Stora Bromptontråden

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
mårten tänkte om du fanns i mälardalen kunde botanisera i min braatthalåda... finns ett antal styren och sadelstolpar t ex.

det låter som du ska beställa en brompton pentaclip till sadeln, passar alla standardrails och den smalare toppen på stolpen du kanske redan har. lätt det bästa fästet på marknaden. steglöst, sitter stenhårt med hjälp av lameller, relativt lätt.

för gummidämpare köp "firm". ett klart lyft för cykeln. fjädringen bak saknar anti-squat, så den behöver vara fast för att inte cykeln skall kännas svampig vid igångdrag. ett trix för fastare fjädring är att sätta ett par slangklämmor runt gummiklossen.

priserna på brommiedelar är standardiserade, men vissa affärer i england kan ha fraktfritt över viss belopp. med valutautvecklingen är det inte säkert billigare än i sverige. handlat från ett flertal, trevligast var kanske biketrax i edinburgh. fanns också favoriten simpson, men de har stängt.
 

electricbum

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Är sugen på att införskaffa avtagningsbara SPD-kompatibla pedaler. Nån här i tråden som har införskaffat MKS US-S Ezy och kan tipsa om en affär där man kan beställa dessa? Har hittils bara hittat en affär i Tyskland som säljer dessa på webben, men det kanske finns nån butik i Sverige som kan ta hem MKS pedaler?
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
beställa från tyskland går väl bra?

kör själv med löstagbara wellgo, har även köpt deras plattpedaler med samma fäste. löjligt lätta i magnesium.

båda märkena finns på ebay också.
 

LarsM

Medlem
Stora Bromptontråden
Jag har också Wellgo's, både spd och platta. Såldes på Clas O för några år sedan, men inte längre.
Spd pedalerna är sådär tycker jag, släpper inte skon så distinkt som Shimano m fl. Men jag kör med dem ändå -quick release funktionen är jättebra när cykeln skall packas ihop. Skulle jag köpa nya så skulle jag testa MKS.
 

Arsozath

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Sista jobbdagen avslutas med att hämta upp min nya cykel, och lite lerduveskytte. 3 år på nacken men riktigt fräsch. Inte gått speciellt mycket och senaste åren stått i varmgarage. Synd bara att jag får vänta närmare åtta veckor på att få testa att pendla med den. Går givetvis att cykla en sväng iaf ?.

IMG_20190620_210740808_BURST000_COVER_TOP.jpg
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Arsozath sa:
Sista jobbdagen avslutas med att hämta upp min nya cykel, och lite lerduveskytte. 3 år på nacken men riktigt fräsch. Inte gått speciellt mycket och senaste åren stått i varmgarage. Synd bara att jag får vänta närmare åtta veckor på att få testa att pendla med den. Går givetvis att cykla en sväng iaf ?.
Kul! Välkommen i gänget.
 

Arsozath

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Hasse#7 sa:
Arsozath sa:
Sista jobbdagen avslutas med att hämta upp min nya cykel, och lite lerduveskytte. 3 år på nacken men riktigt fräsch. Inte gått speciellt mycket och senaste åren stått i varmgarage. Synd bara att jag får vänta närmare åtta veckor på att få testa att pendla med den. Går givetvis att cykla en sväng iaf ?.
Kul! Välkommen i gänget.
Tack!
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
8 veckor ledigt verkar ju bra arsozath:)

vad mycket kul du kan hinna få med din brommie. kanske tweaka lite, t ex köpa hård fjädringskloss, hitta 'din' storlek på framklingan.

coolt med tvåväxlad.
 

calmbay

Medlem
Stora Bromptontråden
Önskar jag kunde tågcykelpendla eller av anledning behövde en hopfällbar cykel. Bromton verkar göra coola sådana.
Lite villhöverkänsla.
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
calmbay, när man väl har en blir det gärna annan användning.

- i bil; parkera gratis utanför stadskärnan, köer eller där man ens hittar parkering; gör dina ärenden på brommien

- utekväll; undvik stöldrisk, ta med den in på restaurang och bio

- hämta någon vid stationen; spänn fast den på pakethållaren på en annan hoj, gärna din andra brommie:)

- vanlig pendling minus stöldrisk; för du tar med den in på jobbet

- bo i lägenhet; slipp förvara din cykel i sabotagerummet aka cykelförrådet

osv..
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
kais01 sa:
calmbay, när man väl har en blir det gärna annan användning.

- i bil; parkera gratis utanför stadskärnan, köer eller där man ens hittar parkering; gör dina ärenden på brommien

- utekväll; undvik stöldrisk, ta med den in på restaurang och bio

- hämta någon vid stationen; spänn fast den på pakethållaren på en annan hoj, gärna din andra brommie:)

- vanlig pendling minus stöldrisk; för du tar med den in på jobbet

- bo i lägenhet; slipp förvara din cykel i sabotagerummet aka cykelförrådet

osv..
Glasmästaren eller verkstan med bilen. Inga problem att fortsätta därifrån och tillbaka. Helgutflykt och du får låna SL-kortet av någon i familjen. Nästan obegränsade möjligheter att se sig om. Vet inte om det är applicerbart utanför 08-land.
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
bilverkstan är en klassiker. nästan skäl att skaffa en redan där;)

dragkrok och cykelhållare förstås ett alternativ.
 

Arsozath

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
kais01 sa:
8 veckor ledigt verkar ju bra arsozath:)

vad mycket kul du kan hinna få med din brommie. kanske tweaka lite, t ex köpa hård fjädringskloss, hitta 'din' storlek på framklingan.

coolt med tvåväxlad.
Fjädringskloss är nog det enda jag vill ändra just nu. I övrigt är den i perfekt skick, nästan för ren för min smak ?.
Klart det ska vara tvåväxlad! Allt för viktens skull samt slippa växlar i navet. Väska fick jag också med. Kanske slänger på spd pedaler också, men börjar utan.

IMG_20190623_121528487.jpg
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
man kan annars styva upp befintlig fjädringskloss med metallförband eller ett par slangklämmor.

en titansadelstolpe med borstad yta skulle sitta fint?
 

Mikva

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Gick förbi en tillsynes olåst Brompton idag på kvällspromenaden i centrala Stockholm. Skicka PM om du saknar din Brompton. Hade ingen kamera på mig, så jag har ingen bild, men cykeln står förhoppningsvis kvar.
 

LarsM

Medlem
Stora Bromptontråden
LarsM sa:
LarsM sa:
Nu har jag själv räknat på olika utväxlingar, och ja, 13-15-17 skulle vara bäst.
Så jag beställde ett 12-15-17 kit (har ingen annan testat så får man göra det själv -det kostar inte så mycket).
Sen försöker jag byta 12:an mot en med 13 tänder. Går det inte så var den ändå bättre än 12-14-17 för mig.
LarsM skrev:

Hur har det gått?
Paketet kom efter 2-3 veckor, men jag har inte monterat än (efter påsk ...).
Klingorna är självklart tunnare än original (3 i stället för 2) och jag antar att de slits fortare. Om det fungerar som tänkt är det inget stort problem. Tunnare kedja behövs nog, jag skall testa med 10-delad. Återkommer när jag monterat och testat.

Mitt projekt att göra om min 6-växlade Brompton till 9-växlad genom att byta till 3 klingor bak låg i träda i ett antal veckor, men nyss gav jag mig i kast med det. Tyvärr var det krångligt att få ordning på det, och jag orkade inte göra klart. Behövde också få den cykelbar, så jag monterade tillbaka till originalutförandet (6-växlat). Nu blir grejerna väl liggande tills ...vet inte.
Om någon vill ta över klingorna och göra ett eget försök så hör av er -motprestationen är bara att berätta hur det gick.
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
det är bra att ha en extra brommie:)

som reserv om något blir trasigt, för att låna ut, och för att eventuella projekt kan få ta den tid de behöver.

har ledig onsdag (rekommenderas), och drar precis igång med fälgbyte. tar för all del inte särskilt lång tid. den som skall bytas är 4-5 år gammal. skivbromsar vore bra..

brukar ställa klossarna så att de tar på innerkanten av fälgen. då gör det inget om de till slut sliter igenom godset. ingen däckexplosion sker, fälgkanten hålls på plats inre delen av den dubbelväggiga fälgen.

i det här läget har det inte skett ännu, men slitaget är innanför varningsskåran, och godset så tunt att det går att trycka in med kanten av en nyckel.
.
 

Bilagor

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
gamla fälgen var mogen för byte. här ser man fördelen med att justera klossarna så de tar inre delen av fälgen.

skulle man slita hål i inre kanten händer inte så mycket annat än att bromsen börjar hacka vid användning.

sliter bromsen där däcket ligger mot fälgkanten fås en bristning i fälgkanten innan man slitit igenom, på grund av däcktrycket. blir en bula på däcket och i värsta fall explosion. oavsett kan man oftast inte cykla vidare.
.
 

Bilagor

Hasse#7

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Sen återkoppling. Jag berättade ju att min treväxlade rappade på växel 2. Jag tror jag hade lyckats sträcka vajern en aning vid ut eller ihopfällning. 5 sekunders justerande på vajerspänningen löste det. Har bara glömt att säga det. Tyvärr har den bara rullat 12-15 mil i år. n+1 är en knepig faktor om man mest cyklar ensam.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
PEK sa:
Kul! Gillade du evenemanget? Jag lämnade min lilla bil igår och cyklade hem 25km så fort jag kunde. Jag mätte inte fart, men när bilarna inte kör om trots att de inte har möte vet man att de håller på med någon form av hastighetsmätning. Den har imponerande resurser att gå fort vår lilla vän. Flera som vinkade och gjorde tummen upp.
 

PEK

Medlem
Stora Bromptontråden
Hasse#7 sa:
PEK sa:
Kul! Gillade du evenemanget? Jag lämnade min lilla bil igår och cyklade hem 25km så fort jag kunde. Jag mätte inte fart, men när bilarna inte kör om trots att de inte har möte vet man att de håller på med någon form av hastighetsmätning. Den har imponerande resurser att gå fort vår lilla vän. Flera som vinkade och gjorde tummen upp.

Ja, riktigt kul tillställning. Får du chansen att vara med ta den. Gillar London och att få cykla en ”tävling” på bilfria gator mitt i stan nedanför Buckingham Palace är lite speciellt. En fantastisk blandning av människor från många av jordens hörn med brittisk inramning.
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Var upp till huvudstaden och cyklade lite, då jag inte brukar cykla i städer så mycket så var det verkligen dags att denna cykeln äntligen kom till sin rätt fullt ut. Det är ju den perfekta stockholmscykeln alltså. Vi var på restaurang och bio bland annat. Här på plattan.

BromptonPlattan.jpg
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jag har cyklat stig med min, när jag varit ut på tält-expedition, men det är ju ingen höjdare alltså, rätt stökigt :)

Fast med rätt däck skulle ju iaf förutsättningarna bli något bättre. Schwalbe Nobby Nic 40-349, det vore fint ju!
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
michelin diablo 44/305 som på bilden är inte dumt alls. greppig gummiblandning även på snö och is, och även lättrullande.
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
när jag byggde hjulen var det mest var det en kul grej. fick denna brommie på köpet när jag köpte en begagnad titanare i england, den var häckig och ramsned. tänkte det kunde vara kul att testa en annorlunda variant.

så såg framför mig att ha den på lättare skogsutflykter med mest grusväg. men greppet på snö och is med michelindäcken visade sig så bra att jag då nästan inte använder en annan 90-talare jag har som som brukar få dubbdäck.

sen såg jag framför mig att de grova däcken skulle rulla trögt på asfalt men precis som nobby nic går det oväntat bra, och väldigt mycket bättre än de trögrullande dubbdäcken. särskilt rullar det på finfint på det där grova gruset som alltför snart kommer att belägga våra cykelbanor.

pendlar genom vintern på denna, har 4 km till tåget, sedan 16 km på andra sidan. vid bakre staget till pakethållaren syns en skrapa som går nästan intill däcket och tillsammans med långt främre stänkskydd minskar nedisningen av bakväxeln. efter att bilden togs, till det här året har den som ytterligare försäkring mot detta brompton-problem fått större bakdrev 15t och som kompensation en 57t framklinga. den är femväxlad.
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Aha, har du det där 5-växlade navet som utgick ur sortimentet? Hur trivs du med det? Funkar växel-lägena bra utan så mycket justering då och då?

Nästa gång jag är i Sthlm och har lite mer tid får vi ta och glida runt lite på våra Brommisar.

De var väldigt underrepresenterade i den huvudstadska velocipedfloran. De verkar inte fattat riktigt att det är kanske den bästa stadshojen.
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
jo gillar femväxlade med en växelvajer, inte två. växlar stabilt och har låg friktion.

hoppet mellan fyran och femman är tajtare, vilket är bra vid snabbare åkning. en annan sak som är bra med navet är att det använder bara en planetväxel åt gången. alltså ingen seriekoppling med åtföljande större friktion, särskilt när navet roterar snabbt. vilket det gör helt naturligt på en småhjuling.

finns att köpa även nuförtiden. hittas t ex på ebay. bara att ekra in:)

du har ju också ett gäng roliga cyklar? jag är i götet ibland, eller snarare åsa. men då brukar jag köra mtb.
 

Leffe

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
kais01 sa:
härligt! marathon på brompton går hyggligt bra på dåligt underlag, och utan skärmar geggar det inte igen så mycket.

nästa version blir ’brompton goes mtb’
:)
Fränt, behövde du modda den nåt för att få in hjulen och däcken? Du har bytt fälgar också antar jag?
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
jo ekrat in 305-fälgar och bytt till bromsar med längre armar. michelindäcken har yttre dobbar som går långt upp på sidorna, slipat lite på dessa för att få plats.

blir lite lägre vevhushöjd, och man kan luta över cykeln bättre med spd-pedaler och hård fjädringskloss.

den har betydligt bättre vägegenskaper än förväntat. helstabil på bristande halvpackad snö.

farten skäms inte alls, ens bland elit-pendlare. hade för en tid sedan sällskap en knapp mil i villamiljö med trevlig man med mycket respektingivande tid på pbp, och det kändes helt ok. för mig iaf:)
 

Stefan_R

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Hej,

Jag har nu beställt min första Brompton, M2L i raw liquor.

Nu när jag vänta gå mina tankar kring uppgraderingar så klart :-D

Jag tycker ramnen är jätte fint men allt silver tycker passar inte riktigt. Gärna vill jag har sadelstolpe, styret, skärma och vevpartiet i matt svart. Jag kollade såklart först på bromotons egna komponenter men kunde inte riktigt lista ut om de är matt eller blank. Vevpartiet och styret ser matt ut men skärmen mer blank.

Har nån av er en black edition och kan berätta om komponenterna är blank eller mått?

Tack

Mvh Stefan
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
till min raw har jag sadelstolpe i titan, matchar färgen bra. annars kan du köpa en i kolfiber, ses på den svarta strax härovan. båda är ett prisvärt sätt att spara ett par hundra gram. men de flexar en del.

för svart styre kan man ju också överväga kolfiber, men styrstamsfästet på brompton är smalt och har rapporterats ge punktbelastningar.

till min raw har jag styre i guldeloxerad alu.

black edition skärmar verkar blankt svarta. de ser liksom resten av black edition något billiga ut.
 

Stefan_R

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Tack för svaret .

Carbonstolpe låter spännande. Har du en länk vart jag kan beställa den. Har ingen riktigt koll än på bra online Shops som har Brompton delar. Har bara koll på MTB.

Mvh Stefan
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
stolparna i titan och kolfiber finns numer på ebay.co.uk. kolfiber har jag köpt hylix från korea, var lite med skeptisk till dem och kände att vågade de sätt namn på grejen kanske de var lite bättre.

en kul grej var första svängen titansadelstolpar till familjens cyklar för kanske 5 år sedan, via alibaba från en fabrik i xian. på den tiden hade alla levarantörer bara korta modellen 53cm, men jag fick dem att på beställning tillverka 6 st 60 cm. tog en månad eller två, men sedan gick det smidigt.

det lustiga var att ganska snart gick alla tredjepartsleverantörer över till 60 cm:)
 

Stefan_R

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Tack för snabba svaren.

Då börja jag med sjs cykels och Ebay.co.uk.

Får ser vad det blir. Har lite sugen på icke Brompton vevar. Har ni erfarenhet med att byta de. Hitta lite på nätet men det känns vara lite speciellt och inte plugg and play.
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Stefan, här ser du nuvarande färgstatus på min tvåväxlade pendlare, raw med stolpe och styrstam i titan. guldfärgat styre och kedja försöker matcha lödningarna:) campavevar i kolfiber. cykeln väger som på bilden 9,3 kg.
 

Bilagor

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
och här aktuellt utseende av vinterhojen. detta år alltså begåvats med 15-drev bak, 57-klinga fram och ett par kolfibervevar (varför inte:). också nu höjt bakändan 1 cm med hjälp av en spacer vid fjädringsklossen. ingen viktjakt på denna hoj, ligger på 12,5 sådär.
 

Bilagor

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer