Stora Bromptontråden

DE

Medlem
Stora Bromptontråden
PEK sa:
En nybörjarfråga. Har bara flugit med stor cykel tidigare och då är det ju specialbagage som gäller, men hur funkar det med en Brompton? Antingen jag skaffar en av Bromptons egna väskor (ganska dyra dock) eller försöker mig på att få ner den i en vanlig resväska vad gäller då, som förutsättning gäller naturligtvis att väskan håller sig inom de tillåtna måtten för resväskor. Är det vad som man har i väskan som avgör om det är specialbagage (låter ju lite otroligt men när det gäller ursäkter för att få debitera extraavgifter kan man väl få höra vad som helst...). Någon som vet, någon som har egen erfarenhet? Trevlig helg på er! /Per
Jag tycker det är bäst att packa i kartong eftersom jag oftast flyger hem från annat ställe. Hemma är det lätt att fixa en kartong, bara att skära och tejpa och sedan fixa mjuk inredning av gammalt täcke, liggunderlag, bubbelplast eller vad man har. Bilden är från när jag flög sist. På hemresan gick jag till en Brompton handlare och fick en kartong till hemresan. Den kartongen har jag förstärk och ska använda i vår när jag flyger. På hemresan får jag tigga kartong och fixa en låda.
Det blir inte specialbaggage så länge måtten är ok (det har i alla fall fungerat för mig att checka in som vanligt bagage) bredd+höjd+djup brukar inte få överstiga 158cm.
Som handbagage är en brompton både för stor och tung.
 

Bilagor

LarsM

Medlem
Stora Bromptontråden
DE sa:
Jag tycker det är bäst att packa i kartong eftersom jag oftast flyger hem från annat ställe. Hemma är det lätt att fixa en kartong, bara att skära och tejpa och sedan fixa mjuk inredning av gammalt täcke, liggunderlag, bubbelplast eller vad man har. Bilden är från när jag flög sist. På hemresan gick jag till en Brompton handlare och fick en kartong till hemresan. Den kartongen har jag förstärk och ska använda i vår när jag flyger. På hemresan får jag tigga kartong och fixa en låda.
Det blir inte specialbaggage så länge måtten är ok (det har i alla fall fungerat för mig att checka in som vanligt bagage) bredd+höjd+djup brukar inte få överstiga 158cm.
Som handbagage är en brompton både för stor och tung.
Tack för tipset -så verkar vara ett bra sätt att lösa flygtransporten.
Hade du skrivit ut "This side up" lapparna i förväg?
 

DE

Medlem
Stora Bromptontråden
LarsM sa:
DE sa:
Jag tycker det är bäst att packa i kartong eftersom jag oftast flyger hem från annat ställe. Hemma är det lätt att fixa en kartong, bara att skära och tejpa och sedan fixa mjuk inredning av gammalt täcke, liggunderlag, bubbelplast eller vad man har. Bilden är från när jag flög sist. På hemresan gick jag till en Brompton handlare och fick en kartong till hemresan. Den kartongen har jag förstärk och ska använda i vår när jag flyger. På hemresan får jag tigga kartong och fixa en låda.
Det blir inte specialbaggage så länge måtten är ok (det har i alla fall fungerat för mig att checka in som vanligt bagage) bredd+höjd+djup brukar inte få överstiga 158cm.
Som handbagage är en brompton både för stor och tung.
Tack för tipset -så verkar vara ett bra sätt att lösa flygtransporten.
Hade du skrivit ut "This side up" lapparna i förväg?
Jag hade lapparna med mig, även stora lappar med mitt e-post och telefonnummer. Om dom undrar om innehållet så ringer dom förhoppningsvis istället för att öppna kartongen. Tror även det är bra att fixa hål i kartongen som handtag, har dom något bra att lyfta i så kanske dom är försiktigare.
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
för enkelriktad transport är ju kartong kanon. släng den när du kommer fram. har själv gjort så när jag hämtade köpt bil i ruhrområdet, efter 12 mils brommiecykling från flygplatsen vid holländska gränsen.

vincitaväskan funkar dock helt ok på pakethållaren på resmålet. kanske inte för touring några veckor, men utan bekymmer till ett boende där den kan lämnas.

har man standardstolpe och inte pakethållare finns det ett gäng med egen facebooksida som kör brommien som handbagage - i usa. där lär finnas ett begrepp som heter gate check-in, tänkt för barnsulkys och liknande. väl vid gaten låtsas man att det regnar och tar med hojen in i planet. i värsta fall protesterar personalen, då tas den ner i bagaget utan frågor, besvär eller avgifter.

det lär vara viktigt att den får plats att gå igenom röntgenapparaten. skulle inte pröva detta i europa.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
kais01 sa:
för enkelriktad transport är ju kartong kanon. släng den när du kommer fram. har själv gjort så när jag hämtade köpt bil i ruhrområdet, efter 12 mils brommiecykling från flygplatsen vid holländska gränsen.

vincitaväskan funkar dock helt ok på pakethållaren på resmålet. kanske inte för touring några veckor, men utan bekymmer till ett boende där den kan lämnas.

har man standardstolpe och inte pakethållare finns det ett gäng med egen facebooksida som kör brommien som handbagage - i usa. där lär finnas ett begrepp som heter gate check-in, tänkt för barnsulkys och liknande. väl vid gaten låtsas man att det regnar och tar med hojen in i planet. i värsta fall protesterar personalen, då tas den ner i bagaget utan frågor, besvär eller avgifter.

det lär vara viktigt att den får plats att gå igenom röntgenapparaten. skulle inte pröva detta i europa.
Det var ovanligt att ha ny bil i kartong. På Brompton. :)
 
Senast ändrad:

perzzon

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
kais01 sa:
för enkelriktad transport är ju kartong kanon. släng den när du kommer fram. har själv gjort så när jag hämtade köpt bil i ruhrområdet, efter 12 mils brommiecykling från flygplatsen vid holländska gränsen.

vincitaväskan funkar dock helt ok på pakethållaren på resmålet. kanske inte för touring några veckor, men utan bekymmer till ett boende där den kan lämnas.

har man standardstolpe och inte pakethållare finns det ett gäng med egen facebooksida som kör brommien som handbagage - i usa. där lär finnas ett begrepp som heter gate check-in, tänkt för barnsulkys och liknande. väl vid gaten låtsas man att det regnar och tar med hojen in i planet. i värsta fall protesterar personalen, då tas den ner i bagaget utan frågor, besvär eller avgifter.

det lär vara viktigt att den får plats att gå igenom röntgenapparaten. skulle inte pröva detta i europa.
För sulkys förekommer det där rätt ofta i Europa också.
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
bilen fylldes sedan med kartonger, i lübeck. var inte på systembolaget på två år efter det:)

det var en utmaning att köra in en ny bil på autobahn. den är kvar i min ägo fjorton år och 32 000 mil senare.
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
här är ett par länkar om brompton som handbagage, och gate check-in. i vissa plan går det bra med pakethållare. sadeln tas gärna loss genom röntgenapparaten.

jag tycker det verkar onödigt spännande, och föredrar att checka in den som vanligt bagage, t ex i vincitaväskan. det finns andra. men bör inte finnas några referencer till cyklar som exempelvis på kartongen ovan. har man otur med personalen åker man då på extra avgifter.

https://www.reddit.com/r/Brompton/comments/6tprse/gate_check_ever_been_refused/

https://sv-se.facebook.com/BromptonMafia/
 

Mickemage

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Första Brompton för mig,tyvärr ösregn så provcyklat inne.?Oj. Vilken cykel så otroligt nöjd.

Läste här på forumet i en vecka innan köp .Tack till er alla som fick in mig på en Brompton ?
 

Bilagor

herkam

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Brompton, lackskador av dubbdäck.
Satte på dubbisar när snön kom i höstas och såg att dubben tar i ramröret i hoppfällt läge, var proaktiv o limmade dit en gummiduk där för att skydda. För ett par veckor sedan upptäckte jag repor på vevlagerhuset...sk-t hjulet tar i där oxå! En till gummilapp på plats nu, men skadan är skedd.
Är de fler som har skador av dubbdäck på ramen?

/Håkan
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
klurigt herkam, hade verkligen inte inte tänkt på det. men upptäckte när jag nu kollade dubb-brommien att dubbarna inte tar i ramen. antagligen beror det på att jag slipat ned dubbarna för att undvika dubb-punka.

i annat fall måste man nog skydda ramen så som du säger.

mickemage, hoppas du snart får komma utomhus med din glädjespridare.

kom igår i slumpvis pendlings-samåkning med en riktig cyklist, som hade kört paris-brest-paris fyra gånger. många trevliga möten när man kör brommie:)
 

S.Englund

Ny medlem
Stora Bromptontråden
332396C6-5EB0-4985-8FC4-0F50547ECBA5.jpeg
Har problem att få i högsta växeln på min tvåväxlade Brompton. Kollade lite själv, smorde och skruvade på ändlägena men funkar inte. Var hos Fixmybike idag men de fick inte heller till det trots att två man försökte. Växelföraren rör sig när jag växlar men tydligen inte tillräckligt. Har lite svårt att lämna in cykeln i sjöstan för jag behöver den till pendlingen. Någon som har en susning om vad som är fel?
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
om du öppnar handtaget, och släpper vajern och högre växeln med mindre bakdrev då går i behöver vajern justeras för att bli längre. dels kan man skruva om fästet på vajern, dels finns det olika steg inne i handtaget där man kan fästa stoppklacken.

det kan också vara så enkelt att vajernippeln har hoppat ur sitt säte fram eller bak, och vilar sas på kanten.

om inte vajern sas är kort, är det sannolikt smuts eller annan friktion i mekanismen vid bakhjulet.

det är inte som andra växlar, ett enkelt upplägg att en fjäder a flyttar till mindre drev och vajern till större drev, utan det finns en fjäder b även på dragsidan, inne i dragstången vid bakhjulet. när du växlar till mindre drev måste fjäder a vara starkare än fjäder b.

arrangemanget som jag för min del tycker är onödigt tillkrånglat är gjort för att man skall kunna flytta läget på handtaget till större drevet även stillastående. växlar då till större drevet så fort man börjar trampa.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
kais01 sa:
om du öppnar handtaget, och släpper vajern och högre växeln med mindre bakdrev då går i behöver vajern justeras för att bli längre. dels kan man skruva om fästet på vajern, dels finns det olika steg inne i handtaget där man kan fästa stoppklacken.

det kan också vara så enkelt att vajernippeln har hoppat ur sitt säte fram eller bak, och vilar sas på kanten.

om inte vajern sas är kort, är det sannolikt smuts eller annan friktion i mekanismen vid bakhjulet.

det är inte som andra växlar, ett enkelt upplägg att en fjäder a flyttar till mindre drev och vajern till större drev, utan det finns en fjäder b även på dragsidan, inne i dragstången vid bakhjulet. när du växlar till mindre drev måste fjäder a vara starkare än fjäder b.

arrangemanget som jag för min del tycker är onödigt tillkrånglat är gjort för att man skall kunna flytta läget på handtaget till större drevet även stillastående. växlar då till större drevet så fort man börjar trampa.
Jag funderade lite på snett skurna svampiga vajerhöljen men då måste de vara bytta nån gång.
 

S.Englund

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Hasse#7 sa:
kais01 sa:
om du öppnar handtaget, och släpper vajern och högre växeln med mindre bakdrev då går i behöver vajern justeras för att bli längre. dels kan man skruva om fästet på vajern, dels finns det olika steg inne i handtaget där man kan fästa stoppklacken.

det kan också vara så enkelt att vajernippeln har hoppat ur sitt säte fram eller bak, och vilar sas på kanten.

om inte vajern sas är kort, är det sannolikt smuts eller annan friktion i mekanismen vid bakhjulet.

det är inte som andra växlar, ett enkelt upplägg att en fjäder a flyttar till mindre drev och vajern till större drev, utan det finns en fjäder b även på dragsidan, inne i dragstången vid bakhjulet. när du växlar till mindre drev måste fjäder a vara starkare än fjäder b.

arrangemanget som jag för min del tycker är onödigt tillkrånglat är gjort för att man skall kunna flytta läget på handtaget till större drevet även stillastående. växlar då till större drevet så fort man börjar trampa.
Jag funderade lite på snett skurna svampiga vajerhöljen men då måste de vara bytta nån gång.
Tack för tips! Höljena är inte bytta för cykeln är bara en dryg månad. Vajern är kort, för kort i dagsläget. Kollade i manualen som säger att cylinderjusteraren i handtaget ska i utgångsläget var utskruvad två varv. Min är fullt inskruvad. Kan det räcka med att lossa stoppskruven i bakväxeln för att på så sätt få mer vajer? Frågar först innan jag öppnar växelväljaren.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jag har en treväxlad. Vet inte hur tvåväxlad ser ut i detalj. På min justerar man vajerlängd vid gängstången innan navet. Höljets längd justerar man på bakramen vid ett inkapslat löphjul som ändrar vajerns riktning 90 grader.
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
det är nya växelväljare nu, sitter ihop med bromshandtagen. på de gamla fanns inte skruvjustering vid handtaget, men det kan ju ha kommit till nu. isf skulle jag börja skruva där, och vid bristande framgång kontakta säljaren.

på de gamla tväväxelhandtagen sitter vajern med tre valbara fästklackar inne i handtaget. rätt fippligt därinne, så det vore en välgärning med en smidigare lösning.
 

DE

Medlem
Stora Bromptontråden
PEK sa:
En nybörjarfråga. Har bara flugit med stor cykel tidigare och då är det ju specialbagage som gäller, men hur funkar det med en Brompton? Antingen jag skaffar en av Bromptons egna väskor (ganska dyra dock) eller försöker mig på att få ner den i en vanlig resväska vad gäller då, som förutsättning gäller naturligtvis att väskan håller sig inom de tillåtna måtten för resväskor. Är det vad som man har i väskan som avgör om det är specialbagage (låter ju lite otroligt men när det gäller ursäkter för att få debitera extraavgifter kan man väl få höra vad som helst...). Någon som vet, någon som har egen erfarenhet? Trevlig helg på er! /Per
Min Brompton är snart redo för att flyga. Kartongen är inte större än att det ska fungera som vanligt incheckat bagage.
 

Bilagor

DE

Medlem
Stora Bromptontråden
LarsM sa:
Nu har jag själv räknat på olika utväxlingar, och ja, 13-15-17 skulle vara bäst.
Så jag beställde ett 12-15-17 kit (har ingen annan testat så får man göra det själv -det kostar inte så mycket).
Sen försöker jag byta 12:an mot en med 13 tänder. Går det inte så var den ändå bättre än 12-14-17 för mig.
Hur har det gått?
 

LarsM

Medlem
Stora Bromptontråden
DE sa:
Min Brompton är snart redo för att flyga. Kartongen är inte större än att det ska fungera som vanligt incheckat bagage.
Har du bara fällt ihop cykeln, eller är några delar borttagna och paketerade? Hur har du vadderat i kartongen?
Berätta gärna hur det gick när du är tillbaka.
 

LarsM

Medlem
Stora Bromptontråden
LarsM sa:
Nu har jag själv räknat på olika utväxlingar, och ja, 13-15-17 skulle vara bäst.
Så jag beställde ett 12-15-17 kit (har ingen annan testat så får man göra det själv -det kostar inte så mycket).
Sen försöker jag byta 12:an mot en med 13 tänder. Går det inte så var den ändå bättre än 12-14-17 för mig.
LarsM skrev:

Hur har det gått?[/quote]

Paketet kom efter 2-3 veckor, men jag har inte monterat än (efter påsk ...).
Klingorna är självklart tunnare än original (3 i stället för 2) och jag antar att de slits fortare. Om det fungerar som tänkt är det inget stort problem. Tunnare kedja behövs nog, jag skall testa med 10-delad. Återkommer när jag monterat och testat.

Beställde en liten bakpakethållare också. Nättare och lättare än Bromtons.
Kan ha Eazy-wheels längst bak, och det blir stadigt och lätt att rulla.
DSC_0233.JPG
 

DE

Medlem
Stora Bromptontråden
LarsM sa:
DE sa:
Min Brompton är snart redo för att flyga. Kartongen är inte större än att det ska fungera som vanligt incheckat bagage.
Har du bara fällt ihop cykeln, eller är några delar borttagna och paketerade? Hur har du vadderat i kartongen?
Berätta gärna hur det gick när du är tillbaka.
Sadeln och övre delen av teleskopstolpen är det enda som jag demonterat.
Den är förstärkt med ett extra lager kartong invändigt. Jag har även förstärkt med kraftiga profiler av papp så den tål kraft från alla håll. Runt cykeln har jag virat bubbelplast. Innan jag flyger så blir det rejält med silvertejp runt hela kartongen.
 

NLC

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Kanske är det vinkeln som luras men med den positionen på bakreflex (med eller utan last på pakethållaren) kan du nog lika gärna lätta cykeln ;-)
 

LarsM

Medlem
Stora Bromptontråden
Cykeln sitter i mekstället, så den är inte horisontell, ser lite konstigt ut.
Men ändå, jag bör nog flytta reflexen -med last syns den ju inte.
 

DE

Medlem
Stora Bromptontråden
LarsM sa:
DE sa:
Min Brompton är snart redo för att flyga. Kartongen är inte större än att det ska fungera som vanligt incheckat bagage.
Har du bara fällt ihop cykeln, eller är några delar borttagna och paketerade? Hur har du vadderat i kartongen?
Berätta gärna hur det gick när du är tillbaka.
Cykeln kom fram utan problem
Det blev 10mil i motvind idag.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Var på bio idag, vi såg Avengers: Endgame. Grymt bra! Hade S-bag'en också, tur jag hade plus-plats, annars hade det blivit trångt framför fötterna. Har man provat det här också. Kanon!

IMG_20190425_150940.jpg
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
klart man tar cykeln med in i biosalongen:) skönt slippa fundera på om den står kvar när man kommer ut. brukar ställa den framme vid duken.

ingen har någonsin höjt ett ögonbryn, har använt överdrag precis som sambal.
 

DE

Medlem
Stora Bromptontråden
Efter lite mer än 200mil så har min högra pedal fått ett mycket stort glapp så den måste bytas. Förutom hållbarheten har jag varit nöjd med original-pedalerna. Vad är er erfarenhet av hållbarheten? Vad använder ni för pedaler?
 
Stora Bromptontråden
Jag kör på M-520 SPD-pedaler vanligen, ibland A-520 när det finns behov av vanliga skor. Cykeln är rätt smidig ändå, och det trevligt att kunna klicka i.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Min vikbara pedal blev glappig, köpte ny på Gamla Stans Cykel. De har det mesta på lager och jag kan inte minnas att den var särskilt dyr.

Kollade lite på alternativ men landade där ändå.
 

PEK

Medlem
Stora Bromptontråden
Hallå! Åker till Washington DC på jobb nästa vecka. Cykeln får iofs stanna hemma men det kanske finns ngn bromptonrelaterad cykelshop i stan där man kan köpa något till cykeln som man inte behöver för pengar man inte har? Någon som sitter inne med lite lokalkännedom och ev tips?
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
om du vill ha ett smidigt flasksystem utan korg på ramen kan du titta på vincero design? säljs knappt i europa. köp isf det lite stadigare fästet med läpp.
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
det är mest a-lagare och äldre tanter som brukar uppmärksamma mina brommies. en rumän utanför affären hejade glatt men det sker även utan medförd cykel.
 

Mårten

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Har en brompton som behöver lite kärlek. Var handlar man lämpligast reservdelar?

Behöver lite allt möjligt från nytt styre, dämpargummi, de små plasthjulen och sadelstolpe (eller iaf huvud till den nuvarande så man kan montera en normal sadel med rails..?)
 

Jonas

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Sjs är bra - extra extra bra i jämförelse så länge som den svenska distributören krånglade, nu med förändringen i distribution kanske det blivit bättre (eller ännu sämre) för lokala handlarna?
 

LarsM

Medlem
Stora Bromptontråden
Mårten sa:
Har en brompton som behöver lite kärlek. Var handlar man lämpligast reservdelar?

Behöver lite allt möjligt från nytt styre, dämpargummi, de små plasthjulen och sadelstolpe (eller iaf huvud till den nuvarande så man kan montera en normal sadel med rails..?)
Veloform i Göteborg hjälper alltid mig med det jag behöver.
Bromptons sadelklämma -vad är problemet map rails?
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer