en vinterbrompton. men de feta 305 michelindäcken är både greppiga och lättrullade. en glädje att pendla i snön med denna 90talspärla:)

härnäst ska den få 15-drev bak och 57-krans fram för oförändrad utväxling, men för att ytterligare minimera risken för nedisning av bakväxeln
 

Bilagor

Norrfjärd

Ny medlem
Börjar bli irriterad pga min Brompton gnisslar.

Främst när jag har veven still och vänster trampa ned, men även när jag trampar. Dock tyst när jag har höger trampa ner.

Har tvättat, rengjort och s-märkt varje rörlig del, kontollerat att inte bromsen ligger mot bak och dragit åt baknavet som var lite lite glapp i, men cykeln fortsätter gnissla.

Noterade igår att jag ska justera bakväxeln något, men det bör ju inte påverka gnisslande när tramporna är stilla?

Any ideas folks?
 

kais01

Aktiv medlem
håller med om gummidämparen som troligaste felkälla. andra jag varit ute för är lagringen till bakvaggan, och bajonettfästet till wellgos avtagbara pedaler.
 

Norrfjärd

Ny medlem
Pedalerna kan jag räkna bort tror jag, ska silikona gummidämparen idag så får vi se, men har sett vaggan som tips nån annan stans med. Befarar att det kan vara där problemet sitter...

Tack för tips!
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer